Citat:
Ursprungligen postat av
Petitoo
Härligt område att diskutera. Har stött på många Aspies genom jobb och tidigare vänskap.
Ska lägga till lite olika saker som jag har sett vara tydliga "symtom" (är ju ingen sjukdom). Talar inte om autister utan om de så kallade högfungerande:
Får testa detta på mig.
Stora svårigheter att läsa av ansiktsuttryck. Kan tolka tårar som att någon svettas ymnigt.
Har svårt att tolka små uttryck hos sådana jag inte känner. Hos dem jag känner vet jag direkt om något är fel. Går även mycket på röstläge.
Tar ofta till simpla försvarsmekanismer. Skyller exempelvis tillkortakommande på andra istället för att se till sitt eget beteende.
Nej, tror att allt är mitt fel. Har jag råkat ut för brott så var det mitt fel.
Specialintressen såsom språk, natur-djur, krim, historia, musik och kartor med mera.
Pja, kommer och går. Men ofta nördiga.
Klumpig finmotorik. Spiller och slår i saker. Kan omvänt vara duktig på vissa enmans sporter som har med bollar att göra som att spela tennis.
Bra finmotorik, lite dålig grovmotorik.
Svårigheter att ta initiativ, både i arbete och på skolan.
Vet ej.
Normalt sett medel eller över medel IQ.
Ja.
Ibland svårigheter att uttrycka sig korrekt språkligt, Särskilt om de vuxit upp framför en dator då kan de ha uppenbara brister i det svenska språket. Gäller ordval, uttryck och meningsuppbyggnad som tas direkt från engelskan eller annat utländsk språk.
Kan inte prata vettigt, folk märker inte hur dåligt mitt tal är då deras hjärnor sätter orden rätt. I skrift, läser jag inte efteråt så ofta udda meningsbyggnad, men handlar mycket om att jag inte ids ändra.
Lättlurade/naiva
Ja.
Kan inte leva sig in andra situation och kan därför verkar ohyffsade.
Absolut inte.
Envisa
Beror på vad det är.
Konstnärligt lagda, även till viss del musikaliska - dock gärna ska det följa ett mönster.
Ja, men behöver inte följa ett mönster starkt, dock känner avsmak för modern klassisk musik och modern jazz.
Svårt att göra olustfyllda saker för att nå ett mål.
Svårt att göra både olustfyllda och lustfyllda saker. Man skulle kunna låsa in mig i en skrubb och det var OK.
Hemmasittare. Också i den vuxen ålder kan de fortsatt bo hos sina föräldrar.
Absolut inte, skulle inte stå ut med att bli tillsagd och leva efter andras rutiner.
Barnlösa pga svårigheter i nära relationer. Gäller män oftare än kvinnor.
Inte intresserad.
Alkoholberoende
Nej.
Underlig gångstil
Njae.
Otidsenligt klädstil. Kan klä icke adekvat
Klär mig som jag vill, vilket andra inte gör.
Fastnar i barndomen eller i den senare tonåren på ett sätt.
Absolut.