[quote=Strix m/94|64538771]
Citat:
Det tycks mig dels som att Du förenklar alldeles för mycket, vilket är problematiskt om man skall förstå komplexa problem, och möjligen är Du offer för hur man ofta förenklat använder begreppen i den anglosaxiska världen. De har en litet aningslös syn pga i första hand USA:s och UK:s särpräglade historier.
Jag tycker inte man behöver krångla till vad nation och stat betyder.
Citat:
Vissa gör det, men fr a är orsakerna mycket oroande.
Orsakerna till att vi har en flyktingkris...klimatförsämringar, krig samt överbefolkning är oroande ja, men det löser vi inte med abortförbud.
J
Citat:
ag värderar min fru mycket högt, men kan därför inte sätta siffrorna på hennes värde. Värde framgår t ex om jag skulle värdera henne i förhållande till andra människor. Så, Du kan utföra värderingar på olika sätt.
Tror Du verkligen på fullaste allvar att hela den där skräckbilden från 1800-talet skulle bli en realitet i dagens Sverige? Så såg det inte ut på 1960-talet.
Hade du värderat din fru lika mycket om hon var mindre än 2 mm , rund som en boll och kallade för zygot?
Nä just.
1960 aborterade svenska kvinnor, de som hade råd, i Polen. Ungefär som Irländskorna gjorde i England.
Abortförbud skulle, förutom att höja på hela världens ögonbryn av förvåning bara innebära att Svenskor skulle tvingas ta tåget till Köpenhamn. Vad hade din sida vunnit på det?
Lyckas ni däremot fördärva hela Europas jämställdhet härvidlag så ja, då hade du nog sett bebisar i soppcontainrar, på div myndigheters trappor, kanske en sån där lucka man har eller hade i Tyskland?
Tjejer skulle bli tämligen desperata och du hade fått en våg av skumma privata abortörer.
Vad hade din sida vunnit på det?
Citat:
Pytt! Jag använder klorna, tackar som frågar.
Well då får du helt enkelt äta lite mer möss så du får lite mer tyngd eller lära dig hoppa runt bättre på tangentbordet.
Citat:
Som alltid kostar Din utopi en massa död.
Nej din kostar betydligt mer död + olycka + ojämställdhet.
Citat:
Sagt var...
Vad?
Citat:
Puh! Jag hanterar saker som om jag tappar bort dem, kan leda till att jag hamnar i fängelse. Kanske är Du helt ovan vid vad verkligt ansvar betyder?
Nej jag tar ansvar för en radda saker lite varje dag, så inga problem med det.
J
Citat:
ag tycker nog att vi lever i ett samhälle med sådan teknisk, ekonomisk och social nivå att vi bör klara oss att höja oss över djurens nivå.
Jepp, det har vi gjort via sånna saker som aborträtt ex. som djur inte har, alltså tvingas de överge sin avkomma när där inte finns mat, eller ingen förälder är lämplig etc.
Citat:
Låter inte som en delikatess, men för överlevnad kan det väl fungera.
Du har ju Tempeh mus också...eller hur det nu stavas.