2018-03-05, 00:52
Medlem
sleevs avatar
Många roliga/galna förslag till TS.

Här kommer mina.

Det absolut viktigaste är att bevara sin förmögenhet,
Så låt oss börja med att vad behöver du i månaden för att leva.

TS vi säger att du planerar att spendera 40.000 kr i månaden.
Då placerar du i Svenska aktier med utdelning, företagen skall finnas på Larg cap eller mid cap listan på Stockholms börsen (OMX). Bara för räkneexemplet så har dessa bolag 5% utdelning. Du letar inte efter högst utdelning utan stabila bolag med medel hög utdelning. (kom ihåg regel nummer 1 skydda ditt kapital) Du kall då köpa utdelnings aktier för 8 miljoner kvar blir 11 miljoner att investera i mer äventyrliga investeringar.

Och glöm för allt inte att ha roligt, resa och äta gott.

https://www.avanza.se/placera/redakt...vkastning.html
Citera
2018-03-05, 07:53
Medlem
Res en del och skaffa nya perspektiv det tjänar du mest på i längden. Alldeles för många tänker för mycket på att spara till pensionen osv. Var försiktig med bostadsrätter för folk i styrelserna är oftast ganska småsinta typer som inte tål att folk hyr ut och tjänar pengar. Jag skulle resa, utbilda mig och sedan köpa en jord och skogsfastighet runt Vänern eller Vättern någonstans, de är undervärderade men kommer bli attraktiva i framtiden.
Citera
2018-03-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Tråden handla om vad du skulle investera, tror inte det var frågan om råd här
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
bitcoins då vad tror du om det? 19 miljoner rakt in i bitcoins 2011 ka-boom!

Skrev fel. "Fördelarna med lån" skulle det vara.
Senast redigerad av RulleRivare 2018-03-05 kl. 09:08.
Citera
2018-03-05, 09:22
Medlem
75190255508s avatar
Köpa mark i Japan och sen hyra ut för bostäder och kontorslokaler. Mycket folk + lite land = fina pengar.
Citera
2018-03-05, 09:23
Medlem
S.O.Stolps avatar
19 mille. Udda summa. Fler summor, fler förslag:

(FB) Vill börja investera

(FB) 50 k, vad investera i?

(FB) 100 000 kr att investera i vad?

(FB) Precis nått 400k på kontot, vad ska jag investera på?

(FB) Investera med 150.000.000 SEK

(FB) var ska jag investera pengarna?

(FB) Investera 1 miljon

(FB) Placera 500k?
Citera
2018-03-05, 09:51
Medlem
RostigHinks avatar
Rent seriöst...

Jag skulle med en så stor pengapåse investera i utdelande bolag på stockholmsbörsen. Ha inte bråttom utan analysera i lugn och ro. Hitta de bolag som har en historia av höjda utdelningar i första hand, därefter de som kan tänkas göra det framöver.

Med 19 mille och en total direktavkastning på 3% rakar man in 570000 per år i ren passiv inkomst om skiten ligger i ISK. Avkastningsskatt på 19 mille 2018 c:a 85000. Skatt om skiten ligger i depå 171000.

Förhoppningsvis tar en ny regering bort kommunistskattetillägget på ISK, annars kommer det inte att löna sig om schablonintäkten kryper upp till 3%.
Citera
2018-03-05, 10:05
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Låt oss säga att du har 19 000 000 kr. Du ska investera dem på valfritt sätt. Målet är att få en så bra avkastning som möjligt. Hur skulle du göra?

Jag hade dunkat in hälften i B3IT och andra hälften i Ework just nu. Om det varit möjligt, vilket det kanske iofs inte är. Jag äger alltså redan aktier i dessa bolag. I B3IT därför att bolaget raketväxer och är överlägset lägst värderad av alla konsultbolag (en enligt mig uppenbart felpris-sättning i nivå med Bahnhof på 4 kr eller fortnox på 3 kr eller Note på 10 kr eller någon annan av alla felprissatta aktier jag ägt senaste åren och med tiden tror jag detta korrigerar sig även denna gång) och raketväxande och högutdelaren Ework därför att insiders (VD/vVD) gjort ett monsterköp (tillsammans aktier för 17 miljoner kr) på 96.5 kr. Aktiekurs nu 95 kr resp. 79 kr.
Citera
2018-03-05, 10:43
Medlem
mr.Floppys avatar
Läs denna (FB) Tråden om strategier för fonder och välj en strategi du känner dig bekväm med. Personligen hade jag kört på MOM+AGG3 som beskrivs i den tråden.
Sedan hade jag följt den klassiska 4% regeln och levt på kapitalet.
Tycker man det är för jobbigt att kolla till och omplacera/omfördela portföljen en gång i månaden hade jag nog bara köpt ETF:en XACT Högutdelande för hela summan, varför krångla till det i onödan? Den innehåller 50 nordiska aktier och delar ut ca 4% i maj varje år. För hög risk? Tja det kan man ju tycka, men jag hade inte brytt mig om en sådan summa som 19 mille halveras tillfälligtvis, det lär gå upp på sikt, och i värsta fall överlever man nog på utdelningen från kanske 8 mille också något enstaka år ska du se
Citera
2018-03-05, 11:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Köpa mark i Japan och sen hyra ut för bostäder och kontorslokaler. Mycket folk + lite land = fina pengar.

Jag skulle vara tveksam till detta råd. Japan har en svamp som demografi som en svamp. Japans befolkning kommer att minska på sikt.

// CC
Citera
2018-03-05, 11:11
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

(FB) Investera 1 miljon

(FB) Placera 500k?

Tack S.O.Stolp. Du gjorde det jag inte tog mig tid att göra men ville göra. Min första tanke när jag läste inlägget var "Inte en till på samma ämne". Sedan ser man mängder med folk som svarar så det finns kanske intresse ändå.

// CC
Citera
2018-03-05, 15:41
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

(FB) Investera 1 miljon

(FB) Placera 500k?

Du glömde den här episkt roliga tråden

(FB) 400.000, låg risk, stabil utveckling - tips?
Citera
2018-03-06, 01:07
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag skulle vara tveksam till detta råd. Japan har en svamp som demografi som en svamp. Japans befolkning kommer att minska på sikt.

// CC

Det beror på var i Japan du kollar. Vissa ställen växer så det knakar, köpa mark i populära turistområden t.ex. skulle kunna generera en hel del pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in