2011-04-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Blev en artonhålare idag. Tror aldrig jag slagit så vidriga järnslag. Tryckte typ alla järnslag vänster.

Får väl glädja mig åt de fyra birdiesen som jag lyckades få i.

4 birdies är ju kanon! Slår hellre åt vänster än höger ( det är ännu mer frustrerande med slice) Men helst slår man ju rakt
Citera
2011-04-25, 15:50
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wasaka
Hej alla!

Jag håller på att ta grönt kort (andra lektionen idag) och jag förstår fortfarande inte det här med hcp..
Vad är par 3,4,5 osv?
Vad gör att jag sänker mitt handicap?

Är det någon vänlig själ som kan förklara det för vilsna mig utan massor med golftermer (som vår instruktör använder sig av all the time...)

Tack på förhand

Det är en djungel att förklara så här på distans utan att du kan ställa motfrågor i realtid. Ni borde ha fått något studiematerial som är gjort av Golfförundet och som förklarar detta på ett enkelt sätt?

Jag satt själv och försökte skriva ihop något men det blir så långt och tar sådan tid att det är enklare om du först läser grunderna och sedan ställer frågor.

Kortfattat så bygger det dock på att få två poäng eller mer per hål och i början måste man gå minst 9 hål d.v.s. få 2p x 9 hål = 18 poäng. När man sänkt sig till en viss nivå måste man gå 18 hål för att få räkna säkningar och då gäller 2p x 18hål = 36 poäng. Alltså, 36 poäng innebör att du gått på din handicap så för säkning krävs 37 eller fler poäng.

Par är det idealresultatet på ett hål och det utgår ifrån de som inte har några extraslag alls d.v.s. noll i spelhandicap.

Har man 36 i spelhandicap innebär det alltså 36 extraslag som fördelas ut på de olika hålen i det här fallet 2 extraslag per hål (36 slag/18hål = 2slag per hål). Det är egentligen någonting som heter Index/Svårighetsgrad som styr på vilka hål man får extraslag men för en med 36 slag blir det 2 slag per hå. En med 18 i spelhandicap hade alltså fått hälften d.v.s. ett extraslag per hål.

Poängberäkningen i poängbogey som spelformen vid sänkning heter är följande:

2 eller fler slag mer än ditt par ger 0 poäng
1 slag mer än ditt par ger 1 poäng
0 slag mer än ditt par ger 2 poäng
1 slag mindre än ditt par ger 3 poäng
2 slag mindre än ditt par ger 4 poäng
3 slag mindre än ditt par ger 5 poäng

Ditt eget par är hålets par + dina extraslag, tar vi exemplet med en person som har 36 extraslag d.v.s. två per hål ger det följande.

Par3 + 2 extraslag = 5 slag ger två poäng
Par4 + 2 extraslag = 6 slag ger två poäng
Par5 + 2 extraslag = 7 slag ger två poäng

Personen med 36 extraslag får alltså två poäng på Par3-hålet om han får i bollen på fem slag. Fyra slag hade gett tre poäng.

Gälller alltså att skrapa ihop 37 eller fler poäng för sänkning och hur mycket man sedan sänker sig ser man i en tabell.
Senast redigerad av Svartpixlad 2011-04-25 kl. 16:13.
Citera
2011-04-25, 16:22
Bannlyst
Börjar snegla på Pings G15, någon som spelar med dessa? Får bli till att åka till Dormy i morgon och testa ut några järn. Först till kvarn blir nog AP1 och G15!
Citera
2011-04-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aMondiaa
Hallå alla golf älskare där ute!

Jag hade tänkt att börja lira golf igen efter några års "uppehåll", har sålt mina gamla klubbar och söker nu efter ett par nya. Hade väll inte tänkt att spela speciellt seriöst, utan mer 9 hål med farsan och polare och liknande, så behöver inga svindyra klubbor ifall man säger så. Söker helt enkelt ett billigt klubbset, någon som vet något billigt och bra som ni kan rekommendera? Hade uppskattas väldigt mycket!

http://www.thesportshq.com/palm-spri...-klubbset.aspx
http://www.thesportshq.com/voit-v7-g...g-grafit-.aspx
http://www.thesportshq.com/voit-v7-g...5cm-lngre.aspx
http://www.thesportshq.com/woodworm-...bset--bag.aspx

Något som kanske skulle kunna vara något? Är runt 190 lång och 19 år btw. Länka på, inga svin dyra. Runt prisklassen på de jag har länkat kanske..

Mvh
*
Citera
2011-04-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aMondiaa
*

Bara nyfiken, finns det någon Tourspelare i forumet? Eller i alla fall som har omkring 0 i HCP??
Citera
2011-04-25, 21:57
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Bara nyfiken, finns det någon Tourspelare i forumet? Eller i alla fall som har omkring 0 i HCP??

Det är ju bara att kolla ngn sida bak.

Själv är jag orolig før att ha snikat med wedgeriet. Borde jag gå før 50 och 54 till min 58? Nu valde jag en 52 i stället men det känns inte så bra.

De har inte packat grejorna ännu (10 dagar extra før custom), det kanske går att byta och lägga till.
Citera
2011-04-25, 23:02
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Det är ju bara att kolla ngn sida bak.

Själv är jag orolig før att ha snikat med wedgeriet. Borde jag gå før 50 och 54 till min 58? Nu valde jag en 52 i stället men det känns inte så bra.

De har inte packat grejorna ännu (10 dagar extra før custom), det kanske går att byta och lägga till.

Det här med att ha trettioelva wedgar är så jävla överdrivet. Det räcker med att kunna hantera en 52 och en 58. 52, 56 och 60 känns grymt överdrivet. De flesta som har fler wedgar behärskar ju inte ens en av dem tillräckligt för att det ska vara lönsamt.
Citera
2011-04-26, 00:41
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Det här med att ha trettioelva wedgar är så jävla överdrivet. Det räcker med att kunna hantera en 52 och en 58. 52, 56 och 60 känns grymt överdrivet. De flesta som har fler wedgar behärskar ju inte ens en av dem tillräckligt för att det ska vara lönsamt.

I mitt nuvarande set har jag 50-56-60 och det känns ok. Jag har iofs aldrig gillat 60:an... Men 56:an går det ju att slå fullt slag med hyffsat konsekevent och 50:an ger mig "stabila" 10X meter. Nu førsvinner ju det och jag fruktar glappet blir før stort.

Jaja. Kanske oroar mig i onødan, får träna lite mer så går det nog bra.
Citera
2011-04-26, 09:04
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:

Antagligen är det många som resonerar såhär: "Amen proffsen har si och så många wedgar, jag borde nog också skaffa lika många". Samma resonemang gör att gubbar på 55+ skaffar den dyraste drivern när de har 20 i handicap.
Citera
2011-04-26, 09:05
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee

Jag har 3.2 i handicap? Räknas det?
Citera
2011-04-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Jag har 3.2 i handicap? Räknas det?

Mycket bra! Hur länge har du spelat?
Citera
2011-04-26, 09:33
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Antagligen är det många som resonerar såhär: "Amen proffsen har si och så många wedgar, jag borde nog också skaffa lika många". Samma resonemang gör att gubbar på 55+ skaffar den dyraste drivern när de har 20 i handicap.

Håller inte med dig, det hjälper åtminstone mig att ha klubbor som passar uppgiften. Tar hellre en wedge extra i bagen än j3. Har väl lite att gøra med att klubbor och bollar går längre nu varfør en 50-gradare motsvarar PW (eller till och med j9) før femton år sedan.

(Har 7,6 førresten även om det nog är tveksamt nu efter två års skadeuppehåll)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in