2024-03-24, 04:52
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Har inget med ilska att göra de saknar empati och sunt förnuft vilket gör att de kan säga rätt störda saker utan att känna minsta skam över det. Enda skillnaden mellan en psykopat och en Asperger är att Aspergers inte är lika manipulativa. Deras känsloliv är närmast stendött de känner inget för andra helt enkelt.
Hur utvecklar man en sådan syn och personlighet? Det känns som man reager, svarar i affekt på nåt? Vad är det man liksom lidit, lider brist på?

Vad har hänt?
Det låter som en ganska permanent sinnestillstånd då man befinner sig i.

Det måste väl finnas bättre forskning vad som får en att danas så här?
Det kan vara en kort tid som formar detta eller är det en sammansättning av intryck.

Man svarar på det här viset på nåt man ser. Nåt man fått.

Varför kommer man bara riggad på det här sättet?

Man måste hjälpa oss. Jag tror jag har vissa drag. Inom något spektrum inser hur mycket hjälp man behöver för att bli frisk. Och sund.

Känns som det måste gå djupare.

Jag tror vi kan ha varit högkänsliga men sen blivit typ förhärdade. Förstörda av omgivningen. Världen.

Svarat på det här sättet. Låtit oss formas. Det är överkänsliga personer.

Vi är fett sårade!! Av alla intryck.
Jävlar vad sjukt.
Citera
2024-03-24, 11:00
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Brist på ögonkontakt?

Lite mindre verbala. Kan stå och vara tysta när bara dumb shit sägs, av omgivningen, för att dom väntar tills andra "talat till punkt".

Det skulle jag säga är det mest märkbara. Kan stå och se på, istället för att rabbla på. Men samtidigt går det och lära sig.

Kan behöva lite tydligare instruktion. Typ om en instruktion inte blir sagt rakt ut, och det antas, att det inte behöver sägas, så får autisten ta ett beslut. Våga chansa, eller fråga. Men många neurotypiska frågar dom med, så...

Du beskrev mig till 100% (är officiellt diagnostiserad).

Har även svårt att kontrollera känslouttryck. De kommer ofiltrerat, okontrollerbart och med full kraft. Ilska blir fullt bärsärk, glädje blir nästan manisk, sorg totalt själslig förödelse etc.

Har däremot inga problem med fysisk kontakt om det är någon som står mig nära. Däremot okända eller ytligt bekanta kommer inte kunna röra mig.

Stimmar när jag är nervös eller mentalt överbelastad, vilket gör att jag är borta resten av dagen.

Har dock lärt mig att inte säga saker rakt ut när någon frågar om något.
Citera
2024-03-24, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du har väl autism själv och är ljudkänslig. Folks behov krockar. Ledsen för det.

Ja, jag har Aspergers själv (och är ljudkänslig) men trots de har jag med några få undantag väldigt svårt för andra autister.

Neurotypiska människor kan vara irriterande också ibland men oftast finns det ju någon form av självinsikt.
Senast redigerad av Pecka- 2024-03-24 kl. 11:47.
Citera
2024-03-24, 11:54
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Du beskrev mig till 100% (är officiellt diagnostiserad).

Har även svårt att kontrollera känslouttryck. De kommer ofiltrerat, okontrollerbart och med full kraft. Ilska blir fullt bärsärk, glädje blir nästan manisk, sorg totalt själslig förödelse etc.

Har däremot inga problem med fysisk kontakt om det är någon som står mig nära. Däremot okända eller ytligt bekanta kommer inte kunna röra mig.

Stimmar när jag är nervös eller mentalt överbelastad, vilket gör att jag är borta resten av dagen.

Har dock lärt mig att inte säga saker rakt ut när någon frågar om något.

Bra.
Citera
2024-03-24, 12:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ja, jag har Aspergers själv (och är ljudkänslig) men trots de har jag med några få undantag väldigt svårt för andra autister.

Neurotypiska människor kan vara irriterande också ibland men oftast finns det ju någon form av självinsikt.

Jag klarar nästan inga människor. Typiska NT driver mig till vanvett. Det fåtal egoistiska autister jag mött har också retat mig. De som aldrig kan jämka och som suger på mammas tutte fast de är 40. Men många autister jag har mött har varit riktigt bra människor. Jag har haft tur. De har varit väldigt öppna för andras erfarenheter och för nya kunskaper. De jag trivs med allra bäst är de med ADD och autistiska drag. Men det är väl lika barn leka bäst.

För visst har jag mina egna trista drag, men det är ändå en tvist på dem. Jag måste inte ha de vare sig tyst eller lugnt. Tycker om hög musik. Tycker inte om rutiner. Det jag är autistisk på är att jag vill veta vad som ska hända som en ram, så att man kan vara spontan inom den. Jag blir jättestressad för saker som bara händer. Jag har inga typiska autistiska intressen utan gillar mer böcker, konst och musik. Och så behov av egentid. Men jag sätter andras behov före mina. Jag är ingen hysterisk lagföljare. Men jag tycker om att folk talar sanning. Talar inte alltid sanning, det beror på. Märker jag att det är kaos och alla är handfallna så är jag den som får ta ledningen vilket är konstigt. Sedan lyssnar jag på folk vilket jag inte upplever vare NT eller autister gör.

Man måste inte vara perfekt, det räcker gott att man försöker vara en bra människa. Det är för få som tänker så, de tänker på sig själva.
Citera
2024-03-24, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag har själv en AS-diagnos, och har träffat ett flertal olika individer med diagnos. Naturligtvis så är alla individer, men ett par saker har jag sett som gör att jag har börjat misstänka att de kan ha en diagnos.

Ett annorlunda röstläge -Jag har stött på några män vars röst kan vara väldigt gäll. Nästan som om de försöker pressa fram vad de vill säga. Det närmsta jag kan jämföra det med är som när man blir arg eller upprörd, men fortfarande försöker behålla lugnet. Nu tror jag inte att de är arga eller upprörda. Och varför det är på detta sätt, vet jag inte. Jag har även stött på de som talar väldigt lågmält. De typerna å andra sidan kan vara de som är riktigt intressanta och roliga, om man bara tar sig tiden att lyssna på dem.

Ett stelt kroppsspråk och rörelser -Jag har sett några stycken som rör sig när de går som om de gick på en frusen sjö. Som om stegen kräver koncentration på högsta nivå. Och det är mycket möjligt att det gör det också. Då koordinationen kan vara lite svår för flera inom autismspektrat.

De här sakerna är vad jag brukar reagera på när jag ibland träffar på någon. Och några gånger har jag även fått mina misstankar bekräftade.

Härligt område att diskutera. Har stött på många Aspies genom jobb och tidigare vänskap.

Ska lägga till lite olika saker som jag har sett vara tydliga "symtom" (är ju ingen sjukdom). Talar inte om autister utan om de så kallade högfungerande:

Stora svårigheter att läsa av ansiktsuttryck. Kan tolka tårar som att någon svettas ymnigt.

Tar ofta till simpla försvarsmekanismer. Skyller exempelvis tillkortakommande på andra istället för att se till sitt eget beteende.

Specialintressen såsom språk, natur-djur, krim, historia, musik och kartor med mera.

Klumpig finmotorik. Spiller och slår i saker. Kan omvänt vara duktig på vissa enmans sporter som har med bollar att göra som att spela tennis.

Svårigheter att ta initiativ, både i arbete och på skolan.

Normalt sett medel eller över medel IQ.

Ibland svårigheter att uttrycka sig korrekt språkligt, Särskilt om de vuxit upp framför en dator då kan de ha uppenbara brister i det svenska språket. Gäller ordval, uttryck och meningsuppbyggnad som tas direkt från engelskan eller annat utländsk språk.

Lättlurade/naiva

Kan inte leva sig in andra situation och kan därför verkar ohyffsade.

Envisa

Konstnärligt lagda, även till viss del musikaliska - dock gärna ska det följa ett mönster.

Svårt att göra olustfyllda saker för att nå ett mål.

Hemmasittare. Också i den vuxen ålder kan de fortsatt bo hos sina föräldrar.

Barnlösa pga svårigheter i nära relationer. Gäller män oftare än kvinnor.

Alkoholberoende

Underlig gångstil

Otidsenligt klädstil. Kan klä icke adekvat

Fastnar i barndomen eller i den senare tonåren på ett sätt.
Citera
2024-03-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Härligt område att diskutera. Har stött på många Aspies genom jobb och tidigare vänskap.

Ska lägga till lite olika saker som jag har sett vara tydliga "symtom" (är ju ingen sjukdom). Talar inte om autister utan om de så kallade högfungerande:

Stora svårigheter att läsa av ansiktsuttryck. Kan tolka tårar som att någon svettas ymnigt.

Tar ofta till simpla försvarsmekanismer. Skyller exempelvis tillkortakommande på andra istället för att se till sitt eget beteende.

Specialintressen såsom språk, natur-djur, krim, historia, musik och kartor med mera.

Klumpig finmotorik. Spiller och slår i saker. Kan omvänt vara duktig på vissa enmans sporter som har med bollar att göra som att spela tennis.

Ibland svårigheter att uttrycka sig korrekt språkligt, Särskilt om de vuxit upp framför en dator då kan de ha uppenbara brister i det svenska språket. Gäller ordval, uttryck och meningsuppbyggnad som tas direkt från engelskan eller annat utländsk språk.

Lättlurade/naiva

Envisa

Konstnärligt lagda, även till viss del musikaliska - dock gärna ska det följa ett mönster.

Alkoholberoende

Underlig gångstil

Många bra punkter. Alkoholberoende var lite lustigt dock. Skulle dock kunna passa in på dem som är mer "utåt"

Jag har också kontakt med en hel del autism/asperger människor känner några online, blir oxå inlagd i t.ex snapchat grupper med folk som har det osv...

Men dem jag träffat på mest är de som är mer tysta och försiktiga, folk pratar om att undvika ögonkontakt kan vara så att dem ibland kan ha en låst ögonkontakt istället. Sen hobbyn för dem yngre/ung vuxen brukar vara till 90% dator spel och då menar jag det går före allt annat. Får de inte hålla på med det så dör dem.

Som du skrev många klarar väl av jobb? andra går väl typ "daglig verksamhet"? eller sitter hemma hela dagarna och ägnar sig åt sina intressen.
Senast redigerad av Fb2021 2024-03-24 kl. 14:46.
Citera
2024-03-24, 14:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb2021
Många bra punkter. Alkoholberoende var lite lustigt dock. Skulle dock kunna passa in på dem som är mer "utåt"

Jag har också kontakt med en hel del autism/asperger människor känner några online, blir oxå inlagd i t.ex snapchat grupper med folk som har det osv...

Men dem jag träffat på mest är de som är mer tysta och försiktiga, folk pratar om att undvika ögonkontakt kan vara så att dem ibland kan ha en låst ögonkontakt istället. Sen hobbyn för dem yngre/ung vuxen brukar vara till 90% dator spel och då menar jag det går före allt annat. Får de inte hålla på med det så dör dem.

Som du skrev många klarar väl av jobb? andra går väl typ "daglig verksamhet"? eller sitter hemma hela dagarna och ägnar sig åt sina intressen.

Många dricker inte alkohol alls, för att de aldrig har blivit introducerade till det av vänner - som de flesta blir någon gång i tonåren. Men om de hittar till alkoholen på egen hand så småningom, så kan den bli ett sällskap framför datorn som leder till alkoholberoende så småningom.
Citera
2024-03-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Många dricker inte alkohol alls, för att de aldrig har blivit introducerade till det av vänner - som de flesta blir någon gång i tonåren. Men om de hittar till alkoholen på egen hand så småningom, så kan den bli ett sällskap framför datorn som leder till alkoholberoende så småningom.

Jag antar det, många är ju kräsna med vad dem äter/dricker också. Flesta har något problem med mat där dem inte kan äta ibland för olika anledningar. Kan vara: dem vet inte vem som har gjort maten, det är annorlunda mat, det ser konstigt ut osv.
Senast redigerad av Fb2021 2024-03-24 kl. 15:05.
Citera
2024-03-24, 15:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb2021
Jag antar det, många är ju kräsna med vad dem äter/dricker också. Flesta har något problem med mat där dem inte kan äta ibland för olika anledningar. Kan vara: dem vet inte vem som har gjort maten, det är annorlunda mat, det ser konstigt ut osv.

Jo, och det kan också hindra dem från att dricka många typer av alkoholdrycker. Vin smakar surt, öl smakar beskt, sprit smakar starkt... De har svårt att sätta sig över det där som nästan alla känner de första gångerna, det går bara inte. Det ska helst vara sött och gott och inte-starkt - som läskeblask!

Jag har en vän med Asperger, som först nu när han är 50 har lärt sig att dricka kaffe! Förut sa han alltid att det var för beskt. Nu går det med mycket mjölk eller grädde.
Citera
2024-03-24, 15:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo

Får testa detta på mig.

Har svårt att tolka små uttryck hos sådana jag inte känner. Hos dem jag känner vet jag direkt om något är fel. Går även mycket på röstläge.

Nej, tror att allt är mitt fel. Har jag råkat ut för brott så var det mitt fel.

Pja, kommer och går. Men ofta nördiga.

Bra finmotorik, lite dålig grovmotorik.

Vet ej.

Ja.

Kan inte prata vettigt, folk märker inte hur dåligt mitt tal är då deras hjärnor sätter orden rätt. I skrift, läser jag inte efteråt så ofta udda meningsbyggnad, men handlar mycket om att jag inte ids ändra.

Lättlurade/naiva

Ja.

Absolut inte.

Envisa

Beror på vad det är.

Ja, men behöver inte följa ett mönster starkt, dock känner avsmak för modern klassisk musik och modern jazz.

Svårt att göra både olustfyllda och lustfyllda saker. Man skulle kunna låsa in mig i en skrubb och det var OK.

Absolut inte, skulle inte stå ut med att bli tillsagd och leva efter andras rutiner.

Inte intresserad.

Alkoholberoende

Nej.

Underlig gångstil

Njae.

Klär mig som jag vill, vilket andra inte gör.

Absolut.
Citera
2024-03-24, 16:35
Medlem
Stöter på en person i arbetet som jag misstänker har autism/aspergers.

Kan bli upprör/få utbrott för små strunt saker som ingen bryr sig om
Skyller alltid ifrån sig
Kan inte ta iniativ alls, behöver väldigt tydliga instruktioner, även för små saker
Tar allting otroligt bokstavligt
Svårt att lära sig saker som alla andra brukar klara
Beter sig inte normalt "som alla andra" gör i sociala sammanhang
Icke hjälpsam/schysst mot andra, svårt att göra det där "lilla extra" för sina kolleger, även om hen själv skulle vinna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in