Citat:
Ursprungligen postat av
HighwayDelight
Haha, och så spelar hormoner en stor roll i det hela, de hanarna med mest orange i pälsen brukar vara de taggigaste har jag märkt, detta kallas "buck grease" o innebär förhöjda hormonnivåer om jag inte missminner mig.
"De med mest orange i pälsen brukar vara de taggigaste... ".
https://goo.gl/images/yLPMVH
Råttor är ett av naturens absolut häftigaste och smartaste djur. Om de hade haft en längre medellivsläng och inte bara ett par år, exempelvis runt 40-50 år, och kunnat bygga upp enfarenhet och kunskapsförmedling till sina barn. Ja då skulle den här tråden skrivits av råttor och handla om oss.
Min erfarenhet är att råtthannar har ett mer rakt förhållningssätt och också är lättare att tämja. De är väldigt glada i mat, kel och lek. Två unga hannar som växer upp tillsammans blir goda vänner. Tyvärr blir råttor inte lika tama om man har fler än två tillsammans, de umgås hellre med varandra då.
Man kan låta kastrera hannarna som då inte längre vill pinka revir och blir ännu gosigare att kela med, tyvärr går de lätt upp i vikt då.
Köp två råttor från en uppfödare, köp en bur som även går på höjden - de älskar att klättra, kastrera ev hanar och åk till Bauhaus och köp lagom stora avloppsrör och bygg. Du och råttorna kommer ha' kul - ha alltid köttbullar hemma för gemensam njutning. Köp en sele med koppel och låt råttis sitta på din axel när du är ute - snacka med råttis och ni kommer uppleva saker tillsammans.