Du har både selektiv perception och bristfällig läsförståelse, Men, jag tjatar vidare - jag ser det som en sorts folkbildningsprojekt. Det finns en risk att det kommer unga läsare hit, med risk för att de kan få för sig att Du har något rätt eller någon poäng i Din halsstarrighet.
Jag skriver så här, i utdrag:
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Självklart får detta stora konsekvenser för ett samhälle när så stora mängder, och andelar, människor kommer in i ett land på så kort tid. Det är inte så mycket en genetisk sak som en kulturfråga. Andelen som har svenska som modersmål sjunker drastiskt med alla de problem som detta för med sig, risker av allehanda slag, uppluckring av nationell sammanhållning - det som i grunden bygger demokrati.
Alldenstund jag lyfter fram det kulturellas betydelse framför det genetiska, gör att jag funderar litet på varför Du främst hänger upp Dig på det genetiska? Är det för att den biologi Du nyss drog till med, plötsligt inte är viktig längre? Eller är det för att Du tror att Du kan skrämmas med något tjafs om "rasism", som Ni i vänstern brukar ta fram när Ni inte har något annat på lager?
Citat:
Påstår Du att Mette Fredriksen är extremnationalist?
Sedan smet Du så klart från frågan. Nå, hur är det med den danska, socialdemokratiska statsministern? Är hon extremnationalist?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Uven, är kronprinsessan svensk?
Är kungen svensk?
Är Sveriges drottning svensk?
Utgör någon av dem denna ”katastrof” som du ser för dig?
Såväl kungen som kronprinsessan är självklart svenska. Drottning är svensk medborgare, men lika självklart inte etnisk svensk. Jag tror inte att varken jag eller någon annan i sammanhanget har påstått något om att kungahuset skulle utgöra någon "katastrof", snarare tvärtom. Att Du försöker lyfta fram enstaka individer som ursäkt för att flera miljoner icke-svenskar skulle kunna komma till Sverige utan att det får långtgående följder visar tydligt på att Du antingen inte har en aning om vad Du pratar om, eller att Du är ute i onda avsikter.
Citat:
Jag har ingen källa att backa upp detta med, men! låt mig gissa att typ 80% av alla de som du idag kallar för svenskar har gener komna från utlandet nånstans.
Men vet du Uven, gener bryr sig inte ett skit om nationsgränser.
Men, nationer är likväl inte opåverkade varken av kulturellt eller genetiskt inflöde, särskilt inte när det sker i stora mängder på kort tid.
Den enda risk av sämre nationell sammanhållning, som du oroat dig så för, kommer från sånna som dig.[/quote]
Nej, den stora risken kommer från de som kommer utifrån och helt saknar nationell sammanhållning med Sveriges ursprungliga befolkning, och som lever enklaviserat och inte alls vill varken assimileras eller integreras i Sverige. Ett enklaviserat land blir ett svagare sammanhållet land, med ett antal otrevliga följder. De följderna är här sedan flera år, t ex gruppvåldtäkter, åldringsrån, sprängningar, skjutningar, handgranatsattacker, gängkrig. Vad av värde för Sverige och svenskarna har tillförts?