2019-07-23, 21:56
Medlem
Irbes avatar
Har en märklig säsong, där jag spelar bra på alla banor utom min hemmabana. Första gången jag har en hemmabana efter flertalet säsonger i brevlådeklubbar i huvfudstaden, och gillar verkligen konceptet att spela hål återkommande och lägga upp strategin för hur man tar sig an dem. Men jag får inte till det. Verkar som jag mår bättre av att inte veta vilka hinder som finns, vilken sida av green man "borde" lägga sig på, utan bara försöka slå rakt och träffa green. Verkar rimligt nu när jag skriver det, men ohyggligt frustrerande ute på banan.
Citera
2019-07-25, 15:56
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Mid-season när solen skiner och vi bara väntar på att kliva på semester/första tee

Hur går det för alla..?

....

Tur det är mycket kvar av säsongen

Nej, nu är det knappast midseason längre men det finns fortfarande mycket tid kvar för att hinna spela mycket golf denna säsong. Det svåra för min del är att få ihop alla delarna under en hel runda. Alltid är det något som fungerar mindre bra under en runda. Driving (från tee), järnslag, pitch/chip eller putt, alltid är det något som skall spöka för mig.
Samtidigt kanske jag inte ska ha för höga förväntningar eftersom jag håller på att ändra min sving. Jag har, mer eller mindre, stått på samma hcp i några säsonger nu och det var det dags att ändra på. Förbättras man inte så försämras man, en förbättring börjar alltid med en förändring, man kan inte göra samma sak hela tiden och förvänta sig ett bättre resultat....yada, yada, yada.
Senast redigerad av Mclarengbg 2019-07-25 kl. 15:59.
Citera
2019-07-26, 22:01
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag har höjt mig hela säsongen men senaste rundorna har jag börjat att spela på buffert samt att jag har kommit under 90 flertalet gånger. Det som tyvärr fortfarande ställer till det för mig är drivern. Den har börjat gå rakare och jag vet numera vad jag gör för fel men ibland så är slicen framme ändå då jag är för sen med releasen.
Citera
2019-08-05, 15:14
Medlem
Mclarengbgs avatar
Tänk vad tiderna ändras: Under tidigt 90-tal (innan Tiger slog igenom och bar Nike) blev man nästintill utskrattad om man bar en Adidaskeps eller Nikekeps på huvudet när man skulle spela golf.
Senast redigerad av Mclarengbg 2019-08-05 kl. 15:16.
Citera
2019-08-25, 21:12
Medlem
potatislandets avatar
Började spela golf i maj och verkligen fått mersmak. Har kört brevlådeklubb i sommar men sneglar på Golfstar då man verkar få mkt golfbanor för pengarna i Sthlmsområdet.

Har någon erfarenhet från detta, funkar det bra? Har hört ute på banorna att den ekonomiska kalkylen inte riktigt går ihop för klubbarna, undrar därför om det finns nån risk att samma upplägg inte gäller nästa år.

Tecknar man 2020 nu innan augusti är slut så får man hösten 2019 på köpet vilket är högintressant!

Nån som har erfarenhet?
Citera
2019-08-26, 09:53
Medlem
Var på rangen i helgen och slog med protracer då jag vill veta hur långt jag slår med respektive klubba (är nybörjare med 46 i hcp.) Jag slog fem bollar per klubba och tog enkelt snittet på varje klubba, det blev som följer:

J9 101,4 m
J8 107,6 m
J7 128 m *135 m*
J6 127
J5 136,2 m *149 m*
J4 126,4 m

Längderna inom * är då jag träffade sweetspot, fick till 2-3 sådana slag med de klubborna. Min fråga är ju då vad jag gör för fel när J6 går kortare än J7, kan det vara hur bollen ligger?

Kan tilläggas att klubborna är från 2009 tror jag, Mizuno comp zoid CT. Jämförde med JPX919 hot metal och då har min J7 nästan samma spec som dagens J8?
Citera
2019-08-26, 13:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torben85
Var på rangen i helgen och slog med protracer då jag vill veta hur långt jag slår med respektive klubba (är nybörjare med 46 i hcp.) Jag slog fem bollar per klubba och tog enkelt snittet på varje klubba, det blev som följer:

J9 101,4 m
J8 107,6 m
J7 128 m *135 m*
J6 127
J5 136,2 m *149 m*
J4 126,4 m

Längderna inom * är då jag träffade sweetspot, fick till 2-3 sådana slag med de klubborna. Min fråga är ju då vad jag gör för fel när J6 går kortare än J7, kan det vara hur bollen ligger?

Kan tilläggas att klubborna är från 2009 tror jag, Mizuno comp zoid CT. Jämförde med JPX919 hot metal och då har min J7 nästan samma spec som dagens J8?
Jag tror att det där med sweetspot (+ lite annat) är det som lurar dig. Som nybörjare med 46 i handicap kan du inte räkna med att vara speciellt konsekvent och då kommer det svänga en hel del på bara 5 bollar per klubba. Finns ingen anledning till att en klubba mitt i setet ska dippa på det sättet. Däremot så kan det, beroende på svinghastighet, bli så att man tappar längd med den/dom längsta klubborna.
Så det är bara att slå fler bollar så kommer det att räta ut sig.

Det är dessutom inte helt rätt att använda snittlängden heller, den kan ju påverkas väldigt mycket negativt om man får till en dålig sving/träff vilket ju händer ibland. Bättre att titta på var dina bollar hamnar då du får till en "bra normal" träff.
Citera
2019-08-27, 05:03
Medlem
Sedan någon vecka så har jag problem att komma in på golfforumet everythinggolf.se Någon fler som har samma problem?

Jag får detta felmeddelande ”This site has been temporarily disabled, please try again later.”

Någon som känner till något om det här?
Citera
2019-08-27, 10:09
Medlem
Bollen försvann [GOLF]

Hej.
Var ute och spelade en 18-hålsrunda igår. På ett utav hålen så slog jag en drive som gick ungefär 250 meter men hålet går över ett krön så man ser inte riktigt var bollen tar vägen. Jag såg vilken bana bollen hade och uppskattade ungefär var bollen ska ha landat. Men när jag kom fram dit så hittar jag inte bollen. Efter 3 minuters letande så sa de andra i bollen att jag fick lägga ut en boll där den tros ha landat och spela därifrån med 1 slags plikt. Är detta regelrätt?
Hur skulle vi annars göra? Vi hade bollar bakom oss annars hade jag kunnat gå tillbaka till Tee och slagit en provisorisk därifrån. Får man droppa en ny boll med 1 slags plikt där man tror att den landat? Någon som har koll på detta? Har försökt leta i regelboken utan att hitta något.
Senast redigerad av venblom 2019-08-27 kl. 10:17.
Citera
2019-08-27, 10:32
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venblom
Hej.
Var ute och spelade en 18-hålsrunda igår. På ett utav hålen så slog jag en drive som gick ungefär 250 meter men hålet går över ett krön så man ser inte riktigt var bollen tar vägen. Jag såg vilken bana bollen hade och uppskattade ungefär var bollen ska ha landat. Men när jag kom fram dit så hittar jag inte bollen. Efter 3 minuters letande så sa de andra i bollen att jag fick lägga ut en boll där den tros ha landat och spela därifrån med 1 slags plikt. Är detta regelrätt?
Hur skulle vi annars göra? Vi hade bollar bakom oss annars hade jag kunnat gå tillbaka till Tee och slagit en provisorisk därifrån. Får man droppa en ny boll med 1 slags plikt där man tror att den landat? Någon som har koll på detta? Har försökt leta i regelboken utan att hitta något.

Nej det får man inte, egentligen, men folk gör så ändå när de spelar

Vet inte om det stämmer men fann detta när jag sökte på nätet.

https://www.expressen.se/sport/golf/...e-ha-koll-pa-/
Citera
2019-08-27, 11:19
Medlem
Citat:
Hej.

Finns inget att tillägga X-Front har helt rätt.
Om du inte hittar bollen måste du slå en ny utifrån där du senast slog den. Att kasta ut en boll o plikta ett slag kan vara ok i sällskapsronder, men då får du inte registrera ronden för Hkp justering.
Det är samma sak med vattehinder, att ni måste vara säkra på att den är i vattenhindret. Annars ska den slås med plikt, på samma sätt som försvunnen boll.
Provisorisk boll är just för detta. Om du sedan hittar 1a bollen är den provisoriska död. Man kan inte säga. "Den här ligger så dåligt att jag väljer den provisoriska"
Senast redigerad av Peter50 2019-08-27 kl. 11:22.
Citera
2019-08-27, 12:35
Medlem
Citat:
Hej.

Spelade en bana i Danmark nu i sommar, de hade som lokal regel att man kunde droppa 2 klubblängder ut på fairway mot 2 slags plikt efter överenskommelse i bollen var bollen gick ut. Hårt, men det snabbade på spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in