2012-05-21, 11:49
Medlem
ErPupones avatar
Nu behövs det stöd och tankar för att lugna mitt samvete!
Jag ska spela Sand GC på onsdag, Mix Megapol golfen och är skitnervös av flertalet anledningar.
1. Jag har spelat en tävling innan och då var det alkohol från hål 1-16! Vad gäller? Tänk om jag gör bort mig, det finns massa regler jag inte stött på och inte är bevandrad med! Jag vill inte skämma ut mig, har ni några tips/erfarenheter?
2. Hur många poäng måste jag ha för att inte höja mitt handicap? Jag har 14,0 nu! Eller sköts den höjningen per automatik på Golf.se?
3. Hur svår är banan? Jag tittade på banguiden och såg att man inte kör med vit, gul och röd tee utan med 67, 63, 57 mm. Vilken kommer vi spela på onsdag?
4. Ryktet säger att greenerna har en stimpmeter på typ 612 (nä, men ni förstår). Räcker det med att jag står och puttar innan på övningsgreen för att "förstå" vidden av hur snabbt det rullar eller måste jag åka upp innan och nöta?
Citera
2012-05-21, 11:59
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Nu behövs det stöd och tankar för att lugna mitt samvete!
Jag ska spela Sand GC på onsdag, Mix Megapol golfen och är skitnervös av flertalet anledningar.
1. Jag har spelat en tävling innan och då var det alkohol från hål 1-16! Vad gäller? Tänk om jag gör bort mig, det finns massa regler jag inte stött på och inte är bevandrad med! Jag vill inte skämma ut mig, har ni några tips/erfarenheter?
2. Hur många poäng måste jag ha för att inte höja mitt handicap? Jag har 14,0 nu! Eller sköts den höjningen per automatik på Golf.se?
3. Hur svår är banan? Jag tittade på banguiden och såg att man inte kör med vit, gul och röd tee utan med 67, 63, 57 mm. Vilken kommer vi spela på onsdag?
4. Ryktet säger att greenerna har en stimpmeter på typ 612 (nä, men ni förstår). Räcker det med att jag står och puttar innan på övningsgreen för att "förstå" vidden av hur snabbt det rullar eller måste jag åka upp innan och nöta?

1. Personligen ser jag inte nån tjusning alls med att blanda alkohol och golf...vad får man ut av rundan då?
Om du stöter på "problem" under rundan, snacka då med din spelpartner...eller ännu bättre, snacka ihop er innan tee off...så ni vet hur ni ska göra om "problem" uppstår.

2. Registrerar du inte dina sällskapsrundor så höjer/sänker du dig inte, och det har väl med samvetskvalen att göra...jag tycker dock att man ska regga alla sina rundor...vare sig du har skrapat ihop 29 eller 37 poäng, just för att du ska ha så korrekt HCP som möjligt.

3. Klubbtävlingar liras sällan från back-tee, så det är nog Gul som gäller.
Försök bara hålla bollen i spel, chansa inte, titta i banguiden och ta din boogie och 2 poäng där ska göra just boogie och 2 säkra poäng.

4. Att "få in farten i kroppen" innan du går ut är alltid en bra plan...jag tycker om när det går snabbt, det blir mer "ärligt" och det enda det sitter i är farten...har du bara rätt hastighet i kroppen så är det bara lättare att putta.
Citera
2012-05-21, 12:19
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
2. Registrerar du inte dina sällskapsrundor så höjer/sänker du dig inte, och det har väl med samvetskvalen att göra...jag tycker dock att man ska regga alla sina rundor...vare sig du har skrapat ihop 29 eller 37 poäng, just för att du ska ha så korrekt HCP som möjligt.

4. Att "få in farten i kroppen" innan du går ut är alltid en bra plan...jag tycker om när det går snabbt, det blir mer "ärligt" och det enda det sitter i är farten...har du bara rätt hastighet i kroppen så är det bara lättare att putta.

Jag reggar alla rundor sedan iår men har icke varit med om en genomklappning än. Jag vet alltså inte poänggränsen för höjning av mitt hcp.

Gillar det du skriver, blir att stiga upp tidigare än vanligt för att hitta känslan!
Citera
2012-05-21, 12:31
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Jag reggar alla rundor sedan iår men har icke varit med om en genomklappning än. Jag vet alltså inte poänggränsen för höjning av mitt hcp.

Gillar det du skriver, blir att stiga upp tidigare än vanligt för att hitta känslan!

HCP 11,5 - 18,4 Buffertzon 33 - 36 Höjning 0,1

32p eller lägre ger höjning med 0,1 så inte direkt mycket att vara rädd för.

Jag har för mig att tee 57 representerar gult tee och därmed vara det tee som används.

30-40 min med puttar och chippar vid puttinggreen för att få en känsla över hur bollen beter sig i olika riktningar borde ge en bra grund att stå på ute på banan. Finns längdkänslan i uppför, nedför och från sidan borde det gå bra på green.
Citera
2012-05-21, 12:31
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Jag tror den ligger på 33 poäng för att du ska höja dig...får du 34 så ligger du inom bufferzone.
Citera
2012-05-21, 22:18
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag tror den ligger på 33 poäng för att du ska höja dig...får du 34 så ligger du inom bufferzone.

Det beror på vilket handicap du ligger på, ju lägre handicap du har ju mindre buffertzon har du. Står på golf.se tror jag.
Citera
2012-05-21, 22:27
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
http://www.youtube.com/watch?v=jOZbP9tPKuo

Här är en uppdatering på min sving. Lade upp en video här för ett tag sen men det är väl troligen ingen som kommer ihåg. Jag är inte något smidigare sen sist men har blivit mycket jämnare med min bollträff och mitt gamla problem med att jag träffade på tån av järnklubborna är inte helt borta men det händer inte lika ofta. Tips?

http://www.youtube.com/watch?v=zSDm8YudAQA&feature=plcp

Ny uppdatering på svingen. Har inte haft så mycket tid på att förbättra svingen nu i början av säsongen men har haft en lektion av mitt pro på klubben. Han hjälpte mig ganska mycket med uppställningen för att få axlarna att gå under hakan. Ett till problem var att jag "gled" i baksvingen mot min bakre fot. Det är inte helt löst än men mycket bättre.

Vad jag själv tycker när jag ser svingen är att den är lite flack. Handicap är 12,7 och mitt mål är att komma under 10, och tävla mycket i år.
Citera
2012-05-22, 00:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=zSDm8YudAQA&feature=plcp

Ny uppdatering på svingen. Har inte haft så mycket tid på att förbättra svingen nu i början av säsongen men har haft en lektion av mitt pro på klubben. Han hjälpte mig ganska mycket med uppställningen för att få axlarna att gå under hakan. Ett till problem var att jag "gled" i baksvingen mot min bakre fot. Det är inte helt löst än men mycket bättre.

Vad jag själv tycker när jag ser svingen är att den är lite flack. Handicap är 12,7 och mitt mål är att komma under 10, och tävla mycket i år.

Jämför man nså är ju uppställningen bättre som du säger. Baksvingen är ju inte super och det sitter ju helt i greppet med vänster hand. Annars så har du ju fin kontakt och det du borde träna på är ju snarare stretchningen och närspelet
Citera
2012-05-22, 11:06
Medlem
Kritstrecksrandigts avatar
Som erfaren tävlingsspelare känner jag igen mig i din situation, det bästa är då att följande:

1. Komma till banan/klubben ca 1,5 timme före och bara insupa atmosfären
2. Stretcha lite på rangen, uppvärmningspass med lugna svingar
3. Flanera lite, hälsa på olika personer som ser trevliga ut (kan hända att du får spela med dom)
4. Börja med att känna lite på greenerna genom att rullchippa, pitcha
5. Ta en fika och varva ner lite, gå igenom banguide och gör upp en spelplan
6. Lägg ner ordentligt med tid på putting-greenen, där vinner du, när du har fått in hastigheten i kroppen, läs greenerna och slå putten som på banan, bli inte nervös om "ingenting går ju i"

Detta är mina tips till dig och jag gör det varje gång jag kommer till en ny bana och ska tävla, oftast brukar jag spela in mig också men det finns inte alltid tid till detta.

Lycka till på tävlingen!
Citera
2012-05-22, 13:05
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jämför man nså är ju uppställningen bättre som du säger. Baksvingen är ju inte super och det sitter ju helt i greppet med vänster hand. Annars så har du ju fin kontakt och det du borde träna på är ju snarare stretchningen och närspelet

Hur menar du med att det sitter i greppet med vänster hand? Har jag ett för starkt grepp?
Citera
2012-05-22, 15:44
Medlem
Jckssns avatar
Då har man lättat lite på plånboken.
Äntligen kom Mizuno's provvagn in på klubben så jag fick prova ut lite skaft.

Provade både Mizuno Mp53 och Mp63 och träffade otroligt bra med bägge två.
Till slut föll valet på Mp53 då den ger lite extra hjälp med pocket cavityn med dom längre järnen och kan rädda en dålig dag förhoppningsvis om bollträffen skulle vara på semester.

Med Mizunos DNA-system så hade jag 82-83mph SS med järnsexan och skaftet det till slut föll på blev ett Nippon NS Pro 950, regular.
Vilken magisk kombination! Mina gamla TM Burner-klubbor är visserligen inga dåliga klubbor, men känns så klumpiga vid adressering - MP53orna känns mycket smidigare.
Hela känslan i bollträffen är helt annorlunda, kan dessutom på ett mycket enklare sätt styra bollbanan som jag vill.
Det är så här en bollträff ska kännas!

Så det blev J4-PW och en MP R-12 50graders wedge alla med samma skaft och Golf pride new decade grepp.

Problemet nu är att 10dagars leveranstid kommer kännas som evigheter.
Citera
2012-05-22, 15:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Hur menar du med att det sitter i greppet med vänster hand? Har jag ett för starkt grepp?

Motsatsen. V-hand är för svag vilket tvingar dig att plocka klubban på insidan och gör det omöjligt för dig att lyft uppåt (det fortsätter bara runt). Glid ner vänster hand mer åt vänster, i början kanske så pass att du inte ser någon knoge på ovansidan av handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in