2018-01-26, 22:36
Medlem
SnobbenLs avatar
Ok nu har en råtta somnat i skålen. Hoppas inte den OD:ade på imovane. Kan inte känna någon puls men den andas haha. Har lagt den i en plasthink och en bakplåt ovanpå som lock med en glipa för syre samt en blöt skiva skogaholmslimpa med ost.
Återkommer imorgon om den lever
Citera
2018-01-27, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Vilda råttor är kan vara riktigt agressiva! Någon skrev att man kan tämja alla djur som blir hungriga, prova att tämja en svart mamba så inser personen i fråga att det inte går/gick

Då kanske den inte var tillräckligt hungrig?

TS; Jag rekommenderar dig att läsa en bok som heter "Inga kelgrisar, inga styvbarn". Den handlar till stor del om ditt intresse hehehe....
Citera
2018-01-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Tjena flashback. Min flickvän har problem med råttor så hon har placerat ut råttfällor osv men jag funderar på om det går att tämja "vilda" råttor? Folk har ju råttor som husdjur men kan man ta en redan vild och tämja?

Vilda råttor kan bära på en massa smittor🐀.
Citera
2018-01-27, 01:02
Medlem
Ptolemaioss avatar
Som ung hade jag ökenråttor, djuraffären sålde mig och min bror två honor, som i sann feministisk anda producerade fler ökenråttor, åter till ämnet, ja, de drivs av två saker, mat och fortplantning. Med mat kan du få dem att göra vissa saker, tricks mm. De har bra minne så om de gör saker på ett visst sätt, och belönas med mat, kommer de återupprepa detta mönster för belöning (Mat).

Men vilda råttor, i stadssamhällen bär på smittor de fått från människors sopor, så TS tanke är inte att rekommendera.
Citera
2018-01-27, 11:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Lite OT, men vad kostar en tam råtta, och kan man ha dem ensamma, eller måste de vara i par?
Jag kommer faktiskt inte ihåg, det beror nog lite på uppfödare men räkna med ett par hundringar per styck i alla fall. Råttor är högst sociala djur och blir på riktigt deprimerade om dom inte har minst en råttkompis. Det är till och med lag på att man inte får ha ensamma råttor. Råttor är dessutom självmedvetna så ingen råtta är den andra helt lik och för att vara så små så har dom stora personligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Vilda råttor är kan vara riktigt agressiva! Någon skrev att man kan tämja alla djur som blir hungriga, prova att tämja en svart mamba så inser personen i fråga att det inte går/gick
Nej, nån skrev att man kan tämja alla däggdjur. Jag vågar nästan ta gift på att det är så. Däggdjur är förhållandevis förutsägbara och eftersom vi själva tillhör den grenen så har vi naturlig känsla för hur man ska göra. Hur blir du kompis med en hund som du inte känner? Mat och kärlek. Hur blir du kompis med en häst som du inte känner? Mat och kärlek. Jag kan fortsätta tills alla domesticerade däggdjur är uppräknade. Vad gör människor på en dejt? Dom går och äter middag. Lägger man till "trygghet" så har man en trifecta som fungerar på snart sagt alla däggdjur.
Senast redigerad av BigFatCone 2018-01-27 kl. 11:14.
Citera
2018-01-27, 11:13
Medlem
SnobbenLs avatar
Råttan gnagde ett hål rakt igenom plasthinken och stack. Ostmackan hade den ätit upp också.
Men jag laddar en råttfälla istället nu. Tänkte inte på sjukdomssmitta osv
Får bli ett inköpt husdjur om något. Ska döda alla råttor i hemmet
Citera
2018-01-27, 12:34
Medlem
Citat:
How can you be so hearthless?

Jag tänker att det är bättre med en snabb död än att bli experimenterad med .
Citera
2018-01-27, 13:16
Medlem
MamaRoachs avatar
Citat:
Råttan gnagde ett hål rakt igenom plasthinken och stack. Ostmackan hade den ätit upp också.
Men jag laddar en råttfälla istället nu. Tänkte inte på sjukdomssmitta osv
Får bli ett inköpt husdjur om något. Ska döda alla råttor i hemmet

Imponerande med tanke på att den var drogad.
Citera
2018-01-27, 13:52
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Lite OT, men vad kostar en tam råtta, och kan man ha dem ensamma, eller måste de vara i par?

En råtta kostar 120-150 riksdaler om man köper från en djuraffär.

Man ska ha minst 2. Mitt råd då är att välja 2 honor. Har haft 2 hanar ihop och de hade nästan ihjäl varandra. Honorna som vi hade var jättemysiga och tog hand om varandra jättebra.
Citera
2018-02-23, 10:57
Medlem
Har haft samma tanke då vi har en råtta på vår tomt som visar sig ibland. Det är en skogsråtta.
Har pratat med Anticimex om det som såklart avråder pga sjukdomar men sa samtidigt att en skogsråtta är bättre än en kloakråtta.
Citera
2018-02-23, 20:45
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
!

Nej det kan man inte ! Låt djuren vara ifred /döda dem ! Djur är inga leksaker , inte ens en kloakråtta !

Det är sådana som du som borde tas af daga.

Ont. Är ingen bra idé, dessutom behöver de en artfrände.
Köp vanlig tamråtta istället, underbart sällskap!

Och gällande kön så är honor mer framåt, medans hanar är laidback, har båda delar hemma, och bra avlade råttor slåss för det mesta inte så farligt..
Citera
2018-02-23, 20:47
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtainRoyal
Har haft samma tanke då vi har en råtta på vår tomt som visar sig ibland. Det är en skogsråtta.
Har pratat med Anticimex om det som såklart avråder pga sjukdomar men sa samtidigt att en skogsråtta är bättre än en kloakråtta.

Finns inget som heter "skogs/kloakråtta", den nu levande sorten är brunråtta, och de ska vara agouti i vildform, ser du en som är vit eller svart, så har någon skadad jävel släppt ut sin tama variant

Har hört att det ska finnas råttor på Rosengård och Seved som något äckel släppt ut vind för våg,
skottpengar på sådana vidriga jävla as!
En tamråtta klarar sig knappast ute själv i detta klimat, o bilar o rovdjur utgör ett stort hot mot dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in