2024-03-23, 07:47
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
Finns det aspergare som osjälviskt intresserar sig för andra?
Allt vi gör ska vara, och är själviskt. För vi är ett!

Då kanske jag har varit aspergare . En Esping. En esper.

Men nej det vet jag inte!
Säkerligen inte. Varför skulle man. För att man är god? Hahahqhqhhahahq..
Citera
2024-03-23, 07:58
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nej jag har arbetat med folk som har asperger. Visst de kan vara artiga och man kan lära dom att sådär gör man inte. Men de flesta beter sig som arroganta divor. De kan säga de mest vidriga saker utan att blinka. Totalt empatilösa.
De har väl stränga principer samtidigt?
Blir de polisanmälda för misshandel då? När vi inom spektrumet begår såna här övergrepp.

Kan det vara liksom "jag mot resten av världen"

Plågade själar. Herren Jesus frälser.

Hemsk tillvaro. Fy så världen såg ut för dessa människor. Inte konstigt man blir arg. Jesus hjälper.
Citera
2024-03-23, 12:52
Medlem
Som Aspberger, ha jag blivit klassad att jag har ett talang att vara "social" framför folk. Är extrem dålig på matte, men mönster så är jag riktigt bra på. Gjorde ett Mensa test och hade 122 av 140.

Nackdelen att ibland kan jag vara på vissa situationer "pinsam". Där efteråt jag kan tänka: varför sa jag de så? Är bra på allt med teknik. Ha lyckats hacka på mina android enheter och windows och älska bygga upp ett data system ifrån grunden.

Är allmänt lat, men tack av verktyg som Smart klocka jag fick, så börja jag bli mer aktiv under dagarna. Är extrem snål, så jag överlever rätt så bra marginal slutet av månaden. Ha ett konstnärlig själ. Är ingen vidare konstnär, men älska att rita och måla av. Använder de som terapi. Läser mycket psykologi böcker och filosofi. Min favorit är Marcus Aurelius "Självbetraktelser". Och lutar åt Jung än Nietzsche, när de kommer inom psykologi.

Så känner jag under en dag när man har Aspbergers.
Citera
2024-03-23, 13:54
Medlem
Ja, autister bokstavstolkar och kan inte läsa av och förstå outtalade saker mellan raderna. Sedan är det ofta tvång, tics och stimming att hålla utkik efter. Fattar ofta inte skämt, gillar att utforska och experimentera. Härmande papegojor som har problem med närminne, sömnen, ångest, depression. Stereotypa, enkelriktade beteenden, blir stressade av att inte kunna förutse saker. Problem att organisera, planera och vill inte ha en överraskning eller tvingas handla spontant. Mer som robotar än människor.
Citera
2024-03-23, 21:10
Avslutad
Stör mig på andra autister som håller på med stimming, speciellt när det är ljudligt så det drabbar omgivningen.

Är svagare begåvning inblandat i det beteendet?
Citera
2024-03-23, 21:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Stör mig på andra autister som håller på med stimming, speciellt när det är ljudligt så det drabbar omgivningen.

Är svagare begåvning inblandat i det beteendet?

Nej, det är bara de med förståndshandikapp som inte fattar att folk glor. De andra slutar med stimming när de blir äldre. Att sluta stimma står i direkt relation med att utveckla ångest. Så man ser normal ut, men måste börja ta starka mediciner.
Citera
2024-03-23, 21:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, autister bokstavstolkar och kan inte läsa av och förstå outtalade saker mellan raderna. Sedan är det ofta tvång, tics och stimming att hålla utkik efter. Fattar ofta inte skämt, gillar att utforska och experimentera. Härmande papegojor som har problem med närminne, sömnen, ångest, depression. Stereotypa, enkelriktade beteenden, blir stressade av att inte kunna förutse saker. Problem att organisera, planera och vill inte ha en överraskning eller tvingas handla spontant. Mer som robotar än människor.

Ångest och stress drabbar inte robotar. Stereotypa beteenden fyller en funktion.

De flesta som man kallade aspergare kan läsa mellan raderna, bokstavstolkar inte och har humor.

Men som sagt, det är inte dem man ser.
Citera
2024-03-23, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nej, det är bara de med förståndshandikapp som inte fattar att folk glor. De andra slutar med stimming när de blir äldre. Att sluta stimma står i direkt relation med att utveckla ångest. Så man ser normal ut, men måste börja ta starka mediciner.

Tänker på en som helt omotiverat står och stampar i golvet och håller på och trummar på saker, så att det låter. Störande som fan. Är en sådan person lite korkad?
Citera
2024-03-23, 21:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Tänker på en som helt omotiverat står och stampar i golvet och håller på och trummar på saker, så att det låter. Störande som fan. Är en sådan person lite korkad?

Det är inte omotiverat. Sedan får man väl se vilka beteenden man kan ha på allmänna platser. Jag har redan förklarat resten, men det är ju du som är korkad.
Citera
2024-03-23, 21:23
Avslutad
Citat:
Det är inte omotiverat. Sedan får man väl se vilka beteenden man kan ha på allmänna platser. Jag har redan förklarat resten, men det är ju du som är korkad.

Det här sker inomhus när ingen ser, men det hörs mycket väl.
Citera
2024-03-23, 21:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det här sker inomhus när ingen ser, men det hörs mycket väl.

Du har väl autism själv och är ljudkänslig. Folks behov krockar. Ledsen för det.
Citera
2024-03-23, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ångest och stress drabbar inte robotar. Stereotypa beteenden fyller en funktion.

De flesta som man kallade aspergare kan läsa mellan raderna, bokstavstolkar inte och har humor.

Men som sagt, det är inte dem man ser.

Som nämnts i tråden om varför människor är elaka mot missbrukare opererade jag mig i Tyskland 2022. Min neurotypiske bror kunde absolut inte förstå att jag var stressad över resan - jag talar ju så gott som perfekt tyska, så varför behövde jag vara stressad över att resa till München ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in