2014-01-25, 08:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiswilldestroyyou
Hallå.

Är en fd spelare som är rejält sugen på att börja igen. Jag slutade spela seriöst när jag var runt 15 år och hade då 6 i hcp.

Jag tog upp det lite igen när jag var mellan 20-23 år och spelade då på ca. 10 i hcp. Sista klubborna jag hade då var Callaway X-18 järn med järnskaft. Tyvärr blev dom stulna och var väl då jag tröttna.

Men nu är det dags igen. Frågan är dock vilka klubbor jag borde sikta in mig på? Har enbart haft Callaway och Ping tidigare undantag ett tag med ett Mizuno set (halv blad/bladklubbor). Men har ingen koll längre vad som är "bra" och inte.

Tänkte köpa begagnade på nätet och bryr mig inte så mycket om dom har några år på nacken. Bara det är järnskaft och finns 3-pw.

Hur är X-22 Tour? Svårspelade?

Det är ju svårt att säga vad för klubbor som kommer passa dig, skaft och modell blir ju bara rena gissningar tyvärr. De klubbmärken som är bra i år var de som var bra för 10 år sen så där behöver du inte oroa dig.

Tips hade varit att kolla lite nyare modeller än X-22orna. Andrahandsvärdet på golfklubbor är skit idag så du får relativt nya klubbor för nästan ingenting.
Citera
2014-01-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det är ju svårt att säga vad för klubbor som kommer passa dig, skaft och modell blir ju bara rena gissningar tyvärr. De klubbmärken som är bra i år var de som var bra för 10 år sen så där behöver du inte oroa dig.

Tips hade varit att kolla lite nyare modeller än X-22orna. Andrahandsvärdet på golfklubbor är skit idag så du får relativt nya klubbor för nästan ingenting.

Jo, kanske inte passa passa. Var väl mer ute efter vilka klubbor som varit allmänt bra på senaste och märkena då.

Vill som sagt köpa beg. då jag inte vill lägga massor med pengar igen då jag inte är säker på om jag kommer fortsätta, kanske tröttnar igen efter 1 säsong.

Har hittat en sida (golfbidder) som säljer beg klubbor. X-22orna ligger på mellan 2100-3000 kr vilket är ungefär vad jag kan tänka mig att lägga. Nyare klubbor blir genast dyrare...

Måste ju köpa bag, driver, putter, wedgar mm också.
Citera
2014-01-25, 12:53
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiswilldestroyyou
Jo, kanske inte passa passa. Var väl mer ute efter vilka klubbor som varit allmänt bra på senaste och märkena då.

Vill som sagt köpa beg. då jag inte vill lägga massor med pengar igen då jag inte är säker på om jag kommer fortsätta, kanske tröttnar igen efter 1 säsong.

Har hittat en sida (golfbidder) som säljer beg klubbor. X-22orna ligger på mellan 2100-3000 kr vilket är ungefär vad jag kan tänka mig att lägga. Nyare klubbor blir genast dyrare...

Måste ju köpa bag, driver, putter, wedgar mm också.

Golfbidder är inte billigt vad gäller begagnade klubbor - visst har de ett ganska bra utbud men om vi ser till begagnat så är exemplevis Blocket bättre, eller så har du köp och sälj sajten på www.golf.se !

Hade jag rekommenderat något för dig baserat på det lilla du säger hade jag tipsat om Titleist AP1 eller Cobra AMP, där får du bra, lättspelade klubbor som fortfarande är fina att titta på. Vill du bestämt ha Callaway vet jag att X22orna varit populära men jag hade nog rekommenderat Diablo före då dessa är något år nyare (om jag inte missminner mig, var länge sen jag jobbade med Callaway...).
Citera
2014-01-27, 11:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Har fått möjligheten att träna inomhus de närmsta veckorna och har insett en hemsk sak - min bollträff har försvunnit. Nu är det inte så att jag toppar eller duffar utan jag sprider träffen ordentligt mellan tå och häl, på alla utan de absolut kortaste klubborna.

Har på två träningstillfällen haft en smashfactor med drivern som inte kommit över 1.32 i snitt vilket är katastrofalt. Jag har börjat finurla lite men ej lyckats hitta någon bra lösning än, så jag ber om lite tips och ideer för en bättre centrering och mer konsekvent träffbild - har ni några tips?
Citera
2014-01-28, 11:18
Medlem
Citat:
Jag har börjat finurla lite men ej lyckats hitta någon bra lösning än, så jag ber om lite tips och ideer för en bättre centrering och mer konsekvent träffbild - har ni några tips?

Inget jag använt mig av själv men tycker Mark är jävligt duktig och kanske finns det något att snappa upp som kan hjälpa till, https://www.youtube.com/watch?v=byN1rKmW7eM
Citera
2014-01-28, 11:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Inget jag använt mig av själv men tycker Mark är jävligt duktig och kanske finns det något att snappa upp som kan hjälpa till, https://www.youtube.com/watch?v=byN1rKmW7eM

Tack för tipset - tyvärr är det inte riktigt där problemet ligger, jag komprimerar bollen bra och är med bra igenom. Problemet är alltså spridning på "djupet" i bladet inte toppar eller duffar. Och ja Mark är bra på att beskriva vad han menar, riktigt bra.
Citera
2014-01-28, 12:25
Medlem
fiddeflumms avatar
Använder mig mycket av denna övningen när jag vill få bättre bollträff, och den är ju nästan omöjlig att göra fel på. http://www.youtube.com/watch?v=PQK2D_lVEEY

Citat:
Tack för tipset - tyvärr är det inte riktigt där problemet ligger, jag komprimerar bollen bra och är med bra igenom. Problemet är alltså spridning på "djupet" i bladet inte toppar eller duffar. Och ja Mark är bra på att beskriva vad han menar, riktigt bra.
Citera
2014-01-28, 15:10
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
Använder mig mycket av denna övningen när jag vill få bättre bollträff, och den är ju nästan omöjlig att göra fel på. http://www.youtube.com/watch?v=PQK2D_lVEEY

Kul att den kom upp, minns att jag jobbade lite med den i våras nu när jag ser den. Ska bli intressant att se om det hjälper, även om jag är skeptiskt med tanke på att mitt spår är inifrån ut med lite stängt blad.
Så fortsätt gärna med fler tips om det finns där.
Citera
2014-01-29, 11:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Har fått möjligheten att träna inomhus de närmsta veckorna och har insett en hemsk sak - min bollträff har försvunnit. Nu är det inte så att jag toppar eller duffar utan jag sprider träffen ordentligt mellan tå och häl, på alla utan de absolut kortaste klubborna.

Har på två träningstillfällen haft en smashfactor med drivern som inte kommit över 1.32 i snitt vilket är katastrofalt. Jag har börjat finurla lite men ej lyckats hitta någon bra lösning än, så jag ber om lite tips och ideer för en bättre centrering och mer konsekvent träffbild - har ni några tips?

Timing kanske? Möjligt att klubban rör sig minimalt i greppet också, ju längre klubba ju mer wobblar den.
Citera
2014-01-29, 11:06
Medlem
E.Merckxs avatar
Kolla bollen, helt sjukt. En del skriver i kommentarerna att det handlar om en fakeboll?

https://www.youtube.com/watch?v=AkB81u5IM3I
Citera
2014-01-29, 14:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Timing kanske? Möjligt att klubban rör sig minimalt i greppet också, ju längre klubba ju mer wobblar den.

Jo timingen är nog absolut störst risk även om jag inte ser otajmad ut på video.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Kolla bollen, helt sjukt. En del skriver i kommentarerna att det handlar om en fakeboll?

https://www.youtube.com/watch?v=AkB81u5IM3I

Det bör väl inte vara en prov1 men fullt möjligt. Fast stålskiva är ju en jävla skillnad mot en golfklubba dessutom!
Citera
2014-01-30, 13:10
Medlem
KinG-NothinGs avatar
I bland när jag har lite att göra fantiserar jag - idag fantiserar jag om ett nytt jobb jag kanske får till sommaren där jag bland annat kommer ha möjligheten att inreda en fullskalig svingstudio som används för året runt träning. Min fantasi idag handlar om hur jag ska inreda den.

Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet läsarna här har av studios, golfinriktade träningsredskap eller fysträning för golfen men jag tänker ändå be om ert tyckande. Det jag tänker är vad som verkligen behöver finnas i en bra svingstudio för året-runt-verksamhet. Med det menar jag för att slå bollar men även enklare fysträning på plats.

Jag listar de mest grundläggande saker jag kan tänka mig som jag tycker är viktigt eller som vi redan har;
- Launch monitor (i vårt fall FlightScope X2) - Höjer ju nivån på all träning
- Höghastighetskameror ifrån två vinklar - DTL och Caddie är ju måste, vore underbart att kunna montera en i taket, men det är nog betydligt dyrare.
- Dator dessa två är kopplade till - Kunna visa och använda diverse program för feedback.
- TV-skärm kopplad till datorn för att enkelt kunna visa eleven.
- Ett nät för att ta emot bollar under vintertid med dörrarna stängda.

Som ni ser har jag inte så svårt att hitta de saker som är mest grundläggande - men jag vill inte heller missa det där lilla extra, så dela gärna med er av vad som kan tänkas vara uppskattat av spelare. Vad hade NI viljat skulle finnas i en studio ni tar lektion eller tränar i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in