2018-01-16, 09:38
Medlem
Pratas om att visa vördnad och respekt. Ska verkligen barnmördare få respekt? Jobbigt för anhöriga och vänner att läsa, ja då får de väl låta bli att läsa då. Någon dödade dessa två barn och enligt polisen är det någon inom familjen. Deal with it. Vi vill veta vad som hände och förstå varför det hände så att det kanske går att undvika i framtiden. Om någon drar sig undan pga kris och depression så är det en varning och ett tyst rop på hjälp så mycket vet jag. Anhöriga och vänner bör då inte låta den sjuke isolera sig utan vara närvarande och tränga sig på om nödvändigt.
Citera
2018-01-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är inte det som jag syftar på utan att det står i artikeln att information aldrig kommer att släppas ut med hänvisning till att GM är död. Att man inte släpper ut känslig information mitt under utredning är väl okej. Men att sitta och göra en stor utredning och sedan bara sätta in pärmarna i arkivet är ju fullständigt idiotiskt.
Polisen är till för allmänheten det är inte allmänheten som är till för polisen. Allmänheten, skattebetalarna har rätt att veta vad de sysslar med.

Låt oss avvakta vad utredningen kommer att visa. De dröjer innan alla begärda analyser är gjorda. Att mycket hamnar under sekretess är självklart då det handlar om barn. Vi får se vad som släpps till allmänheten.
Citera
2018-01-16, 09:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det är inte det som jag syftar på utan att det står i artikeln att information aldrig kommer att släppas ut med hänvisning till att GM är död. Att man inte släpper ut känslig information mitt under utredning är väl okej. Men att sitta och göra en stor utredning och sedan bara sätta in pärmarna i arkivet är ju fullständigt idiotiskt.
Polisen är till för allmänheten det är inte allmänheten som är till för polisen. Allmänheten, skattebetalarna har rätt att veta vad de sysslar med.

Hur var det med fallet i Göteborg där en kvinna mördade sina 3 barn och sej själv. Det blev väl ingen större redogörelse angående detaljer, problem osv. Varför då i detta fall? Även om fall är intressanta så har allmänheten ingen rätt till insyn. Det är ju en trygg vetskap ifall man själv skull drabbas.
Citera
2018-01-16, 09:45
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Haha, du menar på allvar att du missade absolut hela poängen med 400ben´s inlägg???
400bens inlägg hade ingen substans eftersom personen's egna teorier saknar substans lika mycket som andra personer's teorier. Orsaken till de fruktansvärda morden kan vara en grav personlighetsstörning hos mamman eller pappan, svår depression eller hämnd pga svartsjuka (som Jerzy Zarnecki angav som möjlig orsak till detta), scientologi, incest med mera.
Citera
2018-01-16, 09:49
Medlem
Fick höra följande från person som bor i närområdet:
  • "Familjen" valde att begå självmord (oklart om barnen var med på beslutet, men iaf minst båda föräldrarna)
  • De lämnade ett brev efter sig
  • Barnen dog av sömntabletter
  • Frun hade dödlig bröstcancer
  • Mannen led av depression
  • Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga

Har inget som pekar på att just dessa uppgifter är mer tillförlitliga än vilket annat skvaller som helst, men det är iaf rykten som går i närområdet och utanför denna tråd.
Citera
2018-01-16, 09:55
Medlem
Citat:
De är till för att utreda. Inte detaljinformera. Jag tror vi kommer informeras. Men utan snaskiga detaljer eller , för anhöriga, komprometterande detaljer.
Citera
2018-01-16, 09:56
Medlem
Citat:

Det finns inget allmänintresse eftersom ingen i allmänheten kan förväntas påverkas av händelsen. Det finns en massa nyfikenhet, men det är inte samma som allmänintresse. Det går ingen mördare lös, det handlar inte om nåt smittsamt ämne eller gift som kan läcka ut osv. Mördaren är död, så det blir ingen rättegång, alltså blir det inte nån offentlig handling.

Sen vill man ju givetvis veta. Men det får vi inte från ngra officiella källor i af.
Citera
2018-01-16, 09:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Tänker likadant. Sjukdomar är inte en tillräcklig förklaring till vad som skett. Dödliga sjukdomar brukar få människor att vilja leva så länge det går, inte att vilja dö i förtid.
Jag tror det ligger någon typ av konflikt eller annat komplext drama bakom.

Vilken typ av konflikt skulle det kunna vara, tror du ?
Citera
2018-01-16, 09:57
Medlem
Det behöver nödvändigtvis inte vara en förövare som iscensatt detta. Det kan ha varit en kedja av händelser inne i hemmet som likt en dominoeffekt gjort att det ena lett till det andra.
Tänker att om en av flickorna tagit sitt liv och kanske tagit syster med sig... och att detta sedan orsakat föräldrarnas beslut att avsluta sina liv. Därmed inte sagt att ordningen i denna kedja är som jag beskriver.
Det som talar emot Munchauser by proxy är att man får knappast den uppmärksamhet som dessa eftersträvar om man tar livet av sig.
Jag skriver inte detta som en tes utan snarare för att påvisa att man inte kan utgå från något annat än det polisens utredning kommer att komma fram till.
De som skriver och hänvisar till källor och till och med berättar om tillvägagångssätt fattar väl alla själva inte stämmer. Polisen är de enda som har dessa fakta.
Citera
2018-01-16, 09:58
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pHr33
Fick höra följande från person som bor i närområdet:
  • "Familjen" valde att begå självmord (oklart om barnen var med på beslutet, men iaf minst båda föräldrarna)
  • De lämnade ett brev efter sig
  • Barnen dog av sömntabletter
  • Frun hade dödlig bröstcancer
  • Mannen led av depression
  • Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga

Har inget som pekar på att just dessa uppgifter är mer tillförlitliga än vilket annat skvaller som helst, men det är iaf rykten som går i närområdet och utanför denna tråd.

Om man kokar ned alla spekulationer från tråden så landar man ungefär i detta ovan så det kan likagärna vara så att de i närområdet läser här...

Nu vet jag att du bara förmedlar vad du har hört från andra, så jag menar inte att du själv tycker så, men ruskigt om människor går omkring och tänker att barnen var med på detta. En elvaåring är knappast mogen att besluta sig för kollektivt självmord.

Uppgiften om att barnen dog av gift/tabletter verkar hänga med, undrar vilka sömntabletter det skulle röra sig om? Som jag har förstått det krävs det enorma mängder för att faktiskt dö av en överdos av (moderna) sömntabletter...
Citera
2018-01-16, 09:58
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
400bens inlägg hade ingen substans eftersom personen's egna teorier saknar substans lika mycket som andra personer's teorier. Orsaken till de fruktansvärda morden kan vara en grav personlighetsstörning hos mamman eller pappan, svår depression eller hämnd pga svartsjuka (som Jerzy Zarnecki angav som möjlig orsak till detta), scientologi, incest med mera.

Det är öht inga egna teorier utan ett raljerande över att folk kommer med just sådana där galna teorier. Du har problem med läsförståelsen uppenbarligen. Läs ordagrant hela inlägget så fattar du. Kanske.
Citera
2018-01-16, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Precis. Jag tror att något stort har hänt, något oåterkalleligt och dramatiskt. Till skillnad från kallhamrad mordplanering med julstjärnor och allt.

Skulle det kunna vara så att mamman verkligen fått obotlig cancer, som tog sig väldigt fort på slutet, och att den äldsta dotter, som var svårt sjuk helt plötsligt blev mycket sämre.?
Mycket möjligt, och även troligt i mina ögon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in