Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 13:18
  #6721
Medlem
1c9r5s avatar
Vet inte om det varit uppe men tribute till pappan https://www.linkedin.com/pulse/tribu...ristoffersson/

* = o
Citera
2018-01-16, 13:19
  #6722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pHr33
Fick höra följande från person som bor i närområdet:
  • "Familjen" valde att begå självmord (oklart om barnen var med på beslutet, men iaf minst båda föräldrarna)
  • De lämnade ett brev efter sig
  • Barnen dog av sömntabletter
  • Frun hade dödlig bröstcancer
  • Mannen led av depression
  • Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga

Tror det ligger någon sanning i det. Föräldrarna verkade för snälla för att ta livet av sina barn mot deras vilja. Tror den äldsta dotter hade en önskan att dö för att slippa lidandet, hon berättade för sin familj, de diskuterade det en hel del och bestämde sig för att begå kollektivt självmord eftersom de helt enkelt inte kunde leva utan varandra.
Citera
2018-01-16, 13:20
  #6723
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det borde ju rimligen vara precis tvärt om. Så länge domstolsförhandlingar pågår så borde materialet vara hemligt eftersom det annars kan påverka rättsprocessen. Dessutom så kommer ju allt fram ändå genom rättegången så FUP behöver inte släppas till allmänheten. Allmänheten har ju rätt att närvara under rättegången

När det gäller FUP som inte går till åtal så borde de alltid bli offentliga. Detta för att allmänheten skall kunna se på vilka grunder som fallet har lagts ner. Hur kom polisen fram till sitt beslut?

Detta hemlighetsmakeri där polisen i princip kan stoppa alla utredningar under mattan bara de inte väcker åtal är ju ett hot mot demokratin. Det är dessutom uppenbart om man läser lagtexten att lagstiftarna är medvetna om att lagen byter mot viktiga principer i en demokrati.

Polisen skall inte vara en klubb för inbördes beundran. Den är till för oss skattebetalare och vi har rätt att veta vad de sysslar med.

Precis!
Citera
2018-01-16, 13:21
  #6724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Just nu undersöker de vad som hänt i Bjärred, visste du inte det?

Ja men varför om resultatet aldrig kommer att redovisas? Det kostar pengar att utreda brottsfall. Om man redan har bestämt att mördaren är död så kan man spara de pengarna. Skattebetalarna får ju aldrig veta vad de kom fram till i alla fall.
Citera
2018-01-16, 13:22
  #6725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det borde ju rimligen vara precis tvärt om. Så länge domstolsförhandlingar pågår så borde materialet vara hemligt eftersom det annars kan påverka rättsprocessen. Dessutom så kommer ju allt fram ändå genom rättegången så FUP behöver inte släppas till allmänheten. Allmänheten har ju rätt att närvara under rättegången

När det gäller FUP som inte går till åtal så borde de alltid bli offentliga. Detta för att allmänheten skall kunna se på vilka grunder som fallet har lagts ner. Hur kom polisen fram till sitt beslut?

Detta hemlighetsmakeri där polisen i princip kan stoppa alla utredningar under mattan bara de inte väcker åtal är ju ett hot mot demokratin. Det är dessutom uppenbart om man läser lagtexten att lagstiftarna är medvetna om att lagen byter mot viktiga principer i en demokrati.

Polisen skall inte vara en klubb för inbördes beundran. Den är till för oss skattebetalare och vi har rätt att veta vad de sysslar med.
Det är inget hemlighetsmakeri. Många yrkesmänniskor är involverade i ärendena. Inget går att mörka. Jag kan nog garantera att utredningarna går så korrekt till som det är möjligt. Polisen är också människor, och misstag görs. Precis som du och jag kanske gör misstag i vår yrkesutövning. Jag kan lova dig att inget "stoppas under mattan".
Det finns rötägg inom alla yrken, även hos polisen. Men utredare blir du inte förrän du har ganska många år på nacken som polis. Du bör ha en analytisk förmåga och kunna tänka utanför boxen.
Äh, vet inte vad jag vill säga med det här, men tycker det är sorgligt att folk i nte kan lita på att utredarna gör sitt yttersta för att lösa det här.
Citera
2018-01-16, 13:26
  #6726
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tänkte på en sak.
Så fort någon lämnar uppgifter, eller är säker på att dödlig sjukdom en längre tid, bröstcancer, hemundervisning, pappan jobbar mer hemifrån, familj i djup kris, gemensamt beslut, och utfördes i samförstånd på nått sätt... som trotts allt ändå är en ganska rimlig förklaring, så skriker folk här inne:
Bevisa det.. vad har ni för belägg.. det vet ni inte med säkerhet.. skitsnack..

Sen kommer då mot-spekulationerna vinande som kast-knivar i luften, och då krävs det minsann inga bevis eller belägg, och man pratar som om man vore stensäker.
Vart ligger bevisen eller beläggen för ex.
pedofili
Incest
Münchhausen
Avundsjuka på sina barn
Rektor som ljuger
mm mm
Det finns inte ett skit som påvisar att det skulle vara såhär.

Även om jag såklart inte till 100% tror på dessa sk "säkra källorna", så är det ändå ett 10-tal som säger ungefär samma sak - att det gick till ungefär så som står längst upp.

Vart är då alla sk "säkra källorna" som kan styrka pedofili, incest, otrohet mm mm.
Dom "säkra källorna" finns inte !
Alla dessa år och ingen, absolut INGEN i deras närhet har misstänkt nått.
Grannar, skola, vänner mm INGEN
Tvärt om, dom vittnar om en trevlig och väl fungerande familj.
ja ja ja ja veet... pedofiler är experter på att dölja osv. osv.

Som tur är så har vi alla rätt att spekulera, och det skall vi också göra.
Men ibland alltså, allvarligt talat.

Jag är färdig med det här. Jag betraktar allt annat än resonabla och rimliga och underbyggda synsätt som ute i annat ärende än att söka sanningen. Dvs. som trollande av folk som till någon del via allmän deduktion måste antas ha sin inkomst av att sitta med detta hela dagarna – alternativt missköter sitt egentliga arbete.

Det här fallet är att betrakta som så klart det kan bli, bortsett från detaljer som inte är deducerbara ur tillgängliga fakta.

Ansvariga tjänstemän i offentlig tjänst har haft insyn i familjens situation över lång tid, och fler sådana har i uppdrag att utreda exakt vad som skett och var ansvar kan utkrävas. End of story.

Ge lite värdighet åt de drabbade,
er själva, fb och livets villkor genom att sansa er, och om något foka på en balanserad och formell sammanfattning. Pladderinläggen kommer med all sannolikhet ändå rensas ur tråden, skulle jag misstänka. Här finns det inte mycket mer att se. Är min åsikt.
Citera
2018-01-16, 13:27
  #6727
Medlem
Jag tänker såhär, att familjen levt i en oerhörd pressad situation, helt enkelt en svår kris med allt vad det innebär!

Jag tror att pappan och mamman var bra föräldrar och var bra människor. Men jag kan tänka mig att pappan säkert mått sämre sista tiden och iom det har han börjat grubbla.

Min tanke är att han har spårat ut och gjort detta dådet. Tragiskt, fruktansvärt men att han inte vid dådet var vid sina sinnes fulla bruk.

Sen övriga saker som julpynt eller inte etc har ingenting med denna händelse att göra!
Detta är egentligen olustigt att diskutera men var tvungen att ge min syn på saken!
Tänker på alla anhöriga och vänner
Citera
2018-01-16, 13:29
  #6728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MujaffaMalmoe
Det här med att de inte hade några bilar registrarade på sig... Alltså snubben hade ju (2-3?) egna företag som omsatte några hundratusen om året (vid sidan om sin tjänst på universitetet). Bilarna bör ju varit registrerade på något av de företagen som han var med och drev.


Hej!
Gällande bilarna. I bolaget Oskar Henkow Utbildning AB så finns det 2 st. leasingfordon. Källa: Creditsafe.

I samma bolag lyfts det löpande löner. Om man tittar på år 2017 så har de sociala avgifterna legat på 2,164 kr (motsvarar en bruttolön på cirka 6,700 kr i månaden) januari-oktober men för november månad så var beloppet 3,914 kr. (Motsvarar en bruttolön på cirka 12,231 kr).
Källa även här: Creditsafe.

Jag ber om ursäkt på förhand om dessa uppgifter presenterats längre fram i tråden.
Citera
2018-01-16, 13:32
  #6729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tystnadsplikten/sekretess borde vara viktigare än svenska folkets intresse. Förutom anhöriga så har även de döda rätt till respekt och integritet.

Om jag var anhörig hade jag definitivt tyckt att det var bättre att sanningen kom fram än alla dessa spekulationer. Förtroendet för rättssystemet och demokratin kan komma att ifrågasättas.
Du vet inte ens vad de döda ville. Om de har efterlämnat en video där de säger att detta var ett gemensamt beslut så ville de kanske att det skulle bli offentligt. Men polisen kan bara gömma undan alla bevis och hitta på en egen story. Vi får aldrig veta sanningen.
Citera
2018-01-16, 13:33
  #6730
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Vet inte om det varit uppe men tribute till pappan https://www.linkedin.com/pulse/tribu...ristoffersson/

* = o

Jorå.... jag klipper ut en textrad "I saw such a deep sorrow in his eyes." Den återfinns hos *xpressen, i deras artikel här:
https://www.expressen.se/kvallsposte...g-i-hans-ogon/
Citera
2018-01-16, 13:35
  #6731
Avstängd
Avd.9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inget hemlighetsmakeri. Många yrkesmänniskor är involverade i ärendena. Inget går att mörka. Jag kan nog garantera att utredningarna går så korrekt till som det är möjligt. Polisen är också människor, och misstag görs. Precis som du och jag kanske gör misstag i vår yrkesutövning. Jag kan lova dig att inget "stoppas under mattan".
Det finns rötägg inom alla yrken, även hos polisen. Men utredare blir du inte förrän du har ganska många år på nacken som polis. Du bör ha en analytisk förmåga och kunna tänka utanför boxen.
Äh, vet inte vad jag vill säga med det här, men tycker det är sorgligt att folk i nte kan lita på att utredarna gör sitt yttersta för att lösa det här.

Polisen vill klara upp fler brott och för att nå målen krävs hundratals nya medarbetare i hela landet. Långt ifrån alla har gått polishögskolan. Hxlxna Ottxxxon såg chansen till en spännande karriär som civil brottsutredare.
Tjänsten började med en tio veckor lång internutbildning, där juridik, förhörsmetoder och kriminologi var några av hörnstenarna. Nu utreder hon brott. Ofta handlar det om stöld, snatteri, misshandel, ofredande, olaga hot, och våld mot tjänsteman.
En vanlig fördom är att civila brottsutredare får ta cykelstölder och andra mindre allvarliga förseelser. Så är det inte. Oavsett bakgrund hanterar kollegerna samma brott och arbetar på samma sätt; förhör misstänkta, granskar övervakningsfilmer, gör dna-tester…

Den stora skillnaden är att enbart poliser får bära vapen och använda tvångsmedel, som att gripa en misstänkt.

– Jag kan åka med på en husrannsakan, men att ta på sig vapen och vid behov trycka upp dörrar är polisarbete.

I grunden är hon beteendevetare med psykologi som huvudämne. Hos polisen står juridik högt i kurs, men även hennes kompetens är eftertraktad.
Citera
2018-01-16, 13:35
  #6732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om jag var anhörig hade jag definitivt tyckt att det var bättre att sanningen kom fram än alla dessa spekulationer. Förtroendet för rättssystemet och demokratin kan komma att ifrågasättas.
Du vet inte ens vad de döda ville. Om de har efterlämnat en video där de säger att detta var ett gemensamt beslut så ville de kanske att det skulle bli offentligt. Men polisen kan bara gömma undan alla bevis och hitta på en egen story. Vi får aldrig veta sanningen.
Anhöriga kommer nog att få reda på vad de tror har hänt. Men vad har du med saken att göra? Och vad har det med demokratin att göra att du inte får gotta dig i andras elände??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback