Citat:
Ursprungligen postat av
Spritnota
Gällande skatta på swish:
Banken kan självklart se varenda swish, och därför kan Skatteverket få tillgång till uppgifterna. Återstår dock att knyta dem till hans yrke, antar jag. Om det är Rask som ska bevisa att det rör sig om gåvor eller Skatteverket som ska bevisa det är en inkomst, vet jag inte.
En kvart innan han drar igång en live kan han ha fått en swish utan meddelande från sin bror för att de käkat pizza, tankade en bil eller något annat som inte är relaterat till hans youtubekarriär.
Det mest intressanta är Ulfs stora gåva. Det lät väl "En följare jag aldrig mött, som vill vara anonym". Är det en skattefri gåva, eller klassas det som en inkomst han fick i egenskap av youtuber..? Går med lätthet argumentera för båda sidor som amatör, frågan är vad en ekonom eller jurist på Skatteverket vill driva för linje.
Rask är ett skattenummer så det är självklart att han har skatteplikt och ska betala 40% i skatt på allt han drar in.. även gåvor/donationer från nån som kontaktat honom genom internet som är Raskens arbetsplats.
Hade han enskild firma så vore det 20% i skatt men enskilda firmor är bara för fattiga människor enligt Rask som är som en företagsexpert som vet väldigt mycket om företagande.
Skatteverket vill såklart ha sin del som dom har rätten till.. troligen även på de pengar som betalade hans skadestånd.. så det blir väl cirka 40k i skuld där trots att han tror att han nu är fri från skulder lol.
Han kontaktar säker Uffe och säger att nu försöker Skatteverket göra mig till ett offer genom att kräva 40k extra för skatt för den donationen som betalade mitt skadestånd.