Citat:
Ursprungligen postat av
esett
Man har pratat tidigare om att Rask är en narcissist, men jag har nog hittat en mer passande diagnos. Söker man på nätet på ordet psykopat, så hittar man det här.
Vardagspsykopater saknar medkänsla och gör allt att få makt och kontroll som de oftast får genom skvaller, manipulation och intriger. De kan använda och utnyttja känslomässigt utsatta personer som medhjälpare i mobbningskampanjer. De saknar normal inlevelseförmåga, samvete och insikt om sin egen begränsning. I deras närhet uppstår alltid konflikter. Psykopaten är beroende av ständig uppmärksamhet och kan sätta i gång gräl för att få det. De baktalar och skapar konflikter, vill hämnas, de pratar illa om andra på sociala medier. De visar sällan att de är arga, de är arga verbalt i stället. De skyller hela tiden ifrån sig, de erkänner inga misstag. De vet vad de gör. De har onda avsikter, utför onda handlingar och är experter på att lura sin omgivning. De spelar martyr, ger andra skuldkänslor och vill ha ensamrätt på lidandet.
Stämmer in rätt bra eller...
Inte vad jag sett. Narcissist kan ligga nära sanningen, men jag tycker inte han verkar oförmögen känna dåligt samvete eller empati för andra. Mest tycker jag han failar på kriterier som vara charmig, plus han har för uppenbart bekräftelsebehov och vill hellre vara omtyckt av massan än några få som ska känna sig extra utvalda. Han är extrovert, och gillar uppmärksamhet. Han är inte överdrivet spektakulär, tror mest han är målmedveten men saknar äkta uthållighet som att gå en fyra år lång utbildning och "fann sin grej" och nu har svårt att snart 30 år sadla om.
Det han döms för i tråden om man sållar bort rent hat är inte så mycket vem han är, utan uppriktigt förakt och förundran över hur en medelmåtta kunde komma så billigt undan så han under 1,5 år kunde försörja sig på sitt trams. Och detta pga svårt att acceptera hur korkade folk är, hur fan någon "influencer" kunde bräcka en examen i marknadsföring.
Svaret är: Det gör det inte.
Han har inte mer storhetsvansinne än de andra femtio influencers som nu undrar var publiken tog vägen. Vilket är vad som skiljer dem från de som har en examen i marknadsföring som inte personligen fått såna toppar, som Rask på att sälja sig själv som content.
Rask och hans gelikar har helt enkelt sålt sig själva som content. De personligen är produkten, trovärdigheten, deras liv och nätpersona har sålt in sälj, samarbeten, tittare.
En marknadsförare hittar istället rätt annonspelare till aktuell produkt.
En sån som Lindgren är så smart och flexibel och förstår detta fullt ut (och har tur blir stor på det svåraste konceptet att vara vardaglig och sympatisk i sig själv) så ingen kris där.
De som valt koncept som "ung och crazy" kan inte leva på det när de åldras (RMM).
Några har examen och tappar tittare utan att förlora det brutalt (Matkoma) .
Andra springer samtiden ifrån (Rask).
Cred dock för att han kämpar och testar ett nytt (nygammalt) koncept att bli "mannen på gatan". Hans problem är få företag vill nå gruppen mannen med ansiktstatueringar, den gruppen har ingen köpkraft utan blev friställda samband med Covid. Matgeek har omvänt problem; vem av hans tittare slår till på en maskin för 7000 kr som gör krossad kolsyrad is 2020 när de ser hur deras eget kundunderlag viker?
TLDR; Jag tror inte Rask är psykopat.