2022-11-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
P tal om Tethers backning, s undrar jag hur stor del av alla USDT som har frsvunnit i cyberspace och aldrig kommer lsas in mot USD?
Undrar hur mycket denna faktor stiger fr varje r som gr...

Affrsidn med stablecoins r ju vldigt lukrativ. Innan fick de rnta p fretagsobligationer.
Nu r statsobligationerna blivit s hga i USA senaste ret s har de ju skiftat ver frn fretag till stats.

Senaste attesteringar hittar ni p tether, circle och paxos hemsidor.
kebabutanpommes: "Muuuuh, 2017 vAr dEt 2 DolLar i KasSaN"
Citera
2022-11-14, 10:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Det ger inte mycket frtroende nr det bara r ljusskygga foliehattar som postar.

Maler samma gamla rykten frn 2017 om och om och om igen. Det r 2022 nu, vakna upp.
P vilket stt r t ex en attestation frn 2021 ett rykte frn 2017?

Kan du sluta trolla och vara en tether-shill?
Citera
2022-11-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
P vilket stt r t ex en attestation frn 2021 ett rykte frn 2017?

Kan du sluta trolla och vara en tether-shill?

Lever du i 2021? Vad har 2021 med 2017 att gra.

Svammel som vanligt.
Citera
2022-11-14, 10:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Lever du i 2021? Vad har 2021 med 2017 att gra.

Svammel som vanligt.
Jag fattar inte ens vad du skriver lngre.

Vad tycker du om detta d? Helt frsk nyhet:
https://twitter.com/ClarityToast/sta...92855832489986
Citera
2022-11-18, 10:24
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad tycker du om denna artikel t ex?
https://protos.com/tether-papers-cry...tion-analysis/

Dr kan man bl a lsa att Alameda var den enskilt strsta mottagaren av tethers. Undrar om de hann betala tillbaka alla miljarder?
Hr r en nnu tydligare graf: https://i0.wp.com/protos.com/wp-cont...91%2C486&ssl=1 Som jag ser det handlar det inte om huruvida Alameda Research hann betala tillbaka alla miljarder dollar, utan om de verkligen betalade dem frn brjan.

Alameda ska allts, om allt gtt rtt till, ha verfrt 36 miljarder dollar till Tether. Om det skulle visa sig att de inte har verfrt hela det beloppet utan till exempel "bara" 25 miljarder dollar skulle det orsaka Tether stora problem.

Den strsta delen av detta belopp lr komma frn FTX, som grundades 2019. Det frsta ret hade det 89 miljoner dollar i intkter och det andra ret 1 miljard dollar. Eftersom 2022 varit ett dligt r fr mnga kryptofretag kan vi anta att intkterna varit en halv miljard dollar, ocks med tanke p att de inte kommer att tjna mycket under det som r kvar av ret. D r vi uppe i 1.5 miljarder. Dessutom har de tagit in 2 miljarder dollar i kapital frn investerare.

Sedan har Alameda sjlva pengar, sklart. SBF uppndde en legendstatus genom att stnga kimchi-premien, allts skillnaden i pris mellan Sydkoreas kryptobrser och resten av vrldens. Det har sagts att Alameda tjnade en miljon dollar per dag under vissa perioder, men det r oskert under hur lng tid man gjorde det. Sg att det var under ett halvr (ven om det antagligen r fr lngt), s fr vi omkring 180 miljoner dollar intjnade p den traden. Detta belopp finansierade starten av FTX, s man kan inte ha handlat med det alltfr mycket, men fr att vara geners kan man anta att de har vxt det till 2 miljarder. Totalt fr vi d 5.5 miljarder dollar.

Det r mjligt att jag har underskattat ngon siffra, fr SBF har talat om att 8 miljarder dollar gtt frn FTX till Alameda. Men ven om det skulle stmma r vi ganska lngt ifrn 36 miljarder dollar. Var kommer resten ifrn? En frklaring r att en tredje part har lnat Alameda ungefr 26 miljarder dollar. En annan frklaring r att Tether har ftt dollar fr en viss mngd Tethers, sg tio miljarder, och verfrt resterande summan som ett ln.

Tidigare har jag frskt hlla mig borta frn Tether-truthing, eftersom min erfarenhet r att avancerade konspirationsteorier med hngivna anhngare sllan visar sig stmma. Men jag fr inte siffrorna att g ihop. Har jag tnkt fel i ngot steg?
Citera
2022-11-18, 10:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Men jag fr inte siffrorna att g ihop. Har jag tnkt fel i ngot steg?
Frsker frst vad du ser som problem hr...

Menar du att FTX kpt USDT av Tether men inte betalat dem?

Bara s vi r eniga om att det INTE r ett problem om ngon kper USDT fr X antal miljarder, och sedan super bort dessa p ngot vis. Snarare tvrtom, Tether har d mer USD n vad det finns USDT att lsa in mot USD.
Citera
2022-11-18, 10:38
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Frsker frst vad du ser som problem hr...

Menar du att FTX kpt USDT av Tether men inte betalat dem?
Exakt. Eller funderar p om det r det som hnt. Frstr inte var de skulle ha ftt pengarna ifrn fr att kpa 36 miljarder USDT.

Citat:
Bara s vi r eniga om att det INTE r ett problem om ngon kper USDT fr X antal miljarder, och sedan super bort dessa p ngot vis. Snarare tvrtom, Tether har d mer USD n vad det finns USDT att lsa in mot USD.
Hller med om det.
Citera
2022-11-18, 10:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Exakt. Eller funderar p om det r det som hnt. Frstr inte var de skulle ha ftt pengarna ifrn fr att kpa 36 miljarder USDT.
Dom kan belnat sina kunders krypto?

Jag vet inte var du fr datat ifrn, men att dom hmtat ut 36 miljarder USDT totalt, betyder vl inte att dom kan ha vxlat tillbaka en stor del av dem under samma tid, eller?
Citera
2022-11-18, 10:42
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Hr r en nnu tydligare graf: https://i0.wp.com/protos.com/wp-cont...91%2C486&ssl=1 Som jag ser det handlar det inte om huruvida Alameda Research hann betala tillbaka alla miljarder dollar, utan om de verkligen betalade dem frn brjan.

Alameda ska allts, om allt gtt rtt till, ha verfrt 36 miljarder dollar till Tether. Om det skulle visa sig att de inte har verfrt hela det beloppet utan till exempel "bara" 25 miljarder dollar skulle det orsaka Tether stora problem.

[...]

Tidigare har jag frskt hlla mig borta frn Tether-truthing, eftersom min erfarenhet r att avancerade konspirationsteorier med hngivna anhngare sllan visar sig stmma. Men jag fr inte siffrorna att g ihop. Har jag tnkt fel i ngot steg?

Visar grafen hur mycket de har mottagit netto eller brutto? Fr de var ven stora inlsare av tether, som jag frsttt det, s snart tethers marknadspris lg ngot under 1 dollar.
Citera
2022-11-18, 10:49
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Dom kan belnat sina kunders krypto?
Ja, mjligt. Men d ligger ngon stor kryptoaktr minus tio eller tjugo miljarder dollar p ett ln till FTX, eller hur?

Citat:
Jag vet inte var du fr datat ifrn, men att dom hmtat ut 36 miljarder USDT totalt, betyder vl inte att dom kan ha vxlat tillbaka en stor del av dem under samma tid, eller?
Grafen r baserad p artikeln kmp lnkade till.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Visar grafen hur mycket de har mottagit netto eller brutto? Fr de var ven stora inlsare av tether, som jag frsttt det, s snart USDTs marknadspris lg ngot under 1 dollar.
Tror det r brutto. Men i princip hela minskningen av USDTs marknadsvrde sedan i maj skulle d vara FTX som kpte USDT p brser fr inlsning, snarare n att de som hade USDT lste in dem. Tycker att det att verkar osannolikt givet att det r s stora belopp, men kanske mjligt.
Citera
2022-11-18, 10:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, mjligt. Men d ligger ngon stor kryptoaktr minus tio eller tjugo miljarder dollar p ett ln till FTX, eller hur?
Exakt... Mnga ligger i skiten.
Dock inte Tether och USDT som jag ser det.

Citat:
Tror det r brutto. Men i princip hela minskningen av USDTs marknadsvrde sedan i maj skulle d vara FTX som kpte USDT p brser fr inlsning, snarare n att de som hade USDT lste in dem.
Att USDT lnge tappat marketcap r vl fr att alternativ som USDC med flera vxer sig strre?

Citat:
Tycker att det att verkar osannolikt givet att det r s stora belopp, men kanske mjligt.
Jag tycker det mest osannolika hade varit om Tether printat miljarders miljarder USDT utan att f USD fr det. Den dagen man skall tro p det, r den dagen det finns bevis fr att s r fallet.
Citera
2022-11-18, 11:15
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Exakt... Mnga ligger i skiten.
Dock inte Tether och USDT som jag ser det.
Det mest sannolika r sklart att tether inte har ftt betalt i dollar av FTX fr dessa 36 miljarder USDT utan i ngon form av skerhet som har visat sig vara vrdelst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in