2013-08-05, 19:56
Medlem
Langsdales avatar
Var ute på rangen idag och tränade lite och försökte få till min sving och få bort slicen. Jag hade filmat mig själv tidigare och sett att höften knappt jobbar i min sving, dvs det blir kaos. Nu la jag stor vikt i att använda höften rejält, bara för att få till det. Det funkade så sjukt bra, efter 10 minuters överdrivna höftrörelser så slog ja spikrakt och jag bara njöt, att känna att jag också kan slå rakt som alla andra.

Min drive har aldrig varit rak, och efter 20 minuter på rangen så fick den styggingen komma fram och herrejävlar vad bra jag slog. Spikrakt, ca 220-230 meter. Jag slog faktiskt längst av alla på rangen med driven idag och var så skönt att se att folk tittade på mig pga jag slog bra och inte pga jag sliceade sönder.

Så det kan vara ett tips till er som har samma problem som mig, stå och överdriv med höfterna tills det sitter riktigt bra. Det kanske inte funkar för alla men bör nog hjälpa till iaf.
Citera
2013-08-05, 20:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Golf har ju gått mot den utvecklingen att det mer och mer kommit och handla om "big business", det har väl iofs alla sporter gjort, men golfen är extrem.

Det jag möjligtvis kan störa mig över är att klubbtillverkarna i sin reklam vill få oss att tro att man kan fixa rent tekniska brister med hjälp av klubbor. Undra vad det har för påverkan på sporten generellt?

Klubbtillverkarna har för medelgolfaren förstört sporten - det vågar jag sätta en njure på.

Ta en sak som driver - alla fakta pekar mot att det är mycket loft och kortare skaft som får en spelare att slå både längre och rakare. Men trots det gör stora leverantörer som Callaway, TM, Cobra och Titleist ingen klubba som matchar detta.

Allt handlar om längd - det handlar om att hitta koncept som folk har lätt att förstå sig på och tyvärr är längd och hur den skapas en av få saker som det gäller.
Citera
2013-08-05, 23:14
Medlem
Iam-Varfors avatar
Fan va gött när man smäller dit drivarna! Hade 2 över 300 meter idag! och nästan inga hookar med skiten heller, bara lite för mycket draw på nån men ingen out!

Dock så fortsätter jag hooka min järn.. alltid är det något

Sen har jag en fråga om vad ni tycker! Det är dags för km på min klubb och jag funderar på att anmäla mig, det är såklart en scratch tävling och jag ligger på 19.5 hcp just nu, spelar oftast rätt stabilt och "streckar" sällen hål utan brukar oftast håla ur även om jag inte kan få poäng. Det är inte så många anmälda men i min klass är det flest anmälda. Jag skulle tycka att det är en kul erfarenhet då målet för mig är att bli just scratchspelare, dock vet jag inte vad medtävlandena säger om en 19 hcp som är med o hakckar?
Senast redigerad av Iam-Varfor 2013-08-06 kl. 00:00.
Citera
2013-08-06, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
det är såklart en scratch tävling och jag ligger på 19.5 hcp just nu, spelar oftast rätt stabilt och "streckar" sällen hål utan brukar oftast håla ur även om jag inte kan få poäng. Det är inte så många anmälda men i min klass är det flest anmälda. Jag skulle tycka att det är en kul erfarenhet då målet för mig är att bli just scratchspelare, dock vet jag inte vad medtävlandena säger om en 19 hcp som är med o hakckar?
Din klass? Du menar att det är flest anmälda från din hcpgrupp?

Hur spelas KM på din klubb, är det vit tee som gäller? Kan vara ett stort steg att plötsligt gå från gul till vit om du aldrig spelat därifrån innan. Det som framför allt avgör tycker jag är hur tävlingsledningen väljer att sätta ihop bollarna. Får de med liknande hcp spela tillsammans tycker jag du glatt kan anmäla dig.
Citera
2013-08-06, 00:26
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Din klass? Du menar att det är flest anmälda från din hcpgrupp?

Hur spelas KM på din klubb, är det vit tee som gäller? Kan vara ett stort steg att plötsligt gå från gul till vit om du aldrig spelat därifrån innan. Det som framför allt avgör tycker jag är hur tävlingsledningen väljer att sätta ihop bollarna. Får de med liknande hcp spela tillsammans tycker jag du glatt kan anmäla dig.
Vi har inga hcpgrupper jag spelar i H21+ om jag skulle anmäla mig, min klubb har inga vita tees utan spelas gul backtee, har inga problem att spela där bak våra hål blir kanske max 10-15 meter längre därifrån. Precis jag vill ju inte gärna på med 2 plushcpare blir inte kul varken för mig eller för dom, den som har högst hcp efter mig som är anmäld ligger på 10, sen är det ett spann på ca 10 spelar där vi har 2st på 2,2+ och 1,6+ och sen är resten runt 4. Sista anmälan är på torsdag så jag väntar så länge jag kan och ser hur det ser ut med spelare kommer det med några runt 14-15 hcp så tror jag att jag ska spela.
Citera
2013-08-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
En bra klubba är en klubba som passar dig. Det viktigaste är att det sitter ett skaft i som passar, uppenbarligen verkar det som att huvud- och skaftkombinationen i Niken passar dig bäst. De drivers du listar har ett par år på nacken och det du får offra jämfört med dagens är förlåtande egenskaper, en dålig träff märks tydligare. Vet inte vad du har blivit erbjuden att köpa klubborna för men jag skulle inte betalt mer än 500 kr för någon av dem. Alla är relativt lågloftade, det är möjligt att du hade slagit bättre med någon med mer loft ifall du känner att det är svårt att få upp bollen.

Fairwaywooden skulle jag hålla mig borta ifrån, ämnad för duktiga lirare.

Jag har varit ute på rangen ett par gånger med alla klubborna nu men jag får verkligen inte upp bollen oavsett vilken av dom jag slår med. Jag testade en gammal 11-graders driver min far hade (äldre version av någon Tumba Line) och med den fick jag iväg bollarna mycket lättare och allt kändes mycket bättre. Jag tror nog jag ska avvakta med att köpa någon av hans 9.5-graders drivers tills jag spelar bra nog att jag vet vad jag är ute efter. Kan slå ut med denna 11-gradiga drivern och en fairwayfemma tills dess.
Citera
2013-08-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallora
Jag har varit ute på rangen ett par gånger med alla klubborna nu men jag får verkligen inte upp bollen oavsett vilken av dom jag slår med. Jag testade en gammal 11-graders driver min far hade (äldre version av någon Tumba Line) och med den fick jag iväg bollarna mycket lättare och allt kändes mycket bättre. Jag tror nog jag ska avvakta med att köpa någon av hans 9.5-graders drivers tills jag spelar bra nog att jag vet vad jag är ute efter. Kan slå ut med denna 11-gradiga drivern och en fairwayfemma tills dess.

Spelar stor roll på drivers, jag körde en 12 graders driver med litet huvud och sköt väldigt lågt, nu kör jag 10,5 och skjuter väldigt högt.
Citera
2013-08-06, 08:40
Medlem
Jag är på jakt efter en driver och har tänkt beställa en Razr X black från golfbidder. Jag är nybörjare så jag funderar på vilket skaft jag bör ha och loft?

I dagsläget kör jag med en Big Bertha Steelhead från tee, en tvåa. Den går ca 210-220 meter med en bra träff. En vanlig järn-7 slår jag ca 140 meter.
Citera
2013-08-06, 08:51
Medlem
CraigChrists avatar
En fråga angåend KM som verkar spelas på alla klubbar nu i helgen, Klasstypen är Scratch. Har man ingen hjälp av sitt HCP på denna tävling? Man får alltså inte dra av de slagen man har enligt slopen?
Om jag går på 82 slag så blir alltså mitt resultat 82 slag?
Citera
2013-08-06, 08:52
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Fan va gött när man smäller dit drivarna! Hade 2 över 300 meter idag! och nästan inga hookar med skiten heller, bara lite för mycket draw på nån men ingen out!

Dock så fortsätter jag hooka min järn.. alltid är det något

Sen har jag en fråga om vad ni tycker! Det är dags för km på min klubb och jag funderar på att anmäla mig, det är såklart en scratch tävling och jag ligger på 19.5 hcp just nu, spelar oftast rätt stabilt och "streckar" sällen hål utan brukar oftast håla ur även om jag inte kan få poäng. Det är inte så många anmälda men i min klass är det flest anmälda. Jag skulle tycka att det är en kul erfarenhet då målet för mig är att bli just scratchspelare, dock vet jag inte vad medtävlandena säger om en 19 hcp som är med o hakckar?

SPELA för Guds skull!
KM är öppet för alla och du kommer lära dig mer under KM än du gör under någon annan träningsform.
Går du dessutom in som ordentlig underdog så kan det väl bara gå bättre för dig? Jag lovar att det finns de som tycker de är lite bättre HCP-mässigt och undrar vad fan du håller på med, men det finns även dem som kommer att vara rädda för att bli slagna av en 19-hcpare.

I Scratchtävlingar kan ALLT hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallora

Vad sitter det för skaft i de klubborna du blivit erbjduen att köpa samt Tumba Line drivern du provade?
1,5 grader ska i teorin göra cirka 1 grads skillnad i "launch angle" som vi så fint kallar det - förutsatt att det sitter lika skaft och tekniken är lik.

Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Spelar stor roll på drivers, jag körde en 12 graders driver med litet huvud och sköt väldigt lågt, nu kör jag 10,5 och skjuter väldigt högt.

Som sagt - teoretiskt sett är skillnaden inte så stor.
Citera
2013-08-06, 08:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Jag är på jakt efter en driver och har tänkt beställa en Razr X black från golfbidder. Jag är nybörjare så jag funderar på vilket skaft jag bör ha och loft?

I dagsläget kör jag med en Big Bertha Steelhead från tee, en tvåa. Den går ca 210-220 meter med en bra träff. En vanlig järn-7 slår jag ca 140 meter.

Ett regularskaft med så mycket loft som möjligt brukar jag säga. Även gärna ett skaft som är en tum kortare än standard.

Citat:
Ursprungligen postat av CraigChrist
En fråga angåend KM som verkar spelas på alla klubbar nu i helgen, Klasstypen är Scratch. Har man ingen hjälp av sitt HCP på denna tävling? Man får alltså inte dra av de slagen man har enligt slopen?

Korrekt. Inget HCP räknas.
Däremot är det fortfarande så att om du t.ex. spelar bättre än ditt HCP så sänks du.
Citera
2013-08-06, 09:01
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CraigChrist

Korrekt!
Ingen hcp, inga slag får dras av om tävlingen är Scratch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in