2019-09-22, 13:48
Medlem
Fraktazs avatar
Vad var det som gjorde att EBM inte lyckades komma in i telefonen? Vad var det för telefon?
Citera
2019-09-22, 14:35
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Vad var det för telefon?
En vanlig iPhone 5s.
Jag erbjöd mig att försöka låsa upp den under förundersökningen men det ville inte åklagaren gå med på eftersom jag berättat att det fanns uppgifter i den som styrker min berättelse. Hon försökte då hålla den i beslag så att jag inte skulle kunna lämna in någon bevisning.
Senast redigerad av 23-aringen 2019-09-22 kl. 14:39.
Citera
2019-09-22, 18:01
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slarvpelle
Därför är jag lite skraj varje gång jag postar ett inlägg. Skriver man något tokigt om rättsfallet eller juridiken, så är risken stor att man blir luggad av firemire. Men det gör att man skärper sig.

Ibland tycker jag dock att du är för nitisk. I det här fallet angående förtal, så skulle många arbetare hamna i fängelse efter skvallret på första frukostrasten.

Jag tror att VG(?) fick tillbaka 200.000 kronor i veckan som gick. Hittade efter 23-aringens inlägg följande artikel publicerad i onsdags av Folkbladet.

https://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/kvarstaden-skrivs-ner-for-atalad-i-hp-hjalpen-om6297454.aspx

Kan tyvärr inte se den låsta artikeln, däremot syns ingressen i google. Någon som kan läsa hela artikeln och ge bättre citat?

Jag erkänner, gällande förtalslagen har jag varit lite hård, men mest för att många tror att de vet vad den innebär och låtsas som att de kan lagen. Jag förstår självfallet att det i praktiken förekommer "förtal" överallt utan att någon för den sakens skull blir åtalad. Dessutom är det sällan påkallat ur allmän synpunkt. Det är alltså oftast enskilda åtal, alltså något man måste driva själv utan hjälp från staten. Kostsamt, tar tid och oftast är det ingen som orkar bry sig. Lagen är iallafall skriven så, oavsett hur nitisk jag är haha.

Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
En vanlig iPhone 5s.
Jag erbjöd mig att försöka låsa upp den under förundersökningen men det ville inte åklagaren gå med på eftersom jag berättat att det fanns uppgifter i den som styrker min berättelse. Hon försökte då hålla den i beslag så att jag inte skulle kunna lämna in någon bevisning.

Antar att vi får se en del nya bevisuppgifter nu inför förhandlingen i tingsrätten då?
Citera
2019-09-22, 19:44
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Antar att vi får se en del nya bevisuppgifter nu inför förhandlingen i tingsrätten då?
Har inte fått igång telefonen ännu, den har väl legat med tomt batteri i något år eller så vid det här laget. Den står bara och startar om i nuläget
Citera
2019-09-23, 05:08
Medlem
2 stycken, Lund och Linköping, har blivit utkastade från sina utbildningar i onsdags (18:e) för högskoleprovsfusket.

Skönt att se!
Citera
2019-09-23, 18:08
Medlem
FinGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
2 stycken, Lund och Linköping, har blivit utkastade från sina utbildningar i onsdags (18:e) för högskoleprovsfusket.

Skönt att se!
Gick båda personerna på läkarprogrammet?
Var avstängningen något du bevittnade med egna ögon, eller har du läst en artikel?

Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Det låter rätt kul i sammanhanget att han gjorde så, men han har åandrasidan rätt. Vilket Svea hovrätt mycket riktigt kommit fram till flera gånger, att det ej handlar om grovt brott. Har ej läst dagboksbladet, men man ska nog vara försiktig med att anta saker i sånt här. Känns skumt att han behövde vänta 21 dagar efter datumet isåfall.
Har fått reda på att fuskaren/mannen sover hos sin far, men är skriven på en annan adress. Dit går myndighetsbreven, vilket gör att dom blir försenade. Om dom når fram över huvud taget? Resultatet blev i varjefall att ärendet avskrevs, och ju mer jag gräver i det så verkar det inte vara planerat. Mer än att mannen håller sig undan.

Varför den unge mannen delar sitt boende på detta viset kan man fundera på? Vad jag kan se så studerar han inte.
Senast redigerad av FinGullan 2019-09-23 kl. 18:12.
Citera
2019-09-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinGullan
Gick båda personerna på läkarprogrammet?
Var det något du bevittnade med egna ögon, eller har du läst en artikel?

Läkarprogrammet samt civ ing
Citera
2019-09-23, 18:25
Medlem
FinGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Läkarprogrammet i Lund
Civ ing i Linköping.
Tack för svaret!

Tyvärr blev jag inte mycket klokare på vem det kan vara. Hade det varit läkarprogrammet och inte civ ing i Linköping, så finns det ett par att välja mellan.

Edit: Jag ser att du tog bort information vilket lärosäte läkaren resp. civ ing gick på. Är du osäker på vilken som hörde hemma vart? Eller blev du rädd för att avslöja din identitet? I så fall redigerar jag ditt citat.
Senast redigerad av FinGullan 2019-09-23 kl. 18:34.
Citera
2019-09-27, 17:44
Medlem
Fraktazs avatar
Första domen om osann försäkran, grovt brott har tydligen avkunnats. Kanske var det en nämndemannadom, eller så hade tingsrätten personalfest dagen innan överläggningen. Eller är det fake news?

Hovrätten och samtliga alla andra tingsrätter (även Norrköpings, som t.om. var jävig) som prövat fuskärendena har ju slagit fast att fuskarna inte är någon del i organiserad brottslighet.

Trots detta anser Skaraborgs tingsrätt att brottet är grovt pga:
- Avancerade tekniska hjälpmedel
- Systemhotande brottslighet
- Brottslighet i organiserad form

https://www.skovdecitynews.se/nyheter/ytterligare-en-skovdebo-domd-for-fusk-pa-hogskoleprovet/
Citera
2019-09-27, 18:01
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Första domen om osann försäkran, grovt brott har tydligen avkunnats. Kanske var det en nämndemannadom, eller så hade tingsrätten personalfest dagen innan överläggningen. Eller är det fake news?

Hovrätten och samtliga alla andra tingsrätter (även Norrköpings, som t.om. var jävig) som prövat fuskärendena har ju slagit fast att fuskarna inte är någon del i organiserad brottslighet.

https://www.skovdecitynews.se/nyheter/ytterligare-en-skovdebo-domd-for-fusk-pa-hogskoleprovet/
Undra hur det kan vara brottslighet i organiserad form när det inte är brottsligt att varken fuska eller att hjälpa någon att fuska...
Skulle fuskarna vara del i någon form av organiserat skattefusk då i så fall eller hur resonerar man egentligen? Långsökt.

”Du köpte en tjänst, du borde förstått att verksamheten där du köpte tjänsten inte betalade skatt, därför ska din osanna försäkran bli ännu osannare. Mohahaha

Annars kanske det var så att det var någon som blivit åtalad försent för 2016 och därmed bara kunde dömas för grovt. Då kanske tingsrätten tog i från tårna för att inte få mer negativ publicitet
Citera
2019-09-27, 18:04
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Undra hur det kan vara brottslighet i organiserad form när det inte är brottsligt att varken fuska eller att hjälpa någon att fuska...
Skulle fuskarna vara del i någon form av organiserat skattefusk då i så fall eller hur resonerar man egentligen? Långsökt.

”Du köpte en tjänst, du borde förstått att verksamheten där du köpte tjänsten inte betalade skatt, därför ska din osanna försäkran bli ännu osannare”

Annars kanske det var så att det var någon som blivit åtalad försent för 2016 och därmed bara kunde dömas för grovt. Då kanske tingsrätten tog i från tårna för att inte få mer negativ publicitet

Tingsrätten verkar också ha köpt åklagarens helt felaktiga argument om den oriktiga uppgiftens betydelse, att de oriktiga provsvaren påverkat antagningssystemet. Vilken skandaldom!
Citera
2019-09-27, 18:07
Medlem
Citat:

Mycket bra och välkommet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in