2013-09-12, 14:05
Medlem
Hej!

Har hittat Mizuno JPX Wedge 2012 års modell. 3 st för cirka 1000 kr. Funderar lite på vilka 3 loft jag ska välja bara. Min nuvarande PW har 44 graders loft och 7 i bounce. Gillar den bouncen skarpt. Har nu en wedge på 52 grader med på tok för lite bounce och en sandwedge som jag gillar men som har äckligt dåliga skåror.

Vill nu byta ut dessa två mot Mizunos variant. Det känns givet att införskaffa den på 56 grader med 12 i bounce. 60 och 58 graders har jag nog inget riktigt behov av. Då är frågan vilka 2 av dessa 3 alternativ ska jag välja: 50/06, 52/08, 54/10. Kan det vara för tight mellan loften att köpa 52,54 och 56 grader? Hur pass svårslagen tror ni att 50/06 wedgen är?

Har 15 i hcp.
Citera
2013-09-12, 14:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phofman
Hej!

Har hittat Mizuno JPX Wedge 2012 års modell. 3 st för cirka 1000 kr. Funderar lite på vilka 3 loft jag ska välja bara. Min nuvarande PW har 44 graders loft och 7 i bounce. Gillar den bouncen skarpt. Har nu en wedge på 52 grader med på tok för lite bounce och en sandwedge som jag gillar men som har äckligt dåliga skåror.

Vill nu byta ut dessa två mot Mizunos variant. Det känns givet att införskaffa den på 56 grader med 12 i bounce. 60 och 58 graders har jag nog inget riktigt behov av. Då är frågan vilka 2 av dessa 3 alternativ ska jag välja: 50/06, 52/08, 54/10. Kan det vara för tight mellan loften att köpa 52,54 och 56 grader? Hur pass svårslagen tror ni att 50/06 wedgen är?
Har 15 i hcp.

Har du 44 grader på PWn så hade jag kört 50 och 54 om du bara ska köra två, kanske bockat ner 50gradaren till 49. Sen hade en 58 graders varit en god idé att införskaffa.
Citera
2013-09-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Har du 44 grader på PWn så hade jag kört 50 och 54 om du bara ska köra två, kanske bockat ner 50gradaren till 49. Sen hade en 58 graders varit en god idé att införskaffa.
Då får det bli 50,54 och 58. Tack för svar
Citera
2013-09-12, 16:19
Medlem
Någon som handlat från lefthandedgolf.co.uk? Tror ni att det är en säker leverantör?
Citera
2013-09-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phofman
Hej!

Har 15 i hcp.

Får man lov och fråga vart du har köper dessa? Låter intressant!
Citera
2013-09-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggsockan1
Får man lov och fråga vart du har köper dessa? Låter intressant!
Sidan en kompis till mig frågade om, lefthandedgolf.co.uk. Finns bara i vänster..
Citera
2013-09-12, 17:38
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Spelar du mycket? Är svaret på den frågan ja så är Custom-klubbor i min värld ett måste.

Köper du skor som är för stora eller för små? Brukar du gå till gymmet och häva på 150 kilo på stången inför bröstpasset även om du vet att du bara klarar 60?

Passar inte klubborna dig utvecklar du kompensationer som får det att funka - visst funkar hyllset bra och troligen blir du nöjd. Men Jag brukar säga att custom-klubbor kan få dig att slå både rakare och längre än vad ett hyllset gör, alla gånger.

Så frågan är hur nöjd du blir med ett "kap" om du vet att det inte är bäst för dig?
Helt plötsligt känner jag mig tillfredsställd med att ha bränt 66 % av CSN-bidraget på ett par AP2-or med förlängda skaft.
Citera
2013-09-12, 17:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Helt plötsligt känner jag mig tillfredsställd med att ha bränt 66 % av CSN-bidraget på ett par AP2-or med förlängda skaft.

Alltid kul att göra folk nöjda över sin golf!
Citera
2013-09-12, 18:43
Medlem
Oh gode gud vad sugen man blir på golf när man vet att nya klubbor är på ingång. Allt får sig en sån nystart! Nytt järnset, kanske 2-3 wedgar och så har man tur kanske man kan hitta en begagnad driver på det. SKOJ! Vore kanske kul att veta vad folk har för hcp här på flashback?
Citera
2013-09-12, 19:06
Medlem
Iam-Varfors avatar
KinG eller någon annan ni prövat en Svingjacket? Vad tyckte ni isåfall? Kan det vara värt att köpa och ha som träningsredskap under vintern?
Citera
2013-09-12, 19:40
Medlem
Hej golfvänner!
Börjar faktiskt bli lite frustrerad....Är på jakt efter ett nytt järnset, börjat fundera på att skräddarsy klubbor eller om man ska dra till Dormy och hitta ett set man känner sig bekväm med och sen leva med det ett tag. Att skräddarsy känns helt klart som ett lämpligare alternativ eftersom jag i stort sett gett upp all annan sportaktivitet för att satsa helhjärtat på golfen. Jag satsar inte på att bli proffs men vill helt klart ner på scratch (spelar på 24 för tillfället). Vad som gör mig frustrerad är all den information man bollas fram och tillbaka med där customcenters ofta fördömer det etablerade märkena och dess klubbor som "felaktigt utformade" osv.
Att skräddarsy klubbor skulle vara en dröm men hur pålitliga är dessa märken som Precision Golf och Orka osv? En annan sak är att jag inte är den typen av golfare som brukar ha runt 10-13000 på Visakortet som kan hostas upp utan att det känns så min önskan är att kunna delbetala ett sådant köp, den informationen finner jag varken på Teeview lr golfcustomfit.
Snälla golfvänner, är det någon som kan vägleda mig som har erfarenhet av detta? Dormy lr skräddarsy? Och hur är det egentligen med det etablerade märkena, är det verkligen så att det skiljer sig så radikalt i utformningen att det påverkar spelet avsevärt?
MVH En spelare som vill komma någonvart med golfen
Citera
2013-09-12, 22:18
Medlem
Fredrikos avatar
Jag började spela golf när jag var 6 och spelade seriöst med träningar tills jag var ca 11. Kom ner på 23 i handicap men tog en paus tills jag var 18. Ligger på 20 i handicap och spelar sjukt ojämnt. Ena rundan går bra och andra dålig. Om någon känner att den har varit där jag är undrar jag lite vad nästa steg är. Lektioner? Bara nöta? Nya klubbor? Gick från ett par Ben Hogan till Cobra Baffler och spelar jämnare med dom (väldigt förlåtande klubba) men utvecklas inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in