Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 19:13
  #8065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
[/b]


Håller med! Blir så trött på alla godhetsknarkare i tråden. Det FINNS onda människor. Varför inser ni inte det istället för att hitta på era ursäkter för handlandet (av pappan). Mår illa hur ni försvara hans beteende. Att det är pappan ensam begriper vem som helst. Nötter!


Att man förstår ATT och VARFÖR något händer är inte detsamma som att försvara det eller tycka att det är rätt.
Citera
2018-01-18, 19:13
  #8066
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
[/b]


Håller med! Blir så trött på alla godhetsknarkare i tråden. Det FINNS onda människor. Varför inser ni inte det istället för att hitta på era ursäkter för handlandet (av pappan). Mår illa hur ni försvara hans beteende. Att det är pappan ensam begriper vem som helst. Nötter!


Du behöver inte vara otrevlig mot andra som inte delar din åsikt. Vi sitter inte och försvarar någon eller tycker det är okej att döda barn. Allt i livet är inte svart eller vitt. Vi vet inte vad, hur eller varför.

De flesta av oss vill förstå hur och varför det blir så här tragiskt. När vi vet kanske vi kan diskutera om vi anser det vara förmildrande omständigheter eller om det är fullständigt vidrigt.
Citera
2018-01-18, 19:19
  #8067
Medlem
Koppykatts avatar
Hur uppfattar ni andra detta med att mamman och barnen / barnen var nedbäddade i sina sängar?

Alltså, jag föreställer mig nedbäddade som att de låg med täcket över hela sig och med ansiktena dolda.

Att de efter de blivit dödade blivit burna till sängarna och omstoppade helt o hållet.

Eller tror ni de låg med täcket omstoppat själva kroppen och händerna ovanpå täckena med ansiktena synliga?

Föreställer mig båda varianter lika makabert och skulle föranleda värre chock hos mig än att se någon som hängt sig.
Citera
2018-01-18, 19:20
  #8068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inom den vetenskapliga litteraturen pratar man om barmhärtighetsmotiv och det är det du beskriver, vanligast av alla motiv om det är en moder som har utfört dåden, om det är en fader är vanligast att han känner att en stark oförätt skett gentemot han. Däremot är det vanligast att det finns ett avskedsbrev i dessa fall, särskilt när det är barmhärtighetsmotiv.

Då inte avskedsbrevet är offentligt lär det inte klarna upp tills dess. Jag tänker då inte säga några mer detaljer. Givetvis har familjen fått ta del av avskedsbrevet. Brev, video, flaskpost eller papyrysrullar.

Jag börjar nog bli paranoid för tänker att även ett avskedsbrev kan vara en cover up. Min (väldigt hemska) föraning är att pappan förgripit sig på barnen o han med alla medel fått de o mamman att ej avslöja honom. Tills det ej gick längre. Incest är tyvärr mkt vanligare än man tror. Även framgångsrika o till synes fantastiska män kan ej stoppa sin lust (eller vad det handlar om). Jag vill helst inte skriva detta av respekt till anhöriga och hoppas jag har fel o att det är ett barmhärtighetsmord även om jag tycker det är långsökt om det ej handlat om terminal cancer eller liknande men då hade väl ej lärarna varit där frekvent samt planerat för gymnasie etc?
Citera
2018-01-18, 19:23
  #8069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det som talar för att döttrarna hade någon form av ”dödliga generiska/genetiska sjukdomar” är att komunen gick ut och informerade om att de var så sjuka att de fick hemundervisning. Något var fel. Slutsatsen kan då ganska obehindrat dras att resultatet vi nu ser är en konsekvens av detta på något vis.

Att leda något i bevis går givetvis inte men man kan spekulera i vad som kan ha varit den utlösande faktorn.

Säg att den äldsta dottern, A, faktiskt helt oväntat dog av denna diffusa genetiska sjukdom. Hon kanske enligt utsagor hade flera år kvar eller man kanske inte ens visste allvaret i sjukdomen. De kanske var feldiagnosticerade och troddes bära på en annan sjukdom än den de verkligen hade. Hur som helst så tycker jag det skulle kunna anses vara en så chockartad händelse att en eller båda av de redan deprimerade föräldrarna skjuts över gränsen och ett för oss ologiskt beslut fattas, men för dem kanske helt logiskt.

Att barnen hade hemundervisning talar inte alls för att de var döende, bara för att de var sjuka. Tror du på fullaste allvar att hemundervisning är ekvivalent med en medicinsk dösdom mot ett barn? Om inte, inse då att den slutsatsen inte underbyggd på fakta i det här fallet utan blott är ett led i den mentala konstruktionen för att rationalisera detta som ett ”barmhärtighetsmord”.

Inget av det som framkommit tyder på annat än att barnen hade många år kvar. ”Trötthetssyndrom” är sällan fatala. De inblandade var inställda på att barnen tids nog skulle kunna återvända till skolan, samt läsa ut gymnasiet. Inget motsäger det, utöver spekulationer vars syfte är att rationalisera nämnda slutsats. Vilken läkare, lärare, granne, mystisk PM-postare, har angett några trovärdiga uppgifter om att båda döttrarna befann sig i den yttersta tiden? Ingen, fast det ignoreras i vissa läger.

Att reaktionen om en dotter plötsligt dog skulle vara att mörda sin partner, den levande dottern och sedan sig själv. Nja, inte omöjligt men föga troligt. Inget talar för den slutsatsen bortom de som i sina resonemang helt grundlöst ponerar att döttrarna var dödssjuka.
Citera
2018-01-18, 19:25
  #8070
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Inom den vetenskapliga litteraturen pratar man om barmhärtighetsmotiv och det är det du beskriver, vanligast av alla motiv om det är en moder som har utfört dåden, om det är en fader är vanligast att han känner att en stark oförätt skett gentemot han. Däremot är det vanligast att det finns ett avskedsbrev i dessa fall, särskilt när det är barmhärtighetsmotiv.

Då inte avskedsbrevet är offentligt lär det inte klarna upp tills dess. Jag tänker då inte säga några mer detaljer. Givetvis har familjen fått ta del av avskedsbrevet. Brev, video, flaskpost eller papyrysrullar.

Vad säger du då om att ett samförstånd mellan föräldrarna kräver att mamman i så fall accepterade en lösning där den fullt friske pappan också skulle ta livet av sig? Framstår inte det som något psykologiskt märkligt? Det är en sak att begå barmhärtighetsmord eller självmord med sjukdom som skäl och en helt annan gräns att passera att acceptera och medverka till att friska närstående tar livet av sig av skälet att de inte vill leva längre?

(Det är inget påhopp eller försök att tillskriva dig teorier utan jag villl bara ha din synpunkt på det. )
Citera
2018-01-18, 19:29
  #8071
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Hur uppfattar ni andra detta med att mamman och barnen / barnen var nedbäddade i sina sängar?

Alltså, jag föreställer mig nedbäddade som att de låg med täcket över hela sig och med ansiktena dolda.

Att de efter de blivit dödade blivit burna till sängarna och omstoppade helt o hållet.

Eller tror ni de låg med täcket omstoppat själva kroppen och händerna ovanpå täckena med ansiktena synliga?

Föreställer mig båda varianter lika makabert och skulle föranleda värre chock hos mig än att se någon som hängt sig.

Jag har hela tiden sett det som om de skulle vara nerbäddade precis som om de skulle sova, alltså liggande under täcket med huvudet på kudden precis som om de sover. Något annat låter skumt.
Det är mycket här som låter skumt, men varför skulle de vara nerbäddade och instoppade under täcket liksom?
Citera
2018-01-18, 19:30
  #8072
Medlem
Det torde vara väldigt unikt, men det har hänt förut om vi letar i hela världen. Möjligt att det till stora delar inte kommer att förstås fullt ut hur mekanismerna fungerar för att det ska kunna vara möjligt. Men samtidigt tror jag själv att familjen uppfattade det som att 3 i familjen saknade framtidsutsikter och jag tror det är där lösningen ligger. Osannolikt? ja, världsunikt skulle väl inte vara för mycket sagt?
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad säger du då om att ett samförstånd mellan föräldrarna kräver att mamman i så fall accepterade en lösning där den fullt friske pappan också skulle ta livet av sig? Framstår inte det som något psykologiskt märkligt? Det är en sak att begå barmhärtighetsmord eller självmord med sjukdom som skäl och en helt annan gräns att passera att acceptera och medverka till att friska närstående tar livet av sig av skälet att de inte vill leva längre?

(Det är inget påhopp eller försök att tillskriva dig teorier utan jag villl bara ha din synpunkt på det. )
Citera
2018-01-18, 19:30
  #8073
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
En bra liknelse förutom att det aldrig är "familjen" som sitter bakom ratten även om en hel familj dör. Så vad vet man om vilken sida passagerarna ville fortsätta på? (De som frontar är enligt vad jag hört, nästan alltid ensamma män.)

Såklart det är – eller, kanske inte alltid? Men du vet inget om vad de tar med sig och vet inget om de skulle utgöra en särskild undergrupp för sig själva. Och inte om de skulle gjort det "kollektivt" om det inte var där och då eller krävdes planering och förgiftning.

Det kan väl finnas någon cancersjuk mamma som vill att barnen som inte följde med ska få ärva. Och som inte vill skylta med förgiftningen.

Och nån som inte orkar höra skriken och tjatet. Men som aldrig skulle ha slagit ihjäl alla hemma i soffan.

Den stora vitsen med bilavåkningar etc är ju f.ö. att dölja skammen av ett registrerat självmord för efterlevande.

Det har uppenbarligen inte varit på tapeten här.
Citera
2018-01-18, 19:40
  #8074
Medlem
Att föräldrarna gjorde detta tillsammans tror jag är extremt osannolikt. Att två människor, från början fullt normala, kommer till en punkt då de faktiskt gör en sån sak. Inte troligt.

Att känna att döden vore bättre än en sak. Att faktiskt handgripligen döda någon är nåt helt annat. Man har spärrar för sånt. Starka spärrar. Dom flesta har nog inte dödat något men den som har gjort det vet att det kan vara fysiskt svårt att faktiskt förmå sig till att göra det. Man vill men händerna lyder inte. Även om det bara är ett svårt skadat djur på en bilväg som verkligen skulle skonas från lidande. Och att från det komma till en punkt då man mördar sina egna barn. Det krävs en svårt skadad person att göra en sån sak. En psykiskt skadad person. Även om barnen ligger på dödsbädden. Så tror jag.

En person har gjort detta mot sin familj, det är jag helt övertygad om. En person med allvarlig psykos troligen. Jag tvivlar inte på att situationen var tuff hemma och att det säkert kan ligga till grund för det psykiska tillstånd som slutligen tog livet av dom. Men att det skulle vara en ursäkt är idioti. Det finns ingen ursäkt. Man mördar inte folk för att man har det tufft. Spärrarna finns ändå.

Antagligen var det en depression/psykos. Eller så var någon i familjen (statistiskt sett troligen mannen) sjuk från början. Utnyttjade barnen och ville hålla saker och ting från omgivningen. Visst är det möjligt. Men det är en spekulation som saknar grund. Jag tror inte att det är svårare än att han fick en psykos och fick för sig att han gjorde slut på lidandet med sin handling.
Citera
2018-01-18, 19:48
  #8075
Medlem
Jag kan inte undvika att tänka på Hasse å Tage om man jämför...
Det som hänt är så osannolikt att det nog egentligen inte riktigt har hänt på riktigt. Fast nu hände det så...
Citera
2018-01-18, 19:52
  #8076
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Att barnen hade hemundervisning talar inte alls för att de var döende, bara för att de var sjuka. Tror du på fullaste allvar att hemundervisning är ekvivalent med en medicinsk dösdom mot ett barn? Om inte, inse då att den slutsatsen inte underbyggd på fakta i det här fallet utan blott är ett led i den mentala konstruktionen för att rationalisera detta som ett ”barmhärtighetsmord”.

Inget av det som framkommit tyder på annat än att barnen hade många år kvar. ”Trötthetssyndrom” är sällan fatala. De inblandade var inställda på att barnen tids nog skulle kunna återvända till skolan, samt läsa ut gymnasiet. Inget motsäger det, utöver spekulationer vars syfte är att rationalisera nämnda slutsats. Vilken läkare, lärare, granne, mystisk PM-postare, har angett några trovärdiga uppgifter om att båda döttrarna befann sig i den yttersta tiden? Ingen, fast det ignoreras i vissa läger.

Att reaktionen om en dotter plötsligt dog skulle vara att mörda sin partner, den levande dottern och sedan sig själv. Nja, inte omöjligt men föga troligt. Inget talar för den slutsatsen bortom de som i sina resonemang helt grundlöst ponerar att döttrarna var dödssjuka.


Det finns inget som pekar åt något annat håll heller. Därför spekulerar folk i än det ena än det andra. Något mer troligt, andra mindre troligt.

Det finns en sjukdomsbild. Hur allvarlig den är vet vi inte. Jag misstänker att du drar slutsatser utifrån att du upplever att svensk sjukvård fungerar till punkt och pricka och att läkare genast ger rätt diagnos.

Jag har noterat att du gått igenom en del fall, men då, som jag uppfattar det, polis uttalat sig om att detta är ett unikt fall så passar det ju inte in på tidigare standardmallar där du vill klämma ned det.

Att försöka förstå hur en förälder kan mörda sitt eget barn så är det naturligt för de som har egna barn att tänka i banor av barmhärtighetsmord. Det är det enda logiska i de flestas ögon. Det enda man kan tänka sig om ens egna barn stod inför en långsam mycket plågsam död för att skona dem denna plåga. Därför spekuleras det åt det hållet då familjen i övrigt tycks vara helt normal och mycket omtyckt.

Det andra, mer sensatinella, alternativet är att fadern levde något slags dubbelliv och att han fick en knäpp då det på något vis var påväg att avslöjas. Detta är vad statistiken föreslår. Men detta fall var ju som sagt unikt.

Mitt förlsag till utlösande faktor var bara ett förslag. Jag håller med om att något drastiskt borde ha inträffat. Kanske fick fadern ett provresultat efter nyår som visade att även han var sjuk.
__________________
Senast redigerad av Ruggedo 2018-01-18 kl. 19:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback