• 3
  • 4
2018-02-28, 13:11
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Råttan gnagde ett hål rakt igenom plasthinken och stack. Ostmackan hade den ätit upp också.
Men jag laddar en råttfälla istället nu. Tänkte inte på sjukdomssmitta osv
Får bli ett inköpt husdjur om något. Ska döda alla råttor i hemmet

Jävlar vad jag garvade, råttor är smarta djur. Kan riktigt tänka mig hur den vaknade och kände sig rejält på avtändning, för att sedan när den kvicknat till snabbt konstatera att någon idiot inte bara bjudit den på en smörgås utan också lagt den i en plasthink i stället för en hink av rostfritt stål.

Vad jag vet så samlar f.d. länspolismästare Karin Götblad på råttor och har fångat vilda stadsråttor för att tämja. Du kanske kan höra av dig till henne för att få tips till din framtida råttfarm.
Citera
2018-03-01, 18:06
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har jag bara behövt göra med honorna. Hanarna har som sagt slagits intensivt i en kort stund för att sen dela på en bit pizza som om inget har hänt.

Haha, exakt så är det!
Underbara djur!
Citera
2018-03-01, 18:15
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
"De med mest orange i pälsen brukar vara de taggigaste... ".
https://goo.gl/images/yLPMVH

Råttor är ett av naturens absolut häftigaste och smartaste djur. Om de hade haft en längre medellivsläng och inte bara ett par år, exempelvis runt 40-50 år, och kunnat bygga upp enfarenhet och kunskapsförmedling till sina barn. Ja då skulle den här tråden skrivits av råttor och handla om oss.

Min erfarenhet är att råtthannar har ett mer rakt förhållningssätt och också är lättare att tämja. De är väldigt glada i mat, kel och lek. Två unga hannar som växer upp tillsammans blir goda vänner. Tyvärr blir råttor inte lika tama om man har fler än två tillsammans, de umgås hellre med varandra då.
Man kan låta kastrera hannarna som då inte längre vill pinka revir och blir ännu gosigare att kela med, tyvärr går de lätt upp i vikt då.
Köp två råttor från en uppfödare, köp en bur som även går på höjden - de älskar att klättra, kastrera ev hanar och åk till Bauhaus och köp lagom stora avloppsrör och bygg. Du och råttorna kommer ha' kul - ha alltid köttbullar hemma för gemensam njutning. Köp en sele med koppel och låt råttis sitta på din axel när du är ute - snacka med råttis och ni kommer uppleva saker tillsammans.

Haha, on point på bilden

Visst är råttor fantastiska, på många, många sätt.
Tillgivna och mysiga, åtminstone mina egenavlade, har många års erfarenhet av råtta, tio år för att vara ganska exakt.
Har haft flertalet kullar hemma, med perfekta sällskapsdjur som resultat.

Skulle dock inte vilja hålla med om att de inte blir lika tama om man har många, jag har i skrivande stund femton stycken hemma, så jag vet vad jag pratar om.
Sedan är det helt klart skillnad på att köpa från uppfödare, eller någon zooaffär, å andra sidan har jag träffat fantastiska djur i dem införskaffade via zoohandel.

Käkar inte kött, så det blir inga köttbullar härhemma, är det inte lök i dem dessutom? Då ger jag inget sådant!

Gällande koppel, så är det uteslutet,
köpte en sele förra sommaren, ingen av mina råttor passar i den, alla lirkar sig ur på 0.2 sekunder..
Så den biten blir svår..

Händer att jag tar med mig en råtta på axeln på sommaren, folk brukar glo ögonen ur sig..
Citera
2018-03-19, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Ok nu har en råtta somnat i skålen. Hoppas inte den OD:ade på imovane. Kan inte känna någon puls men den andas haha. Har lagt den i en plasthink och en bakplåt ovanpå som lock med en glipa för syre samt en blöt skiva skogaholmslimpa med ost.
Återkommer imorgon om den lever

Hoppsan.
Citera
2018-03-23, 14:14
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Vad jag vet så samlar f.d. länspolismästare Karin Götblad på råttor och har fångat vilda stadsråttor för att tämja. Du kanske kan höra av dig till henne för att få tips till din framtida råttfarm.
Det där skulle jag vilja ha en källa på eftersom det som privatperson är olagligt att fånga och hålla vilda djur.
Citera
2018-03-24, 12:17
Medlem
erp.bs avatar
En annan sak är ju det att råttor och möss kan ta sig igenom hål som är mindre än dom själva. T om mindre än deras huvuden.
Citera
2018-03-24, 17:46
Avstängd
Adelaides avatar
Tänk på att råttor kan sprida en hel del sjukdomar, rabies bland annat.
Citera
2018-03-25, 13:22
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Det där skulle jag vilja ha en källa på eftersom det som privatperson är olagligt att fånga och hålla vilda djur.

Artiklar i Expressen och Aftonbladet, gå in och googla på det. Hon har själv uppgett att hon hade en favoritråtta i en park i Stockholm, en stor hanråtta som hon gärna skulle ha velat fånga. Hon fick också en råtta i present av skansenakvariechefen när hon slutade som länspolismästare.

Inget ont om det, gillar man råttor så varför inte?
Citera
2018-03-25, 14:23
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Artiklar i Expressen och Aftonbladet, gå in och googla på det. Hon har själv uppgett att hon hade en favoritråtta i en park i Stockholm, en stor hanråtta som hon gärna skulle ha velat fånga. Hon fick också en råtta i present av skansenakvariechefen när hon slutade som länspolismästare.

Inget ont om det, gillar man råttor så varför inte?
Om det är korrekt är det förkastligt och som sagt, olagligt. Råttan hon fick i present (jag ställer mig tveksam till att det var en svartråtta) bor på Skansen och de har gissningsvis tillstånd till detta.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in