2019-05-19, 11:12
  #2245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du har som vanligt svårt att hålla styr på argumentationen. Vad har Kyros II med den transatlantiska slavhandeln att göra?

Sedan har Du förstås fel i Dina påståenden om orsaker. Aldrig har vi haft så få slavar som efter kapitalismens och industrialismens genombrott. I USA var det industrialiserade Nord slavfritt, medan i Syd hade man slavar för att hålla igång sin plantageekonomi. Kapitalismen är inte alltid vacker i sin hantering av människor, varken av kapitalägare eller lönearbetare för att tala med Marx, men slaveri är inget som ingår i "konceptet".

Att vi har slaveri på olika håll i vår tid kanske man skall tillskriva att det brittiska imperiet inte har samma globala slagkraft som förr?

Han är det första belägget på en man som förbjöd slaveri och han levde alltså långt utanför det brittiska imperiet, både i tid och rum. Slaveri förbud kom alltså inte med konservativa britter.

Ja,, du, undrar vad man i syd röstade på....de måste ha varit hemska liberaler hela högen eller hur , Uven?
Citera
2019-05-19, 11:18
  #2246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att vi vill ha lön för mödan. Att vi inte i längden sliter, riskerar liv och hälsa för att sedan förtryckas av något huskors.

Och kvinnors "lön" för sin möda? Sitt arbete, sitt fysiska slit med att föda barn ex?
Vad är det? Våldtäkter, nedvärdering, utan mänskliga rättigheter och slavande för en man?
Citera
2019-05-19, 12:45
  #2247
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Inte din sort av konservativa, ni är för att kvinnor ska tvingas hit och dit, som män kan dra nytt av.
beivsen för ditt sätt att se. är många.
Kvinnor ska tvingas föda oönskade barn, som sen ska straffas via indraget ekonomiskt stöd, så kvinnan ska tvingas in i oönskat äktenskap. Och så håller det på. Hela ert tankesätt handlar om tvång av kvinnor. Allt med "mottot: För att KVINNAN ska ta ansvaret.

För att BÅDE män och kvinnor skall ta ansvar. Om Du vet är jag mycket för att avtvinga män ett större ansvar för familjen och för all del för ett högre samhällsansvar också.

Citat:
en vård som finns där. Utan skatt ingen vård alls....är det vad du föredrar?

Jag är ingen skattesänkarliberal, utan menar att om vi har höga skatter så skall vi få ett högt utfall. Då räcker det inte att vården finns där - den måste åstadkomma något också. Exempelvis skall det inte annat än i undantagsfall finnas vårdköer. Detta gäller för övrigt ett stort antal, idag till stor del dysfunktionella, offentliga verksamheter som försvar, rättsväsende, skola, gränsskydd osv.

Citat:
Fast nej, det har ju aldrig konservatism handlat om, nånsin någonstans i denna värld har den konservativa delen av politiken varit för att man ska "balansera" de existerande orättvisorna som rått.
De har alltid gått emot. Dvs de är INTE för en balans. så inte du heller.

Dumheter. När det gäller abortfrågan är jag betydligt mer balanserad än vad Du är.

Citat:
Så hon ska nu avstå från att gifta sig? fast du jobbat så hårt på att trycka på alla knappar för att just HON ska tvingas gifta sig?

Hon bör avstå från att gifta sig med HONOM. Ho kan väl välja någon bättre? Det är bra att gifta sig, men inte med vem som helst.

Citat:
Jag använde inte några siffror från Sverige, jag tog några att använda som ex. Det ser du i mitt: "låt säga".
Inte heller tror jag på dina siffror, jag vet inte var du fått dem ifrån, och nej, jag förlitar mig inte på dina konservativa bloggar etc du brukar köra med.

Kontentan är att vi ska inte föda fram massa oönskade barn. Kvinnor ska få lov äga sina egna kroppar utan att klåfingriga konservativa ska bestämma vad de ska få lov göra med dem.

Jag har länkat till allt från statliga myndigheter till medier till bloggar. Det vill säga, jag har underbyggt mina synsätt mycket bättre än vad Du har. Jag har inga synpunkter på att kvinnor äger sin kroppar - bara att de också försöker äga någon annans kropp, bara för att de befinner sig inuti kvinnan. Geografisk belägenhet bör inte var skäl för abort.

Citat:
Preventivmedel kommer med en risk. ALLA! utan undantag. Det betyder att använder du dessa så utsätts du för denna risk, utan undantag! Ok?

Ja. Varje sexuell relation innefattar risker. Då får man agera försiktigt.

Citat:
Behöver jag tillägga att mitt förtroende för ditt synsätt är = 0?

Det hoppas jag verkligen att det är. Du är min politiska antiindikator. Börjar Du hålla med mig kommer jag att bli orolig.







Så Klart? Du har en hel politisk plan för att göra dem maximalt tvingande.....




Nej den är kopplat till alla som kämpade emot slaveri, och de återfanns lite överallt.[/quote]
Citera
2019-05-19, 12:53
  #2248
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Han är det första belägget på en man som förbjöd slaveri och han levde alltså långt utanför det brittiska imperiet, både i tid och rum. Slaveri förbud kom alltså inte med konservativa britter.

Inget alltså. Ditt exempel hade ingen bärighet mot diskussionen om den transatlantiska slavhandeln. Som vanligt.

Citat:
Ja,, du, undrar vad man i syd röstade på....de måste ha varit hemska liberaler hela högen eller hur , Uven?

Ja. På sitt sätt. Tillåt mig förklara, även om jag misstror min framgång som pedagog.

Södern dominerades vid denna tid, och rätt långt fram, av det demokratiska partiet. Minns att Abraham Lincoln var republikan. Det demokratiska partiet hette så, ty i USA var definitionen av demokrati och liberalism vid denna tid att man var för delstatligt och lokalt självstyre. Kärnfrågan var slavfrågan. Demokraterna, med majoritet i Södern, var för att detta skulle beslutas i varje delstat, medan republikanerna ansåg att detta kommit att bli en federal fråga som skulle bestämmas i kongressen. Detta sammanhängde med ett flertal faktorer; Nord var påverkat av fr a den brittiska anti-slavinställningen, Nord var på väg att industrialiseras, Nord ansåg att nya delstater som intogs i Unionen skulle vara slavfria. Syd hade motsatt hållning - enligt deras definition en mer liberal inställning. Varken Du eller jag skulle acceptera denna uppfattning, men den var den åtskiljande synen i dåtidens USA.
Citera
2019-05-19, 12:56
  #2249
Medlem
[quote=Strix m/94|67620406]
Citat:
För att BÅDE män och kvinnor skall ta ansvar. Om Du vet är jag mycket för att avtvinga män ett större ansvar för familjen och för all del för ett högre samhällsansvar också.

Och var har du det tvånget på män?
Var är mäns tvång att ta hand om barn?
Var är mäns indragna ekonomi?
Var är incitamentet för män att skydda sig?/ Inte ha sex?

hmm?


Citat:
Jag är ingen skattesänkarliberal, utan menar att om vi har höga skatter så skall vi få ett högt utfall. Då räcker det inte att vården finns där - den måste åstadkomma något också. Exempelvis skall det inte annat än i undantagsfall finnas vårdköer. Detta gäller för övrigt ett stort antal, idag till stor del dysfunktionella, offentliga verksamheter som försvar, rättsväsende, skola, gränsskydd osv.

Vi är ett v de samhällen där vi som samhällsmedborgare lever mest tryggt. Vänligen försök förstå detta. Vi lever ex inte i USA där vi måste betala för allt.
eller i något u-land där det inte finns nånting.

Citat:
Dumheter. När det gäller abortfrågan är jag betydligt mer balanserad än vad Du är.

Jasså det är du? Du tycker det är "balans" att kvinnor ska tvångsföda oönskade barn? För att sen se detta tvångsfödda barn fråntas barnbidraget? Alltmedan fadern till detta barn, ikan lulla vidare med lite "underhållsbidrag"?


Citat:
Hon bör avstå från att gifta sig med HONOM. Ho kan väl välja någon bättre? Det är bra att gifta sig, men inte med vem som helst.

Så? vem ska ovan kvinna gifta sig med tycker du? sin oönskade unge?

Citat:
Jag har länkat till allt från statliga myndigheter till medier till bloggar. Det vill säga, jag har underbyggt mina synsätt mycket bättre än vad Du har. Jag har inga synpunkter på att kvinnor äger sin kroppar - bara att de också försöker äga någon annans kropp, bara för att de befinner sig inuti kvinnan. Geografisk belägenhet bör inte var skäl för abort.

Den som försöker äga någon kropp med mänskliga rättigheter är ju din sort.

Citat:
Ja. Varje sexuell relation innefattar risker. Då får man agera försiktigt.

För att agera försiktigt och ansvarsfullt, ska man då också ges möjligheterna till detta.
Att fråntas aborträtten är att frånta någon dessa möjligheter.
Citera
2019-05-19, 12:58
  #2250
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och kvinnors "lön" för sin möda? Sitt arbete, sitt fysiska slit med att föda barn ex?
Vad är det? Våldtäkter, nedvärdering, utan mänskliga rättigheter och slavande för en man?

Det har aldrig i Norden sett ut så. Du modellerar Din bild av historien med hur det kan ha sett ut på andra platser. I Norden, enkannerligen Sverige, har kvinnans ställning alltid (såvitt vi vet) varit stark. Vi har en uppsjö källor som visar på detta och det är egentligen okontroversiellt. Livet var hårdare för alla förr, man som kvinna, hög som låg. Men minns t ex Kristina Gyllenstierna som satt på Stockholm efter att hennes make dödats och Dansken belägrade stad och slott. Befälet föll inte på en man med lägre rang, utan på en kvinna med samma rang. Rang var viktigare än kön. Jag tror att vi kan säga detsamma om vår tid, även att vi har andra förutsättningar.
Citera
2019-05-19, 13:10
  #2251
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Och var har du det tvånget på män?
Var är mäns tvång att ta hand om barn?
Var är mäns indragna ekonomi?
Var är incitamentet för män att skydda sig?/ Inte ha sex?

hmm?

Jag har redogjort för detta i ett flertal inlägg bl a i denna tråd.

Citat:
Vi är ett v de samhällen där vi som samhällsmedborgare lever mest tryggt. Vänligen försök förstå detta. Vi lever ex inte i USA där vi måste betala för allt.
eller i något u-land där det inte finns nånting.

Det är inte så längre. Mycket har hänt med det en gång välfungerande Sverige.

[quote]Jasså det är du? Du tycker det är "balans" att kvinnor ska tvångsföda oönskade barn? För att sen se detta tvångsfödda barn fråntas barnbidraget? Alltmedan fadern till detta barn, ikan lulla vidare med lite "underhållsbidrag"?

Ingen skall ha barnbidrag - vi måste bryta det dysfunktionella bidragsberoendet i Sverige. Vill man inte ha barn, så använder man adekvata preventivmetoder. Fadern skall avkrävas betydligt mer än att betala för sig, exempelvis straffansvar om han brister i föräldraskap.

Citat:
Så? vem ska ovan kvinna gifta sig med tycker du? sin oönskade unge?

Hon bör gifta sig med en man som hon har goda förutsättningar för att kunna leva ihop med. Man lär känna varandra väl och sedan gifter man sig, innan man skaffar barn. Om man gör saker i rätt ordning så ökar möjligheterna till en bärkraftig familj.

Citat:
Den som försöker äga någon kropp med mänskliga rättigheter är ju din sort.

Du vill istället att kvinnan ensidigt skall få ta livet av samma kropp, gärna genom att göra någon i sjukvården till medansvarig.

Citat:
För att agera försiktigt och ansvarsfullt, ska man då också ges möjligheterna till detta.
Att fråntas aborträtten är att frånta någon dessa möjligheter.

Med dagens skolundervisning och goda tillgång på preventivmetoder så finns alla möjligheter till detta. Uppenbarligen.
Citera
2019-05-19, 18:20
  #2252
Medlem
pollenpers avatar
[quote=Strix m/94|67620578]Jag har redogjort för detta i ett flertal inlägg bl a i denna tråd.



Det är inte så längre. Mycket har hänt med det en gång välfungerande Sverige.

Citat:
Jasså det är du? Du tycker det är "balans" att kvinnor ska tvångsföda oönskade barn? För att sen se detta tvångsfödda barn fråntas barnbidraget? Alltmedan fadern till detta barn, ikan lulla vidare med lite "underhållsbidrag"?

Ingen skall ha barnbidrag - vi måste bryta det dysfunktionella bidragsberoendet i Sverige. Vill man inte ha barn, så använder man adekvata preventivmetoder. Fadern skall avkrävas betydligt mer än att betala för sig, exempelvis straffansvar om han brister i föräldraskap.



Hon bör gifta sig med en man som hon har goda förutsättningar för att kunna leva ihop med. Man lär känna varandra väl och sedan gifter man sig, innan man skaffar barn. Om man gör saker i rätt ordning så ökar möjligheterna till en bärkraftig familj.



Du vill istället att kvinnan ensidigt skall få ta livet av samma kropp, gärna genom att göra någon i sjukvården till medansvarig.



Med dagens skolundervisning och goda tillgång på preventivmetoder så finns alla möjligheter till detta. Uppenbarligen.
Jag noterar att dj vill avskaffa barnbidraget.
För mig är det rn omgördelning av inkomsten till den dyra barntiden som man sedan betalar tillbaka när man inte har barn. Bra, speciellt om man är nitton som min dotter.
Är du emot det?
Citera
2019-05-19, 20:51
  #2253
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag noterar att dj vill avskaffa barnbidraget.
För mig är det rn omgördelning av inkomsten till den dyra barntiden som man sedan betalar tillbaka när man inte har barn. Bra, speciellt om man är nitton som min dotter.
Är du emot det?

Ja och nej.

Ja, jag är emot barnbidraget, särskilt flerbarnstillägget. Det sammanhänger dels med att det är et trubbigt socialpolitiskt redskap, dels att det uppmuntrar ett felbeteende. Barnbidraget i sin nuvarande utformning kom till när kärnfamiljen var norm och vi hade en hög äktenskapsfrekvens. Så ser det inte ut idag.

Nej, jag är inte emot en omfördelning, men den måste organiseras på ett annat sätt. Idag är kärnfamiljen inte norm och det är regel att både far och mor förvärvsarbetar, även när barnen är små. Därför är min uppfattning att vi istället skall ha familjeavdrag. Två gifta makar får göra skatteavdrag för sina barn. Avdraget bör inte vara progressivt utan rakt, ett avdrag för varje barn. På detta sätt uppmuntrar vi rätt beteenden - äktenskap och förvärvsarbete.
Citera
2019-05-19, 21:50
  #2254
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja och nej.

Ja, jag är emot barnbidraget, särskilt flerbarnstillägget. Det sammanhänger dels med att det är et trubbigt socialpolitiskt redskap, dels att det uppmuntrar ett felbeteende. Barnbidraget i sin nuvarande utformning kom till när kärnfamiljen var norm och vi hade en hög äktenskapsfrekvens. Så ser det inte ut idag.

Nej, jag är inte emot en omfördelning, men den måste organiseras på ett annat sätt. Idag är kärnfamiljen inte norm och det är regel att både far och mor förvärvsarbetar, även när barnen är små. Därför är min uppfattning att vi istället skall ha familjeavdrag. Två gifta makar får göra skatteavdrag för sina barn. Avdraget bör inte vara progressivt utan rakt, ett avdrag för varje barn. På detta sätt uppmuntrar vi rätt beteenden - äktenskap och förvärvsarbete.
Men om det rör sig om en ensamstående förälder med låg inkomst, då tror jag att barnbidrag är bättre än skatteavdrag. Det fanns ju också en anledning till att man bytte ut skatteavdrag mot barnbidrag från början.
Citera
2019-05-19, 21:53
  #2255
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men om det rör sig om en ensamstående förälder med låg inkomst, då tror jag att barnbidrag är bättre än skatteavdrag. Det fanns ju också en anledning till att man bytte ut skatteavdrag mot barnbidrag från början.

Ja, och det var i en tid när det var ovanligt med ogifta mödrar. Så är det inte idag. Skall man ha ett bidragssystem för att understödja ensamstående föräldrar med barn, så får man nog göra det inom ramen för socialförsäkringssystemet, så att det inte fungerar som så uppmuntrande.
Citera
2019-05-19, 22:28
  #2256
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, och det var i en tid när det var ovanligt med ogifta mödrar. Så är det inte idag. Skall man ha ett bidragssystem för att understödja ensamstående föräldrar med barn, så får man nog göra det inom ramen för socialförsäkringssystemet, så att det inte fungerar som så uppmuntrande.
Men det fanns ju ogifta mödrar på 1940-talet också. Det var inte möjligt för alla att leva upp till idealet då heller.
Sedan är det fel att se barnbidraget som en uppmuntran till "dåliga" föräldrar, utan det är till för att alla barn i Sverige ska få växa upp med en viss levnadsstandard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in