2018-04-14, 21:43
Medlem
Finns det några kännetecken som får er att få Asperger vibbar från en person?

Hur tycker ni personer med Aspergers syndrom skiljer sig ifrån övriga folk?

Citera
2018-04-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger

Om man har Aspergers syndrom märks det framför allt på hur man samspelar och kommunicerar med andra människor.
Citera
2018-04-14, 21:50
Medlem
Ygg3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein.Neger

Tycker att man kan märka det på kroppsspråk och ansiktsuttryck. En annan sak jag har märkt att att de ibland inte tänker på saker som för andra är ganska uppenbart, detta gäller främst lösningar på olika problem.
Citera
2018-04-14, 21:54
Avslutad
de har samma ansiktsuttryck oavsett vad, och är alltid lugna, fram tills dom blir inte lugna
Citera
2018-04-14, 21:54
Medlem
Behöver nödvändigtvis inte synas alls. Men handlar väl om att de har lite svårt med den sociala kontakten!
Citera
2018-04-14, 21:58
Medlem
poxers avatar
Kollar om denne har konto på flashback.
Citera
2018-04-14, 21:59
Medlem
Om jag talar utifrån mina egna erfarenheter;

Monoton röst, klumpigt kroppsspråk, stirrig blick eller tittar inte alls. Det är det första jag märker av.

Senare märker man av den sociala biten. Ingen förståelse för sarkasm (tills dom lär känna mig på ett djupare plan), kan berätta saker som är socialt ”oacceptabla”, svårigheter med att förstå andra. Ogillar kroppskontakt () Väldigt bokstavliga med ord.

Sen vid tightare kontakt kan man märka av att dom kan vara extremt insatta i specifika grejer. En läste mängdvis med böcker. En annan var nazi. Den tredje var en avancerad hackare. Dom jag har haft bäst kontakt med har även varit verbalt begåvade.

Sen är ju alla olika, såklart. Jag har träffat renblodiga aspergare, men även aspergare med borderline/antisocial personlighetsstörning.
Senast redigerad av Krystalwhite 2018-04-14 kl. 22:07.
Citera
2018-04-14, 22:01
Medlem
Buffymyloves avatar
Man har börjat gå ifrån begreppet ”asperger” till att tala om autismspektrumsyndrom/störning. Det handlar i grunden om autism med varierad funktionsnedsättning.

Asperger är en normal eller högbegåvad person med autism.

Det behöver inte vara tydligt för omgivningen, men på en generell nivå, så handlar det om hur man läser andra, kommunikation. Jag har högfungerande autism, och är känslig för ljus och ljud, och har svårt med ögonkontakt. Tenderar att snöa in på detaljer, har tidvis svårt att förstå sarkasm.

Men eftersom det är ett spektrum kommer det att vara mer eller mindre tydligt
Citera
2018-04-14, 22:13
Medlem
Det känns bara. Den där grundläggande kontakten som uppstår när man pratar med folk uppstår inte.
Citera
2018-04-14, 22:15
Bannlyst
Jag har Asperger fråga gärna om ni vill veta nått!
Citera
2018-04-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaTeFaireFoutre
Jag har Asperger fråga gärna om ni vill veta nått!

Hur påverkas du av det i vardagen ?
Citera
2018-04-14, 22:36
Medlem
Eckiumbums avatar
Du kan ju ta en titt på något klipp av utfrågningarna nyligen av Zuckerberg. Där har du ett praktexemplar att studera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in