Citat:
Ursprungligen postat av Wasaka
Hej alla!
Jag håller på att ta grönt kort (andra lektionen idag) och jag förstår fortfarande inte det här med hcp..
Vad är par 3,4,5 osv?
Vad gör att jag sänker mitt handicap?
Är det någon vänlig själ som kan förklara det för vilsna mig utan massor med golftermer (som vår instruktör använder sig av all the time...)
Tack på förhand

Det är en djungel att förklara så här på distans utan att du kan ställa motfrågor i realtid. Ni borde ha fått något studiematerial som är gjort av Golfförundet och som förklarar detta på ett enkelt sätt?
Jag satt själv och försökte skriva ihop något men det blir så långt och tar sådan tid att det är enklare om du först läser grunderna och sedan ställer frågor.
Kortfattat så bygger det dock på att få två poäng eller mer per hål och i början måste man gå minst 9 hål d.v.s. få 2p x 9 hål = 18 poäng. När man sänkt sig till en viss nivå måste man gå 18 hål för att få räkna säkningar och då gäller 2p x 18hål = 36 poäng. Alltså, 36 poäng innebör att du gått på din handicap så för säkning krävs 37 eller fler poäng.
Par är det idealresultatet på ett hål och det utgår ifrån de som inte har några extraslag alls d.v.s. noll i spelhandicap.
Har man 36 i spelhandicap innebär det alltså 36 extraslag som fördelas ut på de olika hålen i det här fallet 2 extraslag per hål (36 slag/18hål = 2slag per hål). Det är egentligen någonting som heter Index/Svårighetsgrad som styr på vilka hål man får extraslag men för en med 36 slag blir det 2 slag per hå. En med 18 i spelhandicap hade alltså fått hälften d.v.s. ett extraslag per hål.
Poängberäkningen i poängbogey som spelformen vid sänkning heter är följande:
2 eller fler slag mer än ditt par ger 0 poäng
1 slag mer än ditt par ger 1 poäng
0 slag mer än ditt par ger 2 poäng
1 slag mindre än ditt par ger 3 poäng
2 slag mindre än ditt par ger 4 poäng
3 slag mindre än ditt par ger 5 poäng
Ditt eget par är hålets par + dina extraslag, tar vi exemplet med en person som har 36 extraslag d.v.s. två per hål ger det följande.
Par3 + 2 extraslag = 5 slag ger två poäng
Par4 + 2 extraslag = 6 slag ger två poäng
Par5 + 2 extraslag = 7 slag ger två poäng
Personen med 36 extraslag får alltså två poäng på Par3-hålet om han får i bollen på fem slag. Fyra slag hade gett tre poäng.
Gälller alltså att skrapa ihop 37 eller fler poäng för sänkning och hur mycket man sedan sänker sig ser man i en tabell.