Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jag tar alltid ur flaggan när jag ska chippa på foregreen eller nära foregreen. Idag när jag tittade på golf hörde jag nämligen att kommentatorn nämnde att vid enn speciell hastighet så är det inte menat att bollen ska gå i om du chippar, vilket borde göra att det är effektivare att ta ur flaggan om du vet att du chippar bra. Däremot vid längre chippar tar jag naturligtvis ur flaggan, just för att få hjälp att stoppa bollen.
Det låter ju helt väntat och inte särskilt otroligt, tror jag läst någonting liknande någonstans. Jag chippar dock bara så kallade långa chippar som kanske är en tio meter plus, annars puttar jag. Personligen känns det nämligen som att jag har större chans att sänka en putt på tio meter än en chip och att även om den inte skulle gå i så skulle den i 8 av 10 fall hamna närmare. Om man måste rulla över lite foregreen eller till och med semi-ruff inte mig emot.
Kan för övrigt dela med mig av hjälpen jag fick av flaggan för ett par veckor sedan. Hade missat green på andra slaget på en par fyra och ska slå en hög pitch in mot pinnen, träffar den lite för bra och den flyger rakt mot pinnen men för lång tänker jag. Fel! Istället tar den pinnen en halvmeter upp på skaftet eller vad vi ska kalla det och trillar rakt ner i hål, enkel birdie