2019-01-19, 18:52
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Tack för rättelsen, de försattes på fri fot i samband med att domen avkunnades.

Jag håller inte med dig om att det är sak samma om det blir böter eller även villkorligt.
Villkorlig dom ligger kvar hela 10 år i brottsregistret. Det ställer till det ordentligt när de ska söka jobb framöver. Varje seriös arbetsgivare kollar rättsdatabaser som Verifiera, InfoTorg, Lexbase m.m när det gäller rekryteringar. Att vara dömd för "Grov osann försäkran" ses med oblida ögon.
Blir det bara böter ligger fuskaren kvar 5 år. Stor skillnad i en ung människas liv, när det gäller möjligheter vid jobbsökande och vid ansökan till legitimationsyrken.
Dom försattes på fri fot redan den 6 december. Då sade domaren att rättegången redan var i full gång och att d inte längre kan påverka den.
Citera
2019-01-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Dom försattes på fri fot redan den 6 december. Då sade domaren att rättegången redan var i full gång och att d inte längre kan påverka den.

Så var det, tack! De fick fira jul hemma!
Citera
2019-01-19, 19:02
Medlem
Citat:
Håller inte med dig. På presskonferensen i höstas redogjorde åklagaren för att man senaste året i rättsväsendet har velat se allvarligare rubriceringar mycket med tanke på preskriptionstider, men också att man omvärderat hur allvarligt systemhotande detta är.
I förg inlägg skrev jag faktiskt att tingsrätten i domen angav just skäl som att de nu såg det hela som just systemhotande + att de nu också anser att brotten också utgjort ett led i brott som utövats i mer organiserad form..... så (nu) håller vi nog med varann mer än vi tror.

Citat:
Finns en D-uppsats i ämnet, som handlar om just hur Socialstyrelsen agerat och resonerat i fall där legitimation skall beviljas eller återkallas. Googla upp den. Kutym är att dömda gällande tex grova narkotikabrott, brott mot liv och hälsa osv inte beviljas leg.
Brotten som SVT tog upp var bland annat Grovt rattfylleri, rån, narkotikasmuggling, misshandel och narkotikabrott. Dessa brott bör isf betraktas som brott mot både liv och hälsa. Men ändå fick (tyvärr) åtminstone dessa sina legitimationer beviljade..... men ja, grova brott kollar Socialstyrelsen efter står det på deras sida inf en ansökan.... Men släpper S igenom sökande med grovt rattfylleri i registret så kanske de släpper igenom grov osannförsäkran också......

Citat:
Fallen SVT drar upp är sidofall. Man måste se till hur den absoluta majoriteten av legitimationsfallen avgörs. Grov osann försäkran för en plats till Läkarprogrammet kommer givetvis sätta stopp för legitimation.

Man kan ju alltid hoppas....
Frågan är dock om denna kvinna ens hinner fullfölja hela läkarutbildningen innan hon kastas ut pga fusket. Blir hon inte helt klar blir det ingen karriär alls.....

Citat:
Åtalen mot resterande fuskare kommer under våren. Domsluten lär vi ha allra senast juni/juli, förmodligen redan feb-maj.
Tack för infon!
Citera
2019-01-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Vad skilljer sig dessa domar emot de tidigare för att det skulle bli grovt? Är det i och med att man även sprängden ligan?

De två som det stod någon artikel om som hade kommit undan på grund av att tiden gått ut ligger risigt till igen då.

På till exempel sidan 100 i domen mot HP-Hjälpen (domen finns nånstans i tråden) så står det så här:

"Brottet ska bedömas som grovt då man
* använt avancerade tekniska hjälpmedel under provet, åtgärderna är förslagna och sammantaget systemhotande,
* brottet utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form, och på grund av oriktighetens betydelse dvs att de oriktiga provresultaten påverkar antagningssystemet till högskolan och hindrar eller minskar möjligheten för andra att komma in på högskolan"
Citera
2019-01-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanityOfVanheden
På till exempel sidan 100 i domen mot HP-Hjälpen (domen finns nånstans i tråden) så står det så här:

"Brottet ska bedömas som grovt då man
* använt avancerade tekniska hjälpmedel under provet, åtgärderna är förslagna och sammantaget systemhotande,
* brottet utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form, och på grund av oriktighetens betydelse dvs att de oriktiga provresultaten påverkar antagningssystemet till högskolan och hindrar eller minskar möjligheten för andra att komma in på högskolan"

Avancerade tekniks utrustning är det mobilen dom syftar på?
Den andra utrustningen så som kopparhalsband och riskorn i öronen är ganska basic.

Om någon person under provet får för sig att googla fram svaren via sin mobilen som ligger i knät så är ju det avancerad utrustning som använder komplex sökfunktioner för att hitta svaren, även kallat Google. Och även där skulle personen kunna ta en utbildningsplats.

Många fina ord i domen för att det ska låta läskigt.

Spännande att se när folk blir ertappade för fusk i andra sammanhang.
Citera
2019-01-19, 19:56
Medlem
Gavle112s avatar
Fuskarna döms och blir även avstängda fram till 2021 att skriva hp igen, deras provresultat blir också struket. Jag tror mig minnas att ens högskolepoäng dock inte kan tas ifrån en. Om dessa skräphögar läst några terminer på sina utbildningar, då kommer universiteten tillgodoräkna kurserna och då kan dom väl i princip vara tillbaka där dom sist lämnade, bara efter 2-3 års uppehåll ifall de skaffar nytt genuint hp-resultat? Hur funkar det egentligen.

Sen är väl det mest vitala hur det blir med examen, kan dom bli nekade examen just för att de fått ”fulpoäng” från högskolekursena, eller kollar man på brottet grov osann försäkran
Citera
2019-01-19, 20:04
Medlem
Citat:
Fuskarna döms och blir även avstängda fram till 2021 att skriva hp igen, deras provresultat blir också struket. Jag tror mig minnas att ens högskolepoäng dock inte kan tas ifrån en. Om dessa skräphögar läst några terminer på sina utbildningar, då kommer universiteten tillgodoräkna kurserna och då kan dom väl i princip vara tillbaka där dom sist lämnade, bara efter 2-3 års uppehåll ifall de skaffar nytt genuint hp-resultat? Hur funkar det egentligen.

Sen är väl det mest vitala hur det blir med examen, kan dom bli nekade examen just för att de fått ”fulpoäng” från högskolekursena, eller kollar man på brottet grov osann försäkran

Är det inte 2år avstängning från det att du skrev provet? Alltså bör vissa kunna skriva nu igen.
Citera
2019-01-19, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pill3
Är det inte 2år avstängning från det att du skrev provet? Alltså bör vissa kunna skriva nu igen.
Jag har också för mig att det är från provdagen avstängningen gäller.

Det är lika dumt som när VGs tilldelas 6 års fängelse och så får han näringsförbud i 5 år.

Näringsförbudet borde lyda på ca 10 år, om det skulle finnas någon mening med det.

Eller har jag fel, och att näringsförbudet gäller från den dagen VG blir fri?
Citera
2019-01-19, 20:31
Medlem
Citat:

Ett avbrott på 2-3 är för många jobbigt, mycket jobbigt. Värt att tillägga är tex läkarprogrammet framöver skall göras om i och med införandet av bastjänstgöring. Om en student tvingas hoppa av programmet ett par år och sedan kommer tillbaka så kan det bli så att personen inte kommer kunna få alla de kurser den läst innan tillgodoräknade, i och med att programmet och innehållet över terminerna blir annorlunda. I värsta fall behöver personen läsa in saker på nytt, från början.

Men det jobbigaste lär vara att de finns med i belastningsregistret i 10 års tid framöver. Det är inte kul när det skall sökas jobb. Och i alla rättsdatabaser som företag använder sig av vid rekryteringar så finns de alltid med för all framtid.
Senast redigerad av Endryt 2019-01-19 kl. 20:37.
Citera
2019-01-19, 21:00
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajspasta
Jag har också för mig att det är från provdagen avstängningen gäller.

Det är lika dumt som när VGs tilldelas 6 års fängelse och så får han näringsförbud i 5 år.

Näringsförbudet borde lyda på ca 10 år, om det skulle finnas någon mening med det.

Eller har jag fel, och att näringsförbudet gäller från den dagen VG blir fri?
Näringsförbudet gäller väl korkat nog 5 år från lagakraftvunnen dom. Grabben kommer ut efter 4 år och kommer inte få starta företag på 12 månader. Ja det är verkligen märkligt om det är så...
Citera
2019-01-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pill3
Det var ju 12st prov från HT16 som blev ogiltigförklarade, som sedan skickades till respektive universitet. Då har ju UHR gjort sin del utan att vänta på domar?
Preskriptionstiden hade gått ut för fuskarna som skrev provet HT2016, och därför återtog UHR bara resultatet på högskoleprovet. Tidigare under hösten hade några personer åtalats med den högre misstankegraden grovt brott, som hade förlängt preskriptionstiden till 5 år. Men dom personerna dömdes ändå bara för normalgraden. Tingsrätterna stödde sig på gamla domar, främst det fallet som gick till Svea hovrätt var avgörande.

Jag gissar att UHR inte ville vänta längre med dom äldsta fallen, och prioriterade sitt eget "straff" så fuskarna kunde kickas från sina utbildningar. Dessutom började kanske en del av fuskarna närma sig slutet på sina utbildningar. Jag tänker bl.a på läkare som påbörjat sina studier utomlands, men sedan fuskat och kunde flytta hem för att avsluta sin utbildning i Sverige.

Tolv mister sina resultat på högskoleprovet - 19 december 2018
Citat:
UHR fick i slutet av oktober ta del av uppgifter i Ekobrottsmyndighetens förundersökning om misstänkta fuskare på högskoleprovet. Efter analys av de aktuella provsvaren har UHR nu beslutat att återta resultaten för tolv personer som skrev högskoleprovet hösten 2016.
.........
Om provdeltagarna fortfarande går kvar på sina utbildningar kan respektive lärosäte ta tillbaka beslutet om antagning. Dvs. provdeltagaren blir av med sin utbildningsplats.
........
Eftersom det har gått mer än två år sedan dessa tolv personer skrev högskoleprovet så har preskriptionstiden gått ut. UHR kan därför enbart återta deras resultat på högskoleprovet, inte ta beslut om att stänga av dem från att skriva provet på nytt de kommande två åren.
Citera
2019-01-19, 21:07
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ett avbrott på 2-3 är för många jobbigt, mycket jobbigt. Värt att tillägga är tex läkarprogrammet framöver skall göras om i och med införandet av bastjänstgöring. Om en student tvingas hoppa av programmet ett par år och sedan kommer tillbaka så kan det bli så att personen inte kommer kunna få alla de kurser den läst innan tillgodoräknade, i och med att programmet och innehållet över terminerna blir annorlunda. I värsta fall behöver personen läsa in saker på nytt, från början.

Men det jobbigaste lär vara att de finns med i belastningsregistret i 10 års tid framöver. Det är inte kul när det skall sökas jobb. Och i alla rättsdatabaser som företag använder sig av vid rekryteringar så finns de alltid med för all framtid.
Ja men jag hade gärna sett att man ogiltigförklarade deras univeritetsstudier ochhögskolepoäng även fast de har klarat kurserna. Jag vet inte vems ansvar det skulle vara att dra bort deras högskolepoäng, troligen både uhr och universitetet. Bastjänstgöringen kommer inte göra en superskillnad, utan jag tror den lägst på slutet av programmet (finns ju många som går läkarprogrammet nu och måste anpassa sig till ändringen 2021). Sedan vet jag att socialstyrelsen och arbetsgivare till läkare är mesiga och anställer/ger licens till vem som helst i o med den stora läkarbristen... finns en fransk kvinnlig läkare som döda sin bebis o satt 4 år i fängelse för det, förlorade inte licensen, mordbrännare också...

Det riktiga straffet skulle alltså vara just om deras högskolepoäng rivs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in