2013-05-25, 12:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Tränade wedgar igår och även om jag hade boll nästan vid högerfoten och händer en bit framför bollen så blir min bollbana fortfarande väldigt hög (bollen landar och stannar i princip direkt, men mer pga att den är hög än att den spinner). Då jag försöker slå spinnwedgar är detta inte direkt den bollbana jag vill ha, vilket gör mig fundersam över vad jag gör för fel. Använder en 60 graders wedge förresten. Är det jag inte får fram händer tillräckligt långt i bollträffen eller att jag har en tendens att lyfta kroppen vid impact (hjälpa den iväg, vilket är vanligt hos nybörjare skulle jag tro) eller finns det tusen olika anledningar och jag borde filma för att veta på riktigt?

Problemet är nog i att du som nybörjare vill slå spinnwedgar

Det låter som att du slår slagen med mycket armar och händer när vi snarare måste slå bollen med passiva händer och användning av kroppen för att få bra spinn i bollen. Tanken är att kroppen rör sig och händerna mest bara hänger med.

Citat:
Ursprungligen postat av zeeeke
Tack för era svar.

Gromgutten jag postade samma fråga på det andra forumet som du länkade också men fick inget svar så därför postar jag det här hos er.

Så du och King-nothing tycker att det är ändå ett helt ok set att börja med, OLYO alltså. ?
Det är i allafall ett helt sett "Familj" och helt nya.

Funkar som en hel nybörjare absolut. Men ska du spela mycket hade jag föreslagit att du införskaffar ett lite bättre set som första så att du inte behöver byta de första säsongerna.
Citera
2013-05-27, 12:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Någon som har bra koll på begagnadmarknaden och vet vad man kan med och ta för ett set AMP Forged 4-PW som varit använda en säsong?
Citera
2013-05-27, 19:37
Medlem
BF_Swedens avatar
Nu är jag tillbaka från Hökensås och jag är väldigt nöjd.Vi hann med 63 hål (18 på fredag, 27 på lördag och 18 på söndag). Fairways var riktigt bra om man jämför med andra banor och hålen var roliga och varierande. Greenerna var ju luriga, en del snabba och en del tröga. Personalen och boende fanns det inget att anmärka på. Det enda som kunde varit bättre var mitt golfspel, men det har jag bara mig själv att skylla
Citera
2013-05-27, 20:28
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag har inte riktigt koll på dig som golfare men +1.5" på drivern är ju riktigt långt, gissar att du haft det förut. Men att få tag på ett skaft 1.5" förlängt och tippat låter som du kan få ett väldigt intressant (och styvt) skaft trots att du har en låg kickpoint.

Hade nog gått på det skaftet du gillar eller har använt förut.

Skulle även slå ett slag för Tour AD di-6. Sen det kom ut i fjol har det varit hur populärt som helst under custom fittings jag gjort både bland medelgolfare och bättre spelare. Har själv tryckt i ett min Cobra AMP från i fjol efter att provat RIP. Känns som att skaftet lever och sköter jobbet åt dig.

Du fick mig att tänka lite, kanske før mycket... Istället før att køpa ett nytt skaft (det kanske kommer det också) så la jag på 700 spänn och køpte en Amp Cell i stället. Den orangea, vad det nu är før skillnad och i standardstiff... Får testa och om den inte funkar før mig så funkar den nog før någon annan.

Ser att Dormy tycker att de skall ha 4000 før samma klubba. GSE tar 1900 (Idag är det 10% rabatt så det blev motsvarande 1700 SEK istället). http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=5393
Citera
2013-05-27, 20:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Du fick mig att tänka lite, kanske før mycket... Istället før att køpa ett nytt skaft (det kanske kommer det också) så la jag på 700 spänn och køpte en Amp Cell i stället. Den orangea, vad det nu är før skillnad och i standardstiff... Får testa och om den inte funkar før mig så funkar den nog før någon annan.

Ser att Dormy tycker att de skall ha 4000 før samma klubba. GSE tar 1900 (Idag är det 10% rabatt så det blev motsvarande 1700 SEK istället). http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=5393

Bra köp! AMP Cell huvudet är grymt (föredrar AMP Cell före Pro-versionen) och jag använder det just nu själv. Men i min sitter Cobras standard stift-spoon skaft på 43" istället för standardlängden på 44,5" på drivern. Har fan aldrig slått drivern varken såhär långt eller kontrollerat.

1900 för den klubban är ett jävla rån - väl värt pengarna kan jag lova. Och färgerna är just bara färger, samma huvud och ställbarheter. Det är den mörkgröna som endast gjorts i 1800 exemplar för Masters. Tyvärr förbannat svårsåld när man har en i Shopen....
Citera
2013-05-27, 21:03
Medlem
joemags avatar
Citat:

1900 för den klubban är ett jävla rån - väl värt pengarna kan jag lova. Och färgerna är just bara färger, samma huvud och ställbarheter. Det är den mörkgröna som endast gjorts i 1800 exemplar för Masters. Tyvärr förbannat svårsåld när man har en i Shopen....

Hur menar du svårsåld? Det är väl inte så att ingen inte vill köpa den?
Citera
2013-05-27, 22:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Hur menar du svårsåld? Det är väl inte så att ingen inte vill köpa den?

Jo - finns knappt något intresse för den där jag jobbar. Det är ju ändå en prisökning med 33%.
Citera
2013-05-27, 22:38
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Bra köp! AMP Cell huvudet är grymt (föredrar AMP Cell före Pro-versionen) och jag använder det just nu själv. Men i min sitter Cobras standard stift-spoon skaft på 43" istället för standardlängden på 44,5" på drivern. Har fan aldrig slått drivern varken såhär långt eller kontrollerat.

Polaren som spelat sig igenom Dormys hela sortiment i vintras (och hamnat på Nike Covert) menar att originalskaftet känns "svampigt" och har dålig vridstyvhet. Ligger det ngt i detta?

Jag driver 270-300 m, har aparmar och är nästan två meter. Det blir en ganska stor båge om man säger så, men därfør inte så explosiv swing, accelerationsfasen är ju ganska lång.

Jag kanske skall ta ett samtal till GSE i morgon och be om custom på ett vridstyvare skaft. De är inte omøjliga att ha att gøra med.
Citera
2013-05-27, 22:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Polaren som spelat sig igenom Dormys hela sortiment i vintras (och hamnat på Nike Covert) menar att originalskaftet känns "svampigt" och har dålig vridstyvhet. Ligger det ngt i detta?

Jag driver 270-300 m, har aparmar och är nästan två meter. Det blir en ganska stor båge om man säger så, men därfør inte så explosiv swing, accelerationsfasen är ju ganska lång.

Jag kanske skall ta ett samtal till GSE i morgon och be om custom på ett vridstyvare skaft. De är inte omøjliga att ha att gøra med.

Jag kan faktiskt säga att jag upplevde bollflykten med standardskaftet väldigt ojämna och spridd. Å andra sidan bytte jag ut det väldigt fort. Det kortare skaftet är ju inte direkt livligt men passar mig bra. Med din längd och klubbhastighet hade jag däremot bytt ut standardskaftet precis som du säger.
Citera
2013-05-28, 13:50
Medlem
Hur tänker ni kring wedgar i setet? Om man har Driver, Spoon, Hybrid 3, j4-p. Pitchen har 44 grader skall man ta 48, 52 ,56 graders eller vad tycker ni? Vilka passande bounce skall de respektive wedgarna ha?
Citera
2013-05-28, 14:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suggelito
Hur tänker ni kring wedgar i setet? Om man har Driver, Spoon, Hybrid 3, j4-p. Pitchen har 44 grader skall man ta 48, 52 ,56 graders eller vad tycker ni? Vilka passande bounce skall de respektive wedgarna ha?

Har din PW 44 grader tycker jag att 48 låter bra, annars kan det vara idé att stronglofta en 48 till 49, för att kunna köra en 53 och en 57/58 istället.

Bouncemässigt så hade jag rekommenderat allt på 50 och neråt att ha standard (vilket är en grad eller två). På mellanwedgen mellan 52 och 56 grader tycker jag att 8 graders bounce är en lagom gradantal för både hårdare och mjukare banor. Den högsta wedgen är lite mer beroende på grind och vilka underlag du kommer spela på för det mesta. Allt mellan 8 och 12 kunde jag rekommendera men som sagt beroende på lite olika saker.
Citera
2013-05-28, 14:47
Medlem
Wedgies avatar
Min PW är 48 och har i nuläget 52, 56 och 60 graders-wedgar. Funderar på att skippa 60 och 56 och ha 52 och 58 istället för att ge plats åt en 17* hybrid för att fylla gapet mellan 21* hybriden och 14.5* spoonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in