Är det här början på slutet för våran älskade Baron? Han har hamnat hos Kronofogden men verkar inte särskilt brydd, lite mer "hur är det här mitt fel?". Samtidigt ska han betala ännu mer för en privat utbildning som mest troligt inte kommer leda någonvart. Samtidigt som han startat krig mot kommunpolitiker utan någon riktig anledning. Kul detalj att han är en dragdrivare av rang och under varje ledig timme av dygnet (alla 24) kunde spenderats för att underlätta situationen, istället spelar han trummor som en äkta rocker och fyller hål hål i väggen med fogskum
”hur är det här mitt fel?" sammanfattar väl hans inställning till allt i livet.
Så korkat att välja just en privat utbildning när vi råkar bo i ett land som tillhandahåller nästan vilka utbildningar man än vill ha helt gratis…
Men nu vill han ju i och för sig inte ha en nyttig utbildning som kan leda till något.
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-01-01
Haha minns ni när han skulle flytta och han satt och grät för hyresvärden skickade tillbaka depositionen och inte lät Rask bo där. Rask sa att han har bra ekonomi och kan betala deposition på 40, 45 tusen. Fatta om första hyresvärdarna hade tackat ja till det här mongot. Dom skulle idag fått utpressningshot från Rask, att han har fått en faktura så han måste ha tillbaka depositionen, och mellan raderna skriver han att han kommer göra en video om hyresvärden om han inte får pengarna tillbaka.
De verkligen ”dodge a bullet”, undrar om någon av dem började följa honom och se videorna han gjorde efter det. I så fall borde den personen blivit närmast religiös av att ha undvikit en sådan katastrof…
Citat:
Ursprungligen postat av kajnus
Jag har fått intrycket att både Rasks och Anjos följare är i grunden medelålders kärringar. Rask påstår t o m själv att han vill leva i ett matriarkat.
Visst är det så. Känns lite som ”Helena Bergström-syndromet” fast bara med omvända kön. Närmare förklaring: Helena är en dålig skådespelerska som bara haft turen att vara gift med en regissör som tar med henne i sina filmer. Dock verkar hon ha en typ av publik som uppskattar henne: medelålders män, som alla tycks anse att Helena är skitsnygg. Då Helena tar av sig kläderna på minst två ställen i alla filmer hon är med i ser dessa gubbar det förmodligen som någon slags softcore-porr.
Jag tror dessa medelålders kvinnor har samma typ av känslor för Anjo och Baronen. Nu är ju kvinnor mer fokuserade på känslor och romantik än nakna kroppar, till skillnad från män, så därför faller sig dessa loserfarsors content sig erotiskt för kvinnorna: mysiga hemmapappor som skapar spännande draman där de själva är hjälten och rättsskiparen.
Det blir de våta av.
Videon är en fortsättning på Rasks tidigare klagomål mot det kommunala bostadsbolaget Trobo AB. Han går igenom kommentarer från sin publik, men videon utvecklas till ännu en lång utläggning om:
Fakturan på ca 60 000 kr han fått efter utflytt, som han bestridit.
Att han under två månader också fick betala dubbla hyror på ca 50 000 kr. Totalt menar han att Trobo försökt få ut 110 000 kr på några månader.
Skicket på både den gamla och den nya lägenheten. Den gamla anses av honom vara i bättre skick än den nya, men ändå får han fakturan.
Klagomål på sanitär olägenhet i nuvarande boende: hål i golvet, kyla, spindlar och andra kryp.
Misstro mot hyresgästföreningen och kronofogden, samt uppmaning om att andra hyresgäster ska kontakta honom för att organisera sig.
Sidospår: hans hobbyer (trummor, musik), egna diagnosfunderingar (ADD/Asperger), misstänksamhet mot Trobos ekonomi och kommunpolitik i Trosa.
2. Upprepningar, motsägelser och ironiska detaljer
Upprepningar:
Han upprepar ofta summan “60.000” och totalbeloppet “110.000” för dramatisk effekt.
Många meningar cirklar runt samma poäng: “varför får inte den förra hyresgästen betala när jag får?”
Flera gånger beskriver han golvet, hålet, insekter, kylan – ibland nästan ordagrant.
Motsägelser:
Han säger att han “trivs jättebra” i nya lägenheten och är “supernöjd” – samtidigt beskriver han den som en sanitär olägenhet full av kryp och hål i golvet.
Han erkänner vissa skador som Astrid ritat på väggarna men förklarar ändå att summan är helt orimlig.
Han säger att han inte vill gnälla, men nästan hela videon är gnäll på detaljer.
Ironiska / absurda inslag:
Hans starka känslor för de skator som bodde i ett träd som fälldes – han matade dem med falukorv och funderar på om de minns honom.
Avstickaren om att det enda alternativet till att bestrida fakturan vore att “gå in med en strumpa på huvudet” (dvs råna en bank).
Han blandar in sexskämt, korruptionsbilder och buksvåger-politik i Trosa med räkluktande politiker.
Dramatiska liknelser: “det här är inte en lägenhet utan en olägenhet”.
3. Juridisk granskning – gråzoner och ev. brott
Hyresjuridik:
Han har rätt i att hyresvärden måste tillhandahålla en lägenhet i fullt brukbart skick. Hål i golv, kyla och insektsproblem kan räknas som “brist i lägenheten” och kan ge rätt till nedsättning av hyra.
Bestridandet av fakturan är korrekt. Hyresvärden måste kunna visa tydliga underlag (arbetsorder, kvitton, protokoll). Att fakturan är slarvigt gjord kan användas emot dem i domstol.
Frågan om RUT-avdrag för flyttstäd: här verkar han ha fel. Eftersom Trobo är beställaren är avdraget inte möjligt, även om kostnaden läggs på honom i efterhand.
Gråzoner:
Han antyder korruption, svågerpolitik och strategiska beslut mot honom personligen. Det kan ses som förtal om han pekar ut enskilda personer – men här nämns mest “kommunpampar” generellt.
Hans uttryck om att råna (“gå in med strumpa på huvudet”) är humoristiskt sagt men ligger nära hotfull retorik. Juridiskt inget brott eftersom det inte är riktat mot någon.
Potentiella brott:
Om Trobo verkligen fakturerat för städning som gjorts efter renovering kan det betraktas som bedrägligt agerande, men det krävs bevis.
Om kommunen eller Trobo felaktigt särbehandlar hyresgäster kan det falla under otillbörlig myndighetsutövning eller civilrättsliga skadeståndskrav, men inte nödvändigtvis brott i straffrättslig mening.
👉 Sammantaget: Videon är mer en känslostorm än ett juridiskt resonemang. Den är full av upprepningar och ironiska sidospår, men i kärnan finns en möjlig juridisk poäng: fakturan kan vara bristfällig och lägenhetens skick kan ge honom rätt i tingsrätt.
Vi får väl se om han får rätt
Det fetade tyckte jag var roligt.
Personligen tror jag alla ”spindlar och kryp” är tjack-hallisar.
Man vet att missbruket har gått bra långt då, och detta i kombo med de nivåer hans sjuka perversitet uppnått, och paranoian om att Trobo och co har konspirationer emot honom…
Men visst, hans viktnedgång beror bara på psykisk ohälsa och periodisk fasta”, såklart…
Man vet att missbruket har gått bra långt då, och detta i kombo med de nivåer hans sjuka perversitet uppnått, och paranoian om att Trobo och co har konspirationer emot honom…
Men visst, hans viktnedgång beror bara på psykisk ohälsa och periodisk fasta”, såklart…
Ja han klickar alla boxar nu;
Extrem viktnedgång på kort tid
Solglasögon inomhus
Runkar hejvilt i kvinnokläder
Grav paranoia, hela Trosa är ute efter Baronen
"Ser" spindlar och kryp överallt
Babblar maniskt timme ut och timme in
Om han börjar skruva sönder alla apparater i hemmet för att "laga" dom också så har vi Bingo.
På några månader har baronen gått från 39k följare till 38k på instagram. Ingen jättenedgång men man får va glad för det lilla. Inte pengar till fejkföljare?
En gång satt jag på vardagsrumsgolvet och såg hur en tusenfoting kom ut ur en springa, den var lika stor som en sko och hade långa äckliga ben, hur många som helst. Jag såg den krypa ut och så försvann den. Det var mycket riktigt under ett tjackrus. Tror inte det fanns någon sån.
En gång satt jag på vardagsrumsgolvet och såg hur en tusenfoting kom ut ur en springa, den var lika stor som en sko och hade långa äckliga ben, hur många som helst. Jag såg den krypa ut och så försvann den. Det var mycket riktigt under ett tjackrus. Tror inte det fanns någon sån.
Jag såg några stereotypiska blattar öppna balkongdörren och kliva in för att våldta mig, de såg helt verkliga ut som riktiga människor och jag var sjukt rädd, men de försvann
Men, detta var efter jag varit vaken i sex dygn.
Efter ett par dygn brukar man bara se små hallisar och jag skulle tro spindlar och insekter är bland de vanligaste, omnämns nästan alltid.
Ska bli intressant att följa om Trobo också hittar ”spindlarna”. Sa han inte till och med att han sett en tarantel?
”Jag vill inte gnälla, men…”
Jo, det vill du, Baronen. Finns det någon video där han inte är negativ och klagar på nånting? Känns som han gillar att gnälla bara för gnällandets skull. På samma sätt som han verkar ”gilla” att vara sjuk.
Fy fan vad jobbigt att umgås med någon som är sådär negativ och missnöjd hela tiden, inte undra på att han inte har några vänner, vilken glädjedödare.
Jag får en sjuk känsla av att han gillar att livet är jobbigt så han får klaga. Om han kunde göra så allt i hans liv blev precis som han ville ha det hela tiden, hade han verkligen velat det då? 🙄
Vad skulle han då ha kvar att prata om?
På några månader har baronen gått från 39k följare till 38k på instagram. Ingen jättenedgång men man får va glad för det lilla. Inte pengar till fejkföljare?
Det gör ont i honom.
Den siffran var viktig för honom.
Precis som han förr i alla fall, alltid skulle ta upp hur många följare han har.
Sen att bara några tusen tittar spelar mindre roll för Baronen.
Senast redigerad av Vicious-Macki 2025-09-26 kl. 23:49.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!