Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Känslolivet för mig är inte alls dött, däremot har jag problem med kommunikationen, och det kanske verkar så. När det gäller att känna empati så är det samma, utan det är snarare kommunikationen som gör att jag har svårt att tolka dina känslor och förstå vad du menar. En psykopat vad jag förstår är bra på att tolka vad du vill och menar, men har ingen empati. För mig är det precis tvärt om, fastän det inte verkar så. Att uppleva att jag blir missförstådd kan göra mig lite arg och känna mig lite utanför, men jag är i grunden inte en arg och sur person.
Men nu beskriver han sina egna erfarenheter med människor som har autism/asperger. Inte hur du är du kanske tycker en sak han en annan. Liksom olika saker rätt eller fel eller som sagt kan det krocka socialt som du själv skrev.
Jag håller med honom jag har ofta stött på att asperger är 'själviska" eller det jag sade självupptagna, detta märker man online. Dem kan ena stunden vara sociala sen försvinna under jorden, inte höra av sig på flera dagar/veckor. Vet helt ärligt inte varför men har väl med och göra i vad många har sagt. Kanske handlar om humör också. Också för att dem tänker på sig själva. Dock måste man ge cred att har de något specialintresse kan de spendera timmar varje dag åt det.
Därför jag sa att de oftast kommer bättre sams och har mer gemensamt med andra med asperger.
Inte deras fel dock. Och igen vissa är kan hyper handlar också om intresset typ kanske gillar fotboll eller så en annan lugnare gillar annat. Sen också vilken nivå om det fungerande eller inte. En annan grej dem kan visst känna för andra men ibland t.ex känner mer för djur än människor i min egna uppfattning.