2018-02-23, 20:48
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
En råtta kostar 120-150 riksdaler om man köper från en djuraffär.

Man ska ha minst 2. Mitt råd då är att välja 2 honor. Har haft 2 hanar ihop och de hade nästan ihjäl varandra. Honorna som vi hade var jättemysiga och tog hand om varandra jättebra.

Gällande intron så har jag erfarenhet av att honor är way more aggro!
Citera
2018-02-23, 20:49
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Råttan gnagde ett hål rakt igenom plasthinken och stack. Ostmackan hade den ätit upp också.
Men jag laddar en råttfälla istället nu. Tänkte inte på sjukdomssmitta osv
Får bli ett inköpt husdjur om något. Ska döda alla råttor i hemmet

Råttor kan gnaga sig igenom det mesta, plast är en baggis.
Citera
2018-02-23, 20:50
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Som ung hade jag ökenråttor, djuraffären sålde mig och min bror två honor, som i sann feministisk anda producerade fler ökenråttor, åter till ämnet, ja, de drivs av två saker, mat och fortplantning. Med mat kan du få dem att göra vissa saker, tricks mm. De har bra minne så om de gör saker på ett visst sätt, och belönas med mat, kommer de återupprepa detta mönster för belöning (Mat).

Men vilda råttor, i stadssamhällen bär på smittor de fått från människors sopor, så TS tanke är inte att rekommendera.

Hur i hela fridens namn reproducerar sig två honor?
Klassikern, "jag köpte två av samma sort, hoppsan, honan blev dräktig"..
Citera
2018-02-23, 20:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Finns inget som heter "skogs/kloakråtta", den nu levande sorten är brunråtta, och de ska vara agouti i vildform, ser du en som är vit eller svart, så har någon skadad jävel släppt ut sin tama variant

Har hört att det ska finnas råttor på Rosengård och Seved som något äckel släppt ut vind för våg,
skottpengar på sådana vidriga jävla as!
En tamråtta klarar sig knappast ute själv i detta klimat, o bilar o rovdjur utgör ett stort hot mot dem!

Skottpengar på råttorna?
Citera
2018-02-23, 21:56
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Hur i hela fridens namn reproducerar sig två honor?
Klassikern, "jag köpte två av samma sort, hoppsan, honan blev dräktig"..

Djuraffären, den enda då i min hemstad, som hade noll koll på kön som de sålde till barn. Alltså inlägget var skrivet med en uns av sarkasm. (Givetvis var det inte två honor, som djuraffären sålde till oss).
Citera
2018-02-24, 12:10
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Djuraffären, den enda då i min hemstad, som hade noll koll på kön som de sålde till barn. Alltså inlägget var skrivet med en uns av sarkasm. (Givetvis var det inte två honor, som djuraffären sålde till oss).

Sarkasm eller ej, jag VET hur den bistra sanningen är, och det är som du säger, total okunskap,
problemet är ju att folk som helt saknar kunskap kanske slutar med en kull oönskade ungar, som sedan måste säljas, eller i värsta fall avlivas
Citera
2018-02-24, 12:11
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skottpengar på råttorna?

Nej, idioterna som släpper ut dem givetvis!
Varför omplacerar man inte djuret istället för att vara en jävla infantil?
Citera
2018-02-24, 12:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Gällande intron så har jag erfarenhet av att honor är way more aggro!
Som du säger så slåss ju hanarna med varandra, förmodligen bara för att dom tycker att det är så jävla kul. Det blir liksom fullt tumult i 30 sekunder och sen ligger dom och gosa i en hög som dom brukar. Honorna däremot, dom vill ju för skada både varandra och deras människor.
Citera
2018-02-25, 10:43
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Som du säger så slåss ju hanarna med varandra, förmodligen bara för att dom tycker att det är så jävla kul. Det blir liksom fullt tumult i 30 sekunder och sen ligger dom och gosa i en hög som dom brukar. Honorna däremot, dom vill ju för skada både varandra och deras människor.

Haha, och så spelar hormoner en stor roll i det hela, de hanarna med mest orange i pälsen brukar vara de taggigaste har jag märkt, detta kallas "buck grease" o innebär förhöjda hormonnivåer om jag inte missminner mig.

Men ja, honorna är värst i temperamentet
Och som jag sa vid intron, hanarna har sniffat på varandra, sen var det bra, honorna har ofta varit lite värre, jagat varandra runt osv men sen ser det ju ofta värre ut än vad det är, o man får ha lite is i magen.

Givetvis går jag in o styr upp när det blir för aggro
Citera
2018-02-25, 11:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Haha, och så spelar hormoner en stor roll i det hela, de hanarna med mest orange i pälsen brukar vara de taggigaste har jag märkt, detta kallas "buck grease" o innebär förhöjda hormonnivåer om jag inte missminner mig.

"De med mest orange i pälsen brukar vara de taggigaste... ".
https://goo.gl/images/yLPMVH

Råttor är ett av naturens absolut häftigaste och smartaste djur. Om de hade haft en längre medellivsläng och inte bara ett par år, exempelvis runt 40-50 år, och kunnat bygga upp enfarenhet och kunskapsförmedling till sina barn. Ja då skulle den här tråden skrivits av råttor och handla om oss.

Min erfarenhet är att råtthannar har ett mer rakt förhållningssätt och också är lättare att tämja. De är väldigt glada i mat, kel och lek. Två unga hannar som växer upp tillsammans blir goda vänner. Tyvärr blir råttor inte lika tama om man har fler än två tillsammans, de umgås hellre med varandra då.
Man kan låta kastrera hannarna som då inte längre vill pinka revir och blir ännu gosigare att kela med, tyvärr går de lätt upp i vikt då.
Köp två råttor från en uppfödare, köp en bur som även går på höjden - de älskar att klättra, kastrera ev hanar och åk till Bauhaus och köp lagom stora avloppsrör och bygg. Du och råttorna kommer ha' kul - ha alltid köttbullar hemma för gemensam njutning. Köp en sele med koppel och låt råttis sitta på din axel när du är ute - snacka med råttis och ni kommer uppleva saker tillsammans.
Citera
2018-02-25, 12:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Men ja, honorna är värst i temperamentet
Och som jag sa vid intron, hanarna har sniffat på varandra, sen var det bra, honorna har ofta varit lite värre, jagat varandra runt osv men sen ser det ju ofta värre ut än vad det är, o man får ha lite is i magen.

Givetvis går jag in o styr upp när det blir för aggro
Har jag bara behövt göra med honorna. Hanarna har som sagt slagits intensivt i en kort stund för att sen dela på en bit pizza som om inget har hänt.
Citera
2018-02-28, 12:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Går utmärkt ts, tvinga den i början med hunger sedan gör den vad du vill.

Här är en som tom gjort sig hemmastadd :

https://www.liveleak.com/view?i=524_1517224381
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in