2009-05-18, 16:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regefalk
Jag skulle behöva hjälp med en väldigt grundläggande fråga.

Om jag går en 9-håls bana och par är 30. Hur många slag ska jag gå på om de ska gå "jämt" upp om mitt hcp är tex. 36,0?

Jag spelar på en bana med dessa värden:
Par 30
Course Rating 30,4
Slope Rating 105

Jag vill alltså veta hur man räknar!

mvh

Om det inte ändrats väldigt mkt sen jag spelade så gäller följande:

Citat:
Par + HCP = totala slag för att du ska gå "jämnt upp"

=

30 + 36 = 66

Du ska alltså gå på 66 slag för att gå jämnt upp.
Citera
2009-05-18, 17:57
Medlem
Jaha ja. Tack så mycket! Men låter alldeles för mycket tycker jag.. Jag var ute och spelade igår för första gången i mitt liv. Jag gick runt på 52 slag..

De måste betyda att jag gick ganska långt under vad jag "borde" gått på om jag haft 36 i hcp? Men det var kanske en väldigt lätt bana, vad vet jag!
Senast redigerad av regefalk 2009-05-18 kl. 18:01.
Citera
2009-05-18, 20:20
Medlem
666_s avatar
Citat:
Jaha ja. Tack så mycket! Men låter alldeles för mycket tycker jag.. Jag var ute och spelade igår för första gången i mitt liv. Jag gick runt på 52 slag..

De måste betyda att jag gick ganska långt under vad jag "borde" gått på om jag haft 36 i hcp? Men det var kanske en väldigt lätt bana, vad vet jag!

Han har skrivit fel. 36 slags handicap gäller för hela banan. På nio hål har du alltså hälften av 36 slag => 18 slag. Alltså blir det följande på 9 hål:

30 slag (par) + 18 HCP-slag => 48 slag för att du ska gå jämnt.
Citera
2009-05-19, 03:21
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
<15 i HcP...har man under då?
Jag har enligt systemet iaf 4.5 och när jag "tränar" så tränas det närspel och puttning, alla andra typer av slag som 140-200 meters slag är mer ett "Grundslag" och det finns i bagen redan
Känslan runt green och putting stroke är det som måste övas in....för min del iaf.

Hade först problem med att jag höll för hårt med högra handen sen med vänstra handen men nu så är ingetdera ett problem längre.
Har lite ont i muskler än så länge från golfandet och tror jag måste köpa en sån där vagn för ryggen gillar inte sättet jag bär bagen tror jag.
Grundslaget känns inte riktigt likadant varje gång jag spelar utan det verkar bero på vilka muskler och hur mycket de gör ont, det bör fixa sig till slut.

Finns det nått trick/metod som får igång pulsen på en runda(förutom hole in ones,riktigt oväntade fina slag, etc)?
Gymmar du något eller konditionstränar och stretchar du alltid vid rundor/uppvärmning inför rundor?
Citera
2009-05-19, 13:30
Medlem
aficios avatar
Kände att det var dags att göra debut i tråden.

Jag började lira lite förra hösten har spelat ett fåtal rundor i år. Hittills har jag sänkt mig till 33.5 men det är på väg nedåt.
Mitt största problem är att jag är väldigt ojämn. Ena rundan kan allt funka perfa, och nästa kan gå käpprätt åt helvete. Framför allt är det närspel/puttning som brukar svaja. Det långa spelet funkar ganska bra.

Någon som har några tips på bra närspels/puttningsövningar?
Citera
2009-05-19, 16:20
Medlem
dwgs avatar
Vill bara säga lycka till me golfen i år alla FB:are
Min sommar är körd har brutit nyckelbenet
Ska operera i morgon.
Har jag tur så kan jag börja spela till hösten.
Citera
2009-05-19, 22:42
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Hade först problem med att jag höll för hårt med högra handen sen med vänstra handen men nu så är ingetdera ett problem längre.
Har lite ont i muskler än så länge från golfandet och tror jag måste köpa en sån där vagn för ryggen gillar inte sättet jag bär bagen tror jag.
Grundslaget känns inte riktigt likadant varje gång jag spelar utan det verkar bero på vilka muskler och hur mycket de gör ont, det bör fixa sig till slut.

Finns det nått trick/metod som får igång pulsen på en runda(förutom hole in ones,riktigt oväntade fina slag, etc)?
Gymmar du något eller konditionstränar och stretchar du alltid vid rundor/uppvärmning inför rundor?

Att gymma är ju alltid bra iofs, kanske då helst i förbeyggande syfte, och mjuka upp kroppen. Jag hatar att vara på Gym, tycker det är exakt hur tråkigt som helst...tyvärr. Jag försöker dock promenera tidigt på Våren så man inte har slut på energi efter 12-13 hål, plus att stretcha före och efter.

Att "få igång pulsen" är väl olika från person till person. Jag tycker om att spela om en korv/lunch eller bara en glass...huvudsaken man lirar om nått så att det finns ett spänningsmoment i spelet...plus att det är jävligt förnederande och pröjsa
Sen finns det ju en hel drös med spelformer;

* Foursome
* Greensome
* Scramble
* Match
* Köpenhamnare
* Snöret...tror jag det heter, där du får ett snöre lika långt som ditt HcP och sen får du klippa av det om du vill få lättnad...brukar va rätt skoj
Sen kan man ta med sig ex 3 klubbor som du bara får använda under rundan...kan bli väldigt intressanta slag. Nån polare till mig hade lirat nån tävlig där du fick kasta en gång/hål...vilket oxå kan va lite kul.
Citera
2009-05-19, 22:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aficio
Kände att det var dags att göra debut i tråden.

Jag började lira lite förra hösten har spelat ett fåtal rundor i år. Hittills har jag sänkt mig till 33.5 men det är på väg nedåt.
Mitt största problem är att jag är väldigt ojämn. Ena rundan kan allt funka perfa, och nästa kan gå käpprätt åt helvete. Framför allt är det närspel/puttning som brukar svaja. Det långa spelet funkar ganska bra.

Någon som har några tips på bra närspels/puttningsövningar?

* Ställ bagen mellan dig och green från 30-40 meter och chippa över
* Peggar kan vara till bra hjälp runt putting green...tryck ner 3-5 st med 2 meters mellan rum i en rund cirkel runt ett hål...och du får inte gå därifrån förräns du satt alla.
* Testa att chippa med J7/J8 istället för Wedgen/Sandklubban...det tipset är väldigt bra...tänk dig att du kastar en tennisboll; Som du "Bowlar" eller som du skulle kasta den uppåt...det är (tycker jag iaf) betydligt lättare att komma nära pinnen om du rullar fram den istället för att slå den i en båga upp till pinnen...så tänk och öva på det!
Citera
2009-05-21, 01:32
Medlem
Golfklubbor

Så, nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa egna golfklubbor! Innan när jag spelat har jag lånat av vänner och så. Men nu har jag bestämt mig för att köpa egna.
Jag har inte spelat särskilt mycket. Så ni kan nog kalla mig nybörjare.
Jag har kollat runt lite och jag har kommit fram till ett förslag på klubbor som kanske skulle passa:

Top-Flite Tour. Herr Helset.
http://www.artland-golfclub.de/media...erangebotz.pdf

Mest för att det är de billigaste jag hittat (1990 kr), och som många andra studerande har jag inte allt för mycket pengar att röra mig med.
Så vad tror ni, skulle dessa klubbor passa en nybörjare att spela med under nått år?

/mvh
Citera
2009-05-21, 10:23
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Så, nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa egna golfklubbor! Innan när jag spelat har jag lånat av vänner och så. Men nu har jag bestämt mig för att köpa egna.
Jag har inte spelat särskilt mycket. Så ni kan nog kalla mig nybörjare.
Jag har kollat runt lite och jag har kommit fram till ett förslag på klubbor som kanske skulle passa:

Top-Flite Tour. Herr Helset.
http://www.artland-golfclub.de/media...erangebotz.pdf

Mest för att det är de billigaste jag hittat (1990 kr), och som många andra studerande har jag inte allt för mycket pengar att röra mig med.
Så vad tror ni, skulle dessa klubbor passa en nybörjare att spela med under nått år?

/mvh

Bör det inte gå att hitta schyssta set begagnat?
Citera
2009-05-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Bör det inte gå att hitta schyssta set begagnat?
Jo självklart borde de gå! Ska ta och kolla runt lite. Återkommer då jag förmodligen behöver hjälp igen!
Citera
2009-05-24, 02:49
Medlem
SweTechs avatar
OT raderat och Klevis får en tillsägelse.

//Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in