Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vad tycker du om denna artikel t ex?
https://protos.com/tether-papers-cry...tion-analysis/
Dr kan man bl a lsa att Alameda var den enskilt strsta mottagaren av tethers. Undrar om de hann betala tillbaka alla miljarder?
Hr r en nnu tydligare graf:
https://i0.wp.com/protos.com/wp-cont...91%2C486&ssl=1 Som jag ser det handlar det inte om huruvida Alameda Research hann betala tillbaka alla miljarder dollar, utan om de verkligen betalade dem frn brjan.
Alameda ska allts, om allt gtt rtt till, ha verfrt 36 miljarder dollar till Tether. Om det skulle visa sig att de inte har verfrt hela det beloppet utan till exempel "bara" 25 miljarder dollar skulle det orsaka Tether stora problem.
Den strsta delen av detta belopp lr komma frn FTX, som grundades 2019. Det frsta ret hade det 89 miljoner dollar i intkter och det andra ret 1 miljard dollar. Eftersom 2022 varit ett dligt r fr mnga kryptofretag kan vi anta att intkterna varit en halv miljard dollar, ocks med tanke p att de inte kommer att tjna mycket under det som r kvar av ret. D r vi uppe i 1.5 miljarder. Dessutom har de tagit in 2 miljarder dollar i kapital frn investerare.
Sedan har Alameda sjlva pengar, sklart. SBF uppndde en legendstatus genom att stnga kimchi-premien, allts skillnaden i pris mellan Sydkoreas kryptobrser och resten av vrldens. Det har sagts att Alameda tjnade en miljon dollar per dag under vissa perioder, men det r oskert under hur lng tid man gjorde det. Sg att det var under ett halvr (ven om det antagligen r fr lngt), s fr vi omkring 180 miljoner dollar intjnade p den traden. Detta belopp finansierade starten av FTX, s man kan inte ha handlat med det alltfr mycket, men fr att vara geners kan man anta att de har vxt det till 2 miljarder. Totalt fr vi d 5.5 miljarder dollar.
Det r mjligt att jag har underskattat ngon siffra, fr SBF har talat om att 8 miljarder dollar gtt frn FTX till Alameda. Men ven om det skulle stmma r vi ganska lngt ifrn 36 miljarder dollar. Var kommer resten ifrn? En frklaring r att en tredje part har lnat Alameda ungefr 26 miljarder dollar. En annan frklaring r att Tether har ftt dollar fr en viss mngd Tethers, sg tio miljarder, och verfrt resterande summan som ett ln.
Tidigare har jag frskt hlla mig borta frn Tether-truthing, eftersom min erfarenhet r att avancerade konspirationsteorier med hngivna anhngare sllan visar sig stmma. Men jag fr inte siffrorna att g ihop. Har jag tnkt fel i ngot steg?