2014-05-16, 08:01
Medlem
[quote=chef1|48815079]Godmorgon min golfvänner!

Beställde för ett par veckor sedan 100 st begagnade golfbollar. Sedan jag fick hem dem så har det gått käpprakt åt skogen. När jag sedan, omedvetet, spelar med någon annan gammal skitboll på något enstaka hål har det gått betydligt bättre.
Antar att inte bollar kan göra så mycket? Men med tanke på att det sitter mentalt nu, hur hade ni gjort? Försökt sälja rubbet och köpa nya?

Inte för att det bör ha någon betydelse men kul kuriosa kan ju annars vara att det är tre-delade Callaway[/QUOTE

Troligen har det inte med bollarna att göra över huvud taget och skulle det vara så så skulle du nog känna på dig det mer tydligt. Dvs är det någon speciell del av spelet som känns helt åt helvete med dessa bollar? Till exempel vid chippar och inspel osv, där du kanske är van att spela på visa bollar.

Får man fråga vilken nivå du spelar på?

För egen del är det dags för säsongspremiär idag. Räknar inte med några stordåd direkt, men ska bli kul att för första gången på ett drygt ett halvår att damma på lite golfbollar.
Citera
2014-05-16, 10:07
Medlem
joemags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baconaboo
Vi ska spela Södra och Vesterby.

Är ett sånt här golfpaket med 2 greenfee, boende, middag etc.
Så blev tilldelad de 2 banorna
Vi har inte tiden att spela alla 3 banorna vilket hade varit roligt.

Okej södra banan är ganska kort och strategisk. Vesterby spelar jag mer sällan men är definitivt rolig. Den är lång och ganska mycket upphöjda greener. Blåser det så kan du få lite problem då det kan dra endel. Greenera där är ganska ondulerade så se till att putta ordentligt innan. Lite osäker på hur ruffen är just nu men ibland kan den äta upp bollarna, se till att ha bra siktmärke om du slår ut den. Hålen är varierande svåra, tänk på att utnyttja korta par 4or (finns ganska många) med bridies/par och gå nöjd ifrån svårare hålen med ett par/bogey. Träffar du inte green får du med problem eftersom bollen rullar av greenen så att du har en liten chip/pitch när du oftast inte ser hålet. Kan skriva en lite kort om varje hål på södra då jag spelar den mest. Spoilar den så att alla slipper se:

Citera
2014-05-16, 14:14
Medlem
Haha, tack för du orkade ta dig tid Uppskattas.

Låter som det kommer bli en kul helg.
Citera
2014-05-16, 15:10
Medlem
Wedgies avatar
Sådär, nu varit och hämtat klubborna och kollat lie. Blev C-Tapers i stiff, 120g. Slog lite för att justera lie, vilket blev nån grad upright på alla klubbor. Bollflykten ändrades markant, mycket lägre. Ska bli väldigt spännande att ta dom ut på banan på söndag.
Citera
2014-05-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drivearn
Troligen har det inte med bollarna att göra över huvud taget och skulle det vara så så skulle du nog känna på dig det mer tydligt. Dvs är det någon speciell del av spelet som känns helt åt helvete med dessa bollar? Till exempel vid chippar och inspel osv, där du kanske är van att spela på visa bollar.

Får man fråga vilken nivå du spelar på?

För egen del är det dags för säsongspremiär idag. Räknar inte med några stordåd direkt, men ska bli kul att för första gången på ett drygt ett halvår att damma på lite golfbollar.

Ne absolut inte, vet inte varför jag ens påpekade det, skyller på trötthet. Alltså är det enbart mentalt.

Visst får du det. Är nybörjare med högt hcp och kan nog vara bland en av dem i världshistorien som har ojämnast slag (Även detta enbart kul kuriosa).
Citera
2014-05-16, 19:20
Medlem
Hej på er!
Jag har precis börjat golfa igen efter ett uppehåll på 11 år, gick första 9-hålsrundan idag faktiskt och har 18 hål bokat imorrn!

Anyway.. jag spelar just nu med samma klubbor som för 11 år sedan, och mycket har förändrats sedan dess. Jag är ungefär lika lång, men är ca 35 kg tyngre nu då jag hållt på en del med styrkelyft och tyngdlyftning. Något säger mig att dessa klubbor som var väl lämpade för mig som tonåring kanske inte är riktigt lika optimala längre?
Någon som har en åsikt eller råd/tips?

Om man nu skulle köpa nya klubbor så småningom, vet ni då något märke/serie som inte hakat på loft-trenden som man läst så mkt om? Vill isf helst ha klubbor vars egenskaper liknar det jag är van vid sedan tidigare.

Tack på förhand
Citera
2014-05-16, 19:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimize
Hej på er!
Jag har precis börjat golfa igen efter ett uppehåll på 11 år, gick första 9-hålsrundan idag faktiskt och har 18 hål bokat imorrn!

Anyway.. jag spelar just nu med samma klubbor som för 11 år sedan, och mycket har förändrats sedan dess. Jag är ungefär lika lång, men är ca 35 kg tyngre nu då jag hållt på en del med styrkelyft och tyngdlyftning. Något säger mig att dessa klubbor som var väl lämpade för mig som tonåring kanske inte är riktigt lika optimala längre?
Någon som har en åsikt eller råd/tips?

Om man nu skulle köpa nya klubbor så småningom, vet ni då något märke/serie som inte hakat på loft-trenden som man läst så mkt om? Vill isf helst ha klubbor vars egenskaper liknar det jag är van vid sedan tidigare.

Tack på förhand

Klubborna är med största sannolikhet alldeles för mjuja i skaftet om du är så pass mycket större.
Klubbval är väldigt personligt och du hittar bra grejer från både Titleist, Cobra, Wilson och Callaway. Det gäller bara att du hittar din favorit. När du ska välja gäller det att du testar ut längd och skaftstyvhet ordentligt.

Strong-loft-trenden är ingen trend egentligen, det är så det är nuförtiden. 11 år nyare modeller kommer göra mycket på längden, både med och utan strongloftning.
Citera
2014-05-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Klubborna är med största sannolikhet alldeles för mjuja i skaftet om du är så pass mycket större.
Klubbval är väldigt personligt och du hittar bra grejer från både Titleist, Cobra, Wilson och Callaway. Det gäller bara att du hittar din favorit. När du ska välja gäller det att du testar ut längd och skaftstyvhet ordentligt.

Strong-loft-trenden är ingen trend egentligen, det är så det är nuförtiden. 11 år nyare modeller kommer göra mycket på längden, både med och utan strongloftning.

Ok tack för ett bra svar!
Vad är "symptomen" på klubbor med för mjuka skaft? Vad ska jag vara uppmärksam på för att identifiera att skaftens styvhet verkligen är ett problem? Vill ju inte köpa nytt om det inte är nödvändigt.
Citera
2014-05-16, 20:09
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimize
Ok tack för ett bra svar!
Vad är "symptomen" på klubbor med för mjuka skaft? Vad ska jag vara uppmärksam på för att identifiera att skaftens styvhet verkligen är ett problem? Vill ju inte köpa nytt om det inte är nödvändigt.

Bollträffen blir ojämn, mitt i, tå, häl, hög, låg dessutom blir bladvinkeln ojämn rak, höger, vänster. Om inte det var nog kan det även påverka svingspåret. Så är du ojämn i ungefär alla delar så vet du att skaften är mjuka.
Citera
2014-05-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Bollträffen blir ojämn, mitt i, tå, häl, hög, låg dessutom blir bladvinkeln ojämn rak, höger, vänster. Om inte det var nog kan det även påverka svingspåret. Så är du ojämn i ungefär alla delar så vet du att skaften är mjuka.

Vad är symptomen för för hårt skaft då?
Citera
2014-05-16, 21:42
Medlem
Gjorde en custom fitting hos World of Golf på Dormy för ett game improvement set.
Stickorna jag testade var Ping G25, Cobra Bio Cell, Taylormade Speedblade, Mizuno EZ och Wilson C100.
Cobran gillade jag inte alls, varken att titta ner på eller balansen. Wilson var den hade jag lägst förhoppningar om men den överraskade positivt, men gillade inte tanken på att det stod Wilson på klubban. Aldrig gillat märket, inte ens på tennisbanan så den föll bort på det, tyvärr. Mizuno EZ var lättspelad men kändes lite för chunky. Det stod mellan G25 och Speedblade tillslut. Hade bäst bollträff med dessa två stickor, men speedbladen var mer visuellt tilltalande och hade bäst siffror.

Gillade KBS Tour skaftet mer och betalade lite extra för att få det i Speedbladen, blev även 2 grader upright när vi mätte lien. Jobbigt att man måste vänta 3 veckor nu på stickorna.
Citera
2014-05-16, 21:46
Medlem
Kommer spela väldigt mycket golf i sommar så behöver en vagn, pris gör inte så mycket men någonstans mellan 1-3k är jag villig att lägga. Ska de vara 3 eller 4 hjul? Något speciellt märke?
Har den större sizen på en callaway bärbag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in