Citat:
Ursprungligen postat av Calydonian
Lirar med två polare varav en spelat golf tidigare. Vi brukar köra på den lokala korthålaren varje helg.
Närspelet börjar faktiskt arta sig, älskar att lira med wedgen! Siktet och bollbanan börjar sitta som det ska. Det är utslagen som jag har problem med. Slicen... Sist gick jag på 41 slag på en niohålare med par 29. Tre par blev det denna gång.
Att man som rookie slicar är ingen större nyhet, det är nog mer en folksjukdom
Om du får lite pengar över nån helg, så skulle jag nog rekommendera dig att ta en lektion.
Mest bara för att han som lär dig berättar exakt
vad du gör för fel, och hur du kan rätta till det.
Vet man inte själv är det liksom svårt att försöka gissa sig till en lösning.
Nu lider tyvärr säsongen mot sitt slut, men lite tips och trix inför nästa sommar kan man bjussa på:
*
Mat och dryck
Drick betydligt mer än vad du tror du kommer att behöva och ät bra med
ordentlig mat, korv med bröd i all ära...men kolhydrater som du står dig längre på är bättre.
*
Puttningstips
Det jag själv gör är att jag ritar ett streck
över texten på bollen ____ och riktar sen in den
mot hålet när jag ska putta, och tar sen ut ett litet märke kanske 10 cm framför bollen, och slår du den då med
rätt hastighet...jaa, då ska den gå i...förhoppningsvis.
*
Från Tee
Många gånger ser man alla dessa nybörjare som står på 1:a Tee och bara tokvevar med sin Drive i hopp om att slå den "som proffsen gör"...skit i det!!
Visst håller du med om att det är roligare att slå från fairway istället för bakom en rot, inne i en buske eller bakom en stor fet granjävel?
Ut på fairway med en klubba som du känner dig trygg med och ta slaget sen därifrån.
Jag läste i gammal Svensk Golf när dom intervjuade nån gammal legendar, och frågan lydde:
- Vilken slag är det
viktigaste på en runda..?
- Mitt
nästa slag.
Och det ligger verkligen nått i det...right?
Försök att lira om nånting när du och dina polare ska ut.
Det kvittar om det är en glass, en kaffe eller bara vem som ska köra nästa gång...huvudsaken själva
tävlingsmomentet finns där.
Och glöm inte - det är alltid förnedrande att få vara den som pröjsar