Citat:
Ursprungligen postat av
Snickarn78
Silbersky verkar ta det lugnt. Stod inte mycket i hans överklagande för LKG:s del. Fast han är så gammal i spelet, så han låter dom unga advokaterna sopa mattan. Eller har han varit upptagen med TV-inspelningar?
Silbersky har gjort vad man kallar ett Blanco-överklagande. Det görs ibland vid de tillfällen då man inte behöver något prövningstillstånd i HR, och därför inte behöver stressa fram några argument vid överklagandet. Nu har de istället flera månader på sig att formulera och strukturera. Han överklagar rätt och slätt allting, och lämnar ingen flank öppen för angrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
23-aringen
Jag tog upp problemet redan i förundersökningen, tror du någon lyssnade?
Dom tjatade ganska mycket om koden till telefonen och jag sa flera gånger att jag inte ger bort koden pga integritetsskäl, men det tog dom väl som en undanflykt. Åklagaren blev sur och ska promt förverka telefonen som ”straff” eftersom jag inte lämnade ifrån mig koden.
Argumentet i tingsrätten var ”den ska förverkas för vi vet inte vad som finns på den”.
Angående bytet av advokat så är jag mycket nöjd.

Gällande förverkandena så gick det överstyr, det var otroligt många saker som inte verkar ha haft någon koppling till något brott. Det blir lite löjligt när man snackar om vakumförpackare, spadar, handskar och som du säger, mobiler som man inte kunnat komma in i, när det är uppenbart att inget använts eller kan visas ha använts till brott. I
synnerhet när något inte behöver förverkas även om det är klarlagt att det använts till brott, förverkande ska ske om man kan anse saken kommer användas till vidare brottslighet.
Tyckte mig höra LKGs eller LGs advokat hänvisa till NJA1982 s59. Där görs det väldigt tydligt vad som gäller. En bil hade använts vid ett tillgreppsbrott, alltså stöld.
Citat:
Beträffande frågan huruvida förverkande av bilen är påkallat till förebyggande av brott bör till en början anmärkas, att bilen såvitt framgår i målet är normalt utrustad och sålunda inte mer än bilar i allmänhet lämpad att användas som hjälpmedel vid brott. R.P. som i målet dömts till skyddstillsyn, är tidigare ostraffad och hans levnadsförhållanden är enligt vad TR:n funnit tämligen välordnade. Det finns med hänsyn till vad som sålunda framkommit inte någon särskild anledning räkna med att bilen skall komma till brottslig användning i fortsättningen
När generella regler om förverkande infördes i svensk rätt genom 1948 års strafflagsreform, angavs att grunden "särskilda skäl" i motsvarigheten till nuvarande 36 kap 2 § BrB var avsedd för sådana fall då det skulle vara stötande om den brottslige, trots att han hade blivit fälld, fick behålla hjälpmedel som hade använts vid brottet. Vid 1968 års omarbetning av förverkandereglerna i BrB ansågs dessa skäl alltjämt äga giltighet. Ett exempel som anfördes under förarbetena var att en mördare fick behålla en yxa med vilken mordet utförts.
Det är få saker av det beslagtagna förutom utrustningen och det specialbyggda kontrollbordet som skulle kunna anses vara mer lämpade för brott än annat användningsområde. Det går definitivt inte att jämföra en mobil med att en mördare får behålla en yxa. Jag tycker det är märkligt att domaren gått på som han gjort.