2018-02-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, skolans resursteam (lärare, specialpedagoger, kurator, psykolog, sjukgymnast mm) skall involveras. När det gäller olika specifika sjukdomstillstånd finns även ett nationellt resursteam att tillgå för skolan.

Det är, som jag uppfattat det, reglerat vilka åtgärder som skall erbjudas och insättas vid t.ex. hemundervisning.

Det låter bra! Då bör det ha gått till så i Bjärred också.
Citera
2018-02-24, 11:24
Medlem
Om någon har foto på HB så får ni gärna PM'a eller länka här i tråden.
Det är av stor vikt att få se en aktuell bild på HB.

Tack för er förståelse!
Citera
2018-02-24, 11:30
Bannlyst
Man hade man önskat att nån jävla Lex skulle kunna springa ur den här förfärliga historia.
Om inte annat för att hedra minnet av de unga flickorna Agnes och Moa som gick en åt helvete för tidig död till mötes.
Citera
2018-02-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det finns säkert fler jobbiga diagnoser än den jag tror på. Om det är tabu att prata om schizofreni även på FB så förstår jag verkligen den unge mannen som började gråta.

Det finns kanske ganska många sjukdomar som det är tabu att tala om? De flesta sjukdomar som räknas som psykiska kanske? Och inte bara sjukdomar, utan även mer "vardagliga" (men ändå så plågsamma) former av psykisk ohälsa som till exempel panikångestattacker.

Det är väl därför vi använder en massa omskrivningar? Händer det inte att till exempel depressioner och ångestbesvär "göms" bakom ´beteckningar som "utbrändhet" och "har gått in i väggen?" Av någon anledning är det "finare" och mindre skamligt att vara sönderstressad och utarbetad än att "bara" ha ångest eller känna sig allmänt nere.

Kanske känns det lättare att säga att någon är "kroniskt trött" än deppad? Och man blir väl deprimerad av att vara kroniskt trött, så det lär väl ibland vara svårt att veta vad som är vad?
Citera
2018-02-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag vet inte säkert, men jag tänkte så här: om vissa saker hade gjorts annorlunda i Bjärred, så hade det kanske inte behövt gå så långt, situationen hade inte behövt bli så extrem som den blev.

Om vi lär oss exempelvis vilka "kontrollmekanismer" och vilka rutiner som behövs runt en familj i kris, så kan vi kanske hjälpa bättre i framtiden, oavsett om det handlar om barn med ME eller andra sjukdomar - eller om det rör sig om barn som inte kan gå i skolan (oavsett orsak). Det handlar om en generell kunskap och en generell handlingsberedskap. Det är kanske så man får tänka, för vi kan ju ändå aldrig fundera ut i förväg vilka specifika och unika situationer som kan uppstå. Men vi kan höja vår vakenhet generellt. Att generalisera kunskap utifrån fallbeskrivningar är ju ett sätt att lära.

Ok, jag köper resonemanget utifrån tanken att om man förbereder sig för det värsta, så klarar man det mesta. Men inte om det handlar om att generalisera som vissa gör i gruppen. För då blir det ytterligare en börda för familjer med svårt sjuka barn som inte har nåt annat val än hemundervisning, gör man i det läget en ”byggbaracks-analys” så kan man få för sig att bördan är hemundervisningen. Man går vilse i vad som är orsaker och verkan.
Citera
2018-02-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Håller med, svårt att dra generella slutsatser av ett unikum. Däremot skulle man kunna tänka sig att föreliggande fall är den yttersta toppen på isberget, som vittnar om och avslöjar samhälleliga brister, även om dessa generellt inte får dessa fatala konsekvenser. Dvs om det finns skäl att tro att det finns barn som lider eftersom det finns föräldrar som har en oförmåga att be om hjälp, bör man kanske se över systemen. Samtidigt vet jag att det redan finns en rad olika kontrollmekanismer men det hindrar inte att man ser över dem när något sånt här händer. I alla fall lokalt.

Jag kände till en början att fallet är ett unikt fall men börjar mer och mer tro att det är toppen på ett isberg. Människor i Sverige mår idag sämre och sämre. Allra sämst mår barnfamiljer. Att uppfostra och utveckla två barn eller fler samtidigt som två föräldrar skall utveckla sig själva till max, prestera på topp och göra karriär innebär en enorm stress, för hela familjen, både vuxna och barn.

Det innebär inte att alla hamnar i kris pga denna stress , många människor är robusta och stresståliga. Men det finns en relativt stor grupp i samhället som inte är det och dessa människor är ofta också oerhört begåvade och känsliga.

När vi kommer till en akademisk övre medelklass med anor , som i detta fall, så fungerar nog samhällets skyddsnät extra dåligt, eftersom det är i så fall socialtjänsten som skall gripa in och det känns fel för alla inblandade, eftersom den lätt förknippas med de utslagna i samhället.
Citera
2018-02-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
https://urskola.se/Produkter/199817-UR-Samtiden-Hemmasittare-Juridiken-kring-hemmasittaren

Det finns ganska mycket information om så kallade hemmasittare och om vilket ansvar föräldrar, skola och övriga samhället har.

Orsaken till att någon blir hemmasittare kan variera väldigt mycket, men någon form av dåligt mående finns väl så gott som alltid med i bilden?

Görs det skillnad på tydliga medicinska orsaker (där eleven har läkarintyg som skrivits efter utredning) och orsaker av mer "diffus karaktär?" I det senare fallet tänker jag mig att det krävs en kraftsamling av många involverade, för att utröna vad som egentligen är problemet och hur man bäst kan hjälpa.

Om eleven redan har ett läkarintyg på ett "renodlat" medicinskt sjukdomstillstånd - utgår man då helt och hållet från detta intyg och så gör man inga fler "utforskningar" av problembilden? Nöjer man sig med ett tänkande av typen "felsökningsschema" där det finns ett linjärt samband mellan orsak och verkan. Dvs, orsak: eleven har en sjukdom och läkarintyg på det. Åtgärd: eleven får sin undervisning i hemmet. Och därmed är problemet löst?

Detta har jag också varit mycket undrande inför. Under en lång tid har flera olika lärare varit i hemmet. Först för att undervisa den äldsta tösen och senare har ytterligare olika lärare kommit till för den yngre. Eftersom de tillhörde två olika skolor borde därför två olika elevhälsor varit involverade. Det borde varit uppföljningsbesök av åtminstone kuratorn eller psykologen för den äldsta flickan som haft hemundervisning länge. Men även för den yngre.

En av rektorerna uttalade sig offentligt om att man kanske lyssnat för mycket på föräldrarna. Min tolkning av detta uttalande är att rektorn åtminstone i efterhand verkar ifrågasätta om hemundervisningen utformats på rätt sätt åtminstone för den flicka som hon ansvarade för. De intyg som låg till grund för hemundervisningen kanske inte alls var så medicinskt säkra och tydliga.

Jag har själv sett och haft anledning att bedöma ett mycket stort antal läkarintyg av olika slag under min yrkesverksamhet inom olika sektorer. Jag har därför ingen övertro på att ett läkarintyg alltid utgör en 100-procentig "sanning". En diagnos som har kunnat verifieras utifrån kriterierna för en viss sjukdom är naturligtvis oftast säker. Så är det förstås i många fall. Men om det inte finns några objektiva medicinska fynd, t.ex. från prover, undersökningar etc. och patienten ändå vill ha ett läkarintyg kan läkaren endast utforma intyget utifrån en bedömning av patientens egen beskrivning av sina symtom.

Det finns förstås ingen möjlighet att veta om skolornas beslut om hemundervisning grundat sig på intyg som endast bygger på flickornas uppvisade symtom och föräldrarnas beskrivning av dessa.

Men i vart fall borde skolornas elevhälsoorganisationer varit på alerten. Det kan de ju också ha varit, det vet vi inte.

Jag är helt enig med alla som framför att det är flickornas öde som är det väsentliga. Och då är den centrala frågan om morden på barnen kunde ha förhindrats.
Citera
2018-02-24, 11:55
Medlem
Solglittrets avatar
När en väldigt ung flicka i ett av mina barns klass tog sitt liv hade skolan väldigt stort engagemang efteråt. Man hade många samtalsstunder om varför det hände, om att vederbörande egentligen inte ville, men att hjärnan just då hade blivit sjuk. Hela årskursen var med på minnesstunden med kistan i kyrkan. Flickans anhöriga kom och berättade (mor och farföräldrar).

Nu några år efteråt, pratar hennes klasskamrater fortfarande om henne i ljusa ord. Framförallt omtalar ungdomarna hur otroligt viktigt det var att man då var öppen och berättade vad som hade hänt. Det gav dem en möjlighet att bearbeta det hela. De kunde, om inte förstå, ändå se varför det kunde hända och acceptera att det var en sjukdom, depression, som hade drabbat henne.
De har idag på något sätt inlemmat flickan och hennes öde i sina minnen, de kan prata om henne och skratta åt glada minnen. De omtala att hon dog av sjukdom - depressionssjukdom. Ungefär som pojken några klasser högre upp som dog av en hjärntumör.

Jag förstår massmedias överenskommelse att inte skriva om suicid eftersom det kan trigga andra. Men någonstanns lever kanske skammen över forna tiders "självspillare" kvar och bidrar?

Familjens öde i Bjärred uppfattar jag som mord och självmord pga psykisk sjukdom -nyuppkommen eller långvarig hos en eller bägge vuxna. Men även detta kunde man kanske förmedlats på ett likartat sätt till omgivningen - svartsyn av sjukdom, depression, hos bägge eller någon av föräldrarna - något som friska, icke just då sjuka, individer helt enkelt inte hade gjort.

Att som polisen gå ut med informationen att föräldrarna inte såg livskvalitet på grund av döttrarnas sjukdom, skapar om något väldigt konstiga tankar hos andra sjuka barn.
Vad ska dessa barn tänka och frukta? Rent statistiskt sett skulle ytterligare några barn i omgivningen kunna vara drabbade av "kronisk trötthet" - kanske till och med ha hemundervisning. Vad grubblar de på idag? Eller friska barn som är rädda för att bli sjuka?

Det kanske finns någon föreställning, korrekt eller felaktig, om att "locket på" principen skyddar anhöriga. Men det skapar också väldigt mycket oro och tankar hos hundratals andra, varav många barn. I vart fall bidrar tystnaden till mängder av spekulationer, obehagliga hemska teorier och rykten.
Det är fel att försöka tiga ihjäl händelsen, det går inte. Det vore bättre, antagligen på sikt även för anhöriga, att man tog tag i det hela och presenterade en väl avvägd beskrivning av vad som hänt.
Citera
2018-02-24, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det är inte helt riktigt, det finns faktiskt ganska extroverta personligheter här också, som gärna ritar och berättar och deltar i samtal. Det gör de bättre och smidigare i områden de behärskar och något sämre i sammanhang där de känner sig utanför. Känner de sig utanför kan de ha helt olika strategier för att inte känna sig helt obekväma.
Detta schematiskt berättat av mig eftersom det ändå finns så stora personliga variationer; de är lika beroende av kynne, begåvning och uppfostran som "normala" (för allt vad det nu är) eller "icke-spektrum" människor är.
För att leka lite med bildspråket: man kan ju inte vara bara lite gravid, men det är möjligt att vara lite autistisk.

Min poäng: det är alltså inte nödvändigtvis en fråga om att härma. Dessutom vill jag tillägga att den sociala varianten kan bli nog så högljudd. Äkta skratt och glädje förekommer också
Det är därför man talar om "spektrum", mellan det jag beskrivit och den sorgligaste varianten, autisten som lever i en bubbla finns det så många grader och nyanser
(fick jag med allt nu?)

Jag skulle nog vilja bredda det autistiska spektrat än mer. Till den mycket lindriga varianten, de som ligger på gränsen eller till de som inte ens uppfyller de diagnostiska kriteriena fullt ut, men ändå har en rad av dess drag som kan vara nog så handikappande: rigiditet, svårighet att anpassa sig till nya livssituationer, svårigheter med sociala situationer, svårigheter att be om hjälp, svårt att upparbeta nya sociala nätverk mm.

Så länge allt flyter på som det ska utan några större problem funkar livet, särskilt om man har andra styrkor som kan väga upp de autistiska dragen såsom mycket god begåvning, flit, goda uppväxtförhållanden, socialt nätverk, förmåga att (om än spelat) fungera socialt.

Men lägger man då in en förfärlig livssituation där tre av fyra i en familj under en ganska kort tid får allvarliga sjukdomar, adderar oförmågan att kunna visa att man behöver hjälp, levandes i en by där man är omgiven av "nya" människor som generellt klarar sig utan hjälp utifrån, tillsammans med oförmågan att be om hjälp, med två progredierande depressioner så kanske, kanske, alla planeterna just denna gång stod på en så olycklig rad att det förfärliga blev möjligt.
Galaxen är dock så sinnrikt formerad att det kanske aldrig mer händer igen vilket också skulle kunna förklara varför det aldrig har hänt förrut.

För mig är ovanstående plausibelt och ger en förklaring på vad som hände.
Citera
2018-02-24, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
För ett par veckor sedan var det ett norskt tv-program som behandlade unga människor med psykiska diagnoser. De pratade om hur det var att kunna leva öppet med sin diagnos. En ung man sa att det fungerade bra tills han berättade för folk att det var schizofreni han medicinerades för. Han såg ut att må bra i programmet men blev plötsligt påmind över sin situation och började gråta. I Sverige insjuknar mellan 1 500 och 2 000 personer varje år i psykos varav schizofreni är den vanligaste formen. Mellan 30 000 och 40 000 personer behandlas för schizofreni som därmed är nästan lika vanligt som diabetes typ 1 och kronisk ledgångsreumatism. Omkring 40 procent av patienterna i den slutna psykiatriska vården har diagnosen schizofreni och enligt WHO är Schizofreni en av de 20 främsta orsakerna i världen till funktionsnedsättning. Ofattbart när man aldrig tror sig träffat någon som lider av diagnosen. Jag måste ha varit blind.

Att familjeni Bjärred levt med någon typ av vanföreställning tycker jag står klart. Det efterlämnade brevet med en förklaring som ingen kan acceptera, den övertygade tron på hemundervisning, sjuka döttrar som är läraktiga, spelar piano och följer med och handlar. Att två föräldrar gemensamt väljer att döda sina sjuka barn är inte friska tankar. Sammantaget måste detta varit en familj där någon under lång tid varit drabbad av en psykos som överförts till en, kanske alla, i familjen. Folie á deux, som ingår under schizofreni, kan inbegripa fler än två personer och hela familjer kan tom insjukna i samma somatiska, inbillade, sjukdom. Liten masspsykos kanske man ska kalla det? Folie à Deux pågår alltid under en lång tid, patienten/erna kan komma från vilken socioekonomisk bakgrund som helst, vara högpresterande och inneha höga befattningar. Det är alltid en som är drivande och inducerar sin vanföreställning på övriga. Vem av föräldrarna som skulle varit drivande i det här fallet är inte så viktigt när det handlar om en vedertagen sjukdom som den drabbade inte har insikt själv i. Utåt sett är den här typen av personer/familjer extra noga med att upprätthålla en bra fasad men de väljer att avskärma sin familj.

Hur sjuka var föräldrarna? Jag tycker det är intressant att se hur tråden reagerar på min teori om någon typ av schizofreni hos föräldrarna. Det finns säkert fler jobbiga diagnoser än den jag tror på. Om det är tabu att prata om schizofreni även på FB så förstår jag verkligen den unge mannen som började gråta.

Problemet med schizofreni i detta fall är att det är oförenligt med framgång i studier och arbete, i alla fall över tid.
Citera
2018-02-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag skulle nog vilja bredda det autistiska spektrat än mer. Till den mycket lindriga varianten, de som ligger på gränsen eller till de som inte ens uppfyller de diagnostiska kriteriena fullt ut, men ändå har en rad av dess drag som kan vara nog så handikappande: rigiditet, svårighet att anpassa sig till nya livssituationer, svårigheter med sociala situationer, svårigheter att be om hjälp, svårt att upparbeta nya sociala nätverk mm.

Så länge allt flyter på som det ska utan några större problem funkar livet, särskilt om man har andra styrkor som kan väga upp de autistiska dragen såsom mycket god begåvning, flit, goda uppväxtförhållanden, socialt nätverk, förmåga att (om än spelat) fungera socialt.

Men lägger man då in en förfärlig livssituation där tre av fyra i en familj under en ganska kort tid får allvarliga sjukdomar, adderar oförmågan att kunna visa att man behöver hjälp, levandes i en by där man är omgiven av "nya" människor som generellt klarar sig utan hjälp utifrån, tillsammans med oförmågan att be om hjälp, med två progredierande depressioner så kanske, kanske, alla planeterna just denna gång stod på en så olycklig rad att det förfärliga blev möjligt.
Galaxen är dock så sinnrikt formerad att det kanske aldrig mer händer igen vilket också skulle kunna förklara varför det aldrig har hänt förrut.

För mig är ovanstående plausibelt och ger en förklaring på vad som hände.

I din teori men de facto inte i praktiken 😎 Inte att förglömma vad läraren hade för teori när familjen inte öppnade på Tisdagen ?! Kanske har de rest bort......hur kan man bara komma på en sådan tanke om det låg allvarligt sjuka och isolerade barn där inne.Tror jag till och med en 10 åring hade kunnat dra en annan slutsats 🤔
Citera
2018-02-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
I din teori men de facto inte i praktiken 😎 Inte att förglömma vad läraren hade för teori när familjen inte öppnade på Tisdagen ?! Kanske har de rest bort......hur kan man bara komma på en sådan tanke om det låg allvarligt sjuka och isolerade barn där inne.Tror jag till och med en 10 åring hade kunnat dra en annan slutsats 🤔

Om läraren visste allt om hur det var inne i huset, hur dåligt alla mådde och den dåliga nyheten. Annars har dom ju rest bort ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in