2019-05-17, 20:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Med "lag" avsåg nog Kant snarast "samhällsnorm". Det har tills nyss i det närmaste varit samhällsnorm och om det är den bästa lösningen så bör det bli så.
Vad tyckte du själv?
Citera
2019-05-17, 20:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men släktlinjen som tidigare var så viktig försvinner ju då.
Det gör ju patriarkatet oviktigt

Inte alls. Arvet förs i regel vidare till äldste sonen.

Citat:
Vad tyckte du själv?

Precis det jag skrev.
Citera
2019-05-17, 21:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Inte alls. Arvet förs i regel vidare till äldste sonen.

Precis det jag skrev.
Äldste sonen, som kanske inte var hans eget barn,,.
Citera
2019-05-17, 21:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Äldste sonen, som kanske inte var hans eget barn,,.

Risktagande, men lika fullt.

Man hade inte så många alternativ förr. Män har i alla tider varit beroende av tillit till sin hustru för att säkerställa sin avkomma.
Citera
2019-05-18, 08:19
Medlem
Citat:
Det vet vi inte. Vi vet hur det har sett ut och de viktigaste mekanismerna bakom förhållandena. Eftersom det inte varit aktuellt att införa ett matriarkat, så har någon "tillflykt" övervägts. Man skulle förstås också kunna tänka sig att kvinnor hade flyttat.

Jo. det vet vi, eftersom detta system, det materilinjära, finns på några platser, och vet du vad....män arbetar fortfarande. Tuareger samt berber kan du kolla de ärver på moderssidan....sen har du menangkabauer som tom är muslimer. Check them up.
Citera
2019-05-18, 08:21
Medlem
Citat:
Tydligen inte. Hade det varit enkelt så hade det förmodligen inträffat. Det har det inte, och jag förklarar varför.

Sedan kan man tycka en massa, men vi vet hur det har sett ut och vi vet rätt mycket om varför.

Ja du ju gjorde ju det så fint...enligt dig så måste män tillåtas bossa över kvinnor och bestämma allt, annars vill de inte jobba. Vad tycker du din förklaring säger om män?
Citera
2019-05-18, 08:38
Medlem
Citat:
Den transatlantiska slavhandeln drevs inledningsvis främst av spanjorerna, som behövde slavarbetskraft till gruvnäring och plantager i Syd- och Mellanamerika samt Karibien. England och Frankrike kommer in i bilden något senare.

Min poäng med att lyfta fram britterna är att medan det finns många länder som idkar slavhandel och/eller slaveri, inte minst i Arabvärlden, så är det ett europeiskt konservativt land som först inser att det är moraliskt fel och systematiskt agerar för att få bort detsamma. Britterna hade, Gud bättre, också de praktiska möjligheterna att göra något åt saken, till mänsklighetens fromma.

Britterna gjorde självfallet mycket fel, inte minst att de underlät att rätt hantera revolutionärerna i de tretton kolonierna. Men av det följer inte att de aldrig gjorde något bra. Vi konservativa är litet bättre på nyanser och på att inte dela in världen i den amerikanska ont-gott-bilden, utan försöka analysera och förstå världen som den är, i all sin imperfektion.

Ehh nej, återigen du har haft slavar och trälar lite överallt i alla tider, tom fortsatt i vår tid.
Det är liksom en rätt självklar konsekvens av ex kapitalism och marknadskrafter i kombination att man behöver något slitsamt/ tråkigt arbete utfört, kan man få någon att arbeta gratis via att införa ägandeskap av dem så bingo!
Överallt har man dock haft motstånd, självklart eftersom alla med ögon i skallen och hjärna att tänka med kan se hur moraliskt fel detta är.
Så nej, man behöver varken vara britt eller konservativ för att införa lagar som förbjuder slaveri, det gjorde man redan ca 500 BC.

"Det äldsta belägget för ett förbud mot slaveri finns i den persiske kungen Kyros II:s dekret till babylonierna (berömt under namnet Kyros cylinder). "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri
Citera
2019-05-19, 09:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej samhällen byggs av lika delar rättigheter och ansvar.
Det är denna del du hela tiden missar i ditt konservativa eviga fokuserande på plikt, straff och krav.

Samhällen som till sluta bara består av detta, där kommer människor revoltera.
Bevisen för detta har du överallt i historien.
Och ja du hatar dessa revolter, men! det är nu så människan fungerar, hon hatar orättvisor, hon avskyr att inte tillges några fördelar utan bara nackdelar av ett samhälle, då vill hon inte längre ingå i denna.

Vi konservativa framhåller balansen mellan ansvar och rättigheter, men att ansvaret kommer först. Din uppfattning tycks alltid vara att kvinnor skall ha rättigheter och män skyldigheter. Jag är för en balans för båda könen.

Citat:
jepp skatt som går till saker som du slipper sen betala dyrt för, ex vård.

En vård som är i kris, trots världens högsta skatter. Men som vi vet så går skattepengar till mycket annat också, en påfallande stor del direkt samhällsskadligt.

Citat:
Jepp logik är inte samma som konservativ etik....DET vet jag med säkerhet.

Korrekt, men det var inte svar på frågan. Konservatism handlar som sagt om balans, sålede även mellan logik och andra sätta att resonera.

Citat:
nej du vill bygga in så att kvinnor ska TVINGAS hit och dit, till saker som mest gynnar män.

Kvinnor ska inte tvingas leva med en känslostörd våldsverkande idiot för att hennes barn är beroende
av bidraget de får, endast för att de stannar gifta.
Hon ska kunna skilja sig från sådana män.

Bäst vore om hon avstod från att gifta sig med honom. Kanske skulle ett familjeavdrag göra kvinnor (och män!) mer angelägna om att välja rätt partner.

Citat:
Och dessa "under 5%" hmm?
Låt säga vi har kanske 4 miljoner fertila och sexaktiva vuxna. 5% av 4 miljoner är 200 000.
200 000 människor ska alltså år efter år få oönskade barn de inte vill eller kan, ta hand om?
För att sånna som du vägrar ge kvinnor möjligheten till fri aborträtt?

Du gillar logik, men har mycket svårt att tillämpa den. För det första så föds det idag ungefär 100 000 barn varje år, det kommer givetvis inte att dubbleras enkom av att 5% av kvinnorna blir gravida oväntat, särskilt inte som vi idag vet att ca 20% av graviditeterna aborteras. För det andra så får Du så klart räkna 5% på antalet graviditeter, dvs 100 000, således 5000 oväntade graviditeter. Av dessa torde de flesta falla ut rätt väl och bli önskade när de väl inträffar. Din "logik" är således helt bort i tok.

Citat:
Nej, INGEN kan "klara" den bevisat existerade risken med preventivmedel...nu får du fan skärpa dig.
Och ta in FAKTAN och VERKLIGHETEN i detta. Världen badar i denna fkata och verklighet, men du sitter och är totalt blind.

Du klarar inte att skilja på fakta och värderingen av fakta. Inse att det är en avgörande skillnad.

Citat:
Jepp och detta är just vad våra juridiska experter jobbar med gälalnde våldtäktsbegreppen.

För JA det går våldta någon utan minsta användning av våld.
Massa människor fryser då de utsätts för vad deras hjärna och kropp tolkar som allvarligt hot, ex en mans, eller flera mäns överlägsna fysiska styrka.

medvetslösa, barn, handikappade, extremt rädda, traumatiserade människor, skadade människor, gamla etc etc.

Fattar du? så sluta kräv våld för att något ska kallas våldtäkt.
Det kapitlet är för länge sen passerat i svenskt rättväsende, du borde faktiskt hänga med lite bättre, trots din ev ålder och belägenhet i en talltopp.

Rätt begrepp för rätt sak. Behöver jag tillägga att mitt förtroende för svenskt rättsväsende är starkt begränsat? Även i dessa frågor.

Citat:
Hur ska jag kunna veta det?

Lyssna mer på mig?

Citat:
Jag har ingenting emot äktenskap , Uven, men!!! och här skiljer vi oss, jag anser den ska vara en frivillig institution som människor väljer för att de vill, inte för att de ska tvingas, så som du vill ha det.

Jag är liberal, jag är för mänsklig frihet och vilja så mycket som möjligt.
Du är konservativ du är för att människors ska tvingas, och piskas hit och dit, gärna till sånt som inte alls gynnar dem själva utan nån helt annan. ex en auktoritet...av något slag... en KUNG!
eller en GUD1 eller en MAN!

Så klart att äktenskapet skall vara frivilligt - men av det följer inte att samhället skall låta bli att uppmuntra goda beteenden framför dåliga.

Citat:
Inte? Du har haft tonvis med olika slavsystem i världens alla hörn, de flesta har lyckats slå sig fria förr eller senare, och ptja....rätt sällan så har just nationaliteten britter varit inblandade.

Fast trots denna svepande iakttagelse, så är kopplingen mellan slaveriets avskaffande från ca 1800 tills idag påfallande kopplat till de brittiska initiativen och agerandet. Till och med i Mellanöstern.
Citera
2019-05-19, 09:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jo. det vet vi, eftersom detta system, det materilinjära, finns på några platser, och vet du vad....män arbetar fortfarande. Tuareger samt berber kan du kolla de ärver på moderssidan....sen har du menangkabauer som tom är muslimer. Check them up.

Nomadiserande folkstammar? På vilket sätt är det jämförbart med en hårt arbetande jordbruksbefolkning i det kalla Norden?
Citera
2019-05-19, 09:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja du ju gjorde ju det så fint...enligt dig så måste män tillåtas bossa över kvinnor och bestämma allt, annars vill de inte jobba. Vad tycker du din förklaring säger om män?

Att vi vill ha lön för mödan. Att vi inte i längden sliter, riskerar liv och hälsa för att sedan förtryckas av något huskors.
Citera
2019-05-19, 09:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ehh nej, återigen du har haft slavar och trälar lite överallt i alla tider, tom fortsatt i vår tid.
Det är liksom en rätt självklar konsekvens av ex kapitalism och marknadskrafter i kombination att man behöver något slitsamt/ tråkigt arbete utfört, kan man få någon att arbeta gratis via att införa ägandeskap av dem så bingo!
Överallt har man dock haft motstånd, självklart eftersom alla med ögon i skallen och hjärna att tänka med kan se hur moraliskt fel detta är.
Så nej, man behöver varken vara britt eller konservativ för att införa lagar som förbjuder slaveri, det gjorde man redan ca 500 BC.

"Det äldsta belägget för ett förbud mot slaveri finns i den persiske kungen Kyros II:s dekret till babylonierna (berömt under namnet Kyros cylinder). "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri

Du har som vanligt svårt att hålla styr på argumentationen. Vad har Kyros II med den transatlantiska slavhandeln att göra?

Sedan har Du förstås fel i Dina påståenden om orsaker. Aldrig har vi haft så få slavar som efter kapitalismens och industrialismens genombrott. I USA var det industrialiserade Nord slavfritt, medan i Syd hade man slavar för att hålla igång sin plantageekonomi. Kapitalismen är inte alltid vacker i sin hantering av människor, varken av kapitalägare eller lönearbetare för att tala med Marx, men slaveri är inget som ingår i "konceptet".

Att vi har slaveri på olika håll i vår tid kanske man skall tillskriva att det brittiska imperiet inte har samma globala slagkraft som förr?
Citera
2019-05-19, 11:06
Medlem
Citat:
Vi konservativa framhåller balansen mellan ansvar och rättigheter, men att ansvaret kommer först. Din uppfattning tycks alltid vara att kvinnor skall ha rättigheter och män skyldigheter. Jag är för en balans för båda könen.

Inte din sort av konservativa, ni är för att kvinnor ska tvingas hit och dit, som män kan dra nytt av.
beivsen för ditt sätt att se. är många.
Kvinnor ska tvingas föda oönskade barn, som sen ska straffas via indraget ekonomiskt stöd, så kvinnan ska tvingas in i oönskat äktenskap. Och så håller det på. Hela ert tankesätt handlar om tvång av kvinnor. Allt med "mottot: För att KVINNAN ska ta ansvaret.

Citat:
En vård som är i kris, trots världens högsta skatter. Men som vi vet så går skattepengar till mycket annat också, en påfallande stor del direkt samhällsskadligt.
en vård som finns där. Utan skatt ingen vård alls....är det vad du föredrar?

Citat:
Korrekt, men det var inte svar på frågan. Konservatism handlar som sagt om balans, sålede även mellan logik och andra sätta att resonera.
'
Fast nej, det har ju aldrig konservatism handlat om, nånsin någonstans i denna värld har den konservativa delen av politiken varit för att man ska "balansera" de existerande orättvisorna som rått.
De har alltid gått emot. Dvs de är INTE för en balans. så inte du heller.

Citat:
Bäst vore om hon avstod från att gifta sig med honom. Kanske skulle ett familjeavdrag göra kvinnor (och män!) mer angelägna om att välja rätt partner.

Så hon ska nu avstå från att gifta sig? fast du jobbat så hårt på att trycka på alla knappar för att just HON ska tvingas gifta sig?

Citat:
Du gillar logik, men har mycket svårt att tillämpa den. För det första så föds det idag ungefär 100 000 barn varje år, det kommer givetvis inte att dubbleras enkom av att 5% av kvinnorna blir gravida oväntat, särskilt inte som vi idag vet att ca 20% av graviditeterna aborteras. För det andra så får Du så klart räkna 5% på antalet graviditeter, dvs 100 000, således 5000 oväntade graviditeter. Av dessa torde de flesta falla ut rätt väl och bli önskade när de väl inträffar. Din "logik" är således helt bort i tok.

Jag använde inte några siffror från Sverige, jag tog några att använda som ex. Det ser du i mitt: "låt säga".
Inte heller tror jag på dina siffror, jag vet inte var du fått dem ifrån, och nej, jag förlitar mig inte på dina konservativa bloggar etc du brukar köra med.

Kontentan är att vi ska inte föda fram massa oönskade barn. Kvinnor ska få lov äga sina egna kroppar utan att klåfingriga konservativa ska bestämma vad de ska få lov göra med dem.

Citat:
Du klarar inte att skilja på fakta och värderingen av fakta. Inse att det är en avgörande skillnad.

Preventivmedel kommer med en risk. ALLA! utan undantag. Det betyder att använder du dessa så utsätts du för denna risk, utan undantag! Ok?

Citat:
Rätt begrepp för rätt sak. Behöver jag tillägga att mitt förtroende för svenskt rättsväsende är starkt begränsat? Även i dessa frågor.

Behöver jag tillägga att mitt förtroende för ditt synsätt är = 0?

Citat:
Så klart att äktenskapet skall vara frivilligt - men av det följer inte att samhället skall låta bli att uppmuntra goda beteenden framför dåliga.

Så Klart? Du har en hel politisk plan för att göra dem maximalt tvingande.....

Citat:
Fast trots denna svepande iakttagelse, så är kopplingen mellan slaveriets avskaffande från ca 1800 tills idag påfallande kopplat till de brittiska initiativen och agerandet. Till och med i Mellanöstern.

Nej den är kopplat till alla som kämpade emot slaveri, och de återfanns lite överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in