2011-10-15, 22:32
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det jag menade med parallellen till körkortet var att det var mycket man skulle lära sig på körskola och som man var tvungen att göra på uppkörningen som man inte lägger en tanke på så fort man haft körkortet ett tag. Och jag håller helt klar med dig om att det finns många golfare som borde "omprovas" efter ett par år, å andra sidan tänker jag samma sak om körkortet hos vissa förare

Och jag garanterar att det ses väldigt mycket mellan fingrarna när det kommer till proverna och liknande. Om man tycker det är bra eller inte får man väl tycka som man vill om.

Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Man kanske borde ha omprov för några utav de lite äldre golfarna?
Finns några kärringar på banan jag jobbar på som antagningsvis inte får iväg sina slag över 80 meter.

= ironi
(Sover Dolly Parton på rygg?)
Citera
2011-10-22, 01:31
Medlem
Calydonians avatar
Tjena!

Tagit upp golfen den här sommaren och det börjar gå riktigt bra! Spelar så ofta jag kan vilket brukar bli en gång varje helg plus några rangedagar varje vecka. Ska ta grönt kort inför nästa säsong, tror absolut inte att det kommer vara några problem. Har en fråga dock, hur lång tid brukar det ta att gå ned i handicap? Vet att det är en jävligt relativ fråga men det skulle vara kul att veta. Tar det många år att komma ned till 10 även fast man spelar väldigt bra? Tack på förhand!
Citera
2011-10-22, 09:43
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calydonian
Tjena!

Tagit upp golfen den här sommaren och det börjar gå riktigt bra! Spelar så ofta jag kan vilket brukar bli en gång varje helg plus några rangedagar varje vecka. Ska ta grönt kort inför nästa säsong, tror absolut inte att det kommer vara några problem. Har en fråga dock, hur lång tid brukar det ta att gå ned i handicap? Vet att det är en jävligt relativ fråga men det skulle vara kul att veta. Tar det många år att komma ned till 10 även fast man spelar väldigt bra? Tack på förhand!

Det är som sagt endast upp till dig själv...hur mycket du tränar, om du har "lite boll i dig" och lite feeling/touch, bra träningsmöjligheter och framför allt - viljan

Att försöka uppnå mål är alltid bra, men kanske du ska sätta 18 som ditt första mål?
Att skjuta boogie runt är en bra målsättning för en nybörjare (tycker jag iaf)

Är det för att dina polare redan är runt 10 du ska ner..?
Citera
2011-10-22, 10:53
Medlem
Calydonians avatar
Nej då, var bara lite nyfiken på hur lång tid det brukar ta. Har inte direkt 10 som mål under den närmaste tiden heller.

Ja, så brukar jag faktiskt tänka när jag lirar! Ett över par på varje hål. Tränar även på att aldrig göra mer än tvåputt, fungerar ganska bra so far. Brukar bara bli ett hål med tre. (på nio korthål)
Citera
2011-10-22, 10:59
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Nej då, var bara lite nyfiken på hur lång tid det brukar ta. Har inte direkt 10 som mål under den närmaste tiden heller.

Ja, så brukar jag faktiskt tänka när jag lirar! Ett över par på varje hål. Tränar även på att aldrig göra mer än tvåputt, fungerar ganska bra so far. Brukar bara bli ett hål med tre. (på nio korthål)

Närspel är väl det jag skulle rekommendera att du tränar på, för där kan alla tjäna slag, och det är på green allt avgörs

Har du nån du kan träna med?
Det är som med allt annat, det blir roligare om man är fler.
Citera
2011-10-22, 11:16
Medlem
Calydonians avatar
Lirar med två polare varav en spelat golf tidigare. Vi brukar köra på den lokala korthålaren varje helg.
Närspelet börjar faktiskt arta sig, älskar att lira med wedgen! Siktet och bollbanan börjar sitta som det ska. Det är utslagen som jag har problem med. Slicen... Sist gick jag på 41 slag på en niohålare med par 29. Tre par blev det denna gång.
Citera
2011-10-22, 11:31
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Lirar med två polare varav en spelat golf tidigare. Vi brukar köra på den lokala korthålaren varje helg.
Närspelet börjar faktiskt arta sig, älskar att lira med wedgen! Siktet och bollbanan börjar sitta som det ska. Det är utslagen som jag har problem med. Slicen... Sist gick jag på 41 slag på en niohålare med par 29. Tre par blev det denna gång.

Att man som rookie slicar är ingen större nyhet, det är nog mer en folksjukdom

Om du får lite pengar över nån helg, så skulle jag nog rekommendera dig att ta en lektion.
Mest bara för att han som lär dig berättar exakt vad du gör för fel, och hur du kan rätta till det.
Vet man inte själv är det liksom svårt att försöka gissa sig till en lösning.

Nu lider tyvärr säsongen mot sitt slut, men lite tips och trix inför nästa sommar kan man bjussa på:

* Mat och dryck
Drick betydligt mer än vad du tror du kommer att behöva och ät bra med ordentlig mat, korv med bröd i all ära...men kolhydrater som du står dig längre på är bättre.

* Puttningstips
Det jag själv gör är att jag ritar ett streck över texten på bollen ____ och riktar sen in den mot hålet när jag ska putta, och tar sen ut ett litet märke kanske 10 cm framför bollen, och slår du den då med rätt hastighet...jaa, då ska den gå i...förhoppningsvis.

* Från Tee
Många gånger ser man alla dessa nybörjare som står på 1:a Tee och bara tokvevar med sin Drive i hopp om att slå den "som proffsen gör"...skit i det!!
Visst håller du med om att det är roligare att slå från fairway istället för bakom en rot, inne i en buske eller bakom en stor fet granjävel?
Ut på fairway med en klubba som du känner dig trygg med och ta slaget sen därifrån.

Jag läste i gammal Svensk Golf när dom intervjuade nån gammal legendar, och frågan lydde:
- Vilken slag är det viktigaste på en runda..?
- Mitt nästa slag.

Och det ligger verkligen nått i det...right?

Försök att lira om nånting när du och dina polare ska ut.
Det kvittar om det är en glass, en kaffe eller bara vem som ska köra nästa gång...huvudsaken själva tävlingsmomentet finns där.

Och glöm inte - det är alltid förnedrande att få vara den som pröjsar
Citera
2011-10-24, 10:23
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Herr Donald har haft en riktigt bra säsong. Bara att gratulera honom gissar jag

Vad tycks förresten om detta?
http://www.youtube.com/watch?v=eEHiY5iv5u4
Citera
2011-10-24, 14:54
Medlem
Dr_Dollars avatar
På tal om Luke Donald:

Inför sista rundan låg han 8:a, 4 slag efter ledaren.

Han gick ut på två under första nio hålen, sen gick han sista nio på:

Hål 10: Birdie
Hål 11: Birdie
Hål 12: Birdie
Hål13: Birdie
Hål 14: Birdie
Hål 15: Birdie
16-18 på par.

Helt ok att göra 6 birdies i rad sista nio då han spelade i samma boll som den som ledde penningligan (Simpson). Luke Donald som på sista 400 hålen har haft EN tre putt och som enligt Jesper Parnevik aldrig skulle bli något då han inte kunde skruva bollarna (sagt efter att han vann Scandinavien Masters).

En treputt på dom sista 400 hålen?!
Tjena
Citera
2011-10-24, 17:16
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
På tal om Luke Donald:

Inför sista rundan låg han 8:a, 4 slag efter ledaren.

Han gick ut på två under första nio hålen, sen gick han sista nio på:

Hål 10: Birdie
Hål 11: Birdie
Hål 12: Birdie
Hål13: Birdie
Hål 14: Birdie
Hål 15: Birdie
16-18 på par.

Helt ok att göra 6 birdies i rad sista nio då han spelade i samma boll som den som ledde penningligan (Simpson). Luke Donald som på sista 400 hålen har haft EN tre putt och som enligt Jesper Parnevik aldrig skulle bli något då han inte kunde skruva bollarna (sagt efter att han vann Scandinavien Masters).

En treputt på dom sista 400 hålen?!
Tjena

Ja, Luke Donald är just nu i en klass för sig. Tänk på att innan rundan så var han tvungen att komma minst tvåa för att vinna Yearly Money List, eller vad det nu heter. Nu vann han över Webb Simpson som också spelade bra. Men fatta vilket psyke killen har. -8 sista rundan när han vet att han måste prestera. KING!

Förresten, ska inte denna diskussionen ligga i tävlingstråden?

Anyway, på tal om good runs. Clint Jensen började den första Q School rundan med 10 stycken raka 3r. http://pgatq.bluegolf.com/bluegolf/p...eaderboard.htm

Det är fan ännu mer imponerande.
Citera
2011-10-24, 17:21
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Anyway, på tal om good runs. Clint Jensen började den första Q School rundan med 10 stycken raka 3r. http://pgatq.bluegolf.com/bluegolf/p...eaderboard.htm

Det är fan ännu mer imponerande.

Hehe, gött när man motläser scoren.

"Jag tar din då Clint.... 3,3,3...3,3,3....3,3,3...."

Citera
2011-10-24, 17:41
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Hehe, gött när man motläser scoren.

"Jag tar din då Clint.... 3,3,3...3,3,3....3,3,3...."

Haha.