2018-02-27, 22:20
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarNilsson
Den här tråden är anledningen till att journalisterna inte vill ringa upp fd prenumeranter. De flesta av er står för ett hat som saknar motstycke bland vanligt folk. Ni är sadister som verkar njuta av att journalistiken och dess förkämpar har det ekonomiskt tufft just nu. Journalister har också hyror som ska betalas, och barn som ska hämtas och lämnas på dagis. Journalisterna sliter häcken av sig för att få in dessa slantar som krävs för att få livspusslet att gå ihop.

Till skillnad från er så känner jag flera journalister personligen. Jag kan säga som så mycket, att jag skulle då inte vilja vara i deras skor. Så mycket slit, men för vad? Det är inga jättesedlar som hittas när journalisterna i slutet av månaden försiktigt kikar ner i sina lönekuvert. För att ni ska få lite perspektiv på det hela: Våra idrottsstjärnor i NHL, eller i de olika fotbollsligorna, tjänar mångdubbelt mer. Och det bara genom att transportera en puck genom mittzon, eller att slå in ett och annat inlägg i målområdet. För att inte tala om direktörer inom privata näringslivet, som skrattar hela vägen till banken.

Finns exempel på journalister som fått lönesänkningar. Nu är det så att pengar är en nödvändig del för att kunna leva i ett alltmer komplext samhälle. Kan berätta om en kvinnlig bekant som är journalist. Hennes barn skulle börja i högstadiet, och allt var frid och fröjd. Men det visade sig att denna skola var eftersatt, och att barnet kände sig väldigt utsatt i skolan. Förekom mycket stök och bråk, och det var en väldigt orolig skolmiljö.

Barnet blev utsatt för både verbala och fysiska kränkningar i skolan. Lärarna och rektorn gjorde ingenting åt skolans problem. Jo förresten, de blundade! Detta trots att flera föräldrar var förtvivlade över den skolmiljö deras barn tvingades vistas i. Min kvinnliga bekant fick ta sin dotter ur skolan, och sätta henne på en annan högstadieskola, flera mil iväg. Den nya skolan var mycket bättre. Lugna och skötsamma elever, minimalt med bråk och stök osv.

Men busstiderna var inte alltid optimala, varken morgon eller eftermiddag. Så min kvinnliga bekant och hennes man fick ställa upp ofta, och skjutsa dottern till skolan. Detta skulle kombineras med hennes jobb som journalist. Hon halkade efter med sina arbetsuppgifter, och hon kom i konflikt med sin arbetsgivare. Allt detta hade kunnat undvikas om arbetsbelastningen för varje enskild journalist inte hade varit så hög som idag. Men för att denna arbetsbelastning ska minska så krävs det mer pengar till journalistiken.

Tänk nu på vad jag har berättat för er. Det är människor ni har att göra med. Ni behöver inte alltid älska våra journalister, men ni behöver ge dem ert stöd! Nästa gång ni ser en betalvägg, lägg ert hat åt sidan för en stund, och tänk då på den situation jag berättade om. Det handlar inte om några jättebelopp du behöver lägga ut. Men dina pengar kan komma att bidra till att våra svenska tonåringar hamnar i lugna och trygga skolor.

Tänk att du och jag kan göra Sverige till en lite bättre plats för våra barn och ungdomar, bara genom en så enkel sak som att betala för en tidningsprenumeration.

Om "vårt" hat saknar motstycke bland vanligt folk så borde det inte innebära några större problem för journalisterna att ringa upp just "vanligt folk"?

Jag antar att den nya lugna skolan tyvärr hade ganska kraftig brist på mångfald?

Jag var ändå tvungen att hugga på ditt bete där.
Jag ger dig:

Ansträngning 8/10
Utförande 6/10
Resultat 5/10

Kritik: Alldeles för emotionellt i kombination med övertydligt tiggeri. Din sarkasm lyser igenom alltför mycket samt att du för fram alldeles för dumma logiska kullerbyttor.

Troll-betyg: Godkänt (G-)

Tillägg:
Att du fick så högt i Utförande beror mest på att den sortens känslomässiga utspel inte är så ovanliga och skulle kunna vara trovärdiga i dagens sjuka samhällsklimat. Se "Kritik" för varför ditt betyg ändå sänktes.
Senast redigerad av kofotskenta 2018-02-27 kl. 22:27.
Citera
2018-02-28, 10:47
Medlem
CoopColas avatar
Herregud, måste de ringa till folk och fråga varför man inte vill betala för grovt vinklad propaganda i pappersform?! Herrejävlar vilka sopor.
Citera
2018-02-28, 13:11
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Att i desperation förvandla journalister till telefonförsäljare, klart det är kränkande.
Men så är det, papperstidningen är döende, så man ger konstgjord andning.

Som jag skrev tidigare så är det intressanta att det läggs på journalisterna och inte redaktionschefer, styrelse eller ansvariga utgivare att ringa runt. De vill medvetet skaffa en filterbubbla och budbärare att kunna skjuta för beslut som de själva har tagit.
Citera
2018-02-28, 13:20
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Varför?
För det är billigare med ett telemarketingföretag. Allt annat är använda sina journalister och reportrar fel.
Citera
2018-02-28, 13:23
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Jag kan tänka mig att det gjorts marknadsundersökningar, men att journalisterna vägrar att lyssna. Med facket i ryggen kan de ju nästan göra bäst fan de vill, det blir ju tydligt här.
Det är ett redaktionellt ansvar när en tidning förlorar prenumeranter. Journalister lyssnar på sina redaktörer. Sådana finns på Mittmedia, och det har ingenting med facket att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
Kanske är det ett sätt att försöka verklighetsförankra. Nästan säkert välbehövligt. Uppgiften skulle ta mig 2-3 timmar inklusive förberedelser och dokumentation, så vad fan är det tjura om?
Att MittMedia har urholkat lokalpressen och istället förlitat sig på att köpa nyheter från nyhetsbyråer kan vara en faktor. Det hjälper dock inte att journalister ska ringa runt: detta vet ledningen om, och nu försöker dölja sina dåliga beslut med fler dåliga beslut.
Citera
2018-02-28, 13:59
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Det är ett redaktionellt ansvar när en tidning förlorar prenumeranter. Journalister lyssnar på sina redaktörer. Sådana finns på Mittmedia, och det har ingenting med facket att göra.

Att MittMedia har urholkat lokalpressen och istället förlitat sig på att köpa nyheter från nyhetsbyråer kan vara en faktor. Det hjälper dock inte att journalister ska ringa runt: detta vet ledningen om, och nu försöker dölja sina dåliga beslut med fler dåliga beslut.

Precis. Oavsett vad Flashbackarna generellt verkar tro så springer man inte runt (eller sitter och fikar) på eget bevåg när det gäller nyheter som journalist. Man har möten och planeringar - speciellt på de delar som rör sport och annat som kan planeras i förväg. Däremot har redaktörerna ofta bakgrund som journalister precis som idrottstränare ofta har bakgrund som idrottare. Det betyder inte att de är bra som redaktörer per automatik - de har del i att tidningarna krisar.

Koncernledningarna är till sist de som bestämmer hur man ska formulera nyheterna och vad som ska prioriteras. Journalisterna förlitar sig enligt mig för mycket på myndigheters informatörer och dessa är såklart väldigt partiska. Svenska journalister verkar inte vara så förtjusta i baktanken som jag fick lära mig - "ifrågasätt ALLT". Delvis hänger detta ihop med vad husse vill ha i sin publikation. Jag har hört uppgivna journalister tröttsamt skoja med polisens PR-folk om "det finns såklart inget signalement" efter ett rån som fångats på kamera. Polisen ville den här gången ha vittnesuppgifter av läsarna.

En del av lokal- och regionaltidningarnas snara de har runt halsen är att de satsade på att utöka antalet sidor med inköpt material för att konkurrera med nyare medier. De lokala redaktionerna skrotades och frilansarna bytte yrke. Detta har visat sig fungera... sådär. Detta har helt att göra med kvartalskapitalisterna som styr. Valet var deras.
Citera
2018-05-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Journalisterna vet att pöbeln kommer att krossa deras världsbild. De siter på kontoret och försöker lämna alla skuldkänslor bakom sig. De enda man kan göra för dessa manipulativa ljugare är att skämma ut dem så mycket det går.

Det är inte bara deras världsbild vi drömmer om att få krossa.

Framtiden är vår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in