2020-04-09, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Datorn är ju beslagtagen ditt jävla pucko. Hur fan ska jag offentliggöra någonting som jag inte får tillgång till?

Stora delar av domen är ju bara för att provocera. De vet att motbevisning finns men de mörkar allt som är relevant.

Är det som du beskriver så får du ju ut din dator efter att HR avslutat sina förhandlingar. Då kan du och din försvarare själva ta fram bevismaterialet och begära resning, vilket i så fall kan leda till en omprövning i HR. Totalt alltså fyra rättegångar. Men så bakvänt jobbar vårt rättssystem.

Finns ett liknande exempel här:

(FB) Mobilfilm friade våltäktsdömda.
Citera
2020-04-09, 13:05
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Är det som du beskriver så får du ju ut din dator efter att HR avslutat sina förhandlingar. Då kan du och din försvarare själva ta fram bevismaterialet och begära resning, vilket i så fall kan leda till en omprövning i HR. Totalt alltså fyra rättegångar. Men så bakvänt jobbar vårt rättssystem.

Tack, ska kolla den tråden!
Det finns redan massvis med bevisning som skulle varit lämplig att ha redan nu men jag hade inte förväntat mig stt staten ska lägga det ansvaret på mig, särskilt inte när jag sitter inlåst. Uppenbarligen så använder man häktning för att få fler fällande domar så att de misstänkta ska få svårt att försvara sig.
Det är ju ett jävla slöseri med pengar att dra ut på tiden, bevisning förstörs och man går miste om viktigt material. De flesta meddelanden och sms i en telefon raderas tex efter ett års tid (beroende på inställningar), därefter är det mer eller mindre omöjligt att återställa dem. Om det då finns meddelanden som är avgörande för målet så kanske man ska prioritera att spara dem först.

Någonting har jag i alla fall lärt mig, om det finns någonting som talar till ens fördel så ska man hålla käften om det tills man får tillfälle att själv ta fram materialet för om man säger någonting till en utredare så kommer de se till att materialet inte tas fram.

Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Vad är det för bevisning du pratar om? Du säger ju själv att du inte varit aktiv innan 2017 och du blir endast dömd för 2017 och frammåt.
Orkar inte förklara, behöver uppenbarligen spara energi till en ny förhandling. Men att hjälpa till med någonting innebär inte att man helt plötsligt äger en näringsverksamhet och definitivt inte att man var en näringsidkare och absolut inte att man haft uppsåt. Tingsrätten motiverar inte tillräckligt utan skriver bara bort allting.
Senast redigerad av 23-aringen 2020-04-09 kl. 13:14.
Citera
2020-04-09, 16:25
Medlem
Citat:
Tack, ska kolla den tråden!
Det finns redan massvis med bevisning som skulle varit lämplig att ha redan nu men jag hade inte förväntat mig stt staten ska lägga det ansvaret på mig, särskilt inte när jag sitter inlåst. Uppenbarligen så använder man häktning för att få fler fällande domar så att de misstänkta ska få svårt att försvara sig.
Det är ju ett jävla slöseri med pengar att dra ut på tiden, bevisning förstörs och man går miste om viktigt material. De flesta meddelanden och sms i en telefon raderas tex efter ett års tid (beroende på inställningar), därefter är det mer eller mindre omöjligt att återställa dem. Om det då finns meddelanden som är avgörande för målet så kanske man ska prioritera att spara dem först.

Någonting har jag i alla fall lärt mig, om det finns någonting som talar till ens fördel så ska man hålla käften om det tills man får tillfälle att själv ta fram materialet för om man säger någonting till en utredare så kommer de se till att materialet inte tas fram.

Advokat Björn Hurtig som försvarade en av pojkarna i fallet jag länkade började efter detta, av den anledningen, bedriva egna förundersökningar. Just eftersom att det ofta hamnar i en situation där åklagaren beslagtagit viktig bevisning och bedömer den oväsentlig men behåller den i beslag så den inte kan komma försvaret till nytta.
Citera
2020-04-09, 16:32
Medlem
Citat:
Det var ju trevligt att kunna slappna av lite i några veckor i alla fall.
Blir väl mer än några veckor. Nu måste ni väl tillsammans med försvaret fila på era överklaganden. Finns vad jag hört en del motsägelsefulla resonemang i domen.
Citera
2020-04-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123

Ja en lång historia för alla inblandade o deras familjer
Citera
2020-04-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Kanske är en dum fråga i sammanhanget, men vad är egentligen anledningen till att man fuskar på högskoleprovet? Varför pluggar man bara inte?
Vissa klarar inte plugga sig de höga resultatet- mattedelen är rätt svår för de som inte har den läggningen. Knepigt intagningsystem- varför ska du kunna matte om du ska bli tex socionom? Svenskan blir svår för de med utländsk bakgrund... så ja hoppas du fick svar
Citera
2020-04-09, 17:05
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slalomkillennr1
Blir väl mer än några veckor. Nu måste ni väl tillsammans med försvaret fila på era överklaganden. Finns vad jag hört en del motsägelsefulla resonemang i domen.
Menade tiden mellan det att huvudförhandlingen är färdig tills dess att domen kommer, det har varit den enda tiden jag kunnat slappna av någorlunda. Resterande tid på året har varit ett helvete.
Men som du själv sagt så finns det flera motsägelsefulla argument i domen men det är väl så det ska gå till antar jag...
Citera
2020-04-09, 18:37
Avslutad
Inte läst igenom hela tråden, men har vi namn på de som arrangerade det hela och även de som köpte resultaten?

Viktigt att de senare outas tydligt då vi riskerar att få läkare t.ex som fuskat sig till sin utbildning.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-04-09 kl. 19:08.
Citera
2020-04-09, 20:44
Medlem
vaffanculos avatar
Från Folkbladet.se bakom betalvägg:

Advokaterna: HP-domen är välskriven

"27-åringens advokat Edward Lundqvist har precis fått domen när Folkbladet når honom på telefon.

– Jag kan konstatera att min huvudman frias på vissa punkter, men döms på ganska många andra punkter. Han döms även till ett betydligt kortare straff den här gången.

Nu ska Edward Lundqvist tillsammans med sin huvudman mycket noggrannt läsa igenom domen för att se hur domstolen har resonerat"

"Även lillebroderns advokat Carla Pantzar kommer att ta ställning till en eventuell överklagan efter att hon läst domen ordentligt.

– Den innehåller många olika ingredienser ur ett mänskligt perspektiv, men också principiellt från samhällets sida.

Hon uppmärksammar att rätten den här gången gör en annan bedömning i delar av domen och i princip halverar straffet för hennes klient"
Citera
2020-04-10, 00:02
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Inte läst igenom hela tråden, men har vi namn på de som arrangerade det hela och även de som köpte resultaten?

Viktigt att de senare outas tydligt då vi riskerar att få läkare t.ex som fuskat sig till sin utbildning.

Finns en tråd här
(FB) Fuskare på högskoleprovet som blivit underkända
Citera
2020-04-10, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73

Ska du få skriva upp namnen på en lapp o nära med dig den i handväskan fall i fall du blir sjuk om sju år och då neka den läkare du får? Man blir inte läkare förrän man klarat utbildningen, det räcker inte att fuska sig in.
Citera
2020-04-10, 00:40
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slalomkillennr1
Ska du få skriva upp namnen på en lapp o nära med dig den i handväskan fall i fall du blir sjuk om sju år och då neka den läkare du får? Man blir inte läkare förrän man klarat utbildningen, det räcker inte att fuska sig in.
Du är så uppenbart en fuskare så håll bara tyst tack

Och jag kan tillägga som läkarstudent att endast riktiga stolpskott misslyckas väl inne i programmet. Över 90% klarar tentorna
Senast redigerad av Gavle112 2020-04-10 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in