2018-07-03, 21:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast det finns ju en religiös övertygelse även hos de protestantiskt kristna abortmotståndarna. Är du emot dem också, eller är det bara katolikerna som du har problem med?

Enbart katolikerna. Jag är aktiv protestantisk lutheran av svensk gammalkyrklig modell. Men det är inte därifrån jag härleder mina ståndpunkter i abortfrågan.

Citat:
Nja, det är nog bäst att inte diskutera dessa frågor vidare i den här tråden. Jag får nog bara konstatera att jag inte håller med dig.

Ja, det är nog fel tråd för detta.
Citera
2018-07-03, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hela din argumentation går ut på att andra ska uppföra sig som du vill.

Det är inte du som definierar "ansvarsfullt",

Jag anser att jag har den rätten. Ni andra har givetvis den rätten också och sedan så debatterar vi.

Citat:
Det är bara SD som verkar för att inskränka aborträtten, tom kristdemokraterna slutade kritisera aborter sedan Alf Svensson var och såg vad det kunde leda till.

80% procent av oss anser att en abort mycket väl kan vara att ta ansvar.

Jag vill inte hindra Er från att ha åsikten, men jag anser att den är fel - och att rätt eller fel inte avgörs av opinionen.
Citera
2018-07-03, 22:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag anser att jag har den rätten. Ni andra har givetvis den rätten också och sedan så debatterar vi.

Jag vill inte hindra Er från att ha åsikten, men jag anser att den är fel - och att rätt eller fel inte avgörs av opinionen.
Rätt eller fel definieras i stora drag av den rådande samhällsandan och att majoriteten godkänner den.
Här du inte märkt hur moralregler och uppförandekoder förändrats under 1900talet. (Tex Rexeds dureform, som har varit till god gagn för samhället, folk behöver inte krypa för adel och präster längre).

Men du gör vad du kan för att uppfattas som objektiv.

Luther.
Han som avskaffade allt som var roligt.
Citera
2018-07-03, 22:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Rätt eller fel definieras i stora drag av den rådande samhällsandan och att majoriteten godkänner den.
Här du inte märkt hur moralregler och uppförandekoder förändrats under 1900talet. (Tex Rexeds dureform, som har varit till god gagn för samhället, folk behöver inte krypa för adel och präster längre).

Men du gör vad du kan för att uppfattas som objektiv.

Luther.
Han som avskaffade allt som var roligt.

Det är väl knappast ägnat att skapa förvåning när jag avslöjar att jag är emot Du-reformen. Den har bl a brutit ner det respektfulla avståndet människor emellan, skapat konstlad närhet mellan människor där det passar illa och förbereder svenskar illa för internationella sammanhang där sådant beteende passar mycket illa.

Här finns en liten guide till hur titulaturen fungerade förr, när titelsystemet fungerade väl.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Titel
Citera
2018-07-03, 23:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är väl knappast ägnat att skapa förvåning när jag avslöjar att jag är emot Du-reformen. Den har bl a brutit ner det respektfulla avståndet människor emellan, skapat konstlad närhet mellan människor där det passar illa och förbereder svenskar illa för internationella sammanhang där sådant beteende passar mycket illa.

Här finns en liten guide till hur titulaturen fungerade förr, när titelsystemet fungerade väl.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Titel
Naturligtvis tycker vi olika om det.
Allt snack i tredje person. Omskrivningar, heter det så i tal?, för att slippa nämna namn eller, hemska tanke, säga fel.
Jag tror aldrig jag skulle blivit bannad av mina föräldrars bäste vänner, men jag nämnde dem aldrig vid namn. Ska det vara lite kaffe
Titlandet ska begravas, även tyskarna kommer att lära sig, med tiden.
Epost och sms tillåter oss att bli lite friare, tyskarna kommer, var då säker.
Können sie, kanst du. Hur mår vi idag då. Från sjukhuset.

Min hustru är glad över att inte behöva heta min yrkestitel. Det hade blivit jäkligt komiskt.
Som överstinnan.

Det måste vara få som frivilligt vill drabbas av titelsjuka.
Citera
2018-07-03, 23:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kanske för att jag inte skiljer speciellt på dem nej...Nation = geografiskt område med en grupp människor som skapat sig en stat, dvs gemensamma regler, villkor, form av styrande makt baserat på nån form av sammanhållning etc etc.
Möjligt att man skulle kunna ha en slags nation utan en stat, det är väl i sånt fall att kalla för anarki.
och mig veterligen har vi ännu ej sett den varianten annat än på pappret.

Nej kurder har ingen nation det är ju just detta de kämpar för, de har ett område Kurdistan, men detta har ju inte fått nationell status.

Det tycks mig dels som att Du förenklar alldeles för mycket, vilket är problematiskt om man skall förstå komplexa problem, och möjligen är Du offer för hur man ofta förenklat använder begreppen i den anglosaxiska världen. De har en litet aningslös syn pga i första hand USA:s och UK:s särpräglade historier.

Citat:
Högerinfluenserna ser oroande ut ja.

Vissa gör det, men fr a är orsakerna mycket oroande.

Citat:
Det har det värde som det har. Hur ska jag värdera det tycker du, i siffror?
För att ett unikt DNA ska ta form idag som en människa så behövs oceaner av tur.
Bara den kampen om att komma först till ägget ex. (eller att ägget ha sån tur så att just de dagarna det är mottagligt så pågår sex) slår ut miljoner potentiella chanser, sen ska det befruktade ägget överleva, dvs alla komplexa system för detta ska fungera, vilket det tämligen ofta inte gör.
Vidare så måste där finnas någon som ta hand om detta barn då det föds. och för att en människa idag ska ha en chans klara sig i vår rätt krävande tid, så måste den omsorgen faktiskt ha en viss kvalitet. och detta sista kan bara föräldrarna avgöra om detta finns, med modern som sista anhalt.
Trots! dessa enorma krav föds det fullt tillräckligt med barn i Sverige idag.
och utfallet för svenska ungar idag är hundrafallt bättre än för låt säga 200 år sen.
Ingen svält, inga barnhem, inga små barn vid vägkanterna som tigger för att de blivit utslängda, inga änglamakerskor, inga barnarbete, ingen rotting.
Kvalitet framför kvantitet helt enkelt.
Varför duger inte detta för dig?

Jag värderar min fru mycket högt, men kan därför inte sätta siffrorna på hennes värde. Värde framgår t ex om jag skulle värdera henne i förhållande till andra människor. Så, Du kan utföra värderingar på olika sätt.

Tror Du verkligen på fullaste allvar att hela den där skräckbilden från 1800-talet skulle bli en realitet i dagens Sverige? Så såg det inte ut på 1960-talet.

Citat:
Bah! Erkänn nu du har problem trycka ner tangenterna med vingpennorna.

Pytt! Jag använder klorna, tackar som frågar.

Citat:
Fast nu råkar jag tycka att fri aborträtt alldeles uppenbart är rätt beslut, och abortförbud är ett klart fel beslut på alla de grunder jag nu presenterat. Det är bara att välja.
vill man leva i ett samhälle med lika möjligheter för män/ kvinnor. Vill man leva i ett samhälle där barn existerar som prioriterade små liv dvs någon eller några gör allt för dem.
Eller vill man leva i ett samhälle där kvinnor förtrycks, tvingas mot sin vilja, inte ges valmöjligheter utan tvingas till desperata åtgärder som skadar henne eller barn. Vill man leva i ett samhälle där x antal barn far extremt illa.
Bara välja.

Som alltid kostar Din utopi en massa död.

Citat:
What?

Citera var jag överhuvudtaget ha skrivit något om sociala förhållanden i denna fråga.
När jag skriver: "skitliv" "misär" etc. så menar jag ett liv utan kärlek, utan bra omsorg, närkontakt med vuxen, trygghet etc. Visst det kan även inbegripa social misär såsom extrem fattigdom och missbruk ex. men inte det jag primärt tänkt på först.
Jag tror att en kvinna som blir oönskat gravid i Sverige idag, inte först och främst tänker på pengar, faktiskt, utan om där finns en vilja, utrymme för barn i hennes liv där och då.

Sagt var...

Citat:
Fast är ju du som ha en sjuk syn på vad ansvar faktiskt är.

-Ahhh jag glömde låsa bilen! Ansvar! NU ska du tvingas leva utan bil! Du ska fan ta ditt ansvar här att en tjuv tog din bil, ingen bil i 18 år, du ska hädanefter GÅ!

-Ahh shit! Min bärrem till ryggsäcken gick sönder. Ansvar! Nu ska du tvingas luffa Europa runt bärandes din ryggsäck i famnen! Är man så jävla slarvig så man inte kollar sin ryggsäcks bärsystem innan man drar ut 2 månader i Europa, så få man ta sitt ansvar och bära den utan bärrem. Basta!

- Ahh shit! Jag råkade få i mig kolera bakterier då jag käkade sallad i X. Ansvar! Nu ska du tvingas ha kolera, så länge man är så jäkla slarvig så man vill mumsa sallad i X, så får man fan ta sitt ansvar och bära kolera så länge men nu kan ha kolera utan att avlida.

Så du resonerar dig fram i livet antar jag?

Puh! Jag hanterar saker som om jag tappar bort dem, kan leda till att jag hamnar i fängelse. Kanske är Du helt ovan vid vad verkligt ansvar betyder?

Citat:
Aldrig slagit dig att under alla tider så har även reglering av födda barn varit lika "normalt".
Barn som föddes utan att där fanns resurser eller plats eller kärlek för dem sattes ut i skogen regelbundet förr i världen. Spädbarn ströps, dränktes, slogs ihjäl, svalt ihjäl, frös ihjäl, sattes ut på allehanda trappor eller lades i avskrädeshögar etc etc.

Tom djur har detta "naturliga" system. Åtskilliga honor av alla möjliga arter kan inte, vill inte, är inte tillräckligt mogna, fatta inte galoppen, vad den nu än är och överger sin avkomma att dö.

Exakt lika "som det ska vara" att kvinnor inte vill, inte kan, inte kan förmå sig etc etc.
men, du vill alltså tvinga dem.

Jag tycker nog att vi lever i ett samhälle med sådan teknisk, ekonomisk och social nivå att vi bör klara oss att höja oss över djurens nivå.

Citat:
Quorn-mus?

Låter inte som en delikatess, men för överlevnad kan det väl fungera.
Citera
2018-07-03, 23:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Naturligtvis tycker vi olika om det.
Allt snack i tredje person. Omskrivningar, heter det så i tal?, för att slippa nämna namn eller, hemska tanke, säga fel.
Jag tror aldrig jag skulle blivit bannad av mina föräldrars bäste vänner, men jag nämnde dem aldrig vid namn. Ska det vara lite kaffe
Titlandet ska begravas, även tyskarna kommer att lära sig, med tiden.
Epost och sms tillåter oss att bli lite friare, tyskarna kommer, var då säker.
Können sie, kanst du. Hur mår vi idag då. Från sjukhuset.

Min hustru är glad över att inte behöva heta min yrkestitel. Det hade blivit jäkligt komiskt.
Som överstinnan.

Det måste vara få som frivilligt vill drabbas av titelsjuka.

"Täckes Statsrådet något kommentera oppositionens senaste skatteförslag?" "Beklagar, men Redaktören får lov att vänta till morgondagens presskonferens, ty nu skall regeringen begå konselj med Konungen."

Som poesi!
Citera
2018-07-03, 23:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast det ha ju bevisligen genom vår historia inte fungerat tillräckligt väl.
Andelen människor som farit fruktansvärt illa under sina barndomar har ju haglat och gör så fortfarande i just de dela av välden där kvinnor förbjuds göra abort.

Unicef beräknar att det idag finns ca 100 miljoner gatubarn i världen.
"fungerar tillräckligt väl"???

Du tror alltså på fullaste allvar att Sverige skulle raskt utveckla sig till en bananrepublik enkom för att vi drar ner på antalet aborter? Du ser inte att antalet oönskade aborter skulle minska kraftigt genom att en enkel väg ut stängs?

Du tror att Sverige skulle bli som Sverige på 1890-talet trots vår utbildning och preventivmetoder?

Citat:
De ska "tänka efter" varje gång de ha sex....och ta det "ansvarsfulla beslutet att vadå?
inte ha sex överhuvudtaget (om de är kvinnor)
eller ta det ansvarsfulla beslutet att just denna kondom ska inte spricka...eller de ska tänka efter tillräckligt mycket på att denna kondom inte ska spricka...eller vad?

Ja, jag undrar vad man tänker på när man vill ha säker sex? Tror Du själv att det räcker att tänka ansvarsfullt varannan gång?
Citera
2018-07-03, 23:35
Medlem
[quote=Strix m/94|64538771]
Citat:
Det tycks mig dels som att Du förenklar alldeles för mycket, vilket är problematiskt om man skall förstå komplexa problem, och möjligen är Du offer för hur man ofta förenklat använder begreppen i den anglosaxiska världen. De har en litet aningslös syn pga i första hand USA:s och UK:s särpräglade historier.

Jag tycker inte man behöver krångla till vad nation och stat betyder.

Citat:
Vissa gör det, men fr a är orsakerna mycket oroande.

Orsakerna till att vi har en flyktingkris...klimatförsämringar, krig samt överbefolkning är oroande ja, men det löser vi inte med abortförbud.

J
Citat:
ag värderar min fru mycket högt, men kan därför inte sätta siffrorna på hennes värde. Värde framgår t ex om jag skulle värdera henne i förhållande till andra människor. Så, Du kan utföra värderingar på olika sätt.

Tror Du verkligen på fullaste allvar att hela den där skräckbilden från 1800-talet skulle bli en realitet i dagens Sverige? Så såg det inte ut på 1960-talet.

Hade du värderat din fru lika mycket om hon var mindre än 2 mm , rund som en boll och kallade för zygot?

Nä just.

1960 aborterade svenska kvinnor, de som hade råd, i Polen. Ungefär som Irländskorna gjorde i England.
Abortförbud skulle, förutom att höja på hela världens ögonbryn av förvåning bara innebära att Svenskor skulle tvingas ta tåget till Köpenhamn. Vad hade din sida vunnit på det?
Lyckas ni däremot fördärva hela Europas jämställdhet härvidlag så ja, då hade du nog sett bebisar i soppcontainrar, på div myndigheters trappor, kanske en sån där lucka man har eller hade i Tyskland?
Tjejer skulle bli tämligen desperata och du hade fått en våg av skumma privata abortörer.
Vad hade din sida vunnit på det?

Citat:
Pytt! Jag använder klorna, tackar som frågar.

Well då får du helt enkelt äta lite mer möss så du får lite mer tyngd eller lära dig hoppa runt bättre på tangentbordet.

Citat:
Som alltid kostar Din utopi en massa död.

Nej din kostar betydligt mer död + olycka + ojämställdhet.

Citat:

Sagt var...

Vad?

Citat:
Puh! Jag hanterar saker som om jag tappar bort dem, kan leda till att jag hamnar i fängelse. Kanske är Du helt ovan vid vad verkligt ansvar betyder?

Nej jag tar ansvar för en radda saker lite varje dag, så inga problem med det.

J
Citat:
ag tycker nog att vi lever i ett samhälle med sådan teknisk, ekonomisk och social nivå att vi bör klara oss att höja oss över djurens nivå.

Jepp, det har vi gjort via sånna saker som aborträtt ex. som djur inte har, alltså tvingas de överge sin avkomma när där inte finns mat, eller ingen förälder är lämplig etc.

Citat:
Låter inte som en delikatess, men för överlevnad kan det väl fungera.

Du har ju Tempeh mus också...eller hur det nu stavas.
Citera
2018-07-03, 23:39
Medlem
Citat:
Du tror alltså på fullaste allvar att Sverige skulle raskt utveckla sig till en bananrepublik enkom för att vi drar ner på antalet aborter? Du ser inte att antalet oönskade aborter skulle minska kraftigt genom att en enkel väg ut stängs?

Du tror att Sverige skulle bli som Sverige på 1890-talet trots vår utbildning och preventivmetoder?

Ja, jag undrar vad man tänker på när man vill ha säker sex? Tror Du själv att det räcker att tänka ansvarsfullt varannan gång?

Nej bananrepublik betyder något rätt speciellt som inte har med detta att göra.
Jag anser att hade du fått bestämma hade Sverige förvandlats till en fruktansvärt samhälle ja, där i vart fall jag inte vill leva. Ett Straff , tvång och pisk samhälle med Luther i varje hörn av samhället, fruktansvärt.

Mig veterligen så finns inga "oönskade aborter" speciellt, men väl så oönskade graviditeter.
Citera
2018-07-03, 23:47
Moderator
Strix m/94s avatar
[quote=Merapi|64539014]
Citat:

Jag tycker inte man behöver krångla till vad nation och stat betyder.

Det är tvärtom helt nödvändigt om såväl verkligheten som litteratur på området skall bli begriplig.

Citat:
Orsakerna till att vi har en flyktingkris...klimatförsämringar, krig samt överbefolkning är oroande ja, men det löser vi inte med abortförbud.

För att inte tala om islamitisk terror och dito krig i Syrien mm.

Citat:
Hade du värderat din fru lika mycket om hon var mindre än 2 mm , rund som en boll och kallade för zygot?

Nä just.

Naturligtvis inte. Men att jag inte hade värderat lika, betyder inte att zygoten hade värderats till noll. Det är här jag har synpunkter på att Du ofta är binär i Ditt sätt att resonera - ett eller noll; likvärdigt eller värdelöst. Jag har ett annat sätt att resonera.

Citat:
1960 aborterade svenska kvinnor, de som hade råd, i Polen. Ungefär som Irländskorna gjorde i England.
Abortförbud skulle, förutom att höja på hela världens ögonbryn av förvåning bara innebära att Svenskor skulle tvingas ta tåget till Köpenhamn. Vad hade din sida vunnit på det?
Lyckas ni däremot fördärva hela Europas jämställdhet härvidlag så ja, då hade du nog sett bebisar i soppcontainrar, på div myndigheters trappor, kanske en sån där lucka man har eller hade i Tyskland?
Tjejer skulle bli tämligen desperata och du hade fått en våg av skumma privata abortörer.
Vad hade din sida vunnit på det?

Högst sannolikt hade antalet slentrianaborter gått ner kraftigt. Därtill påminner jag om att vi idag har helt andra möjligheter när det gäller prevention och socialt skyddsnät än 1960. Just detta är en bärande kritik i mitt resonemang - trots alla förbättringar så får vi ändå en massa aborter. Det rimmar illa.

Citat:
Well då får du helt enkelt äta lite mer möss så du får lite mer tyngd eller lära dig hoppa runt bättre på tangentbordet.

Eller ett bättre tangentbord.

Citat:
Nej din kostar betydligt mer död + olycka + ojämställdhet.

Se mitt inlägg ovan, så förstår Du att det inte behöver bli så.

Citat:
Vad?

Ditt inlägg gav intryck att ställa en fråga som Du själv sedan svarade på.

Citat:
Nej jag tar ansvar för en radda saker lite varje dag, så inga problem med det.

Du förvånar mig.

Citat:
Jepp, det har vi gjort via sånna saker som aborträtt ex. som djur inte har, alltså tvingas de överge sin avkomma när där inte finns mat, eller ingen förälder är lämplig etc.

Snarare genom utvecklingen av preventivmetoder och sociala skyddsnät.

Citat:
Du har ju Tempeh mus också...eller hur det nu stavas.

Det är nog bortom min enkla ugglekunskap.
Citera
2018-07-04, 00:23
Medlem
Citat:

Det är tvärtom helt nödvändigt om såväl verkligheten som litteratur på området skall bli begriplig.

Fast de blir ju inte speciellt begripligt om du sitter och hävdar att kurderna har en nation, blir det?

Citat:
För att inte tala om islamitisk terror och dito krig i Syrien mm.

Ja, där är de tji säkert extra "roligt" att inte ha tillgång till abortmöjligheter.

Citat:
Naturligtvis inte. Men att jag inte hade värderat lika, betyder inte att zygoten hade värderats till noll. Det är här jag har synpunkter på att Du ofta är binär i Ditt sätt att resonera - ett eller noll; likvärdigt eller värdelöst. Jag har ett annat sätt att resonera.

Precis, varför skulle det då betyda när jag värderar olika att zygoter alltid är 0 värda, ditt påstående.?
Hmm?

Jag är inte binär, jag är konsekvent. Bygger jag min idé kring en politk i ett samhälle som nu ex. fri aborträtt, så kan jag ju inte som du gör säga så här är det bla bla...men! det gäller plötsligt inte då och då.
eller hur?

Jag bygger min idé på att kvinnor ska ha all rätt bestämma om de vill låta zygoter, embryon samt foster före en viss utvecklingsnivå ligga och växa till sig i deras kropp eller inte.
Där är jag fullt konsekvent, ALLA kvinnor ska ha denna rätt. Det är inte binärt tänkande.
Lika lite sm att åsikten att alla barn ska ha barnbidrag är det...eller alla ska använda bilbälte etc etc.

Citat:
Högst sannolikt hade antalet slentrianaborter gått ner kraftigt. Därtill påminner jag om att vi idag har helt andra möjligheter när det gäller prevention och socialt skyddsnät än 1960. Just detta är en bärande kritik i mitt resonemang - trots alla förbättringar så får vi ändå en massa aborter. Det rimmar illa.

ditt evinnerliga "slentrian" Det finns inget "slentrian" i att välja göra en abort.

1960 hade P-pillret precis kommit ut...efter denna tid har vi haft en utveckling där vi mer och mer upptäckt de negativa konsekvenserna med P-piller samt annan hormonella preventivmedel...att de faktiskt inte är helt riskfria att använda, utan kan ge en rad biverkningar samt risk för blodproppar etc.
Alla kan faktiskt heller inte äta P-piller, då vissa får väldigt allvarliga biverkningar det inte är acceptabelt leva med.ex. tappar helt sexlusten, eller får humörsvängningar etc.
Så där har du säkerligen det största skälet till att P-pilleranvändnignen gått ner och ev. då ett ökat abort tal.
Män får väl fasen hoppa in här och börja knapra P-piller...Men det vill ni ju inte.

Citat:
Eller ett bättre tangentbord.

Uv- anpassat.
hmm

Citat:
Se mitt inlägg ovan, så förstår Du att det inte behöver bli så.

Ditt inlägg gav intryck att ställa en fråga som Du själv sedan svarade på.

Du förvånar mig.

Snarare genom utvecklingen av preventivmetoder och sociala skyddsnät.

och aborträtt. Det går liksom inte at blunda för att Sverige varje år slipet ta hand om 30 000 barn som ingen vill ha....

Citat:
Det är nog bortom min enkla ugglekunskap.

Det är också soja men fermenterad, rätt gott!
du borde testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in