2011-04-06, 20:39
Medlem
Karmellkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det finns bara en sak som påverkar hur högt bollen går (om vi ska vara jävligt basic) och det är naturligtvis vinkeln på klubbladet då det träffar bollen.

Hur högt man peggar är väl också en avgörande faktor?
Citera
2011-04-06, 21:56
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
på vilket sätt ska man träna eg för att kunna slå lite längre? är det explosivitet a la kampsport eller råstyrka?

givetvis fattar jag att det inte handlar om att ta i och jag strävar snarare efter att ha samma rytm som ernie o dom snubbarna

har för mig att jag slog längre när jag tränade karate egentligen, jag inbillar mig det iaf

Allt handlar i grund och botten om teknik (sving). Ju bättre teknik, desto längre slår du. Såklart har muskelmassa också betydelse, men teknik är viktigast.
Citera
2011-04-06, 22:03
Medlem
LaziOnes avatar
Funderar på att inhandla några nya järnklubbor och har lite svårt att bestämma mig. Funderar starkt på Mizuno MP-58 (http://golf.mizunoeurope.com/irons/mp-58/). Har testat dessa, och dem går långt, men är svåra att spela med. Jag vet inte om jag kommer få bättre kontroll med tiden, då jag lärt mig spela med dessa. Funderar också på MP-68 (http://golf.mizunoeurope.com/irons/mp-68/), som dock inte går lika långt, men jag har bättre kontroll. Någon som kan rekommendera mig några av dessa eller något annat set?

Citera
2011-04-06, 23:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
mizuno mx-200

I like!

Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Kan ordna en film någon dag. För övrig pröva jag natural golf idag. Man slår spikrakt, funderar på att byta till det. Får man töntstämpel då?

Med tanke på hur många dummar svingar som finns världen över så misstänker jag att du inte kommer få någon vidare töntstämpel

Citat:
på vilket sätt ska man träna eg för att kunna slå lite längre? är det explosivitet a la kampsport eller råstyrka?

När vi snackar vilka sorts muskler du vill ha så är det explosivitet som gäller. Efter det så kommer rörlighet som prio, ju längre svingen blir ju mer fart kommer du få i klubban.

Citat:
Ursprungligen postat av Karmellkungen
Hur högt man peggar är väl också en avgörande faktor?

Och hur du peggar påverkar hur du träffar bollen m.a.o vilken vinkel klubban har.

Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Allt handlar i grund och botten om teknik (sving). Ju bättre teknik, desto längre slår du. Såklart har muskelmassa också betydelse, men teknik är viktigast.

Nja - Det är jag inte riktigt redo att hålla med om. Tekniken ska vara rätt vid just det ögonblick då du träffar bollen. Hur du kommer dit och hur du generar farten spelar egentligen inte roll. Men oftast handlar den delen om rörlighet på rätt ställen och explosiva muskler.
Citera
2011-04-07, 07:57
Medlem
Continental Ops avatar
ser nu att de rear ut mx-300 på budgetgolf för 3000, verkar vara grymt bra köp för de som har skillsen o vill ha snygga precisionsinstrument som håller en 5+ säsonger för en spottstyver

tack för bekr ang styrketräningen det var det jag trodde. Givetvis fattar jag att det handlar om teknik men jag tror ändå att det underlättar om snabbheten/styrkan finns där. Det är väl eg som med karate, när du tränat ett år typ så kan du röra dig mkt snabbare.

Ska leta lite på hur jag ska anpassa träningen då
Citera
2011-04-07, 09:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
ser nu att de rear ut mx-300 på budgetgolf för 3000, verkar vara grymt bra köp för de som har skillsen o vill ha snygga precisionsinstrument som håller en 5+ säsonger för en spottstyver

tack för bekr ang styrketräningen det var det jag trodde. Givetvis fattar jag att det handlar om teknik men jag tror ändå att det underlättar om snabbheten/styrkan finns där. Det är väl eg som med karate, när du tränat ett år typ så kan du röra dig mkt snabbare.

Ska leta lite på hur jag ska anpassa träningen då

Verkligen ett bra köp för dem som kan kontrollera klubborna som sagt! Har du några frågor om fysen så är det bara fråga, har en del erfarenhet att dela med mig av
Citera
2011-04-07, 10:19
Medlem
Karmellkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Och hur du peggar påverkar hur du träffar bollen m.a.o vilken vinkel klubban har.

Ja, alltså är höjden på peggen viktig att tänka på.
Citera
2011-04-07, 10:31
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmellkungen
Ja, alltså är höjden på peggen viktig att tänka på.

Nej, snarare hur du kommer till bollen. Det går att pegga jättehögt men ändå kommer ner på bollen, allt handlar om hur väl du kan kontrollera svingen där. Visst, peggar du lågt blir det jobbigare att komma med någorlunda mycket loft till bollen med t.ex. din spoon.
Citera
2011-04-07, 12:24
Medlem
Har tänkt på en sak till. Hur viktigt är det att man följer med med kroppen hela slaget? När jag tänker efter nu så pekar bröstkorgen inte mot målet när jag svingar, för den ska väll det i avslutningen av svingen? Kanske är därför jag inte träffar så bra osv för att jag inte vrider upp ordentligt när jag svingar. Synpunkter någon?
Citera
2011-04-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiStorm
sök på youtube : Bubba Watson drive slow motion.

Se. Lär. Gör!
Alltså om du vill slå långt och inte jätte rakt så ska du försöka härma det han gör med benen och underkroppen samt överkroppen.
Det är trotsallt i benen all kraft i svingen sitter.

Bubba Watsons stil är ingenting att ta efter egentligen då han siktar en 30-40 meter åt höger hela tiden eftersom han spelar med slice. Men dock är det jävligt roligt att titta på och långt slår han, näst längst på PGA Touren. Men som sagt, det är nog fan så mycket bättre att titta på någon som slår rakt med bra teknik, Martin Kaymer exempelvis.

Bubba Watson är en bra spelare med några titlar på touren men han är helt enkelt för ojämn och det har med hans spela att göra, i vissa tävlingar går det käpprätt åt helvete eftersom han hela tiden har så mycket skruv på bollen vilket sätter honom i trassliga lägen. Däremot om man tar Kaymer så är han världsetta av en anledning, han är stabil och kan sätta bollen i spel på ett bra sätt, han håller det tävling efter tävling sen.

Bubba spelade ju lite med Tiger förut och då sa Tiger, om du ska bli riktigt bra så måste du börja ta det här spelet på allvar. För tydligen så har han varit ännu vildare tidigare. Bubba Watson är en spelare som aldrig kan bli världsetta, hans spelstil håller inte för det. Sen kan jag hålla med om att han faktiskt ser lite nonchalant ut till och från, om det bara ser så ut eller att han verkligen är det vet jag dock inte . Han kommer få det jävligt svårt nu på Masters, Augusta är en rätt så smal bana som inte tolererar att man sprider bollar hit och dit för då sitter man i skiten direkt.
Citera
2011-04-07, 14:25
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Har tänkt på en sak till. Hur viktigt är det att man följer med med kroppen hela slaget? När jag tänker efter nu så pekar bröstkorgen inte mot målet när jag svingar, för den ska väll det i avslutningen av svingen? Kanske är därför jag inte träffar så bra osv för att jag inte vrider upp ordentligt när jag svingar. Synpunkter någon?

Det är mycket viktigt att du följer med hela slaget igenom, att bröstkorgen ska peka mot ditt mål är inget vidare krav eftersom det handlar mycket om hur du rör dig och hur din sving ser ut. Men skicka absolut på det du har hela vägen, känn inte att du kapar av rörelsen när du kunde fortsatt lite till. Ofta innebär det en förlust i kontroll men en ännu större förlust i hastighet.
Citera
2011-04-07, 14:46
Medlem
Citat:

Tänk på att hela tiden hålla i klubban med båda händerna, släpp inte klubban med den nedre handen utan den ska följa med klubban hela vägen. Gör inte misstaget att flytta hela kroppen under tiden du svingar. Har sett folk som svingar som flyttar fötterna under svingens gång eller under avslutningen för att de inte klarar av att vrida upp.

Om du styrketränar så är det väldigt viktigt att du stretchar. Annars kommer man bli stel och då funkar det inte alls att svinga när man är ute på banan. Smidighet och teknik är viktigare än muskler i golf. Bubba Watson är är ingen stor och muskulös kille, ändå slår han näst längst på touren. Styrketräning betyder faktiskt inte speciellt mycket i golf, det är bara att titta på hur många som är därute på touren med ölkaggar, rökandes cigarr som Angel Jimenez för att ta ett exempel. Det finns inget negativt med styrketräning så länge man bara ser till att bibehålla sin smidighet. Däremot kan det ju vara bra att ta några promenader i veckan, så man orkar sig runt banan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in