Citat:
Hmm...hypotes om vad? Personligen anser jag att den bild du ger är betydligt överdriven. Jag kan inte hålla med om att "den västerländska kulturen svängt om totalt" eller präglas av "emotionellt flum baserat på kränkta moralhästar".
Och genusvetenskapen som tycks vara det värsta hotet mot civilisationen: hur stor andel av respektive universitets resurser upptar den egentligen? Hur stor andel av alla forskningsanslag går till genusvetenskap? 1%, 5%, 50%...? Vad ser vi egentligen av dess rön i samhället eller samhällsdebatten? Jag är naturligtvis inte en måttstock på något, men jag har varken sett, hört eller läst någonting som kommit ut av detta ämne. Visst, det finns feministisk teori inom övriga samhällsvetenskaper/humaniora, men den platsen delar den med otaliga andra teorier, perspektiv och diskurser.
En intressant aspekt av det hela är också att det ständigt handlar om genus och etnicitet när de här teorierna om det postmoderna/marxistiska maktövertagandet läggs fram. Även Peterson verkar vara rätt upptagen med just de här frågorna.
Dels undrar man ju då hur det kan komma sig.
Dels tycker man ju att forskning och teori kring genus och etnicitet endast är två bitar bland många andra som samhällsvetenskaperna och humaniora ägnar sig åt - oklart då om det postmoderna perspektivet även övertagit alla andra inriktningar inom dessa discipliner.
Och genusvetenskapen som tycks vara det värsta hotet mot civilisationen: hur stor andel av respektive universitets resurser upptar den egentligen? Hur stor andel av alla forskningsanslag går till genusvetenskap? 1%, 5%, 50%...? Vad ser vi egentligen av dess rön i samhället eller samhällsdebatten? Jag är naturligtvis inte en måttstock på något, men jag har varken sett, hört eller läst någonting som kommit ut av detta ämne. Visst, det finns feministisk teori inom övriga samhällsvetenskaper/humaniora, men den platsen delar den med otaliga andra teorier, perspektiv och diskurser.
En intressant aspekt av det hela är också att det ständigt handlar om genus och etnicitet när de här teorierna om det postmoderna/marxistiska maktövertagandet läggs fram. Även Peterson verkar vara rätt upptagen med just de här frågorna.
Dels undrar man ju då hur det kan komma sig.
Dels tycker man ju att forskning och teori kring genus och etnicitet endast är två bitar bland många andra som samhällsvetenskaperna och humaniora ägnar sig åt - oklart då om det postmoderna perspektivet även övertagit alla andra inriktningar inom dessa discipliner.
Visst jag överdrev en del, hoppas jag, men frågan är hur mycket.. Som tidigare poängterat. Vi har inga trösklar för när vänsterideologier ballar ur. Med högern finns klara linjedragningar men kommunismen har ju aldrig erkänt sina fel eller erkänt sig besegrad så den tar bara nya former och trycker fram sina positioner och sakta marineras samhället i den ideologin. De flesta tycks ju inte ens reflektera eller reagera över det. Det ses som självklarheter. Exempelvis, på min arbetsplats behövde vi nyligen fylla i hur vi mår och har det, sedan vilket kön vi har med valen "man, kvinna eller annat". Vidare ska ett nytt jornalsystem byggas i sthlm och en fråga som drivs är huruvida man ska ha 3 kön i systemet. Godkänns det kommer det gå loss på en sådär 100 mille give or take. Dumheterna som sipprar ju ut i samhället har sin klara ideologiska rot och det har sannolikt sitt ursprung från universiteten. Handlar ju såklart inte bara om genus utan många ämnen i humaniora. Pratade med en student på journalislinjen som beskrev att samtliga studenter och lärare var öppet Fi eller miljöpartister eller annat på vänsterkanten. Inte någon i klassen var höger. Ytterligare exempel, titta på vad historiska instituitioner och museer som nu ska vara "väldsmuseer" enligt Alice bah med fokus på kvinnor och hbqt. För 10-20 år sedan tror jag att man hade protesterat mot att använda historia som propaganda men idag 0, därför att de backar upp beslutet. Det är så ideologin sipprar ut från universiteten till institutioner.
Varför det ständigt handlar om genus och etnicitet är för att det är de två största grupperna när man arbetar med dekonstruktion, sedan finns såklart fler grupper som HBQT, islamister, tiggare och rullstolbundna .. i alla oändlighet ner till individnivå, men dom är inte lika många i antal och därför inte lika viktiga maktfaktor för postmodernister. För i grunden handlar det väl om makt.