2009-05-15, 15:21
Medlem
18,8 hcp, påväg neråt
Driver Taylor Made R7
Järnklubbor Callaway X20
Putt Odyssey 2-Ball
Citera
2009-05-15, 21:57
Medlem
Dr_Dollars avatar
Premiären avklarad!

1 Birdie, 2 bortslagna bollar, 41+40 slag...hyffsat ok
Citera
2009-05-17, 20:57
Medlem
Dr_Dollars avatar
Ny runda idag; 77 slag och tre Birdies..en klar förbättring!
Strålande sol och helt vindstilla...I love this game!
Citera
2009-05-18, 00:41
Medlem
Kaustis avatar
Hej å hå. Jag lirade golf för några år sedan. Då kunde man ha maxHCP 54. Nu verkar dom ha ändrat å grejjat. Är det någon som kan berätta dom viktigaste sakerna som ändrats?

Jag hade 36 i HCP (vitt kort) när jag slutade lira. Det var typ 7-8 år sedan. Kan jag fortsätta lira därifrån då, eller måste jag börja om på nytt?

Är det bara att betala medlemsskap, eller måste man göra om prov och sånt? Jag har inte det fysiska kortet kvar, spelar det nån roll?
Citera
2009-05-18, 10:30
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hej å hå. Jag lirade golf för några år sedan. Då kunde man ha maxHCP 54. Nu verkar dom ha ändrat å grejjat. Är det någon som kan berätta dom viktigaste sakerna som ändrats?

Jag hade 36 i HCP (vitt kort) när jag slutade lira. Det var typ 7-8 år sedan. Kan jag fortsätta lira därifrån då, eller måste jag börja om på nytt?

Är det bara att betala medlemsskap, eller måste man göra om prov och sånt? Jag har inte det fysiska kortet kvar, spelar det nån roll?

Testa att ta kontakt med din förra klubb, med all säkerhet finns du kvar i deras system.
Om du ska ta nått nytt prov törs jag dock inte svara på. Det finns ju en massa "Brevlådeklubbar" du kan vara medlem i för 5-600:- för ett års medlemskap
Citera
2009-05-18, 15:35
Medlem
dethalvabarnets avatar
De som har <15 i handikapp, vad gör ni när inte golfar(allmän vardag) och om ni har något träningsschema vad består det av?
Citera
2009-05-18, 15:50
Medlem
Number1nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar

Alla golfare som tittar in här/skriver här, vi kanske skulle kunna göra nått kul?
Kanske ha en egen dagbok, skriva upp alla era mål, era bästa scorer under året, roliga händelser, alla idioter som finns på banorna runt om i Sweden.

// Vi ses i ruffen boyZ

Ja, då tänkte jag även fylla i den här tråden.
Började spela seriöst förra året, sänkte mig näst-senaste rundan till 26.0.

Målen för året är
- att gå ner under 20 i hcp.
- försöka få ett betydligt jämnare spel
- göra åtminstone 1 birdie varannan runda.

Var ute imorse o spela på Riksten, som tillhör Huvudstadens GK.
Fick ihop 34 poäng, men då hade jag streckat 4 hål de första nio.

Ska ut den 26e maj nästa gång på Vidbynäs GK, tävling med Generalsnus Golf.
Det roliga här är att de 6-8 som placerar sig bäst får spela final på Bro Hof Slott. Det vore GGGrymt, eftersom jag aldrig tänker betala 1200kr eller va de är i Greenfee för att spela den.
Citera
2009-05-18, 15:58
Medlem
Nybörjare

Jag skulle behöva hjälp med en väldigt grundläggande fråga.

Om jag går en 9-håls bana och par är 30. Hur många slag ska jag gå på om de ska gå "jämt" upp om mitt hcp är tex. 36,0?

Jag spelar på en bana med dessa värden:
Par 30
Course Rating 30,4
Slope Rating 105

Jag vill alltså veta hur man räknar!

mvh
Citera
2009-05-18, 16:14
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regefalk
Jag skulle behöva hjälp med en väldigt grundläggande fråga.

Om jag går en 9-håls bana och par är 30. Hur många slag ska jag gå på om de ska gå "jämt" upp om mitt hcp är tex. 36,0?

Jag spelar på en bana med dessa värden:
Par 30
Course Rating 30,4
Slope Rating 105

Jag vill alltså veta hur man räknar!

mvh

Jag är superdålig på alla siffror och tabeller, men vad jag vet är iaf att;
Har du 36 Hcp ska du alltså skjuta Dubbel Boogie på alla för att skrapa ihop dina 36 poäng och gå "Jämt upp"
På dom flesta banor finns tabeller vid första Tee där du kan kolla upp hur många slag du har.
Citera
2009-05-18, 16:16
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
De som har <15 i handikapp, vad gör ni när inte golfar(allmän vardag) och om ni har något träningsschema vad består det av?

<15 i HcP...har man under då?
Jag har enligt systemet iaf 4.5 och när jag "tränar" så tränas det närspel och puttning, alla andra typer av slag som 140-200 meters slag är mer ett "Grundslag" och det finns i bagen redan
Känslan runt green och putting stroke är det som måste övas in....för min del iaf.
Citera
2009-05-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag är superdålig på alla siffror och tabeller, men vad jag vet är iaf att;
Har du 36 Hcp ska du alltså skjuta Dubbel Boogie på alla för att skrapa ihop dina 36 poäng och gå "Jämt upp"
På dom flesta banor finns tabeller vid första Tee där du kan kolla upp hur många slag du har.

Om jag förstår det rätt borde jag i så fall gå runt på 30+18=48 slag? Kan de stämma?
Citera
2009-05-18, 16:28
Medlem
Nefcairions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regefalk
Om jag förstår det rätt borde jag i så fall gå runt på 30+18=48 slag? Kan de stämma?

nej mer troligt med 30+36 = 66

kolla slopetabellen på banan.

Du skall kolla på den Gula där det står Män/Man/Herr och se vad som står bakom 36 i hcp.

Lätt bana = 30 slag kanske
Svår bana= 38 slag kanske

det varierar från bana till bana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in