2022-04-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden

Grejen med autism är att den är väldigt individuell. Det som binder samman alla som har det är en nedsatt mentaliseringsförmåga (sätta sig in i andras tankar och känslor) samt nedsatt central koherens (förmåga att sålla ut det viktigaste/centrala ur information).
Men är det alltid så?

Eller kan autism av olika grad vara en del av en splittrad personlighet, som kanske döljs av andra parallella personlighetsdrag? Naturliga eller inlärda.

Dvs att en person kan ha olika grad av Rött, Grönt, Blått, och det som omvärlden ser är den sammansatta personligheten?
Citera
2022-04-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Men är det alltid så?

Eller kan autism av olika grad vara en del av en splittrad personlighet, som kanske döljs av andra parallella personlighetsdrag? Naturliga eller inlärda.

Dvs att en person kan ha olika grad av Rött, Grönt, Blått, och det som omvärlden ser är den sammansatta personligheten?
Ja det är alltid så, diagnosen är definierad från psykometriska tester och beteende, inte biomedicin (även om autism definitivt beror på fysiologiska förändringar).

För övrigt är röd, grön, blå och gul samt disc ovetenskapligt trams som tyvärr fått stor spridning efter "omgiven av" serien.
Citera
2022-04-10, 20:00
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
För övrigt är röd, grön, blå och gul samt disc ovetenskapligt trams som tyvärr fått stor spridning efter "omgiven av" serien.

Vad är det för något trams om Röd , Grön, Blå och Gul samt disc o.
Måste vara något flummigt trams verkar det som
Citera
2022-04-21, 08:35
Avslutad
Jag har ju tidigare skrivit om en person som jag nästan tvärsäkert trott har Aspergers, men nu börjar det mer luta åt intellektuell funktionsnedsättning.

Personen ger ett väldigt aspigt intryck men framstår påfallande ofta som lätt efterbliven.

Det jag tänker på:
  • Väldigt högljudd
  • Håller monologer när omgivningen har tröttnat
  • Upprepar sig själv
  • Otroligt lättkränkt
  • Svårt att kontrollera känslor
  • Verkar ha bristande empati
  • Väldigt självcentrerad
  • Otroligt begränsade intresseområden
  • Verkar totalt ointresserad av samhället/omvärlden
  • Obefintlig tidsuppfattning
  • Naiv/orädd
  • Svart-vitt tänkande
  • Socialt inkompetent (gör bort sig)
  • Hoppar ofta grodor ur munnen
  • Omogen för sin ålder (är som ett stort barn)
  • Gör bara roliga saker

Personen har dock adekvat ögonkontakt, interagerar gärna socialt och verkar inte totalt korkad, men har svårigheter med enkla moment.
Senast redigerad av Pecka- 2022-04-21 kl. 08:39.
Citera
2022-04-21, 08:42
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag har ju tidigare skrivit om en person som jag nästan tvärsäkert trott har Aspergers, men nu börjar det mer luta åt intellektuell funktionsnedsättning.

Personen ger ett väldigt aspigt intryck men framstår påfallande ofta som lätt efterbliven.
Det jag tänker på:
  • Väldigt högljudd
  • Upprepar sig själv
  • Otroligt lättkränkt
  • Väldigt självcentrerad
  • Naiv/orädd
  • Svart-vitt tänkande
  • Gör bara roliga saker

Personen har dock adekvat ögonkontakt, interagerar gärna socialt och verkar inte totalt korkad, men har svårigheter med enkla moment.

Säker på att det inte är en Vänsterpartist du har mött istället. Skämt å sido.
Aspergers Syndrom ä rju olika från person till person så en del saker stämmer nog in på Kriterierna.
Samtidigt så kan det nog vara en blandning av både Aspergers, & intellektuell funktionsnedsättning.
Citera
2022-04-21, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Säker på att det inte är en Vänsterpartist du har mött istället. Skämt å sido.
Aspergers Syndrom ä rju olika från person till person så en del saker stämmer nog in på Kriterierna.
Samtidigt så kan det nog vara en blandning av både Aspergers, & intellektuell funktionsnedsättning.

Jag är inne på samma tänk, men om man får diagnosen Asperger så kan man väl inte samtidigt vara svagbegåvad?
Citera
2022-04-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad är det för något trams om Röd , Grön, Blå och Gul samt disc o.
Måste vara något flummigt trams verkar det som
De delar in personligheter i olika färger och kallar det discanalys, typ. Vi hade ett par som var disccertifierade på ett ställe jag jobbade på förrut och jag insåg direkt att det var bluff rakt igenom. Troligtvis så hade företaget betalat dyra pengar för den utbildningen och det enda positiva med det var att man slapp jobba.
Citera
2022-04-21, 09:26
Medlem
Citat:
  • Väldigt högljudd
  • Upprepar sig själv
  • Otroligt lättkränkt
  • Väldigt självcentrerad
  • Naiv/orädd
  • Svart-vitt tänkande
  • Gör bara roliga saker

Kommer osökt att tänka på upploppsmakarna i Norrköping, Linköping etc. OnT: Passar in på för många personer för att det ska vara användbart.
Citera
2022-04-21, 09:30
Medlem
Citat:

Det jag tänker på:
  • Väldigt högljudd
  • Upprepar sig själv
  • Otroligt lättkränkt
  • Väldigt självcentrerad
  • Naiv/orädd
  • Svart-vitt tänkande
  • Gör bara roliga saker

Detta känner man igen!
Skriv även till LIVSFARLIG om personen blir riktigt arg och går till attack.
Citera
2022-04-21, 09:33
Medlem
Dessvärre med alla symptom som nämns så passar nu 90% av befolkningen in på diagnosen.

Inte så lätt. Kanske är lättare att utgå från att alla har Aspergers syndrom till motsatsen är bevisad?

Dvs

Hur märker man att en person INTE har Aspergers syndrom?
Citera
2022-04-21, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Kommer osökt att tänka på upploppsmakarna i Norrköping, Linköping etc. OnT: Passar in på för många personer för att det ska vara användbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Detta känner man igen!
Skriv även till LIVSFARLIG om personen blir riktigt arg och går till attack.

Den här personen är inte farlig, utan mer verbalt/passivt aggressiv vilket kan vara nog så obehagligt.

Ofta blir personen rentav otrevlig, men troligen för att vederbörande inte begriper bättre.

Det finns även en annan mer utmärkande detalj som jag har glömt bort att nämna, men som styrker min teori att personen är lågbegåvad. Jag vet inte om jag ska skriva det men det är som jag förstått vanligt hos folk med utvecklingsstörning.
Citera
2022-04-21, 20:55
Avslutad
Det "roliga" med människan är att denne är extremt ljud- och luktkänslig men verkar totalt omedveten om sin egen ljudnivå. Råkar någon prata för högt så blir den i princip tillsagd att hålla käften (inte ordagrannt men innebörden). Lägger sig i andras konversationer, märker ord och rättar folk som inte råkar ha samma åsikt som passar dennes otroligt snäva världsbild.

Jag är ju själv Aspergare så jag får väl medge att jag kan känna igen mig i vissa sätt att tänka. Skillnaden är att jag har filter.

Hade jag stannat i utvecklingen när jag var innan puberteten, inte lärt mig saker som ett barn borde klara av hade jag nog varit något liknande.

Ursäkta att jag kräks ur mig frustration här men ibland måste man ventilera känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in