2021-08-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
En Tether är värd 1 USD, korrekt. Det är dock inte samma sak som att 1 Tether är backad av en USD. Mindre än 3% av Tethers backning består av cash och lejonparten är "commersial papers" vilket mer eller mindre är en omskrivning för diverse utlåningar, skulder, räntor och sådant.

Som tidigare sagt, jag börjar bli mer och mer skeptisk mot Tether. Finns bättre stable coins på marknaden.

Läs mitt föregående inlägg i tråden som David inte riktigt kunde svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Circle som har hand om USDC släpper samma vaga attestation för sina reserver, som också består av mycket commercial paper. Tror du själv innerligt att dem skulle sitta alla miljarder på 1 bankkonto? Låter extremt riskfyllt. Men å andra sidan tror jag inte du har den blekaste om vad du pratar om.

Så glad att vi har sådana fina självutnämnda statsepidemiologer och finansexperter som du!

Det fina är att det är en fri marknad, så du, kaerakel (orginalkonspiratorn), David mfl behöver inte använda det. Ni kan använda någon av de andra centralstyrda stablecoinsen, eller varför inte en algoritmisk stablecoin som dai.

Helt fantastiskt att ingen tvingar er till nåt va?
Citera
2021-08-20, 12:13
Medlem
Citat:
Jag tror vi egentligen är eniga om det mesta. Om man bara ska tvär-växla till Tether för att växla mot en krypto på annan kedja eller dylikt ser jag inga risker med det. Stable coins använder jag för att växla efter uppgång och köpa dippar. Om jag då sitter på en mängd Tether är jag rädd att de kan bli värdelösa om exchanges inte tar emot dessa pga tveksam backning.

Även om den är peggad till dollarn så är inte exchanges skyldiga att ta emot Tether, och det är där jag ser risken.

Precis, största likviditeten för stablecoins/derivatives är ju på USDT.
Men det är inte så att jag sitter och långsparar i det. Utan det är ju i tradingen man använder det, och som jag tror 90% av svenskarna gör.

Dem fiat pengar jag sparar växlar jag till euro/sek på valfri börs, för att dollarn känns väldigt riskfylld att hålla kortsiktigt framöver.
Citera
2021-08-20, 12:42
Avslutad
Citat:
Jag tror vi egentligen är eniga om det mesta. Om man bara ska tvär-växla till Tether för att växla mot en krypto på annan kedja eller dylikt ser jag inga risker med det. Stable coins använder jag för att växla efter uppgång och köpa dippar. Om jag då sitter på en mängd Tether är jag rädd att de kan bli värdelösa om exchanges inte tar emot dessa pga tveksam backning.

Även om den är peggad till dollarn så är inte exchanges skyldiga att ta emot Tether, och det är där jag ser risken.

Personligen har jag nog aldrig legat i en stable coin, mest för att jag inte behövt. USD och EUR har funkat utmärkt för mig.
Citera
2021-08-20, 13:17
Avslutad
Det fina för Tether och andra stable coins är att dom kan ta sina USD och ganska enkelt placera dom och låta en miljard vara 1.2 miljarder ett år senare.

Vem vill liksom ha värdelösa fiat liggandes i ett kassaskåp/bankkonto med en inflation på uppåt 15% prligen. Money never sleeps liksom.

Skulle därför inte bli förvånad om Tether har betydligt mer tillgångar än vad dom behöver ha backning för.
Citera
2021-08-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Läs mitt föregående inlägg i tråden som David inte riktigt kunde svara på.

Det fina är att det är en fri marknad, så du, kaerakel (orginalkonspiratorn), David mfl behöver inte använda det. Ni kan använda någon av de andra centralstyrda stablecoinsen, eller varför inte en algoritmisk stablecoin som dai.

Helt fantastiskt att ingen tvingar er till nåt va?
Jag tyckte Fosterlands svar var tydligt nog. Men men..

Citat:
On 30 April 2019 Tether Limited's lawyer claimed that each tether was backed by $0.74 in cash and cash equivalents. In May 2021, Tether published a report showing that only 2.9% of Tether was backed by cash, with over 65% backed by commercial paper.

According to the New York Attorney General, "Tether’s claims that its virtual currency was fully backed by U.S. dollars at all times was a lie".
Det handlar inte om att placera pengarna, det handlar om att dom inte hade reserver alls för 100% av sina Tethers, alltså i strid med vad dom påstod. Och så länge dom inte säger vad det är för papper dom har resten av tillgångarna i går det inte ens säkerställa att dom ens finns.

Att det finns några få storspelare med tillgång till miljarder på kontona borde vara något kryptovärlden skulle samlas emot och ta bort då det bara är ett stort hot mot hela saken, det sista man ville med kryptos var väl att centralisera en stor del av makten till några enskilda individer? Får ju intrycket av att Tether / Bitfinex är styrt av några enskilda individer när man läser genom artiklar osv. I något skumrask land där den enda banken i världen finns som ens vill ha med dom att göra, det låter ju som upplagt för en skandal. Och när som helst kan dom bara starta sin pengapress och trycka ut några miljarder USDT. Låter inte lockande alls, och om det kraschar lär det dra med sig allt i kryptovärlden.
Citera
2021-08-20, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tyckte Fosterlands svar var tydligt nog. Men men..

Det handlar inte om att placera pengarna, det handlar om att dom inte hade reserver alls för 100% av sina Tethers, alltså i strid med vad dom påstod. Och så länge dom inte säger vad det är för papper dom har resten av tillgångarna i går det inte ens säkerställa att dom ens finns.

Att det finns några få storspelare med tillgång till miljarder på kontona borde vara något kryptovärlden skulle samlas emot och ta bort då det bara är ett stort hot mot hela saken, det sista man ville med kryptos var väl att centralisera en stor del av makten till några enskilda individer? Får ju intrycket av att Tether / Bitfinex är styrt av några enskilda individer när man läser genom artiklar osv. I något skumrask land där den enda banken i världen finns som ens vill ha med dom att göra, det låter ju som upplagt för en skandal. Och när som helst kan dom bara starta sin pengapress och trycka ut några miljarder USDT. Låter inte lockande alls, och om det kraschar lär det dra med sig allt i kryptovärlden.

Du får oroa dig till döds om du vill. Det har konspiratoriskt lagda personer gjort sen 2016 om tether. Dumt att gå runt och må dåligt över nåt sånt så länge…
Citera
2021-08-20, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det fina för Tether och andra stable coins är att dom kan ta sina USD och ganska enkelt placera dom och låta en miljard vara 1.2 miljarder ett år senare.
Problemet är att de lång tid lovade att de hade alla pengarna direkt i dollar. Det inger inte direkt förtroende när det visar sig att det inte stämmer.

Sen måste man ha en del av pengarna i likvida tillgångar för att klara större uttag.
Citera
2021-08-21, 11:09
Medlem
Medelkasss avatar
Hur tar man ens ut USD från Tether rent praktiskt? Har någon testat detta?
Citera
2021-11-09, 08:47
Medlem
kaerakels avatar
Vem hade kunnat ana att Tether bedrar kryptovärlden och sina användare?

https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/8450-21

Citat:

Washington, D.C. — The Commodity Futures Trading Commission today issued an order simultaneously filing and settling charges against Tether Holdings Limited, Tether Limited, Tether Operations Limited, and Tether International Limited (d/b/a Tether) for making untrue or misleading statements and omissions of material fact in connection with the U.S. dollar tether token (USDT) stablecoin. The order requires Tether to pay a civil monetary penalty of $41 million and to cease and desist from any further violations of the Commodity Exchange Act (CEA) and CFTC regulations, as charged.

Det är inte över än!
Citera
2022-02-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass

uppenbarligen inte eftersom att TUSD "mcap" inte sjunker särkilt mkt trots att btc kraschar, skumt eller? tidsfråga innan den här shitshowen går åt helvete...
Citera
2022-05-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Vem hade kunnat ana att Tether bedrar kryptovärlden och sina användare?

https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/8450-21

Det är inte över än!

Lever du fortfarande?

USDT legat stabilt på 1:1 pegg med dollarn i alla dess år. (Så där visar facit hur pinsamt fel du och alla andra tether truthers hade)

Däremot hade du rätt i att en sk "stablecoin" kan skapa stora problem för kryptomarknaden. Ponzi-algoritm stablecoinet $UST har problem med de-pegging och LFG Fund har börjat sälja BTC för att köpa UST och återställa dollar peggen. https://www.binance.com/en/trade/UST_USDT
https://twitter.com/LFG_org/status/1523512201088143360

Om nån sitter på UST just nu skulle jag snabbt som ögat växla till USDT/USDC medans tid finns kvar. Också undvika LUNA som är starkt kopplat till UST (mint/redemption av ust).
Senast redigerad av Richard-Heart 2022-05-09 kl. 18:56.
Citera
2022-05-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass

Jag är osäker på hur man tar ut USD direkt, men Euro som är hyfsat lätt att konvertera till dollar får du ut på en handvändning från valfri etablerad kryptobank såsom Binance, till kontokortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in