Citat:
Ursprungligen postat av
Gavle112
Först och främst spelar det ingen roll om den fuskande har kommit in eller sökt till sin önskade utbildning, han har ändå fullbordat ett systemhotande brott och har en oskälig fördel om han skulle söka in sig.
Det spelar visst roll, det framgår av en dom från hovrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gavle112
Konsekvensen blir att en potentiell läkare inte kan bli det
Vad som potentiellt kan hända efter ett brott skett spelar ingen roll.
Det är lite som att påstå att alla som kör för fort borde dömas för mord, någon kan ju bli påkörd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gavle112
Fast nu glömde jag hur du tidigare berättat att du har en lätt retardation och aldrig gått klart gymnasiet. Aja..
Jag har aldrig påstått att jag har en utvecklingsstörning. Jag har dessutom gått klart gymnasiet.
Bara för att jag är väldigt mycket tröttare än normalbefolkningen så betyder inte det att jag är dum i huvudet. Jag vågar i alla fall erkänna mina brister. Jag har helt klart mer innanför pannbenet än vad du har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gavle112
Jag skippar blaskan i mitten. MEN på slutet skriver du vad som händer om 5000 fuskar till sig ett bra resultat, jo även om 0% av dessa väljer att söka in på en utbildning så kommer det totalt fucka ur normeringen där dessa 5000 kommer trycka bak alla andra och vips så blir 1.5 i ett ärligt prov 0.5 i ett sådant prov. Sen kan du räkna ut vad som sedan följer
Jag förstår till fullo att det finns ett problem om 5000 personer fuskar, och att det självklart kan anses vara systemhotande. Dina resonemang är helt klart riktiga. Det finns ett problem om 5000 personer fuskar, men det finns dock ingen lagstiftning för att ge en av de 5000 personerna ett högre straff för det.
Om en person kör för fort så får den exempelvis 3000kr i böter, om 8.000.000 personer kör för fort, så får dessa fortfarande bara 3000kr trots att det vore ett problem om hela befolkningen i ett land körde för fort.
En person kan aldrig drabbas hårdare bara för att andra också begår samma brott.
Vad din åsikt är om fusk eller konsekvenserna av det är inte samma sak som hur domstolen ska döma utifrån nu gällande lagstiftning. Jag tycker det är jättetråkigt att vissa blir drabbade av någon som fuskat sig före i kön, men det är inte den diskussionen vi för just nu.
När en fuskare åtalas för ett brott och sitter i domstolen ska domstolen inte bry sig om vad andra gör eller har gjort. De ska i princip tänka som om den som fuskat är den ende som någonsin gjort det.
Om man sedan vill ha högre straff så får man engagera sig politiskt så att lagstiftningen ändras. Vi bor i en demokrati där sådant är möjligt.
Det är fortfarande inte olagligt att fuska på högskoleprovet, man kanske skulle börja där.
Jag minns LGL i första häktningsförhandlingen när han utbrast ”
Skulle det inte vara olagligt att fuska på högskoleprovet?!? Klart att det är det. HÄKTAD”.
Vilken jubelidiot. Snacka om systemhotande att rubba förtroendet för hela rättsväsendet. Där finns ett väldigt mycket allvarligare problem än fusk på högskoleprovet.
Sätter man gungning på det systemet så har man snart inget land kvar att leva i.
Det tycker jag är ett större problem än om några hundra personer tränger sig före i kön till en utbildning.