2018-02-23, 10:39
Moderator
Siegfrids avatar
Journalisterna på Mittmedia ska nu tvingas ta kontakt med läsekretsen.
De har fått i uppdrag att ringa tio före detta prenumeranter var och fråga dem varför de inte vill ha tidningen längre.
Naturligtvis går journalistfacket i taket och börjar låta om kränkande uppdrag och att medarbetarna inte är bekväma med att kontakta läsekretsen och ställa frågor av marknadsundersökningskaraktär.
Tidningsledningen menar nu att det är frivilligt, hur frivilligt det nu kan vara i praktiken att tacka nej till en föreslagen arbetsuppgift i ett företag där man hela tiden minskar antal anställda.

Stor humor i alla fall, ska bli kul att se utvecklingen. Kommer Journalistförbundet att förklara kontakt med läsarna som kränkande?
Citat:
Alla journalister inom Mittmedia har fått i uppgift att ringa upp läsare som har avslutat sina digitala prenumerationer och redovisa varför till företaget.

Genom koncernens nya projekt ”Ring en kund” har var och en av journalisterna i Mittmedia ålagts att ringa upp tio personer som har avslutat sina digitala prenumerationer och bland annat fråga varför de slutat prenumerera. Senaste den 1 mars ska medarbetarna redovisa resultatet av sin undersökning i ett frågeformulär.

Mittmedias ledning menar att det är viktigt även för journalisterna att veta varför man slutar läsa tidningen.
Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på Mittmedia skriver till Journalisten:
[quote]”Vi följer visserligen vår trafik grundligt för att se hur vårt viktiga journalistiska innehåll tas emot både i realtid och i ett längre perspektiv, men vi tror på att också prata med människor för att få fler insikter – och kanske nyhetstips. Att förstå våra kunder, eller i det här fallet ex-kunder, är en viktig pusselbit för vår egen förståelse”, /QUOTE]

Journalisterna tycker dock inte om tilltaget att tvinga dem att ta kontakt med missnöjda läsare.
Johanna Hejdenberg, vice ordförande i journalistklubben, menar att medarbetare, med hänvisning till skrivelser i kollektivavtalet, kan hävda att de ska kunna slippa sådana arbetsuppgifter.
Hon säger till Journalisten:
Citat:
Samtidigt ligger inte det här innanför ramen för normala journalistiska arbetsuppgifter. Vi har fått reaktioner av medlemmarna.
---
Vi planerar att skicka ut information till våra medlemmar och berätta att enligt kollektivavtalet ska man ha rätt att säga nej om det är en arbetsuppgift man inte känner sig bekväm med.

https://www.journalisten.se/nyheter/...-tidigare-kund
https://www.journalisten.se/nyheter/...-prenumeration
Citera
2018-02-23, 10:47
Medlem
missfosters avatar
Har fått sånt samtal för typ ett år sedan...de har hållt på så länge vad jag vet....
Citera
2018-02-23, 10:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Vi planerar att skicka ut information till våra medlemmar och berätta att enligt kollektivavtalet ska man ha rätt att säga nej om det är en arbetsuppgift man inte känner sig bekväm med.

Man undrar var detta står i kollektivavtalet. Gäller detta även andra yrkesgrupper, t.ex. barnmorskor?
Citera
2018-02-23, 10:53
Medlem
cece123s avatar
Jag ser framför mig en 55 årig ettrig journalistmurvel som
kommer att liggstrejka på skrivbordet i protest.
Det är ju lite av en "kniven mot strupen" grej.
De som snällt ställer upp får ett plus i kanten, säger man nej
blir det ett minus.
Tillräckligt många minus och det blir hot om utköp eller sparken.
Sånt skit brukar företag som Manpower göra, nu börjar
det bli vanligare på andra arbetsplatser.
Man förbigår LAS.
Ett kompetent fackförbund, med slipna ombudsmän får
journalisterna hoppas på.De tillhör inte Unionen iaf.
Citera
2018-02-23, 10:57
Medlem
Japhys avatar
Hur står det till med krismedvetandet bland landets journalister? Förstår de överhuvudtaget att folk tröttnat på att betala för flyktingsnyft och pixlade foton? Är det kanske läsarna det är fel på?
Citera
2018-02-23, 11:02
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Hur står det till med krismedvetandet bland landets journalister? Förstår de överhuvudtaget att folk tröttnat på att betala för flyktingsnyft och pixlade foton? Är det kanske läsarna det är fel på?

Självklart är det läsarna det är fel på, inte är det väl sanningens tjänare som inte gjort sitt jävla jobb ? Jag hoppas mittmedia och liknande skräp går i graven så fort som möjligt
Citera
2018-02-23, 11:03
Medlem
Vilket jävla trams. Journalisterna på Mittmedia borde ägna sin arbetstid åt att producera journalistik(granska makthavare och sådant otidsenligt). Mittmedia har väl ändå en marknadsavdelning?!
Men att koncernen ändå sjösätter ett sådant projekt säger väl en del om i vilken utsträckning man i rationaliseringens och centraliseringens tidevarv har förlorat kontakten med dem man tidigare företrädde.

En snabbkoll hos några av koncernens "flaggskepp" vittnar om att man inbillar sig att potentiella prenumeranter bland annat vill se lagfarter förklätt till artiklar. Då har man nog begränsat med "innehåll" att sälja...
Citera
2018-02-23, 11:06
Medlem
Mikojans avatar
Det är ju ett alldeles utmärkt förslag. Journalisten får komma i närkontakt med vanligt folk, som sen länge inte har förtroende för journalister och den produkt de levererar. Måste ju bli många lärorika samtal för skribenten.

Facket borde tokhylla en åtgärd som får medlemmen att höra direkt från folkets djup vad han/hon och kollegerna gör som får alltfler att lämna dom åt sina öden.

Men det är nog facket för korkat och konservativt för att göra. Gissningsvis.
Senast redigerad av Mikojan 2018-02-23 kl. 11:14.
Citera
2018-02-23, 11:07
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ännu en bevis för en sjuk journalistkultur. Det är alltså kränkande att behöva prata med läsarna? Och facket backar upp gnället?

Det är inte så illa på redaktionerna som kritikerna påstår. Det är värre.
Senast redigerad av Ankdammsman 2018-02-23 kl. 11:19.
Citera
2018-02-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missfoster
Har fått sånt samtal för typ ett år sedan...de har hållt på så länge vad jag vet....

Jag blev länge kontaktad av både SvD och DN efter jag slutade mina prenumerationer runt 2008-2010 vill jag minnas. Åtskilliga gånger som jag förklarade vad jag tyckte om journalisternas alster, tidningens totala förfall och ägarnas agenda. Några samtal varade i 15-20 minuter.

Det hade nästan varit roligt att få sådana samtal i dag, när jag dessutom är mera påläst och lugnat ner mig lite grann. Senaste gångerna sa jag att jag inte vill ha hit tidningen gratis ens för att elda i kakelugnen med.

Det är på sätt och vis sorgligt att dessa tidigare välrenommerade tidningar kommer gå i graven, men de har nu skapat sig en historia så det är oundvikligt. De kommer inte få in prenumeranter tillräckligt att driva papperstidning och då återstår nätet. Ska de ligga bakom betalkanaler så måste de ha reklam. Jag talade för flera år sedan med en flicka som sålde reklamplats i tidningarna. Hon var helt förtvivlad över att så få var intresserade. Jag tror att de inom en eller två mandatperioder kommer bli helt betydelselösa.
Citera
2018-02-23, 11:09
Medlem
Festligt. Tänk att få förklara för Göran Greider (DD ingår väl i Mittmedia?) varför man sade upp prenumerationen. Fast han slipper nog ringa.
Citera
2018-02-23, 11:09
Medlem
note-its avatar
Varför skulle det vara kränkande? Finns väl många människor som försörjer sig på det sättet?
Va fan, det är väl ändå deras egna jobb de säljer i förlängningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in