2021-01-24, 17:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej just afghaner har ju inte varit i Sverige så länge att de kunnat ge ett kulturellt avtryck. Men det kommer. Deras traditioner ( eller hazares) med drakflygning hade varit en fin tradition ta till Sverige.

Och visst trångsynthet och dumheter går från båda hållen, men det ör ju ingen bra ursäkt för att vara trångsynt, eller hur?

Bara så komiskt när västerländsk ultrakonservativ och ultra nationalist sitter och jagar upp sig över hur dåligt ex. idlamister behandlar sina kvinnor och hur farligt det är med islamistisk ultranationalism.

Same shit! om du frågar mig.
Hej, du hann visst före mig om drakarna
Citera
2021-01-24, 17:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Du har både selektiv perception och bristfällig läsförståelse, Men, jag tjatar vidare - jag ser det som en sorts folkbildningsprojekt. Det finns en risk att det kommer unga läsare hit, med risk för att de kan få för sig att Du har något rätt eller någon poäng i Din halsstarrighet.

Jag skriver så här, i utdrag:

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Självklart får detta stora konsekvenser för ett samhälle när så stora mängder, och andelar, människor kommer in i ett land på så kort tid. Det är inte så mycket en genetisk sak som en kulturfråga. Andelen som har svenska som modersmål sjunker drastiskt med alla de problem som detta för med sig, risker av allehanda slag, uppluckring av nationell sammanhållning - det som i grunden bygger demokrati.

Alldenstund jag lyfter fram det kulturellas betydelse framför det genetiska, gör att jag funderar litet på varför Du främst hänger upp Dig på det genetiska? Är det för att den biologi Du nyss drog till med, plötsligt inte är viktig längre? Eller är det för att Du tror att Du kan skrämmas med något tjafs om "rasism", som Ni i vänstern brukar ta fram när Ni inte har något annat på lager?

Citat:
Påstår Du att Mette Fredriksen är extremnationalist?

Sedan smet Du så klart från frågan. Nå, hur är det med den danska, socialdemokratiska statsministern? Är hon extremnationalist?

Citat:
Uven, är kronprinsessan svensk?
Är kungen svensk?
Är Sveriges drottning svensk?

Utgör någon av dem denna ”katastrof” som du ser för dig?

Såväl kungen som kronprinsessan är självklart svenska. Drottning är svensk medborgare, men lika självklart inte etnisk svensk. Jag tror inte att varken jag eller någon annan i sammanhanget har påstått något om att kungahuset skulle utgöra någon "katastrof", snarare tvärtom. Att Du försöker lyfta fram enstaka individer som ursäkt för att flera miljoner icke-svenskar skulle kunna komma till Sverige utan att det får långtgående följder visar tydligt på att Du antingen inte har en aning om vad Du pratar om, eller att Du är ute i onda avsikter.

Citat:
Jag har ingen källa att backa upp detta med, men! låt mig gissa att typ 80% av alla de som du idag kallar för svenskar har gener komna från utlandet nånstans.

Men vet du Uven, gener bryr sig inte ett skit om nationsgränser.

Men, nationer är likväl inte opåverkade varken av kulturellt eller genetiskt inflöde, särskilt inte när det sker i stora mängder på kort tid.

Den enda risk av sämre nationell sammanhållning, som du oroat dig så för, kommer från sånna som dig.[/quote]

Nej, den stora risken kommer från de som kommer utifrån och helt saknar nationell sammanhållning med Sveriges ursprungliga befolkning, och som lever enklaviserat och inte alls vill varken assimileras eller integreras i Sverige. Ett enklaviserat land blir ett svagare sammanhållet land, med ett antal otrevliga följder. De följderna är här sedan flera år, t ex gruppvåldtäkter, åldringsrån, sprängningar, skjutningar, handgranatsattacker, gängkrig. Vad av värde för Sverige och svenskarna har tillförts?
Senast redigerad av Strix m/94 2021-01-24 kl. 18:00.
Citera
2021-01-24, 19:08
Medlem
Citat:
Nej just afghaner har ju inte varit i Sverige så länge att de kunnat ge ett kulturellt avtryck. Men det kommer. Deras traditioner ( eller hazares) med drakflygning hade varit en fin tradition ta till Sverige.

Och visst trångsynthet och dumheter går från båda hållen, men det ör ju ingen bra ursäkt för att vara trångsynt, eller hur?

Bara så komiskt när västerländsk ultrakonservativ och ultra nationalist sitter och jagar upp sig över hur dåligt ex. idlamister behandlar sina kvinnor och hur farligt det är med islamistisk ultranationalism.

Same shit! om du frågar mig.

Vafan skall vi med drakflygning till? Verkligen...

De problem vi upplever i Sverige med allt från långtidsarbetslöshet, hederskultur och tvångsgiften, sekterism, maffia och organiserad brottslighet, klanerns makt i politiken, osv har ingenting med svenska nationalister att göra. Inget. Du kan inte skylla på SD och dylikt och att din sida låtsas som det regnar och stoppar huvudet i sanden är en riktig katastrof. Det är helt enkelt inte klokt!

Vad mycket ni förstör!

När jag växte upp och hörde på nyheterna om Italien, New York och liknande tyckte jag vad bra att jag levde i Sverige. Här var det tryggt.

Grattis.
Citera
2021-01-24, 21:35
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hej, du hann visst före mig om drakarna

Haha, två personer som bara kan komma på drakflygning som positiv kulturell yttring från afghaner, man kan inte ens hitta på en bättre parodi på mångkultursromantiker.
Citera
2021-01-25, 08:55
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vafan skall vi med drakflygning till? Verkligen...

De problem vi upplever i Sverige med allt från långtidsarbetslöshet, hederskultur och tvångsgiften, sekterism, maffia och organiserad brottslighet, klanerns makt i politiken, osv har ingenting med svenska nationalister att göra. Inget. Du kan inte skylla på SD och dylikt och att din sida låtsas som det regnar och stoppar huvudet i sanden är en riktig katastrof. Det är helt enkelt inte klokt!

Vad mycket ni förstör!

När jag växte upp och hörde på nyheterna om Italien, New York och liknande tyckte jag vad bra att jag levde i Sverige. Här var det tryggt.

Grattis.
Du minns inte drakfesterna på Gärdet i Stockholm och på många andra ställen i landet. 70tal
Jag har själv deltagit med diverse mer eller mindre välflygande exemplar.
Citera
2021-01-25, 09:06
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Haha, två personer som bara kan komma på drakflygning som positiv kulturell yttring från afghaner, man kan inte ens hitta på en bättre parodi på mångkultursromantiker.

Egentligen har jag ingen aning om afghanernas kultur utom det jag läst i boken flyga drake. Läsvärd. Fin berättelse och små glimtar av kulturen.
Åsne Seijerstad har också skrivit en bok. Kan den ha hetat "bokhandlaren i Kabul". Också läsvärd.

På 60talet var Afganistan ett land med framtid.

Mode har exporterats till oss, tex afganvästen, mockapälsar.

Snyggingar.
https://images.app.goo.gl/nfDzydwUvL6Sj2RF6
Då och nu

Sen kom krigen, varför har jag ingen aning om. ev storpolitik.?
Och efter det religionen. Suck.
Citera
2021-01-25, 12:47
Medlem
Citat:
Du minns inte drakfesterna på Gärdet i Stockholm och på många andra ställen i landet. 70tal
Jag har själv deltagit med diverse mer eller mindre välflygande exemplar.

ja, precis... drakflygning är en vanlig företeelse. Idag flyger ju folk drönare istället, eller hur?

De kanske bakar ett bröd med ett festligt namn vi kan lägga till vår repertoar av 1000-tals recept redan. Vilken lycka!

Men va fan!!

Jag får ångest hur inihelvetes korkade och naiva ni är!
Citera
2021-01-25, 12:49
Medlem
Citat:

Ja, herregud....
Citera
2021-01-25, 12:51
Medlem
Citat:
Egentligen har jag ingen aning om afghanernas kultur utom det jag läst i boken flyga drake. Läsvärd. Fin berättelse och små glimtar av kulturen.
Åsne Seijerstad har också skrivit en bok. Kan den ha hetat "bokhandlaren i Kabul". Också läsvärd.

Snyggingar.
Då och nu

Vi hade säkert massvis att lära oss, eller hur?

Ja, de tillförde hippiekulturen en del. Fast... vad gott kom ur hippiekulturen?

Storpolitiken var att det afganska kommunistpartiet bad om hjälp mot den tilltagande islamismen i landet och Sovjet öppnade en front. Detta var efter Irans revolution och Sovjet hade ju många gränsfolk där med muslimer. De sket på sig och gick i krig.

Men det är ju Sovjet, så ingen vet väl egentligen varför.

Jag skulle kunna tänka mig flyktingar från Hong Kong, de skulle ha något att bidraga med. De är välutbildade och i nivå med oss. De har dessutom drakflygning de också. Kläder mat och grejer.

Afganska unga män? Inte så mycket va?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-01-25 kl. 12:59.
Citera
2021-01-25, 12:53
Medlem
Citat:

Snyggingar.
Då och nu

Vi hade säkert massvis att lära oss, eller hur?

Ja, de tillförde hippiekulturen en del. Fast... vad gott kom ur hippiekulturen?

Med mycket afganer i landet går ju heroinhandeln smidigare också, det är ju bra.

Du läser mitt inlägg och kontrar med en jävla mössa??
Citera
2021-01-25, 12:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
ja, precis... drakflygning är en vanlig företeelse. Idag flyger ju folk drönare istället, eller hur?

De kanske bakar ett bröd med ett festligt namn vi kan lägga till vår repertoar av 1000-tals recept redan. Vilken lycka!

Men va fan!!

Jag får ångest hur inihelvetes korkade och naiva ni är!

Räcker det inte med ett okvädingsord?

Någon frågade efter något bra i afgansk kultur.
Jag/vi levererade.

Har du läst någon av böckerna vars handling sker i <Afganistan.?

Jag vet att listan på afganistanskt inflytande på världskultur är fattig.
Där hade varit bättre om inte krigen kom och religionen. Och nationalism.

Vad vill du höra?
Våldtäktskultur då blir alla nöjda.
Citera
2021-01-25, 13:01
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Kan du komma på fler?
Det är ju ett krigssamhälle nu styrt av talibaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in