2017-09-15, 18:21
Medlem
FTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Hur har säsongen gått för er 2017?

Här har det väl varit...ok trots sen start.
* 66 rundor
* 63 birdies
* Tre vunna tävlingar, två scramble och en singeltävling

Kunde inte riktigt komma upp i 100% birdies som jag hade som mål, lite för taskigt närspel...men sänkt mitt HcP 1.2 iaf, till nuvarande 4.8, så det måste väl anses som fullt godkänt

Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Nästan ett snitt på en birdie per runda. Snyggt! Startade också sent. Har inte spelat på typ 7 år, men under sommaren blev det att man kom iväg och slog ett par gånger på rangen och märkte att suget kom tillbaks. Så jag blev medlem nu i slutet på augusti Fick en riktigt bra deal där jag betalade årets avgift och fick medlemskap nästa år på köpet. Dessutom till junioravgift trots att jag egentligen inte är junior nästa säsong

Mitt stora problem nu är att mina klubbor är totalt slut. Det är juniorklubbor med grafitskaft Slår typ 20-30 meter kortare med järnklubborna och 40-50 meter kortare med drivern än vad jag gör när jag lånar någon annans klubbor. Det är inget annat å göra än att investera i ett nytt set för min del väl? Viktiga metrar man tappar liksom.

63 birdies, wow Bara att jaga mot <4.4 nu då så du får ingå i den riktiga eliten

Ang dina klubbor Stukatj så har jag fått lära mig att det är kostsamt att slå med för mjuka skaft, spelade grafit regular fram tills typ nyss och det är enorm skillnad.

Mitt golfår 2017

Tog grönt kort i juni
987 hål spelade, 54.83 rundor, fördelat på 5 banor
53 hinkar slagna på rangen
19 birdies
1 tävling, som resulterade i en andraplats

Hcp 54.0 --> 11.0, vore riktigt galet att gå under 10 innan säsongen är slut. Vi får se!
Citera
2017-09-15, 18:40
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
63 birdies, wow Bara att jaga mot <4.4 nu då så du får ingå i den riktiga eliten

Ang dina klubbor Stukatj så har jag fått lära mig att det är kostsamt att slå med för mjuka skaft, spelade grafit regular fram tills typ nyss och det är enorm skillnad.

Mitt golfår 2017

Tog grönt kort i juni
19 birdies

Hcp 54.0 --> 11.0, vore riktigt galet att gå under 10 innan säsongen är slut. Vi får se!

Det var en ordentlig jävla sänkning, ruskigt imponerade

Vilken del av spelet är din starka kontra din svaga sida..?
Citera
2017-09-16, 10:03
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:

Mitt golfår 2017

Tog grönt kort i juni
19 birdies

Stabilt värre och stabil jävla statistik på allt. Själv har man krigat sig från grönt kort till 19 vilket känns som något man kan vara nöjd över. Men är för instabil helt ärligt, de bra slagen är riktigt bra men för mycket riktigt kasst fortfarande.
Citera
2017-09-16, 21:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Själv har jag gått från 29 till 17 i hcp i år. Hade enorma problem med drivern ända fram till augusti då jag tog en lektion. Sedan gick jag ner från 23 till 17.

Rundor: Runt 60-70
Slagna hinkar: Är nog runt 100
Antalet lektioner: 1. Klart värt. Blir någon mer nästa år.
Styrkor: Drivern numera! Nästan alltid rakt eller en liten fade. Kan få på raketer uppemot 230m carry halvofta vilket jag är nöjd med. Kommer in på green ibland på vissa kortare par4or som är runt 260m.
Svagheter: Slår dåligt med fw3 och längre järnen. Hybriden går bra.

Hade jag bara fått till drivern i våras hade jag nog sänkt mig bra mycket mer. Var alltid minst 4-5 hål som jag slog bort förstabollen pga en enorm slice. Har gått från att strecka 3-4 hål till att strecka 0-2 hål per runda, väldigt sällan jag går över 95 slag. Det jag vill utveckla är mitt järnspel. Är väldigt ojämn. Ena dagen slår jag långt och fint medan andra dagen så duffar och toppar jag vartannat slag känns det som. Sedan borde man självklart träna mer puttning men det är så sjukt tråkigt.
Citera
2017-09-18, 12:21
Medlem
FTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det var en ordentlig jävla sänkning, ruskigt imponerade

Vilken del av spelet är din starka kontra din svaga sida..?

Tack!
Är bra på närspelet 10-50 meter från green. Från tee helt ok, snittar 36.9 puttar per runda där 82% är tvåputt, 7% enputt och 11% treputt.

Svagheten är andraslaget, oftast på par 4or dvs. 120-200 meter från green. Har svårt att träffa green därifrån, därav blir det ofta ett inspel på tredje slaget från ca 20-30 meter vilket då kräver en enputt för ett par. Jag träffar green från fairway endast 56.25%, respektive 63.64% från icke-fairway, således är det jag behöver träna på att få upp min GIR, kommer jag upp i fler GIR per runda kommer lägre scores att komma eftersom att jag puttar helt okej som ovan skrivet.

Kanske tar det här med statistiken på för stort allvar...

Självdå? Har du haft något "aha-moment" som gjorde att du kom ner till såpass lågt hcp som du spelar på?

Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Stabilt värre och stabil jävla statistik på allt. Själv har man krigat sig från grönt kort till 19 vilket känns som något man kan vara nöjd över. Men är för instabil helt ärligt, de bra slagen är riktigt bra men för mycket riktigt kasst fortfarande.

Ja, jag tycker att jag spelar tråkig golf (sällan birdies, men även sällan dubbelbogeys), det är dock en styrka i sig att hålla sig stabilt kring par-bogey.
Kan verkligen rekommendera att du laddar ner Game Book till telefonen och kör scorekortet där, samt fyller i statistik på varje hål noggrant. Då ser du ganska snabbt vad som kan förbättras!
Citera
2017-09-18, 17:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Tack!
Är bra på närspelet 10-50 meter från green. Från tee helt ok, snittar 36.9 puttar per runda där 82% är tvåputt, 7% enputt och 11% treputt.

Svagheten är andraslaget, oftast på par 4or dvs. 120-200 meter från green. Har svårt att träffa green därifrån, därav blir det ofta ett inspel på tredje slaget från ca 20-30 meter vilket då kräver en enputt för ett par. Jag träffar green från fairway endast 56.25%, respektive 63.64% från icke-fairway, således är det jag behöver träna på att få upp min GIR, kommer jag upp i fler GIR per runda kommer lägre scores att komma eftersom att jag puttar helt okej som ovan skrivet.

Kanske tar det här med statistiken på för stort allvar...

Självdå? Har du haft något "aha-moment" som gjorde att du kom ner till såpass lågt hcp som du spelar på?

Ja, jag tycker att jag spelar tråkig golf (sällan birdies, men även sällan dubbelbogeys), det är dock en styrka i sig att hålla sig stabilt kring par-bogey.
Kan verkligen rekommendera att du laddar ner Game Book till telefonen och kör scorekortet där, samt fyller i statistik på varje hål noggrant. Då ser du ganska snabbt vad som kan förbättras!

Det bästa tipset jag kan ge är att ta lektioner, för det är svårt att inte vad du gör för fel, när du inte vet att du gör fel.
Citera
2017-09-18, 18:40
Medlem
Iam-Varfors avatar
Ytterligare en mellansäsong för mig, småbarn och golf är inte alltid en superlätt kombo

Blivit ett 10-15 rundor varav dom sista 6 är på hcp eller bättre (10) Men förhoppningen att kliva under 80 slag känns rätt så avlägsen med såpass lite träning och spel som det ändå blir.

Har blivit minst 2 birdies varje runda men även minst 2 +5 vilken resulterar i bra poäng, men sämre slagmässigt. Nästa år har jag förhoppningsvis nya arbetstider (dag) och att grabben kan vara med på banan utan att leva jävel så det kan bli lite träning iaf!
Citera
2017-09-18, 23:17
Medlem
Är nu inne på min tredje säsong, varav det endast blivit spel två säsonger av dom då jag förra året ej kunde på grund av båtbensbrott vilket ledde till gips istället för golf.

Som det är nu har jag lånat ihop klubbor av vänner som funkar ganska bra tycker jag. Men känner samtidigt att jag vill få ut mer av mitt spel och att det ska kännas roligare än det gör nu. Anlednigen att det inte känns så kul är att jag ofta slicear eller "slår i backen" med drivern, samt att jag är väldigt ojämn med järnslagen.

Därför har jag nu tänkt göra en custom fitting för att se vart jag står men framförallt få reda på vad jag behöver då jag trots allt testat ett gäng olika klubbor och skaft (olika flex).
Min fråga till er är om ni själva gjort en custom fitting och vad ni dels tyckte om det men även vart ni gjorde den?
Citera
2017-09-19, 17:54
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Är nu inne på min tredje säsong, varav det endast blivit spel två säsonger av dom då jag förra året ej kunde på grund av båtbensbrott vilket ledde till gips istället för golf.

Som det är nu har jag lånat ihop klubbor av vänner som funkar ganska bra tycker jag. Men känner samtidigt att jag vill få ut mer av mitt spel och att det ska kännas roligare än det gör nu. Anlednigen att det inte känns så kul är att jag ofta slicear eller "slår i backen" med drivern, samt att jag är väldigt ojämn med järnslagen.

Därför har jag nu tänkt göra en custom fitting för att se vart jag står men framförallt få reda på vad jag behöver då jag trots allt testat ett gäng olika klubbor och skaft (olika flex).
Min fråga till er är om ni själva gjort en custom fitting och vad ni dels tyckte om det men även vart ni gjorde den?

Har cf på alla mina klubbor, blev en stor skillnad främst att man slår mer konsekvent och man vet att klubborna passar en själv.

Har det bra då jag har en klubbmakare typ 1 mil från där jag bor som är riktigt vass på det han gör.

Vart bor du någonstans? Lättare att tipsa om bra cf om man vet det
Citera
2017-09-19, 19:11
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Ett annat bra tips;
Köp, eller eventuellt låna dig en kikare.
I långa loppet kommer du att känna dig trygg i vetskapen att du till 100% vet hur pass långt alla dina klubbor går.
Citera
2017-09-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Har cf på alla mina klubbor, blev en stor skillnad främst att man slår mer konsekvent och man vet att klubborna passar en själv.

Har det bra då jag har en klubbmakare typ 1 mil från där jag bor som är riktigt vass på det han gör.

Vart bor du någonstans? Lättare att tipsa om bra cf om man vet det

Låter ju fint. Har näst intill bestämt mig för att göra en då jag tror hela ens spel blir roligare.

Bor utanför Skövde, så vad jag vet så finns det ingen i närheten.
Däremot kan jag lätt tänka mig att åka neråt Göteborg då man är där emellanåt.

Annars har jag ju kikat in Dormys sida samt även sett att Innesvingen har.
Citera
2017-09-20, 19:40
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Låter ju fint. Har näst intill bestämt mig för att göra en då jag tror hela ens spel blir roligare.

Bor utanför Skövde, så vad jag vet så finns det ingen i närheten.
Däremot kan jag lätt tänka mig att åka neråt Göteborg då man är där emellanåt.

Annars har jag ju kikat in Dormys sida samt även sett att Innesvingen har.

Finns en kille i Lerdala som har gjort cfs Peter har jag för mig han heter, men han kan ha lagt av. Björn på Dimbo är duktig och Lars på Skövde Gk är också duktig.

http://www.longbowgolf.net/#START Timmersdala var det visst!
Senast redigerad av Iam-Varfor 2017-09-20 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in