2018-02-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Rektorn sa dagen efter
"Det finns en fysisk sjukdomsbild på barnen som är ofattbar"

Ja, jag tror att barnens sjukdom och lidande har varit avgörande här. Det är primärt barnens livskvalitet som menas, inte föräldrarnas.

Nu gör jag paus till relevant information kommer.
Citera
2018-02-24, 14:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Går det att dra generella slutsatser av en unik händelse?

Ja, om man är försiktig...
Citera
2018-02-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
"Den senaste tiden förtjänade inte du", skrev hon.
Det som redigerades var: "Tragedin som inte fick hända, hände". Men jag minns inte om detta togs bort helt eller om det bara omformulerades. Hur som helst fick man intrycket att hon faktiskt anat att något hemskt kunde hända och senare redigerat sin utsaga för att inte avslöja just detta.

Är lite förvirrad nu angående detta: EK skrev ett inlägg på engelska på LinkedIn - a tribute to Osksar Henkow.
Men den entusiastiska texten på svenska som nu refereras till idag, det är väl en annan person som skrev den eller hur?
Citera
2018-02-24, 14:10
Medlem
Citat:
Rektorn sa dagen efter
Jag letade efter belägg och hittade detta, som jag inte kan följa helt av någon anledning
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%A4rred-i-chock-efter-familjs-d%C3%B6d-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-p%C3%A5-barnen-som-%C3% A4r-ofattbar-3951420
Citera
2018-02-24, 14:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag letade efter belägg och hittade detta, som jag inte kan följa helt av någon anledning
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bj%C3%A4rred-i-chock-efter-familjs-d%C3%B6d-det-finns-en-fysisk-sjukdomsbild-p%C3%A5-barnen-som-%C3% A4r-ofattbar-3951420

Hittade på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=at2w7130Kn0
Citera
2018-02-24, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Vad tror du om FD i detta fall?

Jag kan för lite om tillståndet. Vad jag har förstått är det mycket sällsynt.
Men om det är möjligt att utifrån se ut som att allt är ok trots mycket kontakt med sjukvård, skola och arbete, klara av avancerade studier och sedan vara mycket framgångsrik i sitt yrke, skulle det kunna vara ett alternativ till den dolda variablen autism som jag gissar kring.
Citera
2018-02-24, 14:17
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Rektorn sa dagen efter

Benrangel - Frankt uttryckt
Citera
2018-02-24, 14:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag vet inte säkert, men jag tänkte så här: om vissa saker hade gjorts annorlunda i Bjärred, så hade det kanske inte behövt gå så långt, situationen hade inte behövt bli så extrem som den blev.

Om vi lär oss exempelvis vilka "kontrollmekanismer" och vilka rutiner som behövs runt en familj i kris, så kan vi kanske hjälpa bättre i framtiden, oavsett om det handlar om barn med ME eller andra sjukdomar - eller om det rör sig om barn som inte kan gå i skolan (oavsett orsak). Det handlar om en generell kunskap och en generell handlingsberedskap. Det är kanske så man får tänka, för vi kan ju ändå aldrig fundera ut i förväg vilka specifika och unika situationer som kan uppstå. Men vi kan höja vår vakenhet generellt. Att generalisera kunskap utifrån fallbeskrivningar är ju ett sätt att lära.

Om det stämmer att skolorna vetat om att flickorna har sjukdomar som föranlett hemundervisning och diskussioner om återkomst i normal undervisning mm (vilket inte finns anledning att betvivla) så kan man räkna med, som jag också tror Remark försöker antyda, att varenda kotte inom skolan med någon ansvarsfunktion är och har varit inkopplade sen dag ett. Så flickorna borde också haft alla möjligheter att göra sig hörda etc. Åtminstone i princip.
Citera
2018-02-24, 14:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det låter bra! Då bör det ha gått till så i Bjärred också.

Ja just så.
Citera
2018-02-24, 14:31
Medlem
Citat:
Hittade på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=at2w7130Kn0
Tack!
Det var oerhört gripande.
Just nu känns det som att allt spekulerande i denna tråd är futilt
Jag tar också paus
Citera
2018-02-24, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det spelar ingen roll vad polis och utredare kommer att säga, karaktärsmordet på OH kommer att fortsätta av vissa skribenter, inget kommer att få dem att förstå hur det egentligen ligger till, deras hat är för stort.

Även om jag håller med dig i stort, har jag svårt att tänka mig ett större karaktärsmord än att vara misstänkt för mord på sina två barn.
Citera
2018-02-24, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tack!
Det var oerhört gripande.
Just nu känns det som att allt spekulerande i denna tråd är futilt
Jag tar också paus

Jag tror att mycket av det har mindre med futilitet att göra och mer av en äkta önskan om att begripa det obegripliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in