2012-07-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jag vet inte riktigt om jag förstår dig angående wedgarna.
Lämna in din wedge för en bockning hos din pro, det är ända sättet för dig att få ett riktigt svar. Klubborna flyttar ju sig när du spelar med de så om de varit utgångsgrader på 54 och du använt den flitigt kan den mycket vara 55 grader vid det här laget. Är du för snål så är ju bästa sättet att avgöra att du slår 5 bollar med din RAM Wedge och sedan slår du 5 slag med din 52a och ser om de verkligen går lika långt.

Du har annars alltså en 58a och en 52a?

52 CG15.
? RAM.
58 VOKEY.
Jag får kolla upp det helt enkelt.
Gick på en 58 som jag öppnar upp och stänger istället för att köpa 56 och 60. Tycker mer om att göra så då jag tycker jag lär mig mer när jag gör så det sättet. Hoppas du förstår hur jag menar nu.
RAM SW kommer nog vara kvar ett tag just för att den har så hög bounce då jag inte gillar klubbor med hög bounce för annat än bunkern. Och där ska jag ändå inte vara, förutom när jag övar
Citera
2012-07-28, 01:17
Medlem
C8K4s avatar
När det ändå snackas wedgar...

Hur ändrar man loft på dem? Lämnar in hos närmste golfhandlare? Låt oss säga att jag har en 60°, men skulle vilja ändra till 58° innebär detta att även bouncen ökar, inte sant?
Citera
2012-07-28, 04:18
Medlem
Om jag slår hyfsat bra med 4i, är det då meningslöst att skaffa en. Hybrid på över 21grader?
Citera
2012-07-28, 06:11
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
mackeeee skrev

Föresten.. Någon som har tips på hur man kan få bort puttfrossa? Inte kul att för det mest slå väldigt bra men 3 putta allt som oftast.. Vet ju att det mesta sitter i skallen men blir skakig när man kommer till green varje gång..

Det är ju inte så säkert att det går och träna bort yips. Lång putter? Om dom nu inte förbjuds, beslut om det kommer väl nästa månad......

Träningstips:
http://www.youtube.com/watch?v=5OAEENgCwmo
Citera
2012-07-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C8K4

Hur ändrar man loft på dem? Lämnar in hos närmste golfhandlare? Låt oss säga att jag har en 60°, men skulle vilja ändra till 58° innebär detta att även bouncen ökar, inte sant?

Oftast använder man en loft- och liemaskin, alla kunniga klubbmakare har en sådan. Tvärtom, minskar du loftet på klubban så minskar du även bouncen.
Citera
2012-07-28, 16:01
Medlem
Kikade förbi Stadium innan och köpte på mig ett dussin Taylor Made Burner TP bollar. Är det någon som har lirat med dessa? Vad har de bollarna för rykte?

Kan tyvärr inte testa dem än på några dagar, vore roligt att höra vad det är för slags boll jag köpt.

jansson
Citera
2012-07-28, 16:29
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är ju inte så säkert att det går och träna bort yips. Lång putter? Om dom nu inte förbjuds, beslut om det kommer väl nästa månad......

Träningstips:
http://www.youtube.com/watch?v=5OAEENgCwmo

Bästa tipset mot puttyips ges absolut i denna video - Titta på hålet när du puttar. Fokus ändras helt och nästan garanterat kommer du lkänna nytt självförtroende ganska fort!

Citat:

Antingen lämnar du in den hos en pro, eller så dunkar du den i ett träd ett par gånger och hoppas på det bästa. Däremot går bouncen ned om du bockar klubban nedåt i grader.
Citera
2012-07-28, 18:52
Medlem
C8K4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSoft
Oftast använder man en loft- och liemaskin, alla kunniga klubbmakare har en sådan. Tvärtom, minskar du loftet på klubban så minskar du även bouncen.

Ja, självklart minskar bouncen. Hur mycker brukar dom ta för något sådant?
Citera
2012-07-28, 19:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ja, självklart minskar bouncen. Hur mycker brukar dom ta för något sådant?

Väldigt svårt att säga - Eftersom det oftast är ett ganska snabbt ingrepp brukar det inte vara särskilt mycket.
Citera
2012-07-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marqs83
52 CG15.
? RAM.
58 VOKEY.
Jag får kolla upp det helt enkelt.
Gick på en 58 som jag öppnar upp och stänger istället för att köpa 56 och 60. Tycker mer om att göra så då jag tycker jag lär mig mer när jag gör så det sättet. Hoppas du förstår hur jag menar nu.
RAM SW kommer nog vara kvar ett tag just för att den har så hög bounce då jag inte gillar klubbor med hög bounce för annat än bunkern. Och där ska jag ändå inte vara, förutom när jag övar

KinG-NothinG får jag bara fråga dig vad du tycker om mitt tänka angående detta? Du verkar ruskigt kunnig och jag tar gärna råd och tips av en som är kunnig och villig att hjälpa. Tycker du jag borde kört på 52 och 56 trots att jag har SW:n? Eller lät det som en ok idé att köra 52, SW och 58? Jag ska absolut kolla upp graderna på RAM SW men jag tror jag tycker den är så oskön just pga den höga bouncen. Ber om ursäkt om jag är tjatig

Varit på rangen idag och försökt göra mig bekväm och säker i närspelet (ska till Umeå och spela nästa vecka) och RAM SW går kortare än CG15 52 wedgen. Skulle tippa att den är 54. Men ska ändå kolla upp det ordentligt.
Citera
2012-07-29, 08:04
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marqs83
KinG-NothinG får jag bara fråga dig vad du tycker om mitt tänka angående detta? Du verkar ruskigt kunnig och jag tar gärna råd och tips av en som är kunnig och villig att hjälpa. Tycker du jag borde kört på 52 och 56 trots att jag har SW:n? Eller lät det som en ok idé att köra 52, SW och 58? Jag ska absolut kolla upp graderna på RAM SW men jag tror jag tycker den är så oskön just pga den höga bouncen. Ber om ursäkt om jag är tjatig

Varit på rangen idag och försökt göra mig bekväm och säker i närspelet (ska till Umeå och spela nästa vecka) och RAM SW går kortare än CG15 52 wedgen. Skulle tippa att den är 54. Men ska ändå kolla upp det ordentligt.

Va fan, har du varit på RANGEN för att göra dig bekväm i NÄRSPELET, nej du lille vän. Det är något som inte riktigt stämmer där

Med tanke på att du har en 52 graders wedge, en wedge utan vetskapen om gradantal samt en 58 påväg in så tycker jag personligen att valet av en 58 var lite väl hastigt. Varför?

Nu har du 3 wedgar som täcker endast 6 grader vilket jag skulle säga är ett spektra mellan 10 och 15 meter vid full slag. Och precis som du säger går det med wedgar att skapa väldigt mycket slag beroende på om du öppnar eller stängar och har dig. Speciellt att öppna en wedge är simpelt. Personligen tycker jag att du skapar ett problem med 3 wedgar på den lilla skillnaden. Och egentligen hade nog att köp utav en 56 graders wedge som du gillar varit bättre än ett köp av en 58 gradig.

Hade jag varit du hade jag lagt ut den SW som du säger att du inte tycker om och antingen bockat ner din nybeställda 58:a till 56 grader och dessutom kolla så att din 52graders är just 52 grader. Det finns ingen anledning att ha 3 wedgar bara för att ha det och du lär göra det lättare för dig genom att leka med två wedgar och skapa slag istället för att ha 3 stycken och inte kunna lika mycket med någon.
Citera
2012-07-29, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Va fan, har du varit på RANGEN för att göra dig bekväm i NÄRSPELET, nej du lille vän. Det är något som inte riktigt stämmer där

Med tanke på att du har en 52 graders wedge, en wedge utan vetskapen om gradantal samt en 58 påväg in så tycker jag personligen att valet av en 58 var lite väl hastigt. Varför?

Nu har du 3 wedgar som täcker endast 6 grader vilket jag skulle säga är ett spektra mellan 10 och 15 meter vid full slag. Och precis som du säger går det med wedgar att skapa väldigt mycket slag beroende på om du öppnar eller stängar och har dig. Speciellt att öppna en wedge är simpelt. Personligen tycker jag att du skapar ett problem med 3 wedgar på den lilla skillnaden. Och egentligen hade nog att köp utav en 56 graders wedge som du gillar varit bättre än ett köp av en 58 gradig.

Hade jag varit du hade jag lagt ut den SW som du säger att du inte tycker om och antingen bockat ner din nybeställda 58:a till 56 grader och dessutom kolla så att din 52graders är just 52 grader. Det finns ingen anledning att ha 3 wedgar bara för att ha det och du lär göra det lättare för dig genom att leka med två wedgar och skapa slag istället för att ha 3 stycken och inte kunna lika mycket med någon.

Ja, vart skulle jag annars göra det? Kanske skulle sagt klubben. Stod och slog mot mål på ca 40 - 100 meter. Som jag sa så kommer RAM SW åka ur bagen, men när vet jag inte. Nu är den kvar just för den har en ovanligt hög bounce. Skulle jag behöva ta ur en klubba ur bagen för att göra plats för en ny, ryker SW. 52 graders wedgen är kollat och korrekt. Men en öppnad 52 borde väl kunna möta en stängt 58 rätt bra?
Varför jag gick på en 58 istället för en 56 är för att få större valmöjligheter på mindre klubbor.

Kan tillägga att jag inte spelar för att tävla utan bara för att ha kul med polarna, och vinna över dom såklart. Men skulle aldrig använd en järn 3a från tee på ett par 4 hål för att spela säkert. Då dunkar jag iväg en driver som går rakt ut i skogen istället. Det säger lite om hur seriöst jag jagar bra scores i nuläget

Uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in