2012-03-23, 17:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larss00n80
Imorgon bär det av in mot Dormy och ett köp på Wilson Ci9, någon som har några invändningar?

Samt vilken SW tycker ni att jag ska köpa? Max pris 4-500 kr. (Höger)

Något mer jag ska kolla in när jag ändå är där?

Om gränsen går på 4000 så ska du vänta tills du hittar en shop som säljer Wilsons nya grejer för 2012. 4-PW för 3999 och då ingår en custom fitting i priset för att hitta, lie, loft och längd som passar dig. Mer prisvärt går det inte att få.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Har kanske skrivits om det tidigare men inte de senaste 25 sidorna.

Jag är i behov av golfkläder, allt från när det är 15+ men också för blåsiga dagar. Kollade igenom Dormys katalog och inser att jag som student inte har råd med de dyrare märkena. Någon härinne som har några tips på outlets där man hittar billigare golfkläder?

Säger också Barkabys Golfoutlet om du skiter i vad det är du tar på dig. Annars säger jag Dormys outlet där du kan få 50-70% på "riktiga" märken och faktiskt få lite kvalité för pengarna.
Citera
2012-03-23, 17:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Jag skulle satsa på en fräsch begagnad Vokeywedge på blocket, finns ju i princip nya för femhundringen (nypris 1399). Då får du en bra klubba som håller ett tag och inget 4D skräp.

Brukar väl alltid bli någon handske samt peggar när man ändå är där

Mycket bra tips, sen bör du även tänka över vilket gradantal du behöver på den om du nu bara ska ha en?
Citera
2012-03-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Mycket bra tips, sen bör du även tänka över vilket gradantal du behöver på den om du nu bara ska ha en?

Även för den glada amatören tror jag vi kan komma överens om att man bör ha åtminstone två wedgar, en runt 52-54 och en runt 58-60. Floppa/slå höga slag med en 52/54 är inte så bekvämt när det samtidigt inte fungerar att stå och kräma 60 gradare från 110.

(Jag kör 48/52/56/60, kan rekommendera 54/58)
Citera
2012-03-23, 19:48
Medlem
Citat:
Om gränsen går på 4000 så ska du vänta tills du hittar en shop som säljer Wilsons nya grejer för 2012. 4-PW för 3999 och då ingår en custom fitting i priset för att hitta, lie, loft och längd som passar dig. Mer prisvärt går det inte att få.

Säger också Barkabys Golfoutlet om du skiter i vad det är du tar på dig. Annars säger jag Dormys outlet där du kan få 50-70% på "riktiga" märken och faktiskt få lite kvalité för pengarna.

Det blir som så att jag ska in till Dormy imorgon och ska därifrån med ett järnsett, vad tycker du då? Är det fortfarande Ci9 som gäller?
Citera
2012-03-23, 20:09
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Antar att det är en äldre J1a? Isåfall har den nog samma loft som dagens j3or... Den där järnsexan lät dock intressant, slår du feta torvor med den eller?
den går bra mycket längre än min järn 3a så den har nog en bra loft.

Bockade nyligen ned den, har ej spelat än!
Citera
2012-03-24, 00:08
Medlem
Efter att inte spelat mycket alls de senaste 10 åren drog jag idag iväg till en golfshop och impulsköpte ett komplett set. Tyvärr hade jag inte gjort någon research och provade mig fram till vad jag till slut köpte med hjälp av en lismande försäljare. Jag har spelat typ 1-3 rundor per år de senaste 3 åren och ligger väl kring ett HCP kring 22 (hade som lägst 10 i HCP men det var 15 år sedan när jag gick i högstadiet och spenderade hela somrarna på golfbanan).

Har ni några kommentarer på klubborna och priset? Bor i USA och tänker spela en hel del från och med nu.

Callaway Diablo Edge 5 järn: 349 dollar
Taylor Made Superfast MRH driver 10.5 grader: 139 dollar
Orlimar Makena putter: 99 dollar
Orlimar CS 56 grader Wedge: 39 dollar
Hybrid 4:a Callaway Diablo Edge: 109 dollar

Med Callaway bag och lite bollar landade det på 930 dollar inkl skatt.

Jag är lite orolig att järnklubborna kan vara lite av nybörjarklubbor och att de kommer vara för klumpiga när jag kommer ner i handikapp igen. Samma sak med drivern, den satt som gjutet nu och gick spikrakt men den kändes också lite väl förlåtande.
Citera
2012-03-24, 19:55
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Även för den glada amatören tror jag vi kan komma överens om att man bör ha åtminstone två wedgar, en runt 52-54 och en runt 58-60. Floppa/slå höga slag med en 52/54 är inte så bekvämt när det samtidigt inte fungerar att stå och kräma 60 gradare från 110.

(Jag kör 48/52/56/60, kan rekommendera 54/58)

Någon som inte tränar mycket med wedgar behöver inte gå högre än 56, speciellt inte medelgolfare.

Citat:
Det blir som så att jag ska in till Dormy imorgon och ska därifrån med ett järnsett, vad tycker du då? Är det fortfarande Ci9 som gäller?

Hade inte köpt Ci9, men ni Dormy-fantaster verkar tycka så

Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Jag är lite orolig att järnklubborna kan vara lite av nybörjarklubbor och att de kommer vara för klumpiga när jag kommer ner i handikapp igen. Samma sak med drivern, den satt som gjutet nu och gick spikrakt men den kändes också lite väl förlåtande.

Callaways Diablo klubbor kommer passa dig länge och väl
Citera
2012-03-24, 22:36
Medlem
Citat:

Hade inte köpt Ci9, men ni Dormy-fantaster verkar tycka så

Okej, var är det bäst enligt dig att köpa klubbor någonstans? Stadium eller...?
Citera
2012-03-25, 10:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Okej, var är det bäst enligt dig att köpa klubbor någonstans? Stadium eller...?

Absolut inte. Bäst är att gå till de shopar som finns på golfbanan där du kan få personer som är kunniga i golf att hjälpa dig. Istället för folk som bara kan säljsnacket för klubborna.
Citera
2012-03-25, 12:11
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Absolut inte. Bäst är att gå till de shopar som finns på golfbanan där du kan få personer som är kunniga i golf att hjälpa dig. Istället för folk som bara kan säljsnacket för klubborna.

Det är inte 1992 längre kompis...
Citera
2012-03-25, 12:14
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeDangerfield
Det är inte 1992 längre kompis...

...fast på Stadium finns nog inte den erfarenheten och expertisen som kanske istället finns hos klubbarna och i den lokala shopen?

Stadium är en jättebra kedja, det säger jag ingenting om, men jag skulle inte köpa mina prylar där.
Citera
2012-03-25, 13:29
Medlem
LukeDangerfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
...fast på Stadium finns nog inte den erfarenheten och expertisen som kanske istället finns hos klubbarna och i den lokala shopen?

Stadium är en jättebra kedja, det säger jag ingenting om, men jag skulle inte köpa mina prylar där.

Nej det håller jag helt och hållet med om men det var å andra sidan länge sedan jag var inne i en shop på en golfklubb och upplevde att biträdet satt på någon expertis att tala om.
Det är oftast någon osnuten junior eller tjock pensionärskärring som står där och dräglar.

I andra fall så har shopen knappt något utbud att tala om och de ligger oftast inträngda i något bortglömt hörn eller skrymsle i klubbhuset.
I vissa fall saluför inte ens shopen klubbor utan står endast för peggar, bollar samt "konfektion" dvs de prylar som de tjänar pengar på per kvm.

Detta beror väl helt enkelt på att alla hellre köper sina klubbor på exempelvis dormy pga att både utbudet och priserna är bättre. Expertisen på dormy väljer jag att inte uttala mig om då jag aldrig handlat något där själv...

Mvh Luke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in