2021-05-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Här förklarar HR-domaren varför SD inte häktades innan domen avkunnats:

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-haktades-inte-hjarstamordaren-efter-rattegangen

Han nämner ”suicidrisk” så nog däråt det lutar ändå?
Citera
2021-05-31, 11:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Igår förmiddag hade HD 13400 st loggade GC-burkar. Sen på eftermiddagen hade hon 13399st.
Idag är det 13396 loggade burkar.
Nån GC-mänska som har nån fundering kring varför räkneverket går bakåt?
Bara för att cachar arkiveras eller på annat sätt ”upphör” så räknas väl fynden eller hur funkar statistiken egentligen?
Borde ju pajja dessa viktiga sviter av fynd som det ju uppenbarligen tvistats mycket om då loggar plockats bort av CO osv?
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hd har fuskolggat flera tusen loggar. Hon överförda alla loggar från deras gemensamma GC konto till sitt eget när de skiljdes. Hon överförde då också alla som Sd tagit själv eller med LW, alltså cacher som hon aldrig besökt eller loggat irl.
Vissa CO tog bort dessa direkt, andra har kanske inte vågat med en mördare som sprungit lös.

Ja, fast de finns arkiverade så CO kan se att hon varit där, i detta fall är CO=SOA så riskfritt då.
Men Hd har inte loggat in på sitt GC konto sedan 26/5, och Sd 27/5.
Om antalet burkar minskade igår och hon inte har varit inloggad sedan den 26/5 så kan vi väl anta att det är andra som tar bort hennes fuskloggar?
Citera
2021-05-31, 11:43
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om antalet burkar minskade igår och hon inte har varit inloggad sedan den 26/5 så kan vi väl anta att det är andra som tar bort hennes fuskloggar?

Det är så kusligt på något sätt -två personer inom geocachingen har dött och det kämpas fortfarande omkring loggar etc.
Ingen paus eller så ,eftertänksamhet omkring det hela ,nääää-som om de som dött är några slags spelpjäser enbart ...brrr...
Citera
2021-05-31, 11:45
Medlem
Citat:

Så har det spekulerats ja om det inte finns någon annan ”teknisk” förklaring.

Edit:
Och nu är det 13392...
8 burkar borta sen igår då. Ingen tillfällighet då antagligen.
Senast redigerad av Avel 2021-05-31 kl. 11:47.
Citera
2021-05-31, 11:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Tyvärr så är det så, Domaren måste följa reglerna och hen tar då kontakt med åklagare som i sin tur meddelar polisen om att personen ska hämtas och häktas. Tragiskt men sån är regelverket. I andra länder Tex. USA kan polis gå direkt till domaren och begära häktningsframställan.
Som jag har fattat det så är det naturligtvis alltid så när det är åklagaren som har begärt häktningen, vilket är vanligast.
Men om begäran inte kommer från åklagaren så undrar jag om hon verkligen blir inblandad.
Citera
2021-05-31, 11:47
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Jag kanske kommer ihåg fel, men sa inte advokat Backman i samband med TR förhandlingarna, att "jag vet att min klient är oskyldig". Han sa det som att han gick i god för SD.

Som det har dryftats i tråden så är det troligen ett syftningsfel.
IB sa nog snarare: ”Vet att han är oskyldig.”
Då menade han: ”Min klient vet att han är oskyldig.”
Citera
2021-05-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han nämner ”suicidrisk” så nog däråt det lutar ändå?
Ja, det är nog ditåt det lutar.
Väntar nu bara på att media rapporterar om vad åklagarna har att säga om denna soppa//
Citera
2021-05-31, 11:49
Medlem
Skulle inte åklagarna hålla pressträff?
Citera
2021-05-31, 11:50
Medlem
TeamHerrDavidsson, senast inloggad på GC 31/5-21... Har Polisen tillgång till kontot eller är det någon annan?
Citera
2021-05-31, 11:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Här förklarar HR-domaren varför SD inte häktades innan domen avkunnats:

https://sverigesradio.se/artikel/domaren-darfor-haktades-inte-hjarstamordaren-efter-rattegangen

Tack.
Det sägs ”inte mycket men lite” - men som nämnts så kommer suicidal-risk på tal, så det verkar troligt att det är så. Men tills ”mannen” avskrivs helt får man väl ha ett öppet sinne.
Citera
2021-05-31, 11:52
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Skulle inte åklagarna hålla pressträff?

De skulle vara tillgängliga på telefon.
Citera
2021-05-31, 11:53
Medlem
Citat:
Som jag har fattat det så är det naturligtvis alltid så när det är åklagaren som har begärt häktningen, vilket är vanligast.
Men om begäran inte kommer från åklagaren så undrar jag om hon verkligen blir inblandad.
Åkl är förundersökningsledare och därmed utredningsgruppens chef och står närmast över spaningsledaren på grova brott i just detta fall. Och hon är det ända till slutet, d v s tills domen vunnit laga kraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in