2011-07-04, 21:50
Medlem
Har gått extremt knackigt senaste rundorna, börjar bli orolig. Ruskigt dåligt självförtroende osv, tips för att komma tillbaks till ett bra spel? Lämnade banan med stor frustration idag och avslagen klubba...
Citera
2011-07-05, 01:29
Medlem
Davemeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Har gått extremt knackigt senaste rundorna, börjar bli orolig. Ruskigt dåligt självförtroende osv, tips för att komma tillbaks till ett bra spel? Lämnade banan med stor frustration idag och avslagen klubba...

När det har gått dåligt ett tag så brukar jag ta ett LITET break från golfen, och inte tänka på det så mycket. Sedan är det bara och jobba med självrannsakning osv. Efter ett tag så brukar det komma tillbaka, det är svårt att tvinga fram självförtroende i golf, det tycker i alla fall jag :/
Citera
2011-07-05, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davemed
När det har gått dåligt ett tag så brukar jag ta ett LITET break från golfen, och inte tänka på det så mycket. Sedan är det bara och jobba med självrannsakning osv. Efter ett tag så brukar det komma tillbaka, det är svårt att tvinga fram självförtroende i golf, det tycker i alla fall jag :/

Ja nu kommer jag ta ett break, och faktiskt besöka en pro framöver. Kan inte slå ett enda slag just nu, panikslagen.
Citera
2011-07-05, 21:50
Medlem
dozyers avatar
Känns inte bra alltså, tagit upp golfen igen sen 6-7 år tillbaka. Var då 12-13 år, och spelade på 28 hcp och jag ju då samma hcp nu. Gick iaf en 9hålsrunda igår, började bra med Par-Dubbelboogey-Par-boogey (13 poäng på 4 hål..). Sen började jävulskapet, drog två utslag out så det var lika bra att strecka det hålet. Så här höll det på, spelar så sjukligt ojämnt

Å andra sidan så var jag till klubbens PRO och provade ut ett nytt järnset (Cobra S3, efter att ha provat ett par andra set, bland annat pings g15set) så nu går jag spänt och väntar på att få vaska mina damklubbor(!) och spela med riktiga klubbor...

Bollen går även lite halvkonstigt, har en tendens att dra bollen vänster (spelar vänster också) av någon konstig anledning, ingen slice utan bollen går vänster ifrån början. Vad gör jag för fel?
Citera
2011-07-06, 14:33
Medlem
Crackhoees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dozyer
Känns inte bra alltså, tagit upp golfen igen sen 6-7 år tillbaka. Var då 12-13 år, och spelade på 28 hcp och jag ju då samma hcp nu. Gick iaf en 9hålsrunda igår, började bra med Par-Dubbelboogey-Par-boogey (13 poäng på 4 hål..). Sen började jävulskapet, drog två utslag out så det var lika bra att strecka det hålet. Så här höll det på, spelar så sjukligt ojämnt

Å andra sidan så var jag till klubbens PRO och provade ut ett nytt järnset (Cobra S3, efter att ha provat ett par andra set, bland annat pings g15set) så nu går jag spänt och väntar på att få vaska mina damklubbor(!) och spela med riktiga klubbor...

Bollen går även lite halvkonstigt, har en tendens att dra bollen vänster (spelar vänster också) av någon konstig anledning, ingen slice utan bollen går vänster ifrån början. Vad gör jag för fel?

Se till att du står rätt till bollen i en bra stance samt att du slår igenom hela slaget ordentligt. Jag (som också spelar från vänster) har en tendens att slå bollen åt vänster, och för mig är problemet att jag har glömt att slå igenom slaget. Det finns även många småsaker som kan gå fel, jag skulle föreslå en tur till rangen så att du kan experimentera lite!
Citera
2011-07-06, 15:23
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Hur viktig är själva golfbollen? Olika märken osv?
Citera
2011-07-06, 16:04
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Beror helt på spelare och vad du har för mål med bollen, alltså vilka egenskaper den ska ha.
Citera
2011-07-06, 17:02
Medlem
trojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Hur viktig är själva golfbollen? Olika märken osv?

extrem skillnad när du börjar bli bättre, de flesta på touren spelar på titleist prov1 av en enkel anledning, de är bäst overall (srixon och taylor made gör helt ok bollar de med)
Citera
2011-07-07, 00:00
Medlem
Puckotts avatar
Hur viktigt är det att ens putter passar sin svingtyp kontra att den känns bra för en själv?

Ska köpa en ny då förra puttern är en junior-variant och flexar som en godisrem när man puttar. Har tittat på TaylorMade Ghost Rossa men blir osäker om den "passar" mig då jag läser allt möjligt shobba-hobba om både raka och cirkel-rörelser ska passa olika slags puttrar.

Ska åka och prova den på Dormy nästa vecka men tänkte det är bäst att höra vad ni har att säga först.
Citera
2011-07-07, 10:19
Medlem
Vad föredrar ni; grafitskaft eller stålskaft?
Citera
2011-07-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenicium
Vad föredrar ni; grafitskaft eller stålskaft?

Bollarna gick längre med stål men grafiten är sjukt najsa att svinga med.
Citera
2011-07-07, 23:53
Medlem
Nichosjs avatar
Ojojoj, nu är golf roligt igen alltså! Slutade för 5 år sedan då jag hade 9,6 hcp och tog nu upp golfen igen. Känns helt fantastiskt. Fick börja på 11,6 hcp nu efter uppehållet och det kommer att rasa snabbt känns det som.

Fick idag färdigt hela setet och första rundan kunde knappast ha börjat bättre. 44 poäng trots en trippelbogey och noll poäng på det hålet. Ska väl också tilläggas att jag aldrig haft bra klubbor men nu har jag verkligen lagt ner mig för att hitta bra klubbor som passar mig.

Eftersom jag slutade när jag var 16 år så har jag blivit betydligt större och starkare, så nu slår jag åtminstone 30 meter längre med drivern, vilket gör en enorm skillnad. Känns skönt att ha chansen att kunna gå in på två på par femmorna om man vågar chansa lite!

Nästa vecka är första tävlingen sedan "comebacken". Ska bli ruskigt kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in