Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Vad tycker du om denna artikel t ex?
https://protos.com/tether-papers-cry...tion-analysis/
Där kan man bl a läsa att Alameda var den enskilt största mottagaren av tethers. Undrar om de hann betala tillbaka alla miljarder?
Här är en ännu tydligare graf:
https://i0.wp.com/protos.com/wp-cont...91%2C486&ssl=1 Som jag ser det handlar det inte om huruvida Alameda Research hann betala tillbaka alla miljarder dollar, utan om de verkligen betalade dem från början.
Alameda ska alltså, om allt gått rätt till, ha överfört 36 miljarder dollar till Tether. Om det skulle visa sig att de inte har överfört hela det beloppet utan till exempel "bara" 25 miljarder dollar skulle det orsaka Tether stora problem.
Den största delen av detta belopp lär komma från FTX, som grundades 2019. Det första året hade det 89 miljoner dollar i intäkter och det andra året 1 miljard dollar. Eftersom 2022 varit ett dåligt år för många kryptoföretag kan vi anta att intäkterna varit en halv miljard dollar, också med tanke på att de inte kommer att tjäna mycket under det som är kvar av året. Då är vi uppe i 1.5 miljarder. Dessutom har de tagit in 2 miljarder dollar i kapital från investerare.
Sedan har Alameda själva pengar, såklart. SBF uppnådde en legendstatus genom att stänga kimchi-premien, alltså skillnaden i pris mellan Sydkoreas kryptobörser och resten av världens. Det har sagts att Alameda tjänade en miljon dollar per dag under vissa perioder, men det är osäkert under hur lång tid man gjorde det. Säg att det var under ett halvår (även om det antagligen är för långt), så får vi omkring 180 miljoner dollar intjänade på den traden. Detta belopp finansierade starten av FTX, så man kan inte ha handlat med det alltför mycket, men för att vara generös kan man anta att de har växt det till 2 miljarder. Totalt får vi då 5.5 miljarder dollar.
Det är möjligt att jag har underskattat någon siffra, för SBF har talat om att 8 miljarder dollar gått från FTX till Alameda. Men även om det skulle stämma är vi ganska långt ifrån 36 miljarder dollar. Var kommer resten ifrån? En förklaring är att en tredje part har lånat Alameda ungefär 26 miljarder dollar. En annan förklaring är att Tether har fått dollar för en viss mängd Tethers, säg tio miljarder, och överfört resterande summan som ett lån.
Tidigare har jag försökt hålla mig borta från Tether-truthing, eftersom min erfarenhet är att avancerade konspirationsteorier med hängivna anhängare sällan visar sig stämma. Men jag får inte siffrorna att gå ihop. Har jag tänkt fel i något steg?